C1 rijbewijs

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Plaats reactie
lassche
Berichten: 976
Lid geworden op: wo 03 jul 2013, 10:34
Locatie: N.W. Overijssel

Re: C1 rijbewijs



Bericht door lassche »

Hartelijk gefeliciteerd!

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

2014 - 2019 Frankia I650 SD bouwjaar 2001, 2019 - heden Frankia I680 BD Holiday Class bouwjaar 2007
Gebruikersavatar
Maranopreis
Berichten: 1687
Lid geworden op: vr 21 apr 2017, 23:39
Locatie: Rheden
Contacteer:

Re: C1 rijbewijs



Bericht door Maranopreis »

:thumbup: gefeliciteerd!
Greetz André & Marjos

ONE LIFE, LIVE IT !

zie onze reisverslagen op https://www.maranopreis.nl
AadenAnke
Berichten: 13177
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: C1 rijbewijs



Bericht door AadenAnke »

rbisdom schreef:
di 06 nov 2018, 15:53
En geslaagd!
Volgend voorjaar maar even langs de RDW......
Zie je dat het best te doen is. Gefeliciteerd en veel plezier er mee.

Gr. Aad
isoplus
Berichten: 6341
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: C1 rijbewijs



Bericht door isoplus »

gefeliciteerd, oefenen loont :thumbup: :cheers:
Gebruikersavatar
Zwerfsteen
Berichten: 11129
Lid geworden op: za 17 jun 2006, 16:39
Locatie: gemeente Albrandswaard

Re: C1 rijbewijs



Bericht door Zwerfsteen »

Gefeliciteerd Rob met het halen van c1. :clap:
Groet,
Leny en Pieter
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27413
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Re: C1 rijbewijs



Bericht door Marco Polo »

Gefeliciteerd!
Marc
Gebruikersavatar
B1gcheese
Berichten: 3254
Lid geworden op: zo 22 jan 2012, 10:06
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Re: C1 rijbewijs



Bericht door B1gcheese »

Gefeliciteerd en welkom bij de club van de zware jongens :-B
Gr, John.

Vaak onderweg met onze Knaus Sky i700LEG - Fiat Ducato MultiJet 3.0 - 180 pk - Maxi 40 chassis - 2013
Reisinspiratie en camperweetjes op www.camperts.nl.
Knaus eigenaar? Wordt lid van de Facebook groep Knaus Camper Liefhebbers met al meer dan 1400 leden!
Gebruikersavatar
Don Esteban
Berichten: 1067
Lid geworden op: ma 23 nov 2015, 17:52
Locatie: Limburg / Costa Brava

Re: C1 rijbewijs



Bericht door Don Esteban »

Sorry, misschien beetje lang verhaal. Maar voor iemand die op theorie-examen C1 rijbewijs wilt gaan misschien niet. :cheers:
Ik run een familiewebsite (zelfde phpBB software als het Camperforum) waarin we kletsen over alles en nog wat. Aangezien het voor mij vandaag een spannende dag was -ik ging n.l. op voor mijn theorie-examen rijbewijs C1- heb ik voor de familieleden een verslag geplaatst met het verloop ervan. Het teruglezende zie ik nergens aanleiding om het privé te houden dus ik plaats het ook hier in de hoop dat toekomstige examenkandidaten (en andere nieuwsgierigen;-) er ook iets aan hebben. Ik ben niet kort van stof dus begin met een kop koffie.... :-B

Om een camper te besturen, eventueel met aanhangwagen volstaat het rijbewijs BE. B voor de auto en E voor een eventuele aanhanger tot 750 kg. Voor dit rijbewijs mag de camper niet zwaarder zijn dan 3500 kg totaalgewicht. En dat is dus inclusief alle accessoires, luifel, antenne, fietsenrek met fietsen, water, brandstof, voedsel, drank, gereedschap, reserveband, krik, poetsmiddelen en inzittenden. Onze camper weegt leeg 3010 dus we hebben 490 kg over om te laden. Dat redden we dus nooit want alleen al voor diverse standaard zaken moet je op honderden kilo's rekenen. Het is dan ook bekend dat de meeste campers op de weg (men noemt 50 tot 80%) met overgewicht rijden. De een 'n beetje de ander veel. 150 kg, 250 kg en er zijn zelfs campers die met 500 kg overgewicht rijden. Als die laatste gepakt wordt tijdens een weeg-controle kan hij uitladen en waarschijnlijk ook zijn vrouw thuislaten. :D Onderweg praat ik er wel eens met andere camperaars over en velen geven gewoon toe dat het geen doen is om onder 3500 kg te blijven.

