Gezocht: hefbed (onderdelen) voor FFB Tabbert

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Gebruikersavatar
JeeWimpie
Berichten: 13
Lid geworden op: zo 19 aug 2018, 21:30

Gezocht: hefbed (onderdelen) voor FFB Tabbert



Bericht door JeeWimpie »

Goedemorgen,

nieuw hier op het forum, mezelf al even voorgesteld in het betreffende topic. Wij hebben een FFB Classic 660 uit 1990, waar we inmiddels erg gaan gehecht zijn geraakt. We reizen nu met 2 jonge kinderen, en de kleinste wordt eigenlijk te groot voor het (retro) campingbedje wat net op de voorstoelen past als we deze tegenover elkaar zetten. Nu zat er ooit een hefbed in de camper, maar dit is helaas ooit door een eerdere eigenaar weggehaald. Geen idee waarom, er zitten nu simpele vakken met gordijntjes ervoor, waar we wat spullen kunnen opbergen. Wij zouden liever het hefbed weer in ere herstellen, maar de onderdelen hiervoor zijn moeilijk te vinden.

Iemand toevallig een tip voor de materialen voor een hefbed van een FFB Classic? Ik zag in een fotoalbum van gebruiker Harries Hapkar (hier: http://www.mijnalbum.nl/Album=FDCWPD63) een aantal mooie foto's van hoe de constructie hoort te zitten, dat heeft ons al geholpen. Nu nog kijken of we die onderdelen kunnen vinden. Met alleen de zijplaten (bevestigingsplaten links en rechts, waar de stangen aan hangen), de stangen en het frame zouden we ook al heel blij zijn, een bedbodem etc kunnen we zelf nog fabriceren.

De steunen links en rechts in de stijlen zitten er nog, voor de rest is alles verwijderd. Een vorige eigenaar heeft ook al de zijwanden boven de ramen 'verstevigd' met houten platen, waartegen weer de latten van het kastje zijn bevestigd (als je goed kijkt op de onderste foto kun je hier wel wat van terugzien). Tips welkom!

Camper:
Afbeelding

Cabine:
Afbeelding

Als iemand tips heeft of een tweedehands hefbed weet, horen we het graag!

Groeten Inge en Jan Willem
Laatst gewijzigd door JeeWimpie op vr 24 aug 2018, 18:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Rijdt een FFB Classic 660 op basis van een Fiat Ducato 2.5T Diesel
Arie55
Berichten: 5680
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: Gezocht: hefbed (constructie) voor FFB Tabbert



Bericht door Arie55 »

voor het zelf maken van een constructie, kan je voor de materialen terecht bij metaalwinkel.nl Maak eerst een goede tekening zodat je op papier de fouten en vergissingen kan halen. Dan kan je een model van het scharnierpunt van hout maken om je er van te vergewissen dat de beweging gaat zoals bedoelt is.
Ik vermoed dat de materiaal kosten toch wel iets in een paar honderd euro zal gaan zitten. Het belangrijkste is nu dat het ophangpunt in de camper zeker is dat het echt stevig is. Een bed weegt nogal wat.


Arie
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Gebruikersavatar
JeeWimpie
Berichten: 13
Lid geworden op: zo 19 aug 2018, 21:30

Re: Gezocht: hefbed (constructie) voor FFB Tabbert



Bericht door JeeWimpie »

Dag Arie,

dank voor je reactie! Goeie tip die website, die kende ik nog niet. We hebben de foto's uit een album, dus niet in het echt, dus de precieze maten en diktes weten we eigenlijk niet. Zou natuurlijk uit te wisselen zijn. Maar inderdaad, als je de onderdelen zelf gaat (laten) maken of lassen, dan ben je een klein kapitaal kwijt denk ik. In dat geval zouden we ook nog een matras op de voorstoelen kunnen maken met platen en schuimkussens, maar we vinden het hefbed wel een mooie (oorspronkelijke) toevoeging. Ook een stuk praktischer, want tijdens het rijden klap je het hele ding gewoon naar boven.

We duimen nog even dat we ergens een tweedehands hefbed of delen ervan op de kop kunnen tikken. Ik krijg de onderdelen er zelf wel in verwacht ik...

