Beginnersvraag: standaard inboedel voor camper

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Gebruikersavatar
Oola
Berichten: 47
Lid geworden op: do 02 aug 2018, 20:18

Beginnersvraag: standaard inboedel voor camper



Bericht door Oola »

Op dit moment ben ik, totale beginner, bezig om een camper aan te kopen. Omdat de verkopers zelf ook weer een camper gaan kopen, zal deze camper waarschijnlijk vrij 'kaal' opgeleverd worden.

Mijn vraag is: Uit wat voor zaken moet de minimale standaard uitrusting van een camper bestaan? Daarmee bedoel ik niet de inrichting zoals kookgerei en stoeltjes en badmintonrackets en dergelijke, maar dingen als: gasflessen, oprijplaten/blokken, kabels en koppelingen, etc. De technische accessoires dus, de zaken die nodig zijn omdat het camperen anders erg ingewikkeld en/of onmogelijk wordt :-)
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27490
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Re: Beginnersvraag: standaard inboedel voor camper



Bericht door Marco Polo »

pinpas en een enigzins gevulde bankrekening :mrgreen: .
Gebruikersavatar
Oola
Berichten: 47
Lid geworden op: do 02 aug 2018, 20:18

Re: Beginnersvraag: standaard inboedel voor camper



Bericht door Oola »

Bedankt voor je tip :) Maar ik hoopte eigenlijk op een overzichtelijk lijstje, zodat ik weet waar ik rekening mee moet houden. Ook met het oog op de onderhandelingen.
AadenAnke
Berichten: 13290
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Beginnersvraag: standaard inboedel voor camper



Bericht door AadenAnke »

Wel dan is de vraag is de camper zelfvoorzienend? Wat wordt je camper gedrag? Camping CP? Wat is de technische voorziening in de camper? Vermogen van accu's en wat zit er in en ga je gebruiken? TV? Wat voor verlichting, LED of? Dus geen vraag die zomaar beantwoord kan worden.

Gr. Aad
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51325
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Beginnersvraag: standaard inboedel voor camper



Bericht door Kroppie »

dat is toch heel persoonlijk, als je een nieuwe koopt,zit er ook niets in, en de een vind oprijblokken een absolute noodzaak en een ander een absolute ramp, de een een 20 meter waterslang een ander gewoon een gieter, zelfde met elektrakabel
en voor de algemene dingen zou ik zeggen geef eens een paar kreten in in de zoekfunctie rechts boven, succes en veel goede reizen.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Oola
Berichten: 47
Lid geworden op: do 02 aug 2018, 20:18

Re: Beginnersvraag: standaard inboedel voor camper



Bericht door Oola »

Als je een nieuwe koopt zit er ook niets in inderdaad, het probleem dat ik als beginner heb is echter dat ik niet weet wat er überhaupt in moet zitten :-)

De camper heeft een zonnepaneel en twee huishoudaccu's (die blijven) en is dus grotendeels zelfvoorzienend. TV hoeft van mij niet, wel een laptop omdat ik op afstand wil kunnen werken. Of de verlichting LED is weet ik niet maar als dat niet zo is, zal ik de camper van LED verlichting willen voorzien. Het is (voor zover ik het nu kan voorspellen) niet mijn bedoeling om altijd op een camping te staan (wellicht af en toe voor de was, en om fatsoenlijk te douchen). Voornamelijk op camperplaatsen en vrij staan waar mogelijk (ik ga om te beginnen naar Groot-Brittannië en Ierland).

En uiteraard heb ik hier en op andere plekken al hard gezocht naar informatie. Maar ik kan geen duidelijk beeld krijgen van wat een soort minimale standaard uitrusting zou moeten zijn.
Gebruikersavatar
MonRoe
Berichten: 17482
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 7:15
Locatie: Well (L) na 55 jaar randstad nu het rustige Noord Limburg
Contacteer:

Re: Beginnersvraag: standaard inboedel voor camper



Bericht door MonRoe »

Goed dat je wil weten wat voor dingen je aan moet schaffen, maar het heeft niets te maken met het onderhandelen over de prijs. Een camper koop je over het algemeen kaal, dus leeg, zonder extra dingen. Soms heb je geluk, dat mensen stoppen met het camperen en dan kan je de spullen overnemen of is het bij de prijs inbegrepen.

