Camper-etiquette: zwaaien

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Oola
Berichten: 47
Lid geworden op: do 02 aug 2018, 20:18

Camper-etiquette: zwaaien



Bericht door Oola »

Sinds kort ben ik de zeer gelukkige eigenaar van mijn eigen mobiele appartementje (een camper). Vol goede moed ben ik de Mount Everest-achtige berg informatie te lijf gegaan die je te wachten staat als nieuwbakken camperaar. Maar één van de dingen die ik niet direct terug kon vinden in de handleidingen: Camperaars zwaaien! Naar mij!! :wave: Ik kom simpelweg een camper tegemoet op de andere weghelft en hoppetee, daar ging dat handje weer omhoog. Net als vrachtwagenchauffeurs. Van sommige campers uit mijn specifieke jaren '90 camperfamilie (J5, C25, Ducato) kon ik zelfs op enthousiast knipperende voorlampjes rekenen. Gezellig zeg :D

Al zwaaiend maakte ik dus dit weekend mijn weg naar Zeeuws-Vlaanderen, in mijn oorverdovende jaren '90 diesel. Wat mij opviel: eigenaars van buscampers zwaaiden meestal niet..? :-? Ik rijd, zoals mijn profielfoto verraadt, in een 'witte doos'. Is dat het? Is er een soort 'zwaai-etiquette', een 'zwaai-rangorde'?

Ik hoor graag jullie gedachten in dit non-topic ;-)
Laatst gewijzigd door Oola op ma 01 okt 2018, 22:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
B1gcheese
Berichten: 3258
Lid geworden op: zo 22 jan 2012, 10:06
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Re: Camper-etiquette: Zwaaien



Bericht door B1gcheese »

Buscampers weten dat ze vaak niet worden aangezien voor camper tot het laatste moment. Ze zijn vaak gewoon niet als zodanig herkenbaar tot je ze praktisch voorbij bent :wave:

Overigens gefeliciteerd met de aanschaf van je camper! Geniet ervan!
Gr, John.

Vaak onderweg met onze Knaus Sky i700LEG - Fiat Ducato MultiJet 3.0 - 180 pk - Maxi 40 chassis - 2013
Reisinspiratie en camperweetjes op www.camperts.nl.
Knaus eigenaar? Wordt lid van de Facebook groep Knaus Camper Liefhebbers met al meer dan 1400 leden!
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51278
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Camper-etiquette: Zwaaien



Bericht door Kroppie »

ik rij ook in zo,n ouwe witte j5 doos en onderweg blijf ik zwaaien, als ik het op tijd zie zwaai ik altijd terug, en zwaai ook als 1e hoor maar merk wel dat de oudjes het meest terug zwaaien.
och , is leuk. :D

jos.
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8674
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Camper-etiquette: Zwaaien



Bericht door seth_space »

Al moet ik zeggen dat sommige zwaaiers op de smalle Noorse wegen soms wel akelige bijbewegingen maakten. Dan kunen ze het zwaaien beter even laten.
Ook grappig dat iemand dagen naast je staat zonder een woord te zeggen maar fanatiek gaat zwaaien bij vertrek ;)
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Gebruikersavatar
Oola
Berichten: 47
Lid geworden op: do 02 aug 2018, 20:18

Re: Camper-etiquette: Zwaaien



Bericht door Oola »

Misschien is het wel de verwachting van buscamper-eigenaren dat ze zó ontzettend "stealth" zijn dat ik ze niet herken als camperaar. Maar het is toch vaak wel duidelijk hoor, met die ieniemienie raampjes aan de zijkant :-)

Misschien is het een generatie-dingetje? Hoewel ikzelf ook een relatief 'jonge' camperaar ben. Maar mij ziet iedereen aankomen met mijn stinkende botervloot.
Gebruikersavatar
ducati 900
Berichten: 7482
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
Locatie: Garyp

Re: Camper-etiquette: Zwaaien



Bericht door ducati 900 »

