C1 rijbewijs

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
B1gcheese
Berichten: 3258
Lid geworden op: zo 22 jan 2012, 10:06
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Re: C1 rijbewijs



Bericht door B1gcheese »

Dank, maar zoals ik al zei is het meer een bundeling van wat ik hier allemaal heb aangetroffen. Doe er je voordeel mee.
Gr, John.

Vaak onderweg met onze Knaus Sky i700LEG - Fiat Ducato MultiJet 3.0 - 180 pk - Maxi 40 chassis - 2013
Reisinspiratie en camperweetjes op www.camperts.nl.
Knaus eigenaar? Wordt lid van de Facebook groep Knaus Camper Liefhebbers met al meer dan 1400 leden!
Gebruikersavatar
JoopBrekken
Berichten: 4257
Lid geworden op: wo 25 feb 2009, 12:57
Locatie: ZW Frl, zuid EU of elders.

Re: C1 rijbewijs



Bericht door JoopBrekken »

Als aanvulling:
Je meld dat je voor een aanhanger boven de 750 kg ook een C rijbewijs moet hebben.
Dat is niet juist. Met een BE mag je tot 3,5 ton aanhanger rijden, en voor de meeste onder ons ( rijbewijs langer als vanaf 2013 ), zelfs onbeperkt gewicht.
Uiteraard moet wel de trekauto en de trekhaak, het gewicht mogen trekken.
WimZ
Berichten: 1814
Lid geworden op: zo 30 aug 2009, 11:13

Re: C1 rijbewijs



Bericht door WimZ »

Je meld dat je voor een aanhanger boven de 750 kg ook een C rijbewijs moet hebben.
Nog sterker. Met een C mag je ook maar tot 750 kg eraan hangen. Wil je meer moet je hier CE hebben.
Gebruikersavatar
B1gcheese
Berichten: 3258
Lid geworden op: zo 22 jan 2012, 10:06
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Re: C1 rijbewijs



Bericht door B1gcheese »

Precies, als je een aanhanger achter je zware camper hangt heb je niets meer aan die BE. Als de aanhanger zwaarder is dan 750 kg moet je C1E of CE hebben. Heb je BE dan krijg je niet automatisch C1E, dan mag je nog een keer afrijden.

Dus stel je bent gewend je boot op een trailer (>750 kg) mee te nemen met je camper (<3,5T) en je verhoogd het gewicht van je camper naar >3,5T dan heb je een probleem.
Gr, John.

Vaak onderweg met onze Knaus Sky i700LEG - Fiat Ducato MultiJet 3.0 - 180 pk - Maxi 40 chassis - 2013
Reisinspiratie en camperweetjes op www.camperts.nl.
Knaus eigenaar? Wordt lid van de Facebook groep Knaus Camper Liefhebbers met al meer dan 1400 leden!
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27449
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Re: C1 rijbewijs



Bericht door Marco Polo »

Volgend jaar wordt het allemaal weer wat duurder
https://www.cbr.nl/nl/over-het-cbr/over ... 2019-1.htm
Gebruikersavatar
JoopBrekken
Berichten: 4257
Lid geworden op: wo 25 feb 2009, 12:57
Locatie: ZW Frl, zuid EU of elders.

Re: C1 rijbewijs



Bericht door JoopBrekken »

B1gcheese schreef:
do 15 nov 2018, 13:44
Precies, als je een aanhanger achter je zware camper hangt heb je niets meer aan die BE. Als de aanhanger zwaarder is dan 750 kg moet je C1E of CE hebben. Heb je BE dan krijg je niet automatisch C1E, dan mag je nog een keer afrijden.

Dus stel je bent gewend je boot op een trailer (>750 kg) mee te nemen met je camper (<3,5T) en je verhoogd het gewicht van je camper naar >3,5T dan heb je een probleem.
Dat leest ik hier toch echt anders:
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... n-besturen
Kijk onder BE
Gebruikersavatar
B1gcheese
Berichten: 3258
Lid geworden op: zo 22 jan 2012, 10:06
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Re: C1 rijbewijs



Bericht door B1gcheese »

Dat gaat over het gewicht van de aanhanger achter een personenauto waarbij het trekkend voertuig minder weegt dan 3,5T.
Het CBR zegt er het volgende over: https://www.cbr.nl/nl/rijbewijs-halen/v ... js-c1e.htm
Gr, John.

Vaak onderweg met onze Knaus Sky i700LEG - Fiat Ducato MultiJet 3.0 - 180 pk - Maxi 40 chassis - 2013
Reisinspiratie en camperweetjes op www.camperts.nl.
Knaus eigenaar? Wordt lid van de Facebook groep Knaus Camper Liefhebbers met al meer dan 1400 leden!
Gebruikersavatar
JoopBrekken
Berichten: 4257
Lid geworden op: wo 25 feb 2009, 12:57
Locatie: ZW Frl, zuid EU of elders.

