C1 rijbewijs

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Going
Berichten: 3249
Lid geworden op: di 15 nov 2011, 19:14

Re: C1 rijbewijs



Bericht door Going »

Degene die tegen het theorie op zien, kan ik zeggen dat het examen een stuk makkelijker nu is dan jaren geleden.
5 jaar terug, ik was 69, nog een boekje met antwoord blad. Nee je kon nog geen aantekeningen voor eventuele later antwoord ook maar ergens plaatsen. Dus eenmaal ingevuld, moeilijk om te verbeteren/ veranderen.
Vorige maand, nu 74, heb ik examen motor gehaald. Op een 45 cm groot computer scherm kun je met je vinger de antwoorden geven. Maar je kunt er doorheen bladeren, zo dus die antwoorden die je niet zeker bent even open laten, of later veranderen. Tijd was plenty. En als je zeker bent, na actualiseren krijg je direct uitslag of je geslaagd bent. Ook geeft het aan in welk examencategorie je een fout antwoord had. Helaas moet je dat onthouden, je mag namelijk niet met pen en papier nogthans notitie attributen de examenzaal in.
Ik heb computerles van VerkaBest gebruikt. De vragen en voorbeeldstellingen in de lessen kwamen erg met het CBR examen overeen.
BUPHO sunblockers gemaakt van Australisch schaduwdoek,
De lichtste en beste cabine zomer isolatie verkrijgbaar voor over 40 intregaal en fabrieks cabines.
sardonis
Berichten: 65
Lid geworden op: ma 13 aug 2018, 18:34
Locatie: N51 02.572 E5 34.944

Re: C1 rijbewijs



Bericht door sardonis »

Gij moogt pas antwoorden als we stront roepen ouwe nutter :-B
Laatst gewijzigd door sardonis op wo 05 sep 2018, 18:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Maranopreis
Berichten: 1687
Lid geworden op: vr 21 apr 2017, 23:39
Locatie: Rheden
Contacteer:

Re: C1 rijbewijs



Bericht door Maranopreis »

Afgelopen voorjaar C1 gehaald. Ervaring theorie kwestie van leren (tijd investering) en doen, no problem. Praktijklessen toch wel even nodig dat nieuwe (rustig en economisch) rijden vergt enige omschakeling :D Maar al met al prima in een keer te doen. Voordeel ga nu met een gerust hart met de camper op pad. Hymer B 694 SL voorheen Max. 3500 kg bij leeggewicht van 3350 kg :crazy: Nu opgewaardeerd naar TMM van 4500 kg.

Mijn advies gewoon doen en maak je niet druk vooraf, Suc6 !
Greetz André & Marjos

ONE LIFE, LIVE IT !

zie onze reisverslagen op https://www.maranopreis.nl
isoplus
Berichten: 6394
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: C1 rijbewijs



Bericht door isoplus »

Gefeliciteerd! Ik snap echt niet dat de handel zo'n zware camper verkoopt voor b-rijbewijs dat is toch min of meer crimineel.
Je hebt dan 150 kg laadvermogen op papier dus kan je niets meenemen behalve twee niet gewichtige personen :wink:
Ja ik ken alle uitvluchten, smoesjes en reden waarom het wel kan volgens de heren verkopers en weet ook waarom menigeen het risico maar neemt, dus dat behoeft geen uitgebreide discussie meer.
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27486
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

C1 rijbewijs



Bericht door Marco Polo »

Het grappige is dat als je hem in komt ruilen dat ding niet gangbaar is omdat hij te weinig laadvermogen heeft
En met de verkoop word gezegd:” hoe vaak word je nou gecontroleerd”
sardonis
Berichten: 65
Lid geworden op: ma 13 aug 2018, 18:34
Locatie: N51 02.572 E5 34.944

Re: C1 rijbewijs



Bericht door sardonis »

...
Laatst gewijzigd door sardonis op wo 05 sep 2018, 17:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13438
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: C1 rijbewijs



Bericht door hathi »

Sardonis,maar nog erger is het,.....dat het ineens wel mag,omdat er een ander cijfertje op hetzelfde kenteken,voor dezelfde Camper,word afgegeven, :oops:
Hans
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27486
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

C1 rijbewijs



Bericht door Marco Polo »

Elke keer weer die omgekeerde wereld.
Elke nieuwe wagen kan op zijn technisch toegestane massa op kenteken gezet worden.
Het is voor mensen zonder aantoonbaar rijvaardigheid op zwaardere voertuigen dat deze beperkt kunnen worden in hun maximum massa.
Heb je wel aantoonbare kwaliteiten op zwaardere voertuigen dan kan je de beperking eraf laten halen
Laatst gewijzigd door Marco Polo op zo 02 sep 2018, 21:13, 1 keer totaal gewijzigd.
isoplus
Berichten: 6394
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: C1 rijbewijs