Ik zwaaide ook altijd naar campers maar ben er sinds de laatste vakantie mee opgehouden, behalve naar oude campers.
Sociaal contact is er niet behalve als ze hun pisbakken en vuilwatertanks gaan legen,
dan staan ze op elkaar te schelden.
Ze komen aanrijden, pakken hun fietsje van € 3000 per stuk uit de kluis en fietsen weg
om uit eten te gaan.
Komen terug, fietsen in de kluis en hop naar binnen voor de buis.
Geen hond die een woord tegen je zegt.
Dit is sinds de laatste vakantie, toen stonden we veel tussen andere campers, tot nu toe altijd
op gewone campings waar meest gewone kampeerders waren, dus tint en caravan mensen.
Wat is me dat tegen gevallen.

Ben.
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6302
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: Camper-etiquette: Zwaaien



Bericht door Bas vd laar »

De oudjes groeten elkaar over het algemeen wel, toch leuk!
De nieuwere campers groeten mij meestal niet, vind ik ook prima, anders blijf je zwaaien!
Gebruikersavatar
Oola
Berichten: 47
Lid geworden op: do 02 aug 2018, 20:18

Re: Camper-etiquette: Zwaaien



Bericht door Oola »

Okay, het is dus een soort van 'oud' versus 'nieuw'?? In dat geval zal ik mijn zwaaihand goed moeten oefenen, met mijn bijna 30 jaar oude Tupperwaredoos.

Ik vind het in ieder geval een supermooie, trans-nationale traditie en ik hoop dat het niet uitsterft. Dat is toch leuk?? Je komt elkaar tegen op de weg, ongeacht welk kenteken je hebt, en dan heb je zoiets van: "Joehoe!! Geweldig hè, wat we aan het doen zijn!!!" *saluut*
Dick-B
Berichten: 1314
Lid geworden op: di 16 nov 2004, 15:27

Re: Camper-etiquette: Zwaaien



Bericht door Dick-B »

Je kunt zo, n kunsthandje kopen dat ding blijft zwaaien,
gr.Dick?
isoplus
Berichten: 6382
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: Camper-etiquette: Zwaaien



Bericht door isoplus »

Ik heb er eigenlijk een hekel aan, dat domme gezwaai.
Vooral als je in een Hymer rijdt moet je zo vaak zwaaien dat je geen tijd meer overhoudt om te appen of te telefoneren, van een filmpje kijken komt al helemaal niets terecht op zo'n manier :wink: :-B
Ik ben het wel met Ben eens, een beetje redelijk met elkaar omgaan op een cp of camping lijkt mij belangrijker.
Ik steek nog wel eens een duim op naar de bestuurder van een mooie klassieke camper of omgebouwde klassieke vrachtwagen, dat is meer om mijn waardering te uiten dan als groet bedoeld.
Waarom zou ik in vredesnaam een wildvreemde die achter glas voorbij stuift groeten.
We hebben nu een mooie donker gekleurde Fiatbus model boevenwagen met kleine ruitjes, wat een rust geeft dat, niemand groet ons :thumbup:
Gebruikersavatar
Oola
Berichten: 47
Lid geworden op: do 02 aug 2018, 20:18

Re: Camper-etiquette: Zwaaien



Bericht door Oola »

Hm, duidelijk zijn er ook tegenstanders van het zwaaien. Doorgaans app of telefoneer ik niet als ik rijd, en filmpjes kijken is er al helemaal niet bij. Dus ja, om dan even mijn hand op te steken in een wedergroet is een kleine moeite :-)

Omgangsvormen op een camperplaats of camping, daar moet ik mijn mening nog over vormen. De eerste keer stond ik allenig op het erf van een boerderij (lekker rustig), en de camping in Zeeland had hoge privacy-haagjes. Je stond echt op je eigen plekje. Hoewel er altijd mensen over de camping te wandelen gaan om elkaars mobiele woonhuis te begluren - heb ik ook gedaan, er stonden twee fantastische klassieke tourbussen (fel rood en fel oranje met veel chroom) op de camping, die ik stiekem bewonderd heb. Prachtig. Maar het stiekem begluren van elkaars mobiele onderkomen is weer een ander topic, denk ik zo. Daar komt weer een ander soort etiquette aan te pas :wink:
Laatst gewijzigd door Oola op ma 01 okt 2018, 22:18, 1 keer totaal gewijzigd.
AadenAnke
Berichten: 13248
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Camper-etiquette: Zwaaien