Re: C1 rijbewijs



Bericht door JoopBrekken »

Dat is juist.
Ik had jou bericht niet helemaal goed gelezen.
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18165
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: C1 rijbewijs



Bericht door Cee Pee »

Misschien een oplossing voor als je met de camper plus boot weggaat het extra gewicht uit de camper te halen en in de boot te kieperen zodat de camper weer onder de 3500 komt en dan voor € 58,= de camper bij de RDW weer terugzetten naar B rijbewijs.
Het wisselen tussen B en C gaat vrij simpel.
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
Gebruikersavatar
B1gcheese
Berichten: 3258
Lid geworden op: zo 22 jan 2012, 10:06
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Re: C1 rijbewijs



Bericht door B1gcheese »

Dat klinkt als de beste oplossing :cheers:
Gr, John.

Vaak onderweg met onze Knaus Sky i700LEG - Fiat Ducato MultiJet 3.0 - 180 pk - Maxi 40 chassis - 2013
Reisinspiratie en camperweetjes op www.camperts.nl.
Knaus eigenaar? Wordt lid van de Facebook groep Knaus Camper Liefhebbers met al meer dan 1400 leden!
Gebruikersavatar
Don Esteban
Berichten: 1086
Lid geworden op: ma 23 nov 2015, 17:52
Locatie: Limburg / Costa Brava

Re: C1 rijbewijs



Bericht door Don Esteban »

Rob, bedankt voor de praktijktips. Rotondes, anticiperen enz. heb ik al uitgebreid geoefend tijdens de laatste trip door Frankrijk en Spanje. Wat heet geoefend... Met mijn Hymer moet je sowieso heel rustig de rotondebocht nemen. Ook al is de voorvering duidelijk verbeterd sinds er versterkte Carsupport veren zijn aangebracht, het blijft een Hymer.
John, mooie site. Ziet er gelikt uit. En best wel informatief je pagina over "Omzetten naar een hoger gewicht."
Zijn er forumleden die al ervaren hebben dat voor hun camper >3500 kg op de tolweg tarief 3 betaald moet worden?
Vriendelijke groet, Don
Knaus SKY I 700 LX
Afbeelding
Gebruikersavatar
B1gcheese
Berichten: 3258
Lid geworden op: zo 22 jan 2012, 10:06
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Re: C1 rijbewijs



Bericht door B1gcheese »

Dank voor de complimenten :-B

Daar had ik op Facebook een hele discussie over met iemand die nog steeds zijn tolbadge gebruikt. Hij hield vol dat gewicht geen verschil maakt maar formeel mag je dus de tolbadge niet gebruiken bij een zware camper. Blijkbaar wordt er in Frankrijk alleen gekeken naar de afmetingen en wordt je niet gewogen bij een tolpoort. Ben je hoger dan 3 meter dan val je sowieso in klasse 3. Mijn camper zit daar net tegenaan, maar met schotel net er overheen. Dus ik denk dat mijn Bip&Go badge sowieso niet meer zou werken. Ik ga het wel merken als ik een keer een kaartje trek, ik ben benieuwd...
Gr, John.

Vaak onderweg met onze Knaus Sky i700LEG - Fiat Ducato MultiJet 3.0 - 180 pk - Maxi 40 chassis - 2013
Reisinspiratie en camperweetjes op www.camperts.nl.
Knaus eigenaar? Wordt lid van de Facebook groep Knaus Camper Liefhebbers met al meer dan 1400 leden!
lassche
Berichten: 997
Lid geworden op: wo 03 jul 2013, 10:34
Locatie: N.W. Overijssel

Re: C1 rijbewijs



Bericht door lassche »

Vandaag ook met succes afgerond. Moest vanmorgen om 08.00 uur afrijden in Ermelo/Harderwijk.

Vond het best wel spannend. Vooral met het oog op het tijdstip. Al die scholieren op de fiets.

Maar het is goed gekomen.

Mijn belangrijkste tip voor degene die ook plannen hebben: leg de lat voor jezelf vooral niet te hoog.

Ik deed dat tijdens de lessen wel. En dan raak je alleen maar gefrustreerd want perfect rijden lukt niet. Maar het hoeft ook niet!

Mijn examinator zei het vanmorgen treffend. "Waarom denk je dat al die doorgetrokken strepen zo plat zijn?"

Even een rekensommetje gemaakt, totale kosten incl. keuring etc. Euro 1385,-. Dat is het me wel waard.
2014 - 2019 Frankia I650 SD bouwjaar 2001, 2019 - heden Frankia I680 BD Holiday Class bouwjaar 2007
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27449
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

C1 rijbewijs



Bericht door Marco Polo »

Van harte met dit resultaat :D
Maareh, ze hebben makkelijk praten die instructeurs.
Als dat perfectionisme erin zit krijg je het er niet uit :D

Groet Marc
Laatst gewijzigd door Marco Polo op vr 30 nov 2018, 18:12, 2 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie