Oudere T4 California vs Nugget?

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Gebruikersavatar
Dream Away
Berichten: 200
Lid geworden op: ma 13 nov 2006, 22:03
Locatie: Noord Brabant

Oudere T4 California vs Nugget?



Bericht door Dream Away »

Het is een gevoel en gewetensvraag maar ik ga hem toch stellen.
We zijn tot het besluit gekomen dat we toch een buscamper willen aanschaffen om (ivm aanschaf oudere camper) het probleem vochtschade uit te sluiten. Natuurlijk beseffen we dat de aanschaf van een oudere camper meer risico's meebrengt van te vervangen onderdelen maar die nemen we op de koop toe om eerst eens te kijken of we het camperen ook na meerdere malen weg te zijn geweest nog zo leuk vinden.
Ivm de prijsklasse (tot pakweg €15.000) lopen we tegen 2 types aan zoals verwacht, de T4 VW California en de Ford Nugget.
In grote lijnen kunnen we nu wel stellen dat een California van pakweg half jaren '90 tov een Nugget van '98 a '99 het volgende verschillen:

- Nugget is gauw €3000,- goedkoper dan de California
- Gemiddelde California zit dan op 3 a 3,5 ton terwijl de Nugget dan op 2 ton zit
- California lijkt ondank de hogere kilometerstanden waardevaster te zijn dan de Nugget

Gezien de ervaringen van velen op dit forum zou de keuze dan gaan voor een VW California met 3 ton op de teller of een Ford Nugget met ruim 2 ton op zijn teller?
Ik weet dat het oog, onderhoud en algehele staat van buiten en binnenzijde natuurlijk belangrijk gaat zijn maar de ervaringen met het oog op kwaliteit en duurzaamheid weten alleen diegene die er mee hebben gereden. De roestduivel is bij de Nugget bekend maar ook de T4 is tot half jaren 90 niet altijd gevrijwaard hiervan en wat zijn nog meer punten waar we extra andacht aan moeten schenken?
Hoe dan ook, morgen gaan we kijken maar wilde toch heel graag jullie ervaringen nog meenemen alvorens we op pad gaan.

Gr,

Erwin
Home is where we park it!
AadenAnke
Berichten: 13248
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Oudere T4 California vs Nugget?



Bericht door AadenAnke »

Als je bij het kijken, voelen en ruiken bij beide een goed gevoel heb dan eerst met beide een stuk rijden. Hoe zit je erin? Verder is de staat van onderhoud naar mijn mening belangrijker dan de kilometer stand. Ja zo'een oudje is gevoel en proberen het verstand niet uit te zetten. Succes!

Gr. Aad
durisotti
Berichten: 5211
Lid geworden op: do 16 okt 2008, 1:07

Re: Oudere T4 California vs Nugget?



Bericht door durisotti »

Ik zou voor dat bedrag zelf een camper gaan of laten bouwen !
Peugeot Expert en broertjes is een mooie basis.
Transits zijn roestbakken en VW transporters zijn gewoon erg duur voor wat je er voor krijgt.
Voor rond de 10000 euro koop je een hele nette bus.

https://www.autotrack.nl/tweedehands/pe ... t/41493905
Gebruikersavatar
Dream Away
Berichten: 200
Lid geworden op: ma 13 nov 2006, 22:03
Locatie: Noord Brabant

Re: Oudere T4 California vs Nugget?



Bericht door Dream Away »

Dat snap ik maar dit is ex btw dus met btw zit ik dan al op €12000,- en dan moet hij nog verbouwd worden.
Prijzen die ik zo een beetje zie hiervoor zijn toch al gauw €13000,- voor een mooie inbouw.
Dan zit ik al op €25000,- wat ruim boven het nu voorgestelde budget zit en daar kan ik ook al een leuke semi integraal voor vinden.

Als het camperen ons blijft bevallen zal de nu aan te schaffen camper wel ingeruild gaan worden op een jongere en duurdere camper maar dan weten we wel zeker dat de investering gedaan gaat worden met een goede reden.
Laatst gewijzigd door Dafluc op za 29 sep 2018, 10:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote verwijderd.
Home is where we park it!
Premiumliner
Berichten: 1098
Lid geworden op: za 12 aug 2017, 19:58

Re: Oudere T4 California vs Nugget?



Bericht door Premiumliner »

Eigenaren van dwerghondjes zijn mede schuldig aan de gezondheidsproblemen van deze beestjes zoals constante hoofdpijn en ademhalingsproblemen.
Gebruikersavatar
Oom Willie
Berichten: 57
Lid geworden op: zo 12 aug 2018, 11:26

Re: Oudere T4 California vs Nugget?



Bericht door Oom Willie »

Kijk ook hier eens. Gebruikte bussen door hem nieuw ingebouwd. https://mcs-autobedrijf.business.site/p ... 6017?hl=nl

Verstuurd vanaf mijn SM-A320FL met Tapatalk

durisotti
Berichten: 5211
Lid geworden op: do 16 okt 2008, 1:07

Re: Oudere T4 California vs Nugget?



