Camperkosten en realiteit

Algemene campervragen en -opmerkingen.
WimZ
Berichten: 1814
Lid geworden op: zo 30 aug 2009, 11:13

Re: Camperkosten en realiteit



Bericht door WimZ »

Klopt natuurlijk wel maar als je zoals TS wilt kijken of je het kan behappen een camper te gaan rijden zul je toch alle kosten op een rijtje moeten zetten en kijken wat het dus per maand gaat kosten. Ook onderhoud incalculeren.
Gaat het maandbedrag dan binnen je uitgaven patroon passen kun je verder en anders geen camper.
Lijkt me toch echt de juiste weg om alle kosten erbij te pakken.
Gebruikersavatar
Dream Away
Berichten: 200
Lid geworden op: ma 13 nov 2006, 22:03
Locatie: Noord Brabant

Re: Camperkosten en realiteit



Bericht door Dream Away »

Als je een camper koopt bij een dealer met bijv 6 mnd bovag garantie.
Nee hoeft voor ons echt niet, hebben twee keer de BOVAG moeten inschakelen en zijn we weinig tot niets mee opgeschoten. Gevolg was dat we alsnog onze rechtsbijstand moesten contacteren die wel voor elkaar kreeg waar de BOVAG niet eens een poging deed het geschil op te lossen. Dus BOVAG is voor ons zeker geen eis. Rotte plekken in chassis, olie en vloeistoflekkages, afwijkingen in stuurinrichting enz. kan ik zelf constateren tijdens bezichtiging en proefrit. Het meest lastige lijkt me de opbouw want waar ga je vocht meten? Ik zou in eerste instantie denken aan de Alkoof, wanden bij badkamer, wanden onder de zitplaatsen en in de omgeving van de watertanks maar ook aan de achterzijde gezien het vacuüm wat je constant achter je camper aantrekt. Maar dan nog denk ik wat als je nu net een plekje overslaat waar het nu net begint, dan ben je alsnog de sigaar. Is natuurlijk ook wel zoeken naar een risico maar het zal je maar gebeuren, goed voorbereid op bezichtiging en dan alsnog de bekende kat in de zak kopen. Dan komt het ook wel weer in orde maar kost je dan een hoop meer dan je in eerste instantie had willen uitgeven. Aan de andere kant bestaat het leven van je leven nu eenmaal uit risico's dus dan kan je beter niets meer ondernemen en daar zijn wij niet zo goed in :mrgreen:
Reparaties zijn nodig maar kan je van te voren niet mee rekenen, simpel omdat je niet kan weten wat voor reparaties er komen.
Ja dat bedoelde ik inderdaad in mijn openingspost, veel bedragen zijn vast maar de onzekere (niet vooraf te bepalen) factor is onderhoud/reparaties. Je kan er hooguit een x bedrag per maand voor reserveren zodat je grote kosten kan opvangen en om dat te weten wilde ik gewoon wat bedragen horen van mensen die de ervaring al wel hebben. Ik heb daar nu een aardig beeld van gekregen. :thumbup:
Home is where we park it!
Arjan b
Berichten: 13
Lid geworden op: di 11 nov 2014, 14:35

Re: Camperkosten en realiteit



Bericht door Arjan b »

We zijn in het bezit van een semi integraal van 2002.
Kosten van verzekering, belasting en onderhoud, etc. zijn grofweg gelijk als van topic starter.

We zijn 40jaar, werken beide en gebruiken de camper voor onze vacanties; zomervacantie en najaarsvacantie.
Verders veel weekendjes weg.

Onze beleving is dat je met een camper veel actiever vacantie viert/ op pad bent, ten opzichte van een stacaravan.
Als ik inlog op de rabobank en zie welke schade er weer is aangericht aan onze bankrekening, zijn al die weekendjes weg niet goedkoop :)
Maar gelukkig zijn deze kosten wel makkelijker in de hand te houden :)
Groet,
Arjan
jepebe
Berichten: 1448
Lid geworden op: di 02 jan 2007, 11:35
Locatie: Delft

Re: Camperkosten en realiteit



Bericht door jepebe »

Ik zou, als je echt geld moet reserveren om t zo te kunnen betalen, me afvragen of het haalbaar is. Een tegenvallertje na 1 jaar betekent dat je reserveringspot nog niet vol genoeg is.

