Camperkosten en realiteit

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Gebruikersavatar
Dream Away
Berichten: 200
Lid geworden op: ma 13 nov 2006, 22:03
Locatie: Noord Brabant

Camperkosten en realiteit



Bericht door Dream Away »

We zijn op het moment van beëindiging stacaravan periode omdat we toch de wijde wereld in willen trekken.
Omdat het alweer jaren terug is dat ik me met het camper gebeuren heb beziggehouden ben ik me maar weer eens aan het verdiepen.
Om een beeld van de kosten te krijgen verbaas ik me iedere keer over de kosten die her en der genoemd worden voor een camper.
Ik begrijp als je een camper van €70.000,- koopt je daar een behoorlijk bedrag aan afschrijving voor gaat hebben en dit (terecht) meeneemt in je maandelijkse kosten. Nu even een andere invalshoek, camper die we mogelijk willen kopen is een alkoof uit +\- het jaar 2000 met een Fiat dieselmotor a een prijs van ongeveer €16000,-.
Nu heb ik het volgende op een rijtje gezet:

Verzekering €300,- per jaar (all risk met 75% noclaim)
Stalling €350 per jaar
Wegenbelasting €720,- per jaar
Onderhoud €600-,- per jaar (gemiddeld)
Totaal € 1970,- per jaar oftewel €164,- per maand

Ik snap dat er vast een jaar zal zijn dat we misschien wel €1500,- aan onderhoud kwijt gaan zijn en andere jaren misschien alleen een onderhoudsbeurt vandaar mijn gemiddelde bedrag. We werken gewoon dus komt het aan op weekendjes en schoolvakanties.
Reis en verblijfskosten ga ik niet rekenen omdat ik die altijd heb, is het niet aan campingkosten dan wel aan hotel en rijden met de auto of vliegen, dat moet dan ook gebeuren.
Ik weet dat bovenstaande bedragen correct zijn alleen het plaatje onderhoud blijft natuurlijk een schatting die hoger of lager kan uitvallen.
Wat zijn nu jullie bevindingen, zit ik er nu zo erg naast of zijn de bedragen van €7000,- per jaar en hoger die ik lees bedragen met alles er op en er aan zoals brandstof, campingkosten en afschrijving?
Dit topic is al meerdere malen ter sprake gekomen alleen krijg ik dit niet erg duidelijk voor mezelf.
Alvast bedankt!

Gr,

Erwin
Home is where we park it!
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8676
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Camperkosten en realiteit



Bericht door seth_space »

Vwb je afschrijving.. hoeveel jaar hoop je die camper te kunnen gebruiken. Deel het aanschafbedrag door het reel gewenst aantal gebruiksjaren en zorg dat je op het eind voldoende gespaard hebt om een opvolger te kunnen kopen. De restwaarde is een leuk extra bij inruil en geeft wat speelruimte.Neem je die periode erg lang dan lopen de onderhoudskosten waarschijnlijk sterk op.
Onderhoudskosten zijn ook (beperkt) gerelateerd aan gebruik. Veel lange reizen of beperkt aantal korte ritjes.

Veder lijkt me je aanname niet zo verkeerd. Zou belasting (kwart tarief) en verzekering na moeten kijken maar dat heb je vast al gedaan.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Gebruikersavatar
B1gcheese
Berichten: 3258
Lid geworden op: zo 22 jan 2012, 10:06
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Re: Camperkosten en realiteit



Bericht door B1gcheese »

Camperen is een dure hobby, laten we dat voorop stellen. De kosten voor de verzekering vind ik laag ingeschat maar daar zul je informatie over hebben ingewonnen. Afschrijving heb je nu op nul gezet, vind ik ook een beetje optimistisch. De rest klopt wel aardig denk ik, alleen zou ik ook nog brandstofkosten meenemen. Een camper verbruikt meer dan een personenauto, reken op 1 op 10 als je mazzel hebt. Onderhoudskosten vind ik ook wat optimistisch, met een beurt zit je daar zo aan (600) zonder gekke dingen. Je wilt een camper aanschaffen van 18 jaar oud dus houd rekening met onvoorziene kosten.