Camperfabrikanten zijn m.i. in het verleden tijdens de bouw vaak slordig geweest met het letten op het gewicht van de bouwmaterialen. Daarbij opgeteld veel spullen bij je omdat je maanden wegblijft, resulteert het automatisch in overgewicht. Maar ach.... men denkt: er wordt toch nauwelijks gecontroleerd. Dat mag dan wel kloppen maar als je een keer tóch gecontroleerd wordt, heb je bij veel overgewicht natuurlijk een dik probleem. In Oostenrijk en Zwitserland blijkt men véél te controleren. Maar nu er steeds meer campers op de weg komen, is het waarschijnlijk dat in onze regio, Belgie, Frankrijk en Spanje ook meer gecontroleerd gaat worden. Een paar honderd kilo te zwaar kan een dikke boete betekenen maar je mag wel doorrijden. Zonde van het geld. Bij meer dan 10% overgewicht wordt het uitladen.
Veel van de huidige campers staan wettelijk voor 3500 kg in de papieren maar ze kunnen het technisch makkelijk aan om zwaarder belast te worden. Zo mag die van mij van de fabriek 3850 kg wegen zonder dag er extra aanpassingen, zoals zwaardere vering enz. aangebracht zou moeten worden. De fabriek kan dit schriftelijk bevestigen en stuurt je dan een nieuwe gegevens-sticker die je over de oude heen plakt. Dit administratieve geintje kostte maar liefst 300 flappen.

Het is de RDW (Rijksdienst voor Wegverkeer) die deze fabrieksverklaring wilt zien vóórdat ze de camper gaan goedkeuren op 3850 kg. Er moet dus een aparte keuring worden gedaan door het RDW. Als die achter de rug is mag de nieuwe sticker erop en mag ik de camper zwaarder laden. MAAR.... ik mag er geen meter mee rijden want ik beschik slechts over het rijbewijs BE. Om een camper te rijden die zwaarder mag wegen dan 3500 kg (tot 7500 kg) moet je in het bezit zijn van het C1 rijbewijs. Dat is een rijbewijs voor lichte vrachtwagens, zwaardere campers, busjes e.d. Ook al zou de camper nu maar bijv. 3400 kg wegen, mag ik er na de keuring toch niet meer mee rijden omdat het kentekenbewijs niet meer klopt. Kortom, eerst het C1 rijbewijs halen en dán naar de keuring.

Dat rijbewijsexamen bestaat uit 2 theorie-examens en een praktijkexamen. 40 vragen theorie over verkeer en techniek en 40 vragen over administratieve zaken in het beroeps-vrachtverkeer. Met name het laatste is iets waar je als camperaar natuurlijk geen fluit aan hebt. Om te weten dat een vrachtwagenchauffeur per 24 uur 9 uur mag rijden, 11 uur moet rusten in het weekend 45 uur moet rusten in een motel/hotel, dat een NL vrachtrijder met een klus in het buitenland cabotagevervoer heet en dat een digitale tachograaf zijn werk- en rusttijden bijhoudt enz. enz. enz. ….pfffff daar rijd ik dus geen meter beter of veiliger door. Maar goed, je moet het leren en kennen als je op theorie-examen gaat.
Beter was het om voor de camperaars een apart examen te creeren zonder de beroepstheorie maar wel andere zaken die een camperaar aangaan. (bijv. op een camperplaats na een stroomstoring niet om 6:30 's morgens de camper te starten om de verwarming van de motor te laten draaien. Ik was uiteraard in 1 klap wakker en kwam door de herrie niet meer in slaap)

Nu kan je naar een rijschool gaan, daar betaal je dure leerstof en gaat in de banken zitten om een aantal lessen te krijgen. OF je koopt voorbeeld-examenvragen via marktplaats op Internet bij iemand die het achter de rug heeft en de boeken voor een prikje van de hand wilt doen. Optie 1 kost 150 euro plus diverse honderden euro's lesgeld. Samen al snel 5 a 600 piek. Optie 2 kost 40 euro voor de boeken en 60 euro examengeld. Ik koos voor optie 2 en ben v.a. begin september examenvragen gaan leren, aangevuld met wat ik er zoal op internet via Google over vinden kon.
's Avonds in of buiten bij de camper de boekjes openen, glaasje 'ranja' erbij en vragen en antwoorden bestuderen. De een pakt een romannetje, de ander gaat voor de TV zitten maar ik dook in de studieboeken. Althans in 1645 examenvragen.