Verder lijken me je bedragen reeel. Wij hadden een bakbeest uit 91 met dergelijke kosten op jaarbasis waarbij aangetekend dat ik t camperdeel zelf onde4hield en ik daaraan t nodige verspijkerd had buien de genoemde kosten om.

Ik log in op mijn bankrekening, zie de afschrijvingen en denk nog ns terug aan de belevenissen bij die mooie plaatsnamen waar geld is afgeschreven. Zo lijkt me dat je er in moet staan. Het is een heerlijke manier van vakantievieren. Niet de goedkoopste, niet de duurste, wel de leukste. Het is een hobby en hobbies kosten geld.
Per camper geweest in Duitsland, Belgie, Luxemburg, Engeland, Frankrijk, Zwitserland, Oostenrijk, Denemarken, Zweden, Polen, Tsjechie, Slowakije, Hongarije, Roemenie, Litouwen, Letland, Italie, Estland, Spanje, Portugal

Een alkoof!!! Je gaat toch niet in een integraal aquarium op wielen zitten?
Gebruikersavatar
vmax
Berichten: 5176
Lid geworden op: zo 06 sep 2009, 21:16
Locatie: oant grutste natoergebied fan nederlân

Re: Camperkosten en realiteit



Bericht door vmax »

als je alles moet bereken of het haalbaar is werk niet zo simpel is het , je hebt namelijk niet altijd dezelfde kosten , oplossing niet aan beginnen
Hymer B694 Fiat 2.8 IDTD bj 2000

wie hard werkt verschaft zichzelf vrijheid

voor de tandemas bezitters:
https://www.facebook.com/groups/183362805934110/
https://www.facebook.com/groups/2246047885618614/

en Hymer bezitters
https://www.facebook.com/groups/871981313133700/
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5457
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Camperkosten en realiteit



Bericht door Atoz »

Voor onze camper hadden we 17 jaar een stacaravan aan onze Belgische kust.
Ook die aankoop was niet goedkoop, ook daar waren er vaste kosten (2500€) per jaar en ook daar was er diesel nodig om tot daar te rijden (elke keer 200km), ook dan hadden we onze personenwagen moeten mee verrekenen in onze vakantie-kosten-plaatje....
Ook daar gingen we eten of kochten voedsel om zelf onze maaltijden te bereiden, het leven is kostelijk.

Als ik echt rijk wou worden dan sloot ik mij op in een lemen hutje ergens diep in het grote bos, ver van alle verleidingen om geld uit te geven.

Dames en Heren, ik heb een reuze leuk leven de afgelopen zes jaar , als pensionata. En ja we zijn veel weg, en het kost ons wel wat, maar ons nageslacht zal ons dankbaar wezen... Geld op de bank brengt ook hen niets meer op.
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Gebruikersavatar
Dream Away
Berichten: 200
Lid geworden op: ma 13 nov 2006, 22:03
Locatie: Noord Brabant

Re: Camperkosten en realiteit



Bericht door Dream Away »

als je alles moet bereken of het haalbaar is werk niet zo simpel is het , je hebt namelijk niet altijd dezelfde kosten , oplossing niet aan beginnen
Ik zou, als je echt geld moet reserveren om t zo te kunnen betalen, me afvragen of het haalbaar is.
Oh haalbaar is het wel, maak je daar vooral geen zorgen over :lol3:
Geld reserveren in mijn overzicht bedoelde ik, niet in een washandje tussen de sokken of zo (hoewel daar ook niets mis mee is als je daar de voorkeur aan geeft).
Financieel houd ik graag overzicht en ondanks dat je niet alles van tevoren weet is het wel fijn om een overzicht te hebben waar je op kan rekenen. Iets was je weet kan je in ieder geval, financieel gezien, niet meer verrassen.
Het moment waar en wanneer natuurlijk wel :mrgreen:
Home is where we park it!
Gebruikersavatar
Adfur
Berichten: 693
Lid geworden op: zo 07 okt 2012, 19:23
Locatie: Het Gooi

Re: Camperkosten en realiteit



Bericht door Adfur »