Ga je de camper het hele jaar door gebruiken? Of drie weken per jaar in de grote vakantie? Is ook een afweging. Wij hebben als uitgangspunt dat het een dure hobby is waar we samen veel plezier van hebben. Alle vakantiedagen zijn we weg met de camper en zoveel mogelijk weekenden. Maar dat zal je ook gedaan hebben met de stacaravan.
Gr, John.

Vaak onderweg met onze Knaus Sky i700LEG - Fiat Ducato MultiJet 3.0 - 180 pk - Maxi 40 chassis - 2013
Reisinspiratie en camperweetjes op www.camperts.nl.
Knaus eigenaar? Wordt lid van de Facebook groep Knaus Camper Liefhebbers met al meer dan 1400 leden!
Gebruikersavatar
dieseltje+
Berichten: 2809
Lid geworden op: zo 22 jan 2017, 22:02
Locatie: Noordoostpolder

Re: Camperkosten en realiteit



Bericht door dieseltje+ »

Onderhoudskosten is misschien lastig.
Wat doe en kan jezelf?!
B.v. beurtje bij de garage, olie a €6 de liter, verwijderingsbijdrage en uurloon of zelf doen, olie filter online (of automaterialenzaak) en olie van de action erin?
Afhankelijk van de te verwachten km per jaar en of het onderhoud volledig door garage gedaan word zal €600 wel eens stoer zat kunnen zijn.
Hier wordt met liefde DIESEL verbrand.
Vaak ben je te bang.
Groet,
Karel
Gebruikersavatar
Dream Away
Berichten: 200
Lid geworden op: ma 13 nov 2006, 22:03
Locatie: Noord Brabant

Re: Camperkosten en realiteit



Bericht door Dream Away »

Dank alvast voor jullie reacties, inderdaad zijn de onderhoudskosten de onzekere factor en ik snap dat dit voor niemand echt te voorspellen is. Het zal ook aan de vorige eigenaar liggen of je wel of geen grote kosten gaat krijgen in een bepaalde periode. Ik ben wel handig maar zal niet aan het autogedeelte sleutelen dus de onderhoudsbeurten etc laat ik wel door een garage doen. Vwb zaken in de camper zelf zal ik wel zoveel mogelijk mijn eigen handjes inzetten waar mogelijk. De stacaravan kost ons ook €3500,- per jaar en daar moeten we ook naar toe rijden en we eten vaak buiten de deur, vandaar dat ik die brandstofkosten niet echt mee heb gerekend. De tarieven stalling, wegenbelasting en verzekering zijn correct, die heb ik gisteren allemaal online opgezocht.
Home is where we park it!
Gebruikersavatar
WiSpi
Berichten: 1128
Lid geworden op: di 10 aug 2010, 18:09
Locatie: De Liemers

Re: Camperkosten en realiteit



Bericht door WiSpi »

Mijn ervaring is dat je niet moet onderschatten wat er allemaal stuk kan gaan, tijdens camperen. Deels slijtage (uitgedroogde slangen, banden, enz.), deels gebruik (boompje raken), deels waar je niets aan kunt doen (marter die e.e.a. doorbijt). Na elke reis is er altijd wel wat. Onze camper is van 2007.
Ik zou voor onderhoud een stelpost van € 1000,00 per jaar opnemen.
Wim

Camper: Buscamper / Ducato 250 / 2007 / 3.0 liter motor
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Camperkosten en realiteit



Bericht door de Jonckheer »

Afschrijven doe ik niet aan, mijn eerste camper is tevens mijn laatste. Dat kan makkelijk, die blijft het wel doen. Je begint al met een oudje van 18 jaar. Mensen vinden dat normaal voor een camper maar ze zullen absoluut niet een personenauto van die leeftijd hebben. Raar want een camper is toch ook gewoon een auto en dan nog een die veel zwaarder belast wordt dan een personenauto.