Vandaag was het dan zover. Op naar het CBR (Centraal Bureau Rijvaardigheid) waar de examens worden gehouden. Trappetjes op, deur open en daar zitten ze dan in een grote wachtruimte. Ik schat minstens 25 personen waarvan 90% jeugd tussen de 18 en 25, 50% allochtonen, een enkele 40ger en 50ger en één knakker van 74 jaar. Ikzelf dus. Het is er muisjestil. De meesten zullen komen voor motor- of autorijbewijs. Aan de balie een medewerkster die je vriendelijk uitlegt hoe het een en ander in zijn werk gaat. Reserveringsnummer wordt genoteerd en alles wat je bij je hebt zoals beurs, mobiele telefoon, jas enz. stop je een locker die je kan afsluiten met een eigenbedachte code. Dan ga je wachten en zie je op een scherm je nummer en wanneer je aan de beurt bent. Eenmaal groot nummer 6385 op het scherm en ik stap naar een andere grote ruimte waar ongeveer 25 computerschermen staan. Ieder beeldscherm in een soortement afgeschermd hokje. Je zit er echt privé. Ziet er allemaal uiterst verzorgd uit en ook hier -vooral hier natuurlijk- is het muisjestil.

Na invullen van je nummer, wat verdere aanwijzingen en 2 proefvragen kan je beginnen. Alles gaat met touchscreen op een groot duidelijk scherm voor je dus wat dat betreft: een kind kan de was doen. Als eerste dus de Verkeer- en Techniekvragen. Wat me direct al opviel was dat er verschillende vragen bij waren die ik nergens in de examenvraag-boeken of op internet had kunnen weten. Hier zou ik dus zeer waarschijnlijk de lesboeken voor hebben moeten bestuderen. Deels zijn het logische vragen. Zo weet ik ook wel dat een passagier in mijn auto zelf verantwoordelijk is voor het dragen van de veiligheidsgordel en niet ik, maar dat heb ik uit de boeken nergens geleerd. En zo kreeg ik nog een aantal vragen waarbij ik dacht: had ik dan verdraaid tóch die lesboeken moeten kopen?

OK, na 40 vragen ben je klaar en je ziet op het scherm direct de uitslag. Ik zie een groen duimpje omhoog en ik heb 5 vragen fout. Ik mag er van de 40 vragen 8 fout hebben dus hoera!! ik ben geslaagd. Maar toch jammer van die 5 fouten want ik kon de leerstof die ik thuis had onderhand dromen. Zo wijst de afbeelding van de vraag met pijltje naar een motoronderdeel en men noemt 3 keuzes. Ik had met mijn boekjes geleerd: koppeling, versnelling, differencieel, stuurstang en verder werd er niet over gerept. Maar verdraaid, nu komen ze me op examen aan met hele andere onderdelen aan. Dus dat zal wel een van de 5 fout beantwoorde vragen zijn geweest.

Ik had een uur de tijd en was na 20 minuten al klaar. De 35 vragen die ik goed had, gingen dan ook in een rap tempo. Het zijn nauwelijks denkvragen maar gewoon parate kennis. Mag een vrachtwagen op een 3 baans autosnelweg op de meest linkse baan gaan rijden? NEE dus. Snel beantwoord. Wie gaan er voor op een kruising? De tram? De auto? De vrachtwagen? Je sleept een 1 een 2 en een 3 naar de juiste plek en op een kruising zonder voorrangsborden gaat de tram uiteraard altijd voor. Maar nu: hoe lang mag een autobus met aanhanger maximaal zijn? Verdraaid: ik heb alle lengtes goed uit de bol geleerd. Dacht ik althans want die bus met aanhanger stond er niet bij. Had ik hem goed? Kweenie want ik heb de 2 minuten tijd om na het examen de fouten nog eens door te nemen niet meer benut. Ik had meer zin in een kop koffie.

2,5 uur later zou ik het examen Administratie moeten doen. De 'flauwekulvragen'. Althans voor een camperbestuurder. De juffrouw aan de balie zegt: meneer, als u wilt schuif ik u ertussen. Dan hoeft u geen 2,5 uur meer te wachten. Nou, daar had ik wel oren naar want ook al had ik de boeken bij me, die paar uur zouden me ook niet meer kunnen redden.
Na een kop koffie en 20 minuten verder zat ik weer achter computer nummer 13 op dinsdag 13 november. Dinsdag de 13e is in Spanje wat wij hebben vrijdags de 13e. 13 is mijn geluksgetal dus dat moét goedkomen.