Wij hebben sinds kort een buscamper. Is de afschrijving nu lager dan op een halfintegraal of een integraal? Voordeel van onze camper is dat vocht kennelijk geen issue is, bij de taxatie doen ze dan ook geen vochtmeting. Ook hebben we geen distributieriem, maar een ketting. Ik vermoed dat daardoor de onderhoudskosten op een lager niveau liggen dan een camper met een opbouw. Maar het blijft een heel dure sport en is voor ons puur luxe. Overigens werd ergens gezegd dat het brandstofverbruik bij een camper hoger ligt dan bij een personenauto, dat is waar, maar niet met een caravan erachter, Wij hebben 30 jaar caravans gehad en liepen met onze auto's gemiddeld zo'n 1:7 tot 1:8, met onze huidige bus ca 1:11 tot ca 1:12. Daarbij moet wel opgemerkt worden dat het prijsverschil tussen diesel en benzine in het buitenland heel klein is en het meeste rijden we in het buitenland.
Pössl Globecar Campscout Citroën Jumper 2.2 HDI 150 PK 636cm + Busbiker
isoplus
Berichten: 6382
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: Camperkosten en realiteit



Bericht door isoplus »

De afschrijving is natuurlijk afhankelijk van de aanschafprijs.
Ik heb net een bus-camper gekocht en die kost nieuw Euro 63.500,= in tegenstelling tot wat wel eens beweerd wordt schrijf je in het eerste jaar 6.300,= af. Heus er is niemand die mij volgend jaar 63.500,= geeft voor de bus met 16.500 kilometer op de teller dan.
Dat afschrijven schijnt een wat moeilijk begrip te zijn maar het is niet zo ingewikkeld om te bedenken dat als ik over 6 jaar eenzelfde bus nieuw wil kopen dan moet ik nu al gaan reserveren voor die nieuwe, daar lijkt mij niets ingewikkelds aan.
Op mijn vorige integraal camper schreef ik meer af omdat de aanschaffingsprijs nieuw bijna het dubbele bedroeg.
Ik heb nu dus met wat bijbetalen een splinternieuwe bus, dat was niet gelukt als ik niet afgeschreven had.
Natuurlijk ligt dat compleet anders als je een camper koopt van 5000,=, die schrijf je in eenmaal af en hoopt er het beste van.
Hoe dan ook, als die camper de geest geeft en je wil er van af is dat na 5 of 10 jaar niet makkelijk als je de aanschafprijs wilt vangen, zeker nu niet met het onvriendelijke dieselbeleid.
Ik vrees dat je dan voor een goede diesel die aan wat normen voldoet wat meer moet betalen dus ook daar moet je sparen(afschrijven) voor de opvolger.
Ik hoor al die optimistische geluiden wel, maar lees dit forum eens aandachtig door dan zie je dat er nog wel eens iets aan een (oude) camper kan mankeren.
Dat gaat van lekke daken naar complete wandvernieuwingen of zelfs nieuwe (ruil)motoren, leuk als je het zelf doet en kan.
Anders zal je toch je spaargeld moeten aanspreken :wink:
Gebruikersavatar
frank_h
Berichten: 751
Lid geworden op: do 17 nov 2016, 21:42
Locatie: Landgraaf

Re: Camperkosten en realiteit



Bericht door frank_h »

Ik heb mijn camper 2 jaar geleden gekocht voor 1500 euro. Een Ducato uit 1985. Er werkte van alles niet en hij was al lang niet apk gekeurd. Een gok dus, maar hij reed en was compleet en qua onderdelen was hij zeker waard wat ik er voor gaf. Er zat een zware wintervoortent bij die ik verkocht heb voor 200 euro. Ik heb eerst maar eens gekeken of hij nog door de apk te krijgen was, dat lukte met een investering van 300 euro. Daarna heb ik hem van binnen opgeknapt, alles werkend gemaakt en zelf het nodige onderhoud gedaan. Dingen die ik niet zelf kan laat ik de garage doen. Veel dingen zijn eenvoudig zelf te doen. Tijdens onze eerste reis bleken de bladveren doorgezakt en een andere keer ging de koppeling kapot. Ik heb verder zelf de radiateur en carterpan vervangen. Pas geleden is er nog een nieuwe distributieriem en multiriem op gekomen, samen met een 2ehands uitlaatspruitstuk omdat dit was gaan lekken. Alles bij elkaar heeft de camper me nu zo'n 4500 euro gekost. Daarbij heb ik wel geluk dat deze een houtvrije opbouw heeft want oudere campers lekken bijna allemaal wel ergens.

