vervuilde tank

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Gebruikersavatar
Bejosi
Berichten: 186
Lid geworden op: di 11 aug 2015, 17:22
Locatie: VENLO

vervuilde tank



Bericht door Bejosi »

Hallo.
Ik ben op zoek naar goede tips.

Het volgende,
ik zet onze camper, Hymer S560, Mercedes 310D, 1992, ieder jaar voor de winter helemaal afgetankt met merkdiesel weg in stalling.

Dit voorjaar na een paar 100 km in Duitsland, begon de ellende, stotteren.
Gelukkig bij een officiele Mercedes vrachtwagen garage kunnen komen. Dieselfilter helemaal verstopt. Nieuw filtertje eronder en weer rijden.
50 km, weer hetzelfde. Terug naar de Mercedes garage. Tank er onderuit. Er kwam een verschrikkelijke troep uit. Garage heeft de tank globaal gereinigd en weg gebracht naar een speciaal bedrijf, voor reinigen, inspectie, ivm roest etc., en evt. coaten van de binnenkant van de tank.
Tank is gereinigd en hoefde niet gecoat te worden. Geen roest vorming.
Bij de Mercedes garage leidingen en niveaumeter verv.

Afgelopen maanden een aantal keren weg geweest met camper. Ongeveer 1000 km gereden. Filtertje weer eens gecontroleerd. Wat schetst mijn verbazing, weer een beetje vervuiling. Camper rijdt overigens prima nu.
Bij de APK, filtertje weer vervangen.
We zijn nu net terug van weer een reis, geen problemen, maar er zit weer vervuiling in het filtertje.

Ik zit met een aantal vragen en opmerkingen

De vervuiling die er nu nog uitkomt, kan dit nog steeds "rest" vervuiling zijn?

Volgens mij kan de oorspronkelijke vervuiling alleen maar gekomen zijn doordat iemand moedwillig iets in de tank gegooid heeft, deze winter in de stalling.
Ik heb het volste vertrouwen in de bedrijven in Duitsland, Stond erbij toen de tank leeg gegooid werd en weg gebracht naar het reinigingsbedrijf.

Maar hoe nu verder?
Filtertje vervangen is de moeilijkheid niet en ook niet te kosten.
Ik hoop dat het nog steeds restvervuiling is en dat het langzaam verdwijnt.
Ik zit ook te denken om toch de tank te vervangen, maar die zal wel een paar centen kosten.

Wie heeft er goede tips om dit probleem op te lossen?

Bij voorbaat, hartelijk dank.

Bert
jansloos
Berichten: 6848
Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

Re: vervuilde tank



Bericht door jansloos »

Is de Duitse garage ver bij u vandaan?
Ik zou er na overleg met hen, een dagje aan wagen.
Je hebt tenslotte veel vertrouwen in ze. Ze zullen het zeker waarderen.
U wilt toch iets van elektra weten?

Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258
Gebruikersavatar
the kapitein
Berichten: 331
Lid geworden op: di 04 aug 2015, 21:00

Re: vervuilde tank



Bericht door the kapitein »

http://www.jlmlubricants.com/nl/product ... 01%20litre

Weet niet of bij jouw probleem speelt, maar
dit zou ook de oorzaak kunnen zijn. Heb ik namelijk ook gehad. Erg hardnekkige vervuiling.

Grt Marco.

Verstuurd vanaf mijn SM-G389F met Tapatalk

Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: vervuilde tank



Bericht door Kroppie »

of grotamar of acticide ff googlen.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
dedruivenplukker
Berichten: 7115
Lid geworden op: vr 13 mar 2009, 4:08

Re: vervuilde tank



Bericht door dedruivenplukker »

Hallo Bejosi,

Ook ik heb dit een keer meegemaakt met mijn camper ( MB 409D).
Met deze camper een jaar door Europa en N- Afrika gereden en overal en van alles getankt ( bijv. biodiesel).
Na terugkomst heeft de camper door dat ik een ongeluk kreeg, geruime tijd in de stalling gestaan.

Bij de eerste rit daarna ging het fout en bleek ik een flinke vervuiling met de dieselbacterie te hebben.
Ik heb met veel moeite terug kunnen rijden door ieder 5 km het dicht geslibde voorfilter schoon te maken.
De diesel had ik toen al grotendeels afgetapt. Deed ik dat niet dan zat na minder dan 10 km het voorfilter verstopt.


Daarna de metalen tank gereinigd, wat lastig ging omdat ik een grotere tank heb met tussenschotten, leidingen dieselpomp en filters vervangen en een extra voorfilter geplaatst. Ook fungicide bijgevoegd om de bacterie te onderdrukken. Er kwam een flinke hoeveelheid verontreiniging uit.

Sindsdien is het een aandachtspunt, maar het gaat gelukkig goed. Door het extra voorfilter dat doorzichtig is kan ik snel zien of er wat aan de hand is, en het filter is binnen een minuut te vervangen.
Ook bij mij kwam er toch nog wat verontreiniging vrij, maar ik heb nooit meer stil gestaan.

Als ik het niet vergeet voeg ik voor langdurige stalling of bij voltanken in Luxemburg wat fungicide toe. Ook tank ik hem niet meer af voor stalling, maar zet hem zo leeg mogelijk weg. Om 150 Euro diesel weg te gooien vind ik financieel onaantrekkelijk. Wel zou ik om de zo veel jaar even het laatste restje diesel ( met water) uit de tank halen.
Die dieselbacterie krijg je doordat er vocht in de tank komt samen met biodiesel waardoor er een habitat voor de bacterie ontstaat. De bacterie veroorzaakt de verontreiniging. Bij mij is de dieseltank afgesloten achter de opbouw met een slot, dus ik kan niemand anders uit de stalling de schuld geven. Ik vermoed dat dit bij jouw camper ook een gevolg is van ophoping van vocht door de jaren heen ( zakt onder in de tank) en gebruik van (gedeeltelijke) bio-diesel gecombineerd met lange stallingstijden.
En niet ontstaat is door een kwaad willende.
Daarom denk ik ook dat vervangen van tank en pomp niet helpt, alleen regelmatige controle, een goed filter ( je kan een extra filter plaatsen met vocht afvanger) en af en toe toevoegen van fungicide zoals bovenstaand vermeld.

Daarna zal je met gemak weer 25 jaar met je Mercedes kunnen rijden. :thumbup:

Edit: Hier nog wat leesvoer.
'89 VW T3-'94 MB 508D-'99 MB 1117 4x4
'02 TOYOTA Hi-ACE POP-TOP-'03 MB 409D '21 MB 410D-X
A,AND,AUS,B,BF,BG,BJ,BW,CH,CS,CZ,D,DDR,DK,
DZ,E,ET,F,GB,GBZ,GH,GR,H,HRP,I,L,LS,MA,MC,
MOC,MW,NAM,P,PL,RN,RO,RT,SD,
SLO,SK,TCH,TG,TR,YU,Z,ZA,ZW.
Waarheen leidt de weg die wij moeten gaan? - Mieke Telkamp
Gebruikersavatar
linfiel
Berichten: 235
Lid geworden op: vr 27 mei 2011, 15:11
Locatie: Den Helder

Re: vervuilde tank



Bericht door linfiel »

Mijn is altijd geleerd de tank vol weg te zetten, dan krijg je immers geen condens in de tank, met leeg weg zetten juist wel, beetje tegenstrijdig vind ik dit, als je er toch een