Maar zoals al gezegd, het ligt er aan hoe je camper gedrag is. Er zijn mensen die gooien er stabilisator poten onder en dan heb je geen blokken nodig. Wij gebruiken bijv. bijna nooit een electriciteitskabel, staan bijna nooit aan de stroom, alleen in de stalling en daar ligt er één.
We hebben een gieter en een waterslang van ong. 5 meter. Verder ligt er een moker in, maar ook een potkrik, wat haringen, wat scheerlijntjes, een paar rubbermatten, maar ook een gereedschapskist en een doos met wat reserve onderdelen.
Maar wat voor ons makkelijk/belangrijk is, is voor een ander totaal overbodig.
Afbeelding

Wij waren met onze ex-campers in: Andorra - België - Denemarken - Duitsland - Frankrijk – Griekenland – Hongarije - Italië – Liechtenstein - Luxemburg – Monaco - Nederland - Oostenrijk - Polen - Portugal - Republiek San Marino – Spanje - Tsjechië
Gebruikersavatar
B1gcheese
Berichten: 3264
Lid geworden op: zo 22 jan 2012, 10:06
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Re: Beginnersvraag: standaard inboedel voor camper



Bericht door B1gcheese »

Oprijblokken
Stroomhaspel + verloopstekker
Gasfles (minimaal 1)
Waterslang / Gieter
Toiletvloeistof

Om maar eens mee te beginnen. De zoekfunctie waar hier altijd gretig naar verwezen wordt is niet al te bruikbaar dus ik kan me voorstellen dat je het niet kunt vinden.

Edit: vergeet deze niet:
WD40
Siliconenspray
Duct tape
Tie rips
Gr, John.

Vaak onderweg met onze Knaus Sky i700LEG - Fiat Ducato MultiJet 3.0 - 180 pk - Maxi 40 chassis - 2013
Reisinspiratie en camperweetjes op www.camperts.nl.
Knaus eigenaar? Wordt lid van de Facebook groep Knaus Camper Liefhebbers met al meer dan 1400 leden!
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27490
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Re: Beginnersvraag: standaard inboedel voor camper



Bericht door Marco Polo »

"onbruikbare" zoekfunctie gebruikt:
na 2 seconden deze gevonden

viewtopic.php?f=1&t=8463300&p=1711647&h ... s#p1711647

:P :mrgreen:
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5458
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Beginnersvraag: standaard inboedel voor camper



Bericht door Atoz »

Na vijf jaar intensief te camperen stel ik vast dat wij nog altijd niet de perfecte inhoud van onze camper hebben gevonden.

Begin met zo weinig mogelijk, of.... Begin met zo veel mogelijk en stel vast dat je een paar honderd kilo te veel meeneemt.

Er zijn mensen dienvinden dat je een volledig bestekkoffer dient bij te hebben en er zijn er die maar 1 mes,vork,lepel bij hebben. (Ik noem geen namen ;) )

Veel van de handige dingen die ik dacht nodig te hebben zijn er ondertussen uit verwijderd.

En ja een gasfles is inderdaad iets dat je (normaal toch) dient bij te hebben.
En een stukje kabel (hoe lang is nuttig? 100 of 200 meter? Of 10 is ook wel voldoende)

En die pinpas met wat geld op de rekening is misschien negatief als antwoord, er zit wel een stukje waarheid in.
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63
650 & 80 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 60Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27490
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Re: Beginnersvraag: standaard inboedel voor camper



Bericht door Marco Polo »

Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80426
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: Beginnersvraag: standaard inboedel voor camper



Bericht door Dafluc »

Welkom op het forum. Hier een voorbeeld van een ik-neem-mee-lijstje en eerdere antwoorden op deze vraag.
Waarschijnlijk is het een kwestie van een keer een trip maken. Dan kom je er heel snel achter wat je voor niets mee neemt en wat je echt nog nodig hebt. Al doende dus. Heel veel camperplezier :wink:
Afbeelding
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27490
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Re: Beginnersvraag: standaard inboedel voor camper



Bericht door Marco Polo »

Vandaar ook de opmerking over de pinpas :-B
Vooraf in gaan kopen geeft toch ook wel miskopen, vandaar dat je beter even wat weekendjes kan plannen om uit te proberen.
leer je de wagen kennen en je behoeftes qua inventaris.
AadenAnke
Berichten: 13290
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Beginnersvraag: standaard inboedel voor camper



Bericht door AadenAnke »

Zo zie dat er een flink verschil is tussen camperraars onderling. Wij gebruiken voor het toilet een mengsel van 4 delen wasverzachter op 1 deel azijn. Als je richting GB ga zou ik inderdaad een set oprij blokken meenemen. Een verloopstekker voor daar. Een reserve spiegel hoeft geen luxe te zijn heb ik bij andere gezien. Probeer het eerst een paar keer een dag vlak bij huis.

Gr. Aad
Plaats reactie