Bericht door AadenAnke »

ducati 900 schreef:
ma 01 okt 2018, 21:34
Ik zwaaide ook altijd naar campers maar ben er sinds de laatste vakantie mee opgehouden, behalve naar oude campers.
Sociaal contact is er niet behalve als ze hun pisbakken en vuilwatertanks gaan legen,
dan staan ze op elkaar te schelden.
Ze komen aanrijden, pakken hun fietsje van € 3000 per stuk uit de kluis en fietsen weg
om uit eten te gaan.
Komen terug, fietsen in de kluis en hop naar binnen voor de buis.
Geen hond die een woord tegen je zegt.
Dit is sinds de laatste vakantie, toen stonden we veel tussen andere campers, tot nu toe altijd
op gewone campings waar meest gewone kampeerders waren, dus tint en caravan mensen.
Wat is me dat tegen gevallen.

Ben.
Vreemd! Ik had ook zo oude witte doos van 32 jaar oud en nu sinds bijna 3 maanden een fabrieksnieuwe buscamper. En groet nog steeds naar iedere camper die ik als zodanig tijdig herken en als het gewoon veilig kan. Ik wordt wel anders benaderd en behandeld met deze nieuwe. Bij de oude kwam er vaak iemand een praatje maken, meestal bezitters van een niet meer nieuwe zeg maar. Met de nieuwe is dat een stuk minder en als men een praatje komt maken gaat men er ineens vanuit dat het een huur camper is??? Dit zowel op CP als op campings. Nu heb ik geen fietsen van 3.000 en ook geen platte buis nog kluis, misschien de reden dat ik dan wat meer benaderbaar ben? Schelde als de stronttank geleegd moet worden op anderen begrijp ik ook niet, of is er dan haast om naar de buis toegaan kijken?

Gr. met een zwaaiend handje van Aad
Gebruikersavatar
Sandor Gora
Berichten: 1729
Lid geworden op: za 26 nov 2016, 10:42
Locatie: Vlaardingen

Re: Camper-etiquette: Zwaaien



Bericht door Sandor Gora »

Ja hoor, ik zwaai ook, vind ik leuk.
Maar niet op een autosnelweg, dan is de afstand te groot, vind ik. En bij manoeuvres, zoals in bochten of rotondes, ook niet, dan vraagt de weg al mijn aandacht. En inderdaad, buscampers blijft lastig van te voren te zien, ik zwaai een enkele keer weleens per ongeluk naar een gewone bestelauto...
En ik denk zomaar dat je met zwaaiers ook makkelijk een praatje kunt maken op de cp.
vriendelijke groet, Sándor Góra
Carthago Chic C-Line I 4.9 op Fiat Ducato 250 uit 2014
AadenAnke
Berichten: 13248
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Camper-etiquette: Zwaaien



Bericht door AadenAnke »

Ik denk dat je met je laatste zin gelijk heb! Denk dat de zwaaiers ook altijd/vaker goedemorgen/middag/avond zeggen. Wat sneller iets vragen of een opmerking maken waardoor de opening voor het gesprek/praatje gemaakt is. Stuurs recht vooruit kijken nodigt niet echt uit, wat niet wil zeggen dat deze mensen geen praatje willen. Wel merk ik dat mensen die voorgaande jaren strak ons voorbij liepen nu wel een beleefd knikje geven of gedag zeggen. Meestal die met de duurdere en nieuwere campers. Het idee wat ik daarbij krijg is dan weer minder en hoop zelf dat ik me daarbij vergis.

Gr. Aad
Plaats reactie