Over de stevigheid valt ook nog wel te twisten, de zijwand is van aluminium (sandwichplaat) en hout, er zit geen oorspronkelijk metalen constructie oid waar alles aan vastzit. Dat verbaasde mij wel, maar zo werd de FFB dus gebouwd, en het is wel een tweepersoonsbed voor volwassenen. Dus kennelijk kon er nogal wat gewicht op. Door het scharnieren en de krachtverdeling van 90 graden kan het volgens mij uit om het hefbed op deze wijze vast te maken, al ziet het er in eerste instantie niet zo heel stevig uit (is het kennelijk wel). Als het goed is komt er ook niet zoveel kracht op te staan. Die zijplaten waar de stangen aan scharnieren zitten overigens wel met 10 schroeven vast in de zijwand (kun je in het fotoalbum van Harrie goed terug zien).

Eerst nog maar rustig verder kijken, als we ergens de komende maanden / half jaar de materialen vinden zou ik al blij zijn!
Rijdt een FFB Classic 660 op basis van een Fiat Ducato 2.5T Diesel
Gebruikersavatar
JeeWimpie
Berichten: 13
Lid geworden op: zo 19 aug 2018, 21:30

Re: Gezocht: hefbed (constructie) voor FFB Tabbert



Bericht door JeeWimpie »

Iemand goede ervaringen met onderdelen zoeken (vinden) in Duitsland trouwens?
Rijdt een FFB Classic 660 op basis van een Fiat Ducato 2.5T Diesel
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80399
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: Gezocht: hefbed (constructie) voor FFB Tabbert



Bericht door Dafluc »

Misschien is dit ook een optie?
Afbeelding
Gebruikersavatar
JeeWimpie
Berichten: 13
Lid geworden op: zo 19 aug 2018, 21:30

Re: Gezocht: hefbed (constructie) voor FFB Tabbert



Bericht door JeeWimpie »

Dafluc schreef:
di 21 aug 2018, 19:00
Misschien is dit ook een optie?
Dank! Mooi ding is dat he? Ik hem deze vorig jaar gezien in een vrij jonge camper.

Volgens mij gaat dit echter niet passen/werken in de indeling van onze camper (even los van de kosten). Bij de keuken / 4-zit is onvoldoende plek, en voorin is de camper maar gedeeltelijk vlak (dak rondt af naar beneden). Dan blijft er maar een heel klein oppervlak over. Plus is er voor de voorste twee riemen/glijders geen bevestigingsplek...

Heb eerder ook wel andere plannen bedacht en ingetekend maar tot dusver lijkt het originele hefbed het enige/beste (of gewoon een los matras op de stoelen, maar dan creëer je maar 1 ipv 2 slaapplekken).
Rijdt een FFB Classic 660 op basis van een Fiat Ducato 2.5T Diesel
Gebruikersavatar
JeeWimpie
Berichten: 13
Lid geworden op: zo 19 aug 2018, 21:30

Re: Gezocht: hefbed (constructie) voor FFB Tabbert



Bericht door JeeWimpie »

Iemand nog ervaring met (tweedehands) onderdelen zoeken (of vooral: vinden) in Duitsland?
Rijdt een FFB Classic 660 op basis van een Fiat Ducato 2.5T Diesel
Arie55
Berichten: 5680
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: Gezocht: hefbed (onderdelen) voor FFB Tabbert



Bericht door Arie55 »

Het zelf maken doe ik zelf met gereedschappen als zagen, boren en knippen. Gebruik makend van gewone materialen met gewone afmetingen. Het laten maken ben ik geen voorstander van, temeer je betaald voor de tijd van een ander.
Die koker profielen in die verwijzing, zijn op zich al stevig zat. Die hebben een wanddikte van 1,5mm ofzo. Daar komen ook de krachten niet echt in voor. Het zit hem meer in de ophanging en als het bed omhoog staat, dat die ook daar blijft tijdens de rit. Het krachten bij draaipunt zou je weg kunnen leiden met een balk naar de voorruit stijl. Creeer een hoekpunt waar zoveel als mogelijk de krachten naar wanddelen en vooral naar verstevigingen weggeleid kunnen worden.
Als het bed naar beneden staat, kan je het bed zelf opvangen met pootjes of andere steunpunten.

