Camperkosten en realiteit

Algemene campervragen en -opmerkingen.
jurgenc
Berichten: 1866
Lid geworden op: di 01 jan 2013, 20:59
Locatie: Limburg, België

Re: Camperkosten en realiteit



Bericht door jurgenc »

Als je elke maand drie weken met de camper op stap bent of je kan enkel tijdens enkele schoolvakanties enkele weekends, dan verandert dat ook wat aan het kostenplaatje.
Maar wat is duur of wat is de dure oplossing?
Als wij met twee schoolgaande kinderen tijdens de kerstvakantie een weekje een appartement huren in een Oostenrijks skigebied, dan zijn we heel wat geld kwijt (2500 € of meer en daar moet je niet gek voor doen, enkel voor een logement, geen transport, geen eten en ook nog geen skipas) (een weekje eerder scheelt bijv. 500 € per persoon). M.a.w. ga je jaarlijks twee keer met de camper op skivakantie tijdens de schoolvakanties, dan heb je je kosten al bij wijze van spreken "terug verdiend".
Dus ja, een camper kost geld, maar wat kost het alternatief? En dan spreken we nog niet over het plezier en genot dat we hebben van onze camper.
H20
jielus
Berichten: 2878
Lid geworden op: za 20 jul 2013, 16:34
Locatie: Noord-Vlaanderen

Re: Camperkosten en realiteit



Bericht door jielus »

Het is alleen maar duur wanneer je het niet kan veroorloven!
Onze avonturen zijn niet meer te volgen op onze website: "Travels and Troubles"
Gebruikersavatar
hwendt
Berichten: 10495
Lid geworden op: do 27 nov 2003, 22:58
Locatie: Noord Holland

Re: Camperkosten en realiteit



Bericht door hwendt »

Daarom geeft dit forum ons de kans om elkaar tips en hints te geven om zo lang mogelijk met je campertje op pad te gaan..
De gewone man raakt al genoeg kwijt door het inkrimpen van zijn AOW of kleine pensioentje. Het zal toch niet zo zijn dat een camper alleen voor de rijken gaat worden he..? Verschil in aankoop mag er zijn maar een campertje van 8000 heeft net zo veel recht als die van 100.000..

Hugo die momenteel 2 campers heb.... tja
:cheers: :cheers: :hug: :hug:
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80380
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: Camperkosten en realiteit



Bericht door Dafluc »

Mijn huidige kampeerbus is mijn beste aankoop ooit. Het plezier dat ik ervan heb gehad, de plekken waar we zijn geweest.
Met geen goud te betalen, hij heeft zijn geld al 100 keer opgebracht. Want wat is zo'n ding toch een rijk bezit.
Afbeelding
Andor
Berichten: 200
Lid geworden op: do 06 apr 2017, 20:36

Re: Camperkosten en realiteit



Bericht door Andor »

Zat het door te lezen en dacht wat ben ik kwijt.
Nou dat gaat sneller als ik dacht vooral als je extra's mee rekent welke niet ieder keer hebt plus dat er altijd wat te veranderen valt als hij wat ouder is
Dit seizoen 1000 euro aan spullen zoals dakramen zonnepaneel dynamo enz
Doe alles zelf dus dat scheelt natuurlijk heel veel, dan ben ik 700 kwijt aan verzekering en 400 voor wegenbelasting
En afschrijving reken ik niet hij is betaald en hij gaat nog wel een jaartje of 10 mee
Kan dus beter sparen in die tijd voor een andere
Grt
iSonic
Berichten: 1931
Lid geworden op: za 26 sep 2009, 11:24

Re: Camperkosten en realiteit



Bericht door iSonic »

@Andor sparen voor een andere camper = afschrijving

Afschrijving is niks anders dan de waarde vermindering van je camper. Dit vul je weer aan (sparen) zodat je als de huidige op is weer geld hebt voor een andere.

Je kunt het noemen hoe je wil maar het zijn wel kosten.
Andor
Berichten: 200
Lid geworden op: do 06 apr 2017, 20:36

Re: Camperkosten en realiteit



Bericht door Andor »

maar afschrijfing is wat het minder waard wordt lijkt mij ,niet wat ik spaar en hoe veel of weinig
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Camperkosten en realiteit



Bericht door de Jonckheer »

Het raakt niet snel "op". Dat bewijzen de oldtimers van 50 jaar en ouder. Zolang je er energie en geld in steekt kan het allemaal erg lang mee. Dat niet iedereen dat wil is een feit en is ook niet erg uiteraard.
Gebruikersavatar
B1gcheese
Berichten: 3258
Lid geworden op: zo 22 jan 2012, 10:06
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Re: Camperkosten en realiteit



Bericht door B1gcheese »

Andor je wilt over 10 jaar waarschijnlijk wel weer een andere, dus die afschrijving is toch wel relevant. Want elke camper wordt elk jaar minder waard. Koop je een gloednieuwe dan schrijf je de eerste jaren flink af, en dat is serieus geld. Heb je een oudje gekocht voor 5000 en die rij je in 10 jaar helemaal op tot hij naar de sloop gaat, dan schrijf je dus 500 euro per jaar af.

Maar zoals ik al eerder zei en anderen ook: de vrijheid is onbetaalbaar :thumbup:
Gr, John.