Bericht door isoplus »

sardonis schreef:
zo 02 sep 2018, 19:55
De TS zou 480 KG laadvermogen hebben. Toch heel wat meer dan de 150 KG die hier gesuggereerd wordt . Waarom zou men dan niet met een veredelde bestelwagen mogen rijden met enkel een B op zak ? Meten is nog steeds weten en de grand luxe moet niet perse voor mij . Andersom vind ik dan weer idioter : Dat ik voor wat op vakantie te gaan meer dan 2000 euro zou moeten uitgeven voor het een rijbewijs van een camion . Bij een caravan heb je ook meestal maar een paar 100 Kg laadvermogen … :wink:
Ik lees toch echt VOORHEEN max. 3500 kg met natuurlijk rijbewijs B!
Dus was er maar 150 kg laadvermogen bepaalt door de terugkeur en het rijbewijs en daar gaat het om, zoiets hoor je een klant niet te verkopen.
Een goed advies zou dan zijn: meneer of mevrouw gaat u c of c1 halen dan lever ik u deze camper met alle plezier.
Helaas gaat het zou niet in de praktijk en daar zijn velen al de dupe van geworden.
Meine
Berichten: 4757
Lid geworden op: wo 07 mar 2012, 19:01
Locatie: Vulkaaneifel

Re: C1 rijbewijs



Bericht door Meine »

Als iemand zo opziet tegen het halen van het groot rijbewijs, dan zegt dat iets over zijn rijvaardigheid en de moeite die die persoon heeft met het bijleren op dat vlak. Niets forceren dan, gewoon met een camper blijven rijden met een eigen gewicht van onder de drie ton. Dat is dan voor iedereen veel veiliger.
sardonis
Berichten: 65
Lid geworden op: ma 13 aug 2018, 18:34
Locatie: N51 02.572 E5 34.944

Re: C1 rijbewijs



Bericht door sardonis »

...
Laatst gewijzigd door sardonis op wo 05 sep 2018, 17:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80416
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: C1 rijbewijs



Bericht door Dafluc »

En dat allemaal omdat we in een camper tot aan 3500 kilo willen rijden. Maar dan wel met whirlpool en vloerverwarming en marmeren tafels. Om daar nou alleen de verkopers de schuld van te geven gaat me te ver. 'We' zijn er zelf bij.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27486
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

C1 rijbewijs



Bericht door Marco Polo »

@ meine

Eigenlijk heeft dat geen zin
Aangezien de wagen niet uit elkaar valt als je over de papieren beperking heen gaat rijden mensen toch met een voertuig waarvoor ze geen extra vaardigheden hebben opgedaan.

Net als met de Opel Blitz eerder deze week.
Nauwelijks opleiding (in de huidige dagen op een VW golf oid) en dan in de praktijk maar met vallen en opstaan leren.

@ Luc
De gemiddelde koper die niet op het forum voorgelicht is zegt laadvermogen geen bal.
Is ook niet interessant als je voornamelijk met een personenwagen onderweg bent.
Heb heel wat achter in mijn Kadett vervoert zonder me af te vragen of hij aan zijn merk lag
Gebruikersavatar
Don Esteban
Berichten: 1102
Lid geworden op: ma 23 nov 2015, 17:52
Locatie: Limburg / Costa Brava

Re: C1 rijbewijs



Bericht door Don Esteban »

De TS zou 480 KG laadvermogen hebben.
Wag evuh. Dat schreef ik niet. De massa rijklaar is 3020. Maar dan heb je nog geen Omnistor luifel, geen schotelantenne, geen fietsenrek enz. meegeteld. We gaan inladen: gasflessen, e-bikes op het rek, in de garage en zijvakken de fietsaccu's, laders, stoelen, tafeltjes, gereedschap, poetsmiddelen, levelers, een gevulde koelkast, een gevulde kleerkast, inductieplaat, drinkwater, brandstof en twee inzittenden. Alleen al drinkwater en brandstof wegen samen 100 kg als je het houdt op 30 liter drinkwater. Kortom, wil je de 3500 niet overschrijden, laat de fietsen en reserveband dan thuis, tank pas water op de camping en rij constant met de dieseltank op reserve...…
Bang om C1 te halen? Ik in elk geval niet. Het theorie-examen is inmiddels aangevraagd en dat gaan we gewoon halen. Daarna een paar lessen met een instructeur om de leswagen te leren kennen en 54 jaar rijervaring af te leren..... en dan gaan we ook dat halen. Ik kan na de RDW keuring laden tot 3850 (zal ik nooit halen) en zal rustiger slapen. EN, ik weet dan dat een beroepschauffeur maximaal 56 uur mag rijden in een week en hij 3 keer per week zijn 11 uur rusttijd mag inkorten naar 9 uur. Errug belangrijk natuurlijk om dat te weten.... :bang:
Laatst gewijzigd door Don Esteban op zo 02 sep 2018, 22:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Vriendelijke groet, Don
Knaus SKY I 700 LX
Afbeelding
Plaats reactie