Begin met zoveel als mogelijk foto's te maken en maak een schets waarin alle afmetingen staan. Als je het beheerst, maak er dan een 3D model van. Daarmee kan je heel veel experimenteren. Want niet elke ingeving komt op 1 bepaald moment.
Als je dit teveel van het goede vindt, kan je met wat latjes een 1 op 1 bewegingsmodel maken.

Mocht je een tweedehands hefbed vinden, is het alsnog zaak je ervan te vergewissen dat het ophang-hoekpunt ook stevig genoeg is.

Arie
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
jellema
Berichten: 5
Lid geworden op: za 12 aug 2017, 10:54

Re: Gezocht: hefbed (onderdelen) voor FFB Tabbert



Bericht door jellema »

Goededag mede FFB ers,

Probeer het eens te vragen in de FFB groep https://www.facebook.com/groups/445173035877317/ of de Engelse FFB groep https://www.facebook.com/groups/333682293721494/
De leden zijn allemaal in het bezit van een FFB camper ( alle modellen) en de klussen aan, in en om de FFB!.

:)
Gebruikersavatar
JeeWimpie
Berichten: 13
Lid geworden op: zo 19 aug 2018, 21:30

Re: Gezocht: hefbed (onderdelen) voor FFB Tabbert



Bericht door JeeWimpie »

Dank Jellema, had geen weet van het bestaan van die FB groep. Zal het eens proberen! Goeie tip!
Rijdt een FFB Classic 660 op basis van een Fiat Ducato 2.5T Diesel
Gebruikersavatar
frank_h
Berichten: 751
Lid geworden op: do 17 nov 2016, 21:42
Locatie: Landgraaf

Re: Gezocht: hefbed (onderdelen) voor FFB Tabbert



Bericht door frank_h »

Heb je een foto van dat camping bedje dat tussen de voorstoelen past? Ik wil daar namelijk graag een slaapmogelijkheid creëren voor mijn dochter van 6 maanden.
Gebruikersavatar
JeeWimpie
Berichten: 13
Lid geworden op: zo 19 aug 2018, 21:30

Re: Gezocht: hefbed (onderdelen) voor FFB Tabbert



Bericht door JeeWimpie »

Succes via de Facebook FFB groep, iemand gevonden die zowaar een hefbed over heeft! Dank nogmaals Jellema voor de tip!

Frank, ik zal even zoeken hoe ik ook weer een plaatje kan uploaden. Je kunt me ook een PB sturen dan kan ik je wat foto’s sturen via whatsapp of mail.

(edit)
Hier een foto van hoe het bij ons werkt:
Afbeelding

Het betreft een ouderwets campingbedje, tweedehands op de kop getikt. Het was vooral de kortere lengte van dit bedje waardoor het zo handig is hier.

De bodem is een soort houten plaat, de zijkant is van stof. Deze zijkant kun je helemaal naar beneden doen, de bovenkant is een soort rond frame waar de stof aan vast zit. Deze klem je met 2 staanders aan de onderkant (de staanders klappen uit vanaf het frame naar beneden).

Wij kunnen beide voorstoelen draaien, en als ze tegenover elkaar staan, past dit bedje er precies op. Verder hebben we gordijnen waarmee de cabine af te sluiten is, zodat het daar donker is en je evt ook nog in de rest van de camper kunt komen zonder de kleine wakker te maken. Iets dergelijks is wsl ook best makkelijk zelf te maken.
Rijdt een FFB Classic 660 op basis van een Fiat Ducato 2.5T Diesel
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80399
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: Gezocht: hefbed (onderdelen) voor FFB Tabbert



Bericht door Dafluc »

Daar sleepten we vroeger allemaal mee als we met de kids wat langer op visite wilden blijven.
Afbeelding
isoplus
Berichten: 6384
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: Gezocht: hefbed (onderdelen) voor FFB Tabbert



Bericht door isoplus »

Nu slepen we een hele camper mee, dat heet vooruitgang geloof ik :wink:
Plaats reactie