Voordeel aantekening camper op kenteken??

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
nicolasfirst
Berichten: 258
Lid geworden op: do 15 feb 2018, 19:05
Locatie: Westerbork

Voordeel aantekening camper op kenteken??



Bericht door nicolasfirst »

Vraag: Wat is het voordeel van de aantekening camper op je kentekenbewijs?

Context: Wij hebben belangstelling voor een minicamper. Wij gaan uit van het model gebaseerd op de Fiat Doblo Maxi. Gezien de diesel discussie is het voor ons belangrijk dat het een benzine uitvoering is. Daarnaast willen we er graag een portapotti in hebben. Hiervoor is in de Fiat Doblo uitvoering rekening mee gehouden.

Recent contact met het bedrijf, dat deze minicamper bouwt, heeft opgeleverd dat men te horen heeft gekregen van de belastingdienst, dat de uitvoering op basis van de Fiat Doblo niet meer in aanmerking komt voor het kwart tarief. Voor de RDW eisen zou de uitvoering nog steeds aanspraak mogen maken op de vermelding camper op het kenteken (of hoe dat dan formeel ook mag heten).

Ik heb berekend op basis van het vermelde leeggewicht van de Fiat Doblo dat de te heffen motorrijtuigenbelasting (volledig tarief, benzine uitvoering) niet zo veel scheelt van mijn huidige auto. Doel voor ons is ook dat we onze huidige auto gaan inruilen voor de minicamper en dat deze, naast het ondersteunen in onze reizen, ook als dagelijks vervoermiddel gebruikt gaat worden.

Ik accepteer dat ik niet in aanmerking kom voor het kwarttarief en uitgaande van het bovenstaande vraag ik me dus af wat het voordeel is voor de aantekening als camper. Ik zie geen voordelen maar wellicht mis ik iets. In mijn zoektocht op dit forum kwam oa de invloed op de APK naar voren maar ik heb begrepen dat dit inmiddels achterhaald is. Ik kan me voorstellen dat ik dit wellicht nodig heb voor een specifieke camperverzekering. Daar moet ik nog induiken.

Ik hoop dat mijn vraag met de bijgeleverde context duidelijk is. Uiteraard geef ik graag toelichting mochten er aanvullende vragen zijn.

Groet,

Nico
We hebben een Opel Combo L2 uit 2013, met benzinemotor en weinig kilometers, begin 2019 laten ombouwen tot een minicamper door de mensen van minicamper.nl..

Het ombouw verhaal vindt je in dit topic
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18171
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: Voordeel aantekening camper op kenteken??



Bericht door Cee Pee »

Dan is die aantekening camper ook helemaal niet meer interessant sterker nog het kan zelfs nadelig werken omdat je recreatie voertuigen in de meeste gemeentes maar drie dagen mag parkeren.
Voor een gewone auto geldt die restrictie niet.
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10189
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: Voordeel aantekening camper op kenteken??



Bericht door Peter LMC »

En ook als je voertuig voor camper gekeurd wordt deze opnieuw gewogen wordt.
Het (hogere) gewicht bepaald dan de belasting die er uit voortvloeit.
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13438
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Voordeel aantekening camper op kenteken??



Bericht door hathi »

Nico 3 zaken,het verschil,is bij een benzine. Auto,aanmerkelijk minder ,dan een Diesel,maar bij de benzine uitvoering,moet je voor het gewicht,wel het hele Camper gewicht nemen,en niet,het doblo gewicht??......als particulier,mag je wel,grijs kenteken rijden,maar moet je de houderschap,oftewel motorrijtuigenbelasting,toch ,over geel kenteken betalen,en dat kun je allemaal naast elkaar leggen,en een afweging maken,ook de verzekering,kan een hogere premie opleveren,bovenop de duurdere benzine,dus heel wat denkwerk,succes
Hans
Gebruikersavatar
nicolasfirst
Berichten: 258
Lid geworden op: do 15 feb 2018, 19:05
Locatie: Westerbork

Re: Voordeel aantekening camper op kenteken??



Bericht door nicolasfirst »

Dank voor jullie reacties.

Groet,

Nico
We hebben een Opel Combo L2 uit 2013, met benzinemotor en weinig kilometers, begin 2019 laten ombouwen tot een minicamper door de mensen van minicamper.nl..

Het ombouw verhaal vindt je in dit topic
Gebruikersavatar
eef van baal
Berichten: 7518
Lid geworden op: za 06 jun 2009, 9:35
Locatie: Nieuw Bergen LB
Contacteer:

Re: Voordeel aantekening camper op kenteken??



Bericht door eef van baal »

Met aantekening mag je op een camperplaats staan

cámperen is mijn lust en leven.

"Het forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen."
Werk om te leven, leef niet om te werken.
Gebruikersavatar
Kubo
Berichten: 1130
Lid geworden op: zo 07 dec 2014, 17:45
Locatie: Tytsjerk

Re: Voordeel aantekening camper op kenteken??



Bericht door Kubo »

O dan laat ik hem er gauw afhalen. :wink:
Groet, Lex (PA3CDM)en Margreet
Safari Camper FIAT Ducato 244 2.8JTD
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8494
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: Voordeel aantekening camper op kenteken??



Bericht door EasyBee »

eef van baal schreef:
zo 23 sep 2018, 12:23
Met aantekening mag je op een camperplaats staan
Daar wordt ook streng op gecontroleerd. :lol3:
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
janmetdoka
Berichten: 3735
Lid geworden op: zo 13 feb 2011, 11:45

Re: Voordeel aantekening camper op kenteken??



Bericht door janmetdoka »

Afbeelding
Plaats reactie