Lengte 1.93: welke buscamper geschikt?

Algemene campervragen en -opmerkingen.
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Lengte 1.93: welke buscamper geschikt?



Bericht door gsm »

Als je gaat zoeken naar een geschikte bus spits je dan niet alleen op bv een L3H3 bus.
Er zijn verschillen in aanduidingen zo heb ik een LH2 bus en dat komt overeen met een L3H2 bus.
Er bestaan ook KH2, MH2, LH3 en MH3 bussen.
De K komt overeen met de L1, de M met L2 en de L met L3

Ik ben 182 lang en kan net dwars slapen maar moet altijd even wennen, ga je voor een lengte bed dan zou ik kijken naar minimaal een L4 bus die 636,c cm lang is
Hier de maten van de diverse Ducato´s :
Fiat-Ducato-L1-L2-L3-L41.jpg
Fiat-Ducato-L1-L2-L3-L41.jpg (66.63 KiB) 1690 keer bekeken
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Gebruikersavatar
Marcel1962
Berichten: 1069
Lid geworden op: vr 21 mei 2004, 20:08
Locatie: Selfkant - Tüddern (D)
Contacteer:

Re: Lengte 1.93: welke buscamper geschikt?



Bericht door Marcel1962 »

Het is in een ander ook al eens in een ander topic beschreven, het is ook afhankelijk hoe je slaapt.

Laat je eens opmeten als je op je zij ligt, je strekt dan een been incl. voet en je bent zomaar 10 cm langer.

Ik ben 1,91m en vond het met 2m slaapruimte maar behelpen, om toch enigszins een beetje comfortabel te slapen ging ik schuiner in bed liggen.

In een eventuele volgende camper zou ik een bed maken van 2.10m.
Groet Marcel, DK1NL.
Gebruikersavatar
doov
Berichten: 1793
Lid geworden op: wo 13 sep 2017, 12:09
Locatie: Rotterdam

Re: Lengte 1.93: welke buscamper geschikt?



Bericht door doov »

Kortom ( of is het langom?) je hebt een bus nodig die juist langer is dan 6 meter.
Gebruikersavatar
jpdejong
Berichten: 302
Lid geworden op: za 13 mar 2004, 20:41
Locatie: weeze, nabij goch duitsland

Re: Lengte 1.93: welke buscamper geschikt?



Bericht door jpdejong »

Hoi.

Ik ben een 9cm kleiner. We hebben een possl roadcruiser met een langsbed van 1.95. Ik lig al schuin. Qua hoogte kan het net.

Pas op met een L3of L4/H3 daar zit je al gauw de 3500 kilo. Deze zijn wel op te waarderen naar 3850 of 4000 kilo. Maar dan heb je c1 of c rijbewijs nodig.
MarcenLoes
Berichten: 3
Lid geworden op: vr 10 aug 2018, 19:44

Re: Lengte 1.93: welke buscamper geschikt?



Bericht door MarcenLoes »

Bedankt voor al jullie reacties. Het roept ook weer nieuwe vragen/afwegingen op :lol3:
Vanwege parkeren (thuis/vakantie) en toegankelijkheid steden e.d. denken we dat tot 6 meter de beste optie is voor ons.
Nu zien we in een folder van Possl/adria en globecar dat het bed in de breedte zelfs 1 cm langer is (1.96m) dan het bed in de lengte (1.95). En soms zit er dus nog een zijraam in de weg als je in de breedte wil slapen.
Waarschijnlijk wel eerder de optie bij het lengtebed om wat schuiner te liggen (voet bijvoorbeeld over uiteinde middenstuk).

Al met al zal het door ervaring moeten blijken, eerst maar eens huren en ervaren dus. ( en nog wat sparen 8-) ).
Gebruikersavatar
Charles Franconi
Berichten: 1716
Lid geworden op: wo 16 jul 2003, 12:37
Locatie: Europa

Re: Lengte 1.93: welke buscamper geschikt?



Bericht door Charles Franconi »

Eind deze maandkaart de caravansalon in Düsseldorf gaan. Staan honderd(en?) busmodellen. Kun je het uittesten.

Groeten Charles
Gebruikersavatar
Aagje
Berichten: 1654
Lid geworden op: do 22 jan 2009, 14:30
Locatie: Rotterdam

Re: Lengte 1.93: welke buscamper geschikt?



Bericht door Aagje »

Hier een wederhelft van 1,95 cm. Wij hebben een heel compact busje, een Renault Master L2 H3, met een riant lengtebed achter van 170 /200.
Wat met zo’n kleine bus wel betekent dat we elke avond onze rondzithoek moeten ombouwen tot bed. Is dat geen probleem dan zou ik zeker een ombouwbed overwegen. Scheelt zoveel leefruimte in een kleine bus overdag.
Onze bus is overigens geen fabriekscamper. Tweedehands gekocht en ooit ingebouwd door een camperbouwer.
Gebruikersavatar
Bussi
Berichten: 145
Lid geworden op: wo 03 sep 2008, 21:22
Locatie: Hoogvliet
Contacteer:

Re: Lengte 1.93: welke buscamper geschikt?