Vaak onderweg met onze Knaus Sky i700LEG - Fiat Ducato MultiJet 3.0 - 180 pk - Maxi 40 chassis - 2013
Reisinspiratie en camperweetjes op www.camperts.nl.
Knaus eigenaar? Wordt lid van de Facebook groep Knaus Camper Liefhebbers met al meer dan 1400 leden!
jielus
Berichten: 2878
Lid geworden op: za 20 jul 2013, 16:34
Locatie: Noord-Vlaanderen

Re: Camperkosten en realiteit



Bericht door jielus »

Het is onze eerste camper.
Ik heb de aankoop € 2.750,- direct afgeschreven òf hoe je het anders wil noemen.
Onze camper is nu 28 jaar oud.
in het eerste jaar, toen we begrepen dat we een camper hèèl leuk vonden zijn we gaan sparen voor een nieuwere.
Een jaar later zijn we tot de conclusie gekomen dat dit de laatste camper voor ons zou zijn.
Een duurdere en mooiere camper zou onze ervaringen niet speciaal beter of leuker maken.
We hebben het spaargeld gebruikt voor een renovatie van onze "Oude Dame".
Onderhoud noem ik nu "behoud".
Hij kan onder normale omstandigheden nog wel 15 jaar mee.
Dan ben ik 73 jaar, het geld dat de camper bij verkoop opbrengt zal ik met plezier in het zonnige Thailand of de Filippijnen besteden waar ik mijn oude dag hoop te slijten.

En de kosten? Wat moet, dat moet. Ik reken de kosten om naar overnachtingen en dan brengt dat al snel een brede glimlach op mijn gezicht. Elk weekend weg is geld besparen.

Een dag niet geleefd is een verloren dag.
Onze avonturen zijn niet meer te volgen op onze website: "Travels and Troubles"
isoplus
Berichten: 6375
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: Camperkosten en realiteit



Bericht door isoplus »

Afschrijving/waardevermindering gaat de eerste paar jaar hard maakt niet uit welk type of merk je koopt.
Pas de tien procent regeling maar toe dan zie je vanzelf dat bij oudere campers de afschrijving soms zelfs te verwaarlozen is.
Bij bijzondere en collectors items is soms zelfs positieve afschrijving mogelijk.
Het was geloof ik Hugo die een paar jaar in een camper reed en het ding voor een hogere dan de aankoopprijs verkocht.
Hij vergat, per ongeluk of doelbewust, te vermelden hoeveel hij uitgegeven had aan instandhouding en onderhoud of verbeteringen van het ding. Bovendien, niet iedereen heeft zo'n mazzel!
Zelfs als je een camper koopt van 8000,00 euro zou je dat niet moeten doen als je niet een potje hebt van een paar duizend euro voor onvoorziene reparaties. Alleen dan blijft het leuk.
Er zijn hier voldoende tranentrekkende berichten te lezen over verrotte campers die met veel werk en kosten weer opgeknapt worden.

Je moet het wel leuk vinden en kunnen behappen anders moet je er niet aan beginnen er zijn beslist andere leuke manieren om vakantie te vieren en vaak zelfs goedkoper en zorgelozer.
Dus zie je zo'n ding staan en denkt:" het kan net ", niet doen en even verder sparen totdat het goed kan :thumbup:
jielus
Berichten: 2878
Lid geworden op: za 20 jul 2013, 16:34
Locatie: Noord-Vlaanderen

Re: Camperkosten en realiteit



Bericht door jielus »

isoplus schreef:
vr 07 sep 2018, 9:45

Dus zie je zo'n ding staan en denkt:" het kan net ", niet doen en even verder sparen totdat het goed kan :thumbup:
Kijk, en ik ben precies het tegenovergestelde! Ik zeg: 'Doen!'

Elk weekend plezier en tussendoor met veel plezier je camper langzaam verbeteren naar het geld dat je beschikbaar hebt.
Onze avonturen zijn niet meer te volgen op onze website: "Travels and Troubles"
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5457
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Camperkosten en realiteit



Bericht door Atoz »

Doen !!!zeg ik. behalve als je onhandig bent.
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Camperkosten en realiteit



Bericht door de Jonckheer »

Ik zit er denk ergens tussenin. Als je geen cent te makke hebt moet je zeker geen camper kopen, dat zal wel duidelijk zijn. Als je denkt dat een jonge camper zaligmakend is tegenover een oudje lees dan op dit forum maar eens de mega bedragen die soms worden betaald als er een storing is aan een vrij nieuwe camper welke de computer niet kan vinden en moet worden opgelost met het soms wekenlang alleen maar vervangen van onderdelen, net zolang tot de storing is gevonden/verholpen. Stuk kan alles, ook als het nieuw is. Was dat niet zo was garantie ook nergens voor nodig.
Ik heb destijds gewoon een bus gekocht van 25 jaar oud en ben gaan bouwen. Zonder plan en zonder vooraf berekend budget. Alleen wat ideeën. Alles op de toer van "zo ongeveer moet het worden" en "we zien wel waar het schip strand". En zie, het kwam gewoon goed. Hier en daar wat wijzigingen door beter inzicht, het is tenslotte ook een leerproces. En inderdaad, gewoon doen! Want van uitstel komt afstel en heb je later spijt van je twijfels.
Plaats reactie