Ik schat dat de waarde ongeveer is wat hij me gekost heeft nu. Als de motor morgen in de soep draait is dat natuurlijk anders.

Ik zou eigenlijk het plaatwerk kunnen aanpakken. Hij is wel wat aangetast door roest op sommige plekken. Maar waarschijnlijk is dat iets dat de waarde wel verhoogt. Als ik hem in goede staat houd blijft de waarde in ieder geval stabiel of vermeerdert zelfs omdat hij steeds meer richting de (belastingvrije) 40 jaar gaat.

Het is dus mogelijk tegen redelijk lage kosten te camperen. Maar daar is wel een dosis geluk en handigheid voor nodig. De koppeling, bladveren en distributie/spruitstuk heb ik laten doen maar alle andere onderhoud en reparaties heb ik zelf gedaan. Als ik dat allemaal had laten doen had het me schat ik 2-3 duizend euro meer gekost.
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8674
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Camperkosten en realiteit



Bericht door seth_space »

Adfur schreef:
za 08 sep 2018, 16:27
Wij hebben sinds kort een buscamper. Is de afschrijving nu lager dan op een halfintegraal of een integraal?
Nee, afschrijving zal weing tot niets afwijken/ Populariteit van buscampers is wel stijgende dus de markt is goed.

Ook hebben we geen distributieriem, maar een ketting. Ik vermoed dat daardoor de onderhoudskosten op een lager niveau liggen dan een camper met een opbouw.
Distributieriem kost je ca 500 euro per pakweg 5jaar. (ducato 375 euro bij KK) is dus 100 euro extra per jaar onderhoud.
Dat zijn dus niet de verschillen die veel uitmaken. Die opbouw vergt overigens wel extra onderhoud vergeleken met een buscamper. Met enige regelmaat alle kitnaden (laten) controleren en waar nodig bijwerken.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Premiumliner
Berichten: 1098
Lid geworden op: za 12 aug 2017, 19:58

Re: Camperkosten en realiteit



Bericht door Premiumliner »

hwendt schreef:
vr 07 sep 2018, 0:02
Daarom geeft dit forum ons de kans om elkaar tips en hints te geven om zo lang mogelijk met je campertje op pad te gaan..
De gewone man raakt al genoeg kwijt door het inkrimpen van zijn AOW of kleine pensioentje. Het zal toch niet zo zijn dat een camper alleen voor de rijken gaat worden he..? Verschil in aankoop mag er zijn maar een campertje van 8000 heeft net zo veel recht als die van 100.000..

Hugo die momenteel 2 campers heb.... tja
:cheers: :cheers: :hug: :hug:
Foto!!! ;;-) ;;-) ;;-)
Eigenaren van dwerghondjes zijn mede schuldig aan de gezondheidsproblemen van deze beestjes zoals constante hoofdpijn en ademhalingsproblemen.
Gwen1980
Berichten: 141
Lid geworden op: do 14 jun 2012, 13:32

Re: Camperkosten en realiteit



Bericht door Gwen1980 »

Wij hebben een camper uit 2000 gekocht in 2016 voor ca E 21000.
Onze kosten komen ongeveer overeen met wat jij noemt. Verzekering is 400 per jaar, mrb is 1000, maar we schorsen hem soms een paar maanden. Dat scheelt dan 80 euro per maand dus snel verdiend.

Onderhoud valt tot nu toe erg mee. Ik ga wel uit van gemiddeld 1000 euro per jaar.
Vorig jaar nieuwe winterbanden gekocht, bij aankoop gelijk cruise control laten inbouwen en inmiddels 2x schade gehad door eigen schuld. Verder is er tot nu toe eigenlijk niks kapot gegaan dat mijn man niet zelf kon repareren.

We plannen om deze camper zo ongeveer op te rijden, omdat het de ideale gezinscamper is en er nog zeker 10 jaar een of meer kinderen mee zullen gaan. En over 10 jaar wil niemand meer zo'n vieze ouwe diesel kopen, vrees ik. Afschrijving is dan 2000 per jaar en dat zetten we nu opzij voor de uiteindelijke vervanging.

Maar wij gaan er zo veel mee weg en hebben er al zoveel plezier van dat we het elke cent waard vinden.

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

Camperen met kinderen! We vertellen erover op: http://www.eijkeltjesopreis.blogspot.nl
Plaats reactie