Waarom zou je niet een stuk onderhoud zelf doen? Voor de olie draai je de carterplug er uit, draai het oliefilter er af, een nieuwe er op en vul hem tot het streepje met bij de Action gekochte (desnoods) full synthetische motorolie. Is het eerste verdient want bedenk dat olie voor een garagehouder is als wijn en koffie voor de horeca, daar wordt het meeste aan verdient. Je zegt dat je handig bent. Nou, dan is olie verversen wel heel erg makkelijk. Filters, lucht - olie - brandstof, bestel je goedkoop bij Winparts. Stelt allemaal niks voor, binnen een uur is alles klaar.
Gebruikersavatar
Dream Away
Berichten: 200
Lid geworden op: ma 13 nov 2006, 22:03
Locatie: Noord Brabant

Re: Camperkosten en realiteit



Bericht door Dream Away »

WiSpi schreef:
do 06 sep 2018, 16:40
Ik zou voor onderhoud een stelpost van € 1000,00 per jaar opnemen.
Dank je Wim, ik neem aan dat dit een bedrag is uit eigen ervaring dus pas die €600,- gelijk aan voor onszelf.
Ik wil hier overigens niet het idee scheppen dat de kosten ons besluit gaan beïnvloeden, vakantie kost altijd geld maar het is gewoon fijn om enigszins een beeld te hebben in vergelijking met het kamperen in een stacaravan. Destijds is het camper verhaal niet doorgegaan vanwege ons zoontje maar die is nu op een leeftijd dat hij de huidige camping wel gezien heeft ;;-)

Jonckheer, je hebt gelijk zonder meer alleen is het altijd een gedoe om dit voor je deur in een straat te doen en het hangt er ook vanaf of je overal lekker bij kan komen, maar het is het overdenken waard. Leeftijd voor een diesel doet mij ook niet zoveel hoor, heb in 17 en 26 jaar oude Mercedes gereden en daar gewoon 35.000km per jaar mee weggetikt zonder problemen en gewoon onderhoud. Olie kocht ik zelf want daar had mijn garage geen problemen mee. Ik zal het hier en daar allemaal wel onderschatten vrees ik maar daar moeten we dan maar in de praktijk achterkomen, dank voor jullie reactie :thumbup:
Home is where we park it!
Gebruikersavatar
MonRoe
Berichten: 17482
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 7:15
Locatie: Well (L) na 55 jaar randstad nu het rustige Noord Limburg
Contacteer:

Re: Camperkosten en realiteit



Bericht door MonRoe »

Bij onze camper van 18 jaar redden we het niet met gemiddeld onderhoudskosten van 600 euro per jaar. Dit ben je alleen al kwijt voor een beurt, apk en wat kleine dingen. Ik zou zeker rekenen op een gemiddelde van 1200 euro per jaar aan onderhoudskosten, denk aan eens in de zoveel jaar je banden, kitranden, distributie riem, koelkast die op leeftijd is, dakluik die vervangen moet worden vanwege ouderdom etc etc.

Verzekering zijn wij ruim 650 euro per jaar kwijt, tegen taxatie waarde met volledige noclaim.
Wegenbelasting is voor onze camper 90 euro per maand
Stalling is 360 per jaar en dan hebben wij een goedkope stalling voor de randstad.

In de afgelopen jaren komen wij gemiddeld op ong. 3000-3500 euro aan vaste lasten, dan is afschrijving en gebruik nog niet eens meegeteld. En ook het opnieuw laten spuiten en de nieuwe veren zijn hierbij niet meegerekend.
Afbeelding

Wij waren met onze ex-campers in: Andorra - België - Denemarken - Duitsland - Frankrijk – Griekenland – Hongarije - Italië – Liechtenstein - Luxemburg – Monaco - Nederland - Oostenrijk - Polen - Portugal - Republiek San Marino – Spanje - Tsjechië
Gebruikersavatar
Dream Away
Berichten: 200
Lid geworden op: ma 13 nov 2006, 22:03
Locatie: Noord Brabant

Re: Camperkosten en realiteit



Bericht door Dream Away »