Bericht door Bussi »

Wij hebben een Mercedes Sprinter L2H2
Wij slapen er in de breedte, echter wij hebben een slide-out, waardoor het slaapgedeelte 2.10m lang wordt.
Afbeelding

Dus tijdens het rijden het voordeel van een buscamper en tijdens het slapen een lekker lang bed.
Wij rijden in een Sunset camper.
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: Lengte 1.93: welke buscamper geschikt?



Bericht door 't Busje »

Met maatwerk kun je een bed op iedere gewenste lengte krijgen. Wij hadden een bed van 2,15 meter in onze vorige Kia Pregio van minder dan 5 meter lengte.
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Mantafahrer
Berichten: 13
Lid geworden op: wo 14 nov 2018, 14:39

Re: Lengte 1.93: welke buscamper geschikt?



Bericht door Mantafahrer »

Je moet inderdaad goed opletten met lengtebedden want de opgegeven lengte klopt niet altijd.
Laatst gewijzigd door Mantafahrer op do 20 dec 2018, 9:13, 1 keer totaal gewijzigd.
isoplus
Berichten: 6341
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: Lengte 1.93: welke buscamper geschikt?



Bericht door isoplus »

Nou ja, wij komen uit een grote Hymer integraal en hebben nu een bus-camper met bedden in de lengterichting.
Ik denk dat je met een bus-camper van 6.0 meter niet goed uitkomt, de onze is 6,30 meter en dat scheelt net iets meer comfort wat betreft bedden lengte. Wij moeten nog erg wennen aan onze bus, een Clever runner, eenvoudiger is er eigenlijk niet te krijgen maar dat wilden wij ook.
Geen gedoe en minder onderhoud, het enige waar wij direct zeer tevreden mee waren zijn de bedden :thumbup:
In de Hymer kon je wel met twee man in het achterste bed slapen, maar krap. In het hefbed was de lengte ook niet bijzonder.
Eigenlijk is het altijd schipperen met de ruimte, wij hebben lage bedden en dus passen er maar 4 flessen van 6 kg. in de gaskast.
In de Hymer pasten maar 2 flessen van 11 kg in de gaskast dus daar redden wij ons mee, het voordeel is dat je lage beden hebt en niet de klerenkasten direct boven je hoofd. Je kunt dus rustig op je bed met je rug tegen de wand een boekje lezen zonder je kop te stoten, wel belangrijk.
Bob47
Berichten: 714
Lid geworden op: di 15 okt 2013, 21:29
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Lengte 1.93: welke buscamper geschikt?



Bericht door Bob47 »

Ik ben 1.93 (ook tovallig). Wij hebben een adria twin (5.99m). Toen ik deze kocht had ik het idee om (eventueel) een slide out te maken. Hoogte gaat net.
Uiteindelijk toch niet nodig. Slaap er prima in, nu al 5 jaar.
Maar dat bijft een persoonlijke kwestie.
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Lengte 1.93: welke buscamper geschikt?



Bericht door de Jonckheer »

kampo schreef:
zo 12 aug 2018, 14:58
Alles kan en werd al gedaan maar er is een verschil tussen comfort en behelpen.
Wees dus uiterst kritisch als iemand van 1,93 je gaat vertellen dat die kan slapen in een bed van minder dan 2,0.m !!!
Volgens mij is een buscamper dan altijd slecht in combinatie met dwarsslapen. Ook de breedste Ducatoreeks is te smal.
Bovendien is een H2 niet hoog genoeg. Pas vanaf een H3 heb je wat comfort als je 1,93 bent.
Ik ben 1,84 en wil echt niet in een bed slapen dat korter is als de standaard 2,00m.
Met 1,93 heb je eigenlijk een bed nodig vanaf 2,10m…
Je zal op zoek moeten naar een hoge buscamper met een langsbed, die bestaan maar zijn zeldzaam.
Een camper met langs slaper heeft veel voordelen maar is zelden compact. Normaal neem je dan een compacte half-integraal.
Die zijn met 2,10 m 2,20 m of 2,30m een stuk breder en dan kan je dwars slapen.
Nou ben ik 1.94 meter en heb mijn hele leven geslapen in een bed van 2 meter en dat zonder problemen. Dus waarom het dan 2.10 moet zijn is mij in ieder geval niet duidelijk. Ik heb 6 cm over en kan gewoon languit liggen zonder mijn hoofd of voeten te stoten. Ik denk dat het meer een kwestie van voorkeur dan noodzaak is. Zo hebben wij zowel thuis als in de camper 1.40 x 2 en ervaren dat niet als krap. Komt bij dat wij het niet erg vinden om tegen elkaar aan te liggen en ligt ook het hondje erbij. :lol: :lol:
Janpinz
Berichten: 2012
Lid geworden op: zo 10 jun 2018, 10:00
Locatie: Mar de Pulpí, E

Re: Lengte 1.93: welke buscamper geschikt?



Bericht door Janpinz »

Iig lekker warm!
Bij 30 + :cheers:
Plaats reactie