Hulp gevraagd: rioollucht in camper

Algemene campervragen en -opmerkingen.
meusmeus
Berichten: 9
Lid geworden op: za 18 aug 2018, 16:22

Hulp gevraagd: rioollucht in camper



Bericht door meusmeus »

Hallo allemaal,

Dit is mijn eerste post op dit forum. Wij zijn voor een jaar op reis met onze camper. Wij hebben een euramobil uit 2004. Nu zitten wij met een probleem: er is sinds een aantal dagen een ontzettende rioollucht in de camper. Zo erg dat we er snachts niet van kunnen slapen. Het gekke is dat ik niet de plek kan vinden waar de lucht vandaan komt. De afvoerputjes ruiken niet.
Ik heb al het volgende gedaan:
- doppen op de putjes
- ontluchting doorgeblazen
- er zitten nu tabletten in de vuilwatertank

De lucht verspreid zich ook iedere keer. Als ik bijvoorbeeld de kledingkast opendoe ruikt het ontzettend, een uur later ruik ik het dan weer op een andere plek.
Onder de kledingkast zit de boiler. Kan het daar nog iets mee te maken hebben? Die heb ik eerst helemaal niet gebruikt, nu net aangezet en merk geen verschil met de lucht.

Is er iemand die ons verder kan helpen?
En mocht het nodig zijn om naar een garage te gaan. Wie weet hoe campergarage heten in Frankrijk, Italie of Spanje?

Hartelijk dank!
Laatst gewijzigd door meusmeus op zo 23 sep 2018, 14:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
MonRoe
Berichten: 17482
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 7:15
Locatie: Well (L) na 55 jaar randstad nu het rustige Noord Limburg
Contacteer:

Re: Hulp gevraagd: rioollucht in camper



Bericht door MonRoe »

Het kunnen drie dingen zijn:
1. de vuilwatertank
2. de toilettank
3. de accu als het geen gesloten systeem is

Bij de vuilwater is het inderdaad de stoppen erop en dan even water erin laten lopen, zodat je zeker weet dat het afgesloten is. Doe dit ook bij de douche of leg daar een plastic zakje op de stop gevuld met water. Nu weet je bijna zeker dat alle verbindingen naar je vuilwatertank zijn afgesloten. Ruik je het nu nog na een paar uur, dan kan het niet anders dan je vuilwatertank zijn en dan is de beste oplossing een reinigingsmiddel erin, dagje rijden en tank legen. Ruik je het niet meer, dan is het iets anders.

Bij je toilettank, check de rubbers, hou de klep dicht van de wc, doe er wat water in. Blijft het water staan, dan is je rubber ok, is na een half uurtje het water weg, dan zijn je rubbers niet meer ok en dan komt de stank naar binnen. Oplossing rubbers vervangen.

Bij een kapotte accu, dat niet een gesloten systeem heeft, kan je ook een rotte eieren lucht ruiken. Oplossing, nieuwe accu.

Heb je een dubbele bodem in de Eura? Daar zit namelijk alle drie de genoemde items in, en daardoor kan de lucht zich door de camper verspreiden. Welk type Eura Mobil heb je?
Afbeelding

Wij waren met onze ex-campers in: Andorra - België - Denemarken - Duitsland - Frankrijk – Griekenland – Hongarije - Italië – Liechtenstein - Luxemburg – Monaco - Nederland - Oostenrijk - Polen - Portugal - Republiek San Marino – Spanje - Tsjechië
meusmeus
Berichten: 9
Lid geworden op: za 18 aug 2018, 16:22

Re: Hulp gevraagd: rioollucht in camper



Bericht door meusmeus »

MonRoe schreef:
zo 23 sep 2018, 14:55
Het kunnen drie dingen zijn:
1. de vuilwatertank
2. de toilettank
3. de accu als het geen gesloten systeem is

Bij de vuilwater is het inderdaad de stoppen erop en dan even water erin laten lopen, zodat je zeker weet dat het afgesloten is. Doe dit ook bij de douche of leg daar een plastic zakje op de stop gevuld met water. Nu weet je bijna zeker dat alle verbindingen naar je vuilwatertank zijn afgesloten. Ruik je het nu nog na een paar uur, dan kan het niet anders dan je vuilwatertank zijn en dan is de beste oplossing een reinigingsmiddel erin, dagje rijden en tank legen. Ruik je het niet meer, dan is het iets anders.

Bij je toilettank, check de rubbers, hou de klep dicht van de wc, doe er wat water in. Blijft het water staan, dan is je rubber ok, is na een half uurtje het water weg, dan zijn je rubbers niet meer ok en dan komt de stank naar binnen. Oplossing rubbers vervangen.