Bericht door durisotti »

Een eenvoudige inbouw met een hef dak kan al voor onder de 3000 euro.
Dan heb je een eenvoudige inrichting maar wel een goede basisbus die je in de toekomst altijd nog wat luxer kunt aankleden.
Gebruikersavatar
Lambiek
Berichten: 917
Lid geworden op: ma 20 jan 2014, 18:57
Locatie: Brabant

Re: Oudere T4 California vs Nugget?



Bericht door Lambiek »

Nugget is meer camper.
de betere indeling
Boven bed 150cm.
Apart keukentje , ook bruikbaar als bed beneden in gebruik is.

Volkswagen california
Kun je als je wilt makkelijker spullen vervoeren als bus zijnde


Dus als puur camper gebruik
Zou ik ; Nugget

.
Gebruikersavatar
Aagje
Berichten: 1657
Lid geworden op: do 22 jan 2009, 14:30
Locatie: Rotterdam

Re: Oudere T4 California vs Nugget?



Bericht door Aagje »

Eens met de vorige spreker. Wij hebben beiden in verleden gehuurd en vonden de Nugget zéér riant vergeleken bij de California. Vooral het bed in het hefdak van de Nugget is ruim en geschikt voor lange mensen.
Gebruikersavatar
rijschoollucassen
Berichten: 3065
Lid geworden op: zo 24 mar 2013, 13:45
Locatie: Mook
Contacteer:

Re: Oudere T4 California vs Nugget?



Bericht door rijschoollucassen »

En de nugget is zowel met vast dak als met hefdak geleverd. Dus als je parkeergarages in wilt kunnen...

Jaap
Besmet met het campervirus met een Mercedes Vito Marco Polo, daarna een Ducato Burstner T605 en nu een Adria Coral S 690 SC. Onze reisfilmpjes staan op YouTube, Jaap en Trijntje on tour.
Gebruikersavatar
Lambiek
Berichten: 917
Lid geworden op: ma 20 jan 2014, 18:57
Locatie: Brabant

Re: Oudere T4 California vs Nugget?



Bericht door Lambiek »

rijschoollucassen schreef:En de nugget is zowel met vast dak als met hefdak geleverd. Dus als je parkeergarages in wilt kunnen...

Jaap
Volkswagen California is er ook met vast hoog dak.
.
PDJ

Re: Oudere T4 California vs Nugget?



Bericht door PDJ »

Ik zou even verder kijken dan deze 2. Kijk ook eens naar dergelijke buscampers van andere merken.
Vooral VW is veel te duur voor wat je ervoor koopt. Bedenk heel goed dat ook de Vw / Ford motoren nagenoeg "op" zijn na 3 ton, net als alle andere slijtage onderdelen. Als het dus een beetje tegenzit kom je al snel met veel kosten te zitten. Komt ook nog bij dat het campergedeelte van deze 2 eigenlijk super simpel en goedkoop gemaakt zijn en ook al aan slijtage onderhevig zijn.
Als je zelf niet in staat of in de gelegenheid ben om het een en ander te vervangen oid, dan zou ik zéker niet voor zo een oude gaan.
Is een paar keer huren geen goede optie?
Guus&Marjatta
Berichten: 114
Lid geworden op: ma 15 sep 2008, 15:50
Locatie: Nijmegen

Re: Oudere T4 California vs Nugget?



Bericht door Guus&Marjatta »

Het moge duidelijk zijn dat wij fan zijn van de VW T4. De onze heeft bijna de 3 ton gehaald en is prima in orde. T4's lopen tot 5 ton, met gemak. Roest niet, althans de onze van 2004. De T4 past moeiteloos in een parkeergarage van 2 meter ingangshoogte. De Ford met hefdak is net een paar cm's te hoog.
Onbegrijpelijk ook de splinternieuwe met hefdak. Stedenbezoek is door die hoogte in alle steden een mogelijkheid. Als ze tenminste geen groene sticker verplicht stellen, want dat heeft hij niet. Kamperen erin is spartaans maar comfortabel. You love it or hate it. In dat opzicht is een Ford zeker completer.
Maar die roest enthousiaster. Onderhoud is bij beide oudere campers een punt van aandacht. De onze heeft wat dat betreft weinig problemen gegeven.
Succes met de keuze.
VW California Freestyle..........en de dagen na nu worden héél anders
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Oudere T4 California vs Nugget?



Bericht door de Jonckheer »

Was daar niet een keer een koper van een VW op TV die meer roest dan plaatwerk had? Die oudere VW's roesten net zo hard als alle andere merken van dezelfde leeftijd. De reden daarvoor is dat bestelbussen vroeger niet of nauwelijks tegen roest werden beschermd door de fabrikanten. Alleen de mensen die hun bus lieten behandelen konden er wat dat aangaat lang plezier van hebben.
Plaats reactie