Eenmaal aan de gang werd ik al weer zenuwachtig want ook nu weer kwamen ze me met vragen aan die mij totaal niet bekend voorkwamen uit mijn examentrainingsboeken. Had ik dan tóch die studieboeken moeten kopen? Met enige logica kon ik sommige vragen wel goed beantwoorden maar er begonnen me toch een beetje teveel vragen te komen waar ik geen vertrouwen in had. De kennis over werkuren, rijtijden, pauzes, rusttijden etc. gingen allemaal perfect. Zo ook het soort vervoer, laad- en losvoorschriften of het controle-apparaat wat verplicht aanstaat om rij- en rusttijden te noteren. Maar dan plots weer een rits van die vragen die ik niet geleerd heb en ook niet te beredeneren vielen. Bij vraag 30 had ik er niet veel vertrouwen meer in. De laatste 10 vragen waren gelukkig weer een makkie dus snel kijken wat het resultaat is. Ik zie weer het groene duimpje omhoog en slaak een zucht van verlichting. Ik mocht 8 fouten maken en ik had er ACHT fout...;-) Toch nog geslaagd ook al was het met de hakken over de sloot.

1e deel examen 5 fout, 2e deel examen 8 fout. Samen 13 fout. En dat op dinsdag de 13e achter computer 13.
Laatst gewijzigd door Don Esteban op di 13 nov 2018, 23:02, 2 keer totaal gewijzigd.
Vriendelijke groet, Don
Knaus SKY I 700 LX
Afbeelding
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27413
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Re: C1 rijbewijs



Bericht door Marco Polo »

Gefeliciteerd!
Koffie is op.
Nu is het biertijd ;-)
Om het te vieren natuurlijk.

Ook veel succes met de praktijk!
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18105
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: C1 rijbewijs



Bericht door Cee Pee »

Als eerste gefeliciteerd natuurlijk want alleen het resultaat telt en net geslaagd is ook geslaagd.
Om een camper te besturen, eventueel met aanhangwagen volstaat het rijbewijs BE. B voor de auto en E voor een eventuele aanhanger tot 750 kg. Voor dit rijbewijs mag de camper niet zwaarder zijn dan 3500 kg totaalgewicht.
Volgens mij begin je al fout.
Met rijbewijs B mag je tot 3.500 kilo besturen én een aanhanger tot 750 kilo trekken.
Met BE mag je ook zwaardere aanhangers trekken.
Laatst gewijzigd door Cee Pee op di 13 nov 2018, 19:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
Gebruikersavatar
Don Esteban
Berichten: 1067
Lid geworden op: ma 23 nov 2015, 17:52
Locatie: Limburg / Costa Brava

Re: C1 rijbewijs



Bericht door Don Esteban »

Proost :-B :cheers:
>>Met BE mag je ook zwaardere aanhangers trekken.<<
Is dat zo, Ceepee? Je zal wel gelijk hebben maar om je de waarheid te vertellen, zal het me momenteel worst wezen. Ik heb BE 54 jaar geleden gehaald en …. ja, je hebt gelijk. Ik trok tenslotte vroeger caravans van 1500 kg.
Vriendelijke groet, Don
Knaus SKY I 700 LX
Afbeelding
isoplus
Berichten: 6341
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: C1 rijbewijs



Bericht door isoplus »

Gefeliciteerd man, goed gedaan :thumbup: Ik woon al 45 jaar op nummer dertien en we hebben twee zwarte katten :-B
Zo'n Hymer met 3500kg dat is niet echt mogelijk. Ik moest overigens de oude sticker verwijderen en dat kan jij ook beter doen omdat de nieuwe slecht hecht op de oude.
Je krijgt van ome Hymer een sticker plus een transparante dikke beschermsticker die op het typeplaatje geplakt moet worden. Dat oude spul verwijderen is even een dingetje maar dat mag je op je gemak thuis doen. :cheers:
Gebruikersavatar
Don Esteban
Berichten: 1067
Lid geworden op: ma 23 nov 2015, 17:52
Locatie: Limburg / Costa Brava

Re: C1 rijbewijs



Bericht door Don Esteban »

Bedankt voor de felicitaties. :thumbup: :cheers: Al was het op het nippertje, het smaakt goed... zo ook het bier. :D
Inderdaad, nu de praktijk nog. Ik heb geen haast. Eerst maar eens de Arbo keuring en dan op zoek naar een rijschool waar men mij 54 jaar rijervaring af moet gaan leren. ::S
Ja, die sticker met transparante bescherming van ome Hymer heb ik dus al een poos in de la liggen. Is die oude sticker zo lastig te verwijderen? Specialiteit van mijn vrouw dus dat komt wel goed.
Ik slaap vannacht beter dan gisteren. :wink:
Vriendelijke groet, Don
Knaus SKY I 700 LX
Afbeelding
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31863
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: C1 rijbewijs



Bericht door Bob Diesel »

:cheers: ! :cheers: dat preuf ste :cheers: :cheers:
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
Plaats reactie