Bij een kapotte accu, dat niet een gesloten systeem heeft, kan je ook een rotte eieren lucht ruiken. Oplossing, nieuwe accu.

Heb je een dubbele bodem in de Eura? Daar zit namelijk alle drie de genoemde items in, en daardoor kan de lucht zich door de camper verspreiden. Welk type Eura Mobil heb je?
Hi Mornroe,

Dank voor je snelle reactie. Dat van de accu wist ik niet, moet je het dan echt bij de accu zelf ruiken?
Mocht het de vuilwatertank zijn, wat ik vermoed, hoe kan het dan dat ik het ruik als alles is afgesloten? Gaat die stank dan door de behuizing van de tank heen of zijn er altijd plekken waar lucht kan ontsnappen?
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51278
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Hulp gevraagd: rioollucht in camper



Bericht door Kroppie »

er zal m.i altijd een ontluchting op de tank zitten, als er geen lucht uit kan kan er ook geen vuil of schoon water in.

en die lucht gaat echt niet door de behuizing.

en een accu zal je het meest bij de accu ruiken maar die lucht kan zich ook verspreiden, en er zit een accu bij de motor maar ook een ergens binnen in de camper, de hh accu.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
isoplus
Berichten: 6382
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: Hulp gevraagd: rioollucht in camper



Bericht door isoplus »

Als het de of een accu zou zijn, controleer dan eens de temperatuur van de accu, dus gewoon even er met de hand aan voelen. Is het de accu, je ruikt dat dan beslist erger vlak bij die accu, dan de accu zo snel mogelijk afkoppelen nadat je de omgeving geventileerd hebt.
Gebruikersavatar
dieseltje+
Berichten: 2809
Lid geworden op: zo 22 jan 2017, 22:02
Locatie: Noordoostpolder

Re: Hulp gevraagd: rioollucht in camper



Bericht door dieseltje+ »

Welkom op het forum.

Een tipje voor duidelijkheid.
Monroe geeft een heldere duidelijk beschrijving van wat het probleem kan zijn.
Tevens stelt Monroe nog een aantal vragen die onbeantwoord blijven.
Goed lezen en vragen duidelijk beantwoorden (zo heb ik het ook geleerd hier :D )helpt vaak om gericht te zoeken naar het probleem en oplossingen. Miss wat voor een volgende keer.
Het is duidelijk een riool lucht? Of ontlasting van extra meereizend gezelschap in de vorm van ongedierte? Spitsmuis heeft genoeg aan een opening van een halve cm om binnen te komen.
Hoop dat jullie geholpen zijn.
Hier wordt met liefde DIESEL verbrand.
Vaak ben je te bang.
Groet,
Karel
Gebruikersavatar
MonRoe
Berichten: 17482
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 7:15
Locatie: Well (L) na 55 jaar randstad nu het rustige Noord Limburg
Contacteer:

Re: Hulp gevraagd: rioollucht in camper



Bericht door MonRoe »

Bij onze Eura zit de vuilwatertank in de dubbele bodem. In het campergedeelte zit een luik zodat we bij de vuilwatertank kunnen komen. Kijk eens of jullie dat ook hebben en of je dan de dop van de vuilwatertank kan vinden, sluit die dop nog goed af? Haal de dop er eens af en kijk met een zaklamp eens in de vuilwatertank? Zijn de aansluitingen nog goed, dit kan je ook aan de buitenkant (evt. via de dubbele bodem) van de tank controleren. Is de aansluiting naar de vuilwaterkraan nog goed?
Als het lukt om de vuilwatertank open te maken, kan je daar eens een emmer met opgeloste soda in doen, dan rondje rijden en daarna water lozen.

Kijk ook eens of je vuilwatertank aan de onderzijde een mogelijkheid heeft om te lozen, als dat zo is, draai die eens open en spoel wat emmers water er doorheen, of nog beter, met een slang de tank schoon spoelen.

Om stank in je vuilwatertank te voorkomen, maak borden, pannen etc goed schoon. Giet geen rijst, pasta en aardappelen af in je vuilwatertank, hiervan gaat je tank echt stinken.

Succes!
Afbeelding

Wij waren met onze ex-campers in: Andorra - België - Denemarken - Duitsland - Frankrijk – Griekenland – Hongarije - Italië – Liechtenstein - Luxemburg – Monaco - Nederland - Oostenrijk - Polen - Portugal - Republiek San Marino – Spanje - Tsjechië
Gebruikersavatar
Gino608D
Berichten: 1921
Lid geworden op: zo 27 feb 2011, 22:37
Locatie: Valkenswaard

Re: Hulp gevraagd: rioollucht in camper



Bericht door Gino608D »

Als het je vuilwatertank is dan helpt een flinke scheut chloor door de afvoer goed.
Niesmann+Bischoff Flair 8000i
Hymerferry
Berichten: 713
Lid geworden op: wo 21 dec 2011, 20:47

Re: Hulp gevraagd: rioollucht in camper



Bericht door Hymerferry »

Ook wij hebben bij vlagen veel overlast van de stank uit de tank, ook met alle afvoeren 100% dicht. Ik ontdekte bij onze laatste trip en na de zoveelste zoektocht, een extra rioolaftakking richting de kast waarin boiler, koelkast en (inmiddels verwijderd) een Travelcool waterdamp koeler stond. Die rioolafvoer is origineel en gelijk aan alle andere rioolbuis en eindigt onderin die kast. Moet meer weghalen om te zien waarvoor deze dient, staat nog op de klussenlijst. Wellicht een condensafvoer? Ben er wel zeker van dat dit bij mij met de stank te maken heeft. Zag die aftakking bij toeval via het WC luik zitten, verder was er niets van die buis in het zicht te zien.
meusmeus
Berichten: 9
Lid geworden op: za 18 aug 2018, 16:22

Re: Hulp gevraagd: rioollucht in camper



Bericht door meusmeus »

Het zou toch goed kunnen dat het inderdaad de huishoudaccu is. De accu zit tussen de dubbele bodem van de camper, wat kan verklaren waarom ik de lucht overal ruik. En vooral de kasten. Zou het ook nog de airco kunnen zijn. De motor van de airco zit op dezelfde plek als de accu's. Kan een airco ook 'rot' ruiken?
meusmeus
Berichten: 9
Lid geworden op: za 18 aug 2018, 16:22

Re: Hulp gevraagd: rioollucht in camper



Bericht door meusmeus »

dieseltje+ schreef:
zo 23 sep 2018, 15:24
Welkom op het forum.

Een tipje voor duidelijkheid.
Monroe geeft een heldere duidelijk beschrijving van wat het probleem kan zijn.
Tevens stelt Monroe nog een aantal vragen die onbeantwoord blijven.
Goed lezen en vragen duidelijk beantwoorden (zo heb ik het ook geleerd hier :D )helpt vaak om gericht te zoeken naar het probleem en oplossingen. Miss wat voor een volgende keer.
Het is duidelijk een riool lucht? Of ontlasting van extra meereizend gezelschap in de vorm van ongedierte? Spitsmuis heeft genoeg aan een opening van een halve cm om binnen te komen.
Hoop dat jullie geholpen zijn.
Goede tip, zal ik op letten :)
De camper heeft inderdaad een dubbele bodem. Het is een Euramobil 652 SB uit 2004. Ik kan de dop van de tank halen en alle aansluitingen lijken goed te zitten. Ik kan natuurlijk niet zien of er ergens een lek zit maar overal waar ik bij kan met de zaklamp is het droog. Een dood dier zou natuurlijk kunnen maar verklaart niet waarom de lucht de ene keer weg lijkt om vervolgens weer erger terug te keren.
Gebruikersavatar
Luc & Chris
Berichten: 1248
Lid geworden op: do 05 nov 2009, 20:00
Locatie: Kloosterzande - Zeeuws-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Hulp gevraagd: rioollucht in camper



Bericht door Luc & Chris »

Gino608D schreef:
zo 23 sep 2018, 15:34
Als het je vuilwatertank is dan helpt een flinke scheut chloor door de afvoer goed.
Wij gooien er een flinke scheut schoonmaakazijn in uit de aktiewinkel.....
ICD drager sinds 20 juni 2016.
Meer lezen over ons? Hier klikken.
Gratis camperplaats in Zeeuws-Vlaanderen.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Huub56
Berichten: 1219
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 13:17
Locatie: Melick Limburg

Re: Hulp gevraagd: rioollucht in camper



Bericht door Huub56 »

Meet je accu eens als hij aan het laden is kan te veel laden en ruikt dan naar zwavel/waterstof ofwel rotte eieren, dit is knalgas en zeer gevaarlijk dus kijk uit met vonken.
isoplus
Berichten: 6382
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: Hulp gevraagd: rioollucht in camper



Bericht door isoplus »

Als je de dop van de tank kunt halen en je tank stink niet, dan zou ik maar eens rap naar de accu's gaan kijken of laten kijken. Ik heb het al eens verteld hier en ook foto's geplaatst, bij mij is de startaccu geëxplodeerd en de troep die je daarvan krijgt wil je echt niet. Elke garage kan je accu even testen, dan weet je het maar zeker en kan je rustig verder zoeken. Een dooie muis stinkt maar is verder niet gevaarlijk, en dampende accu ruikt overigens naar rotte eieren en een muis is gewoon een lijkenlucht dus enig verschil is er wel.
Plaats reactie