Nieuwe camper kopen: Morelo of Concorde?

Algemene campervragen en -opmerkingen.
isoplus
Berichten: 6385
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: Nieuwe camper kopen: Morelo of Concorde?



Bericht door isoplus »

Ik heb maar een camper van 7meter 30 lang en kan daar best mee uit de voeten.
In de winter staan we in Portugal op diverse campings zoals wij eerder in Spanje wel deden.
De zwaardere en grotere campers hebben nog wel eens problemen om een geschikt plekje te vinden.
In de Algarve zijn er wat nieuwere camperplaatsen waar je juist zeer welkom bent met zo'n grote camper, tegen betaling uiteraard.

De gebruiksmogelijkheden lijken dus wat beperkt hier in Europa, als het spul op een grasveldje vast komt te zitten is het feest.Wij zijn al eens een paar uur bezig geweest om met beperkte middelen zo'n grote camper weer vlot te krijgen en dat ging ook niet zonder schade helaas.
Inderdaad zijn soms de verhoudingen een beetje zoek als ze op een bestelwagenchassis gebouwd zijn, op een vrachtwagen- of buschassis zijn ze prima.

Vrij staan aan de Spaanse- en Portugese kusten met zo'n grote camper wordt steeds moeilijker, dus het ligt er een beetje aan hoe je wilt gaan reizen en wat de bestemmingen zijn.

Kijk ook eens bij Oortgiese Campers in Baak (nl) die verkoopt een prachtige camper in die klasse.
Gebruikerservaringen zal lastig worden, je moet dan haast wel op iemand met zo'n camper afgaan en een langer gesprek met hem of haar voeren.
Wij deden dat eens in Pedrosilo waar een Engelsman met een Concorde zo stond te hannesen met parkeren dat wij onze camper met aanhanger maar even verplaatsten.
De man was slecht te benaderen en had in de instap naar zijn kasteel een groot bord hangen waar op stond wat je wel en niet mocht in en rondom zijn camper.
Zijn relaas kwam er op neer dat hij nogal wat problemen had gehad met de IVeco omdat de koeling niet juist ingebouwd was, dat was allemaal keurig in garantie opgelost mar had hem een hele vakantie gekost.
Verder klaagde hij over de weinige plaatsen waar hij het ding vrij kon neerzetten en de lage bodemvrijheid.
Zelf vonden wij het een typisch Duits ding, wij zouden er veel te voorzichtig mee zijn.
Maar een mooi ding om door Amerika te trekken, succes.

Hierbij vast een plaatje opdat je weet wat soms onvermijdelijk is :wink:
IMG-20160202-WA0011camper vast.JPG
IMG-20160202-WA0011camper vast.JPG (114.92 KiB) 1066 keer bekeken
Gebruikersavatar
Pienmajer
Berichten: 561
Lid geworden op: zo 06 dec 2015, 21:12
Locatie: Sittard

Re: Nieuwe camper kopen: Morelo of Concorde?



Bericht door Pienmajer »

Deze vraag zou je wellicht op liner-forum.eu kunnen stellen, een forum voor grote campers.
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13422
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Nieuwe camper kopen: Morelo of Concorde?



Bericht door hathi »

Isoplus :thumbup:
Hans
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18166
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: Nieuwe camper kopen: Morelo of Concorde?



Bericht door Cee Pee »

Die dingen hebben veelal een hydraulisch levelsysteem dus kunnen ze zichzelf omhoogdrukken dan een rijplaat onder het wiel en los ben je weer.
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27455
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Nieuwe camper kopen: Morelo of Concorde?



Bericht door Marco Polo »

Denken in mogelijkheden en niet in beperkingen Afbeelding

Het forum is daar op zich heel goed in.
Totdat het om veel geld gaat :-(
Dan begint het te schuren en te jeuken :P
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Nieuwe camper kopen: Morelo of Concorde?



Bericht door de Jonckheer »

Je moet natuurlijk wel weten waar je wel en waar je niet op moet rijden. Ik zal wel uitkijken voordat ik met mijn 12 ton zware bus zomaar een grasveld op rij. Ook hier geld weer dat niet iedereen met een rijbewijs ook een chauffeur is en inzicht heeft en de beperkingen kent van het voertuig waar hij in rijd. Dat je nergens terecht kunt is natuurlijk onzin al zijn het minder plekken als waar je bv met je VW busje kunt staan. Daar staat echter wel een enorm stuk comfort tegenover wat je pas waardeert als je het hebt. Het gemak van genoeg ruimte en het niet over elkaar heen hoeven klauteren is wat mij betreft onbetaalbaar. Dan maar wat plekken minder want er blijven er genoeg over.
En de Algarve is niet alleen voor de grote campers een aflopende zaak als het gaat over vrijstaan helaas, daar heeft iedereen die dat wil mee te maken. Weggestuurd worden met eventueel een dikke bekeuring, van de oude gastvrijheid is niet veel meer over. :( Wij hebben het nog wel gedaan, mooie tijd was dat.
petdrea
Berichten: 52
Lid geworden op: zo 15 nov 2009, 14:08

Re: Nieuwe camper kopen: Morelo of Concorde?