Dank voor de toelichting MonRoe, ik zie dat de bedragen behoorlijk van elkaar verschillen, in ieder geval is het me duidelijk dat die €600,- voor onderhoud te laag zijn ingeschat, en daar wilde ik even duidelijkheid over hebben.
Home is where we park it!
Gebruikersavatar
hwendt
Berichten: 10495
Lid geworden op: do 27 nov 2003, 22:58
Locatie: Noord Holland

Re: Camperkosten en realiteit



Bericht door hwendt »

Ik vind je bedragen redelijk kloppen omdat ik in het zelfde schuitje zit.
Wel weet ik dat ik nu mijn 6e camper heb en bijna al mijn campers verkocht ik duurder na 2 tot 6 jaar gebruik. Ja ook de 6 jaar oude camper ging nog voor 1000 meer weg.
Ik denk dus dat je afschrijving rustig wat minder kan.
Er is een enorme toename van campergebruikers. Door die vraag komen er 2e hands campers vrij en kunnen we in alle prijsklassen wel iets kopen.

Er is natuurlijk 1 belangrijk element in mijn verhaal. Hoe koop je een camper. Mijn ervaring is dat je wel 3 maanden moet zoeken en kijken en bieden en de kracht hebben om bij een handelaar weg te lopen. Immers je gevoel begint te kloppen bij een leuk uitziende camper. Maar je verstand moet pas de beslissing maken. Neem iemand mee die er verstand van heb. Een mooi uitziende camper kan al 2 jaar lekkage gehad hebben en je zijwand is 1 centimeter dikker geworden van het vocht. Vocht is duurder dan je hele 2500 TD motor. Immers die koop je voor 2000 maar je dikke zijwand gaat je 3000 kosten.
Koop dus een vochtmeter die kan je veel kosten besparen. Bol.com 40 euro
Dan is mijn persoonlijke ervaring. Ik neem 20.000 gewoon contant mee bij mijn vermoedelijke aankoop. Ga in november december op pad. dan wordt er weinig verkocht en is de drang naar geld het grootst bij de handelaren. Maar ook bij de particulieren. Immers de winter komt en die is niet echt bevorderlijk voor de camper dus men wil graag voor de winter en de opslag verkopen.

Doe een bod van rustig 2000 minder op een aankoop van 16.000 euro. Laat weten dat je contant en direct wil kopen en ooooo jjeeeee die handelaar ruikt geld direct in de pocket en wil dat graag hebben.
Ja tuurlijk zijn er vragen van garantie en Bovag, wat valt er onder de garantie ? Alleen draaiende onderdelen. Garage betaald de onderdelen maar monteur moet je betalen. uurloon 85 euro en 5 uurtjes werk ??
Met de kerst moet de handelaar ook salaris en kerstpakketten betalen.. tja je komt met direct cashflow oftewel baar geld aan. Is dus aantrekkelijk
Garantie. Heb je verstand van autotechniek, heb je een goede garage die niet het vel over je neus weg haalt dan kun je overwegen om zonder garantie te kopen. Als je er vervolgens 2000 van de 16.000 van de aankoopprijs af krijgt, zou dat gunstiger kunnen zijn.
Kijk bij de RDW naar de kilometer standen. Kijk of het een import camper uit Duitsland is kijk of de kilometer standen een beetje in overeenstemming zijn met de leeftijd en de slijtage van de pedalen en het interieur. Kijk in de motor of er toevallig een km stand staat welke met een viltstift is aangebracht van de vernieuwing distributieketting of riem. Zoek naar onderhouds- boekjes. Zijn die er niet ? Dan is dat raar want vele campers komen uit Duitsland en die Duitsers zijn behoorlijk pünktlich en bij geen boekje is er vaak met de km standen gerommeld oftewel terug gedraaid Het zal je opvallen dat vele Duitse invoer campers met een stand tussen 125 en 159.000 km staan. Ja toevallig he.
Bij zekerheid kun je het beste bij een Duitse particulier kopen. Zijn de standen correct en krijg je de boekjes er bij.