Bericht door petdrea »

Beste,

Wij hebben een Concorde, onze tweede. Hiervoor hebben we 2 andere merken camper gehad, dus kunnen redelijk goed vergelijken. Het grote voordeel is dat je het probleem van gewichtsbeperking kwijt bent. Wel C1 rijbewijs gehaald. Wij ervaren de kwaliteit van de afwerking als goed, mooi en solide. Onze vorige was 7 meter lang, die konden we echt overal kwijt. Hij leek groot door de hoogte, maar alle camperplekken goed te doen. De huidige is 8.70 m, dat is soms iets meer passen en meten. Toch past hij op heel veel gewone camperplekken prima. Ik vind het fijn dat we lang weg kunnen zonder afhankelijk te zijn van gas, water, toilet enz door de grote tanken. Ja, het is luxe en we genieten er erg van.

Groet, Andrea
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27455
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Re: Nieuwe camper kopen: Morelo of Concorde?



Bericht door Marco Polo »

:thumbup:
isoplus
Berichten: 6385
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: Nieuwe camper kopen: Morelo of Concorde?



Bericht door isoplus »

Cee Pee schreef:
zo 02 sep 2018, 10:54
Die dingen hebben veelal een hydraulisch levelsysteem dus kunnen ze zichzelf omhoogdrukken dan een rijplaat onder het wiel en los ben je weer.
Ja Cor dat levelsysteem gebruikten wij ook, het probleem is dan natuurlijk de rijplaten zoals je kunt zien, er ligt er een voor de camper.
De kwaliteit van de rijplaten aan boord was nou niet om over naar huis te schrijven, ze vouwden zich om de banden en beschadigden op die manier de wielkasten.
Zoals al opgemerkt werd, niet iedereen heeft rijervaring met zo'n gewichtig ding.
Nou ja we hebben vorig jaar maar driemaal assistentie verleend, dus is het toch een dingetje bij die grotere campers.
Zelf zou ik niet op zo'n veldje gaan staan :wink:
Zo'n grote camper kopen is een ding, er mee omgaan zal je moeten leren als je slechts ervaring hebt met campers tot 3500 kg totaal gewicht en tenslotte is alles te leren.
Defender2005
Berichten: 8
Lid geworden op: vr 31 aug 2018, 21:07

Re: Nieuwe camper koper : Morelo of Concorde



Bericht door Defender2005 »

Marco Polo schreef:
za 01 sep 2018, 23:56
Een model van Vario Mobil was de duurste op de beurs in Düsseldorf geloof ik.
Een Arctos van 26 ton met een prijsje zonder BPM van 1,15 miljoen euro Afbeelding
Maar dit terzijde Afbeelding

Volgende keer je kaartjes van de beurs niet weggeven maar gewoon een paar dagen op het Caravan Center komen staan.
Morelo’s en Concordes waren niet te tellen zoveel als er stonden.
Gemiste kans Afbeelding


Beste
Ik was vandaag op het salon
Ik wou zo vriendelijk zijn extra kaarten gratis weg te geven....
Defender2005
Berichten: 8
Lid geworden op: vr 31 aug 2018, 21:07

Re: Nieuwe camper kopen: Morelo of Concorde?



Bericht door Defender2005 »

Ik rij alle dagen met een vrachtwagen van 12ton
Dat ding is 12m lang , 2,5m breed en een hoogte van 3,5m

Alle dagen met dat ding los door centrum in steden

Denken jullie dat dit simpel is?

Dan is een Morelo van 8,9m en 2,4m breed een makkie hoor!

Kwestie van ervaring en omzichtigheid
Op vakantie is er tijd....dus gene stress

Hebben nu een Carthago van 7ton 8,7m lang
Tot nu toe nooit enig probleem...


Dus maken jullie zich geen zorgen

Vastrijden? Ja....blijf van het (nat)gras af met alles dat meer dan 3ton weegt!
Zelf met een ducato zit je dan vast hoor!
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80399
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: Nieuwe camper kopen: Morelo of Concorde?



Bericht door Dafluc »

Dan heb je waarschijnlijk beide merken kunnen vergelijken. Mag ik vragen naar je bevindingen?
Afbeelding
Defender2005
Berichten: 8
Lid geworden op: vr 31 aug 2018, 21:07

Re: Nieuwe camper kopen: Morelo of Concorde?



Bericht door Defender2005 »

Voor ons zonder twijfel Morelo
Concorde heeft verouderde modellen en looks....
Maar dat is onze persoonlijke mening
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27455
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Re: Nieuwe camper kopen: Morelo of Concorde?



Bericht door Marco Polo »

Verder nog andere klanten gesproken?
Plaats reactie