Vraag je monteur of hij 100 euro wil verdienen en met je mee gaat bij een mogelijke aankoop.

Nou genoeg om over na te denken.
Nee dit is niet compleet en ja het klopt dat het niet altijd zo gaat er zijn vele goede verkopen geweest. MAAAAR de bedoeling is dat er in je hoofd een lampje gaat branden als je wat gaat kopen en mee neemt wat je van bovenstaande mogelijk kunt gebruiken..

Groetjes Hugo en succes met je zoektocht. :hug: :hug: :hug: :cheers: :cheers: :cheers: :cheers:
isoplus
Berichten: 6384
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: Camperkosten en realiteit



Bericht door isoplus »

Nou, ik heb 10 jaar geleden een nieuwe Hymer gekocht en die net ingeruild.
Ik rij ongeveer 16.000 kilometer per jaar en kan je vertellen dat een camper hebben en dure hobby is, maar wel leuk.
Afschrijving is gewoon 10 % per jaar als je hem in de handel koopt en ook weer verkoopt, die 10 % neem je elk jaar van het bedrag dat het vorig jaar ontstaan is na aftrek van die 10 %. Als het ware wordt de afschrijving zo steeds minder naarmate de camper ouder wordt.
Ik ben begonnen met 10.000 euro en het laatste bedrag van afschrijving was 4250,= en ja dat klopt aardig met de werkelijkheid.
Zo'n Hymer uit 2007 met een geschiedenis, ervaring en hier en daar een krasje koop je in de handel nu voor tussen de 50.000 en 40.000 euro.
En dan moet je maar hopen dat je echt de tweede eigenaar bent en het ding niet uit de import of verhuur komt.
Bij mij kost de verzekering en belasting samen ongeveer 1600 euro.
Het campergedeelte onderhouden wij zelf, maar ook dat kost geld aan onderdelen en wel gemiddeld per jaar 250 euro (afhankelijk van hoeveel je eraf rijdt).
Het chassis en motor gedeelte deed een Fiat dealer, gemiddeld per jaar 1100,= euro, dat werd de laaste jaren kostbaarder omdat de auto ouder werd, uitlaat, remblokken, banden en wat gedoe met elektronika.
Wij hebben geen bijzondere schade gereden en geen bijzondere technische problemen gehad, mazzel dus.
Dus ik vind camperen niet goedkoop en als het niet je hobby is en je maar een paar weken per jaar weg kan wordt het ding duur van het stil staan.
Oh ja, wat iedereen ook beweert zo'n witte doos van 3500 kg voortbewegen kost brandstof, in het gunstigste geval 1 liter op 10 kilometer.

Reken maar met 1 liter voor elke 8 kilometer dan valt het in ieder geval niet tegen.

Succes!
Gebruikersavatar
Dream Away
Berichten: 200
Lid geworden op: ma 13 nov 2006, 22:03
Locatie: Noord Brabant

Re: Camperkosten en realiteit



Bericht door Dream Away »

Hugo en isoplus dank voor de uitgebreide reacties, hier kan ik weer wat mee.
Ik heb inderdaad al regelmatig gezien dat veel campers geïmporteerd zijn en dan is de km stand niet meer bij de RDW opgegeven als betrouwbaar dus daar kan je dan weinig mee (fijn dat 1 Europa maar dat terzijde).
De tip van de vochtmeter was bekend dus die nemen we zeker mee als we op pad gaan, ik wist dat het najaar over het algemeen beter was om te kopen dan het voorjaar maar dat november/december de aangewezen maanden zijn was mij niet bekend, nog even wachten dus.
Weer een paar leuke tips naast het onderhoudsbudget wat mijn hoofdvraag toch wel was, het verwachte buget hiervoor is naar boven bijgesteld.
Home is where we park it!
Gebruikersavatar
hwendt
Berichten: 10495
Lid geworden op: do 27 nov 2003, 22:58
Locatie: Noord Holland

Re: Camperkosten en realiteit



Bericht door hwendt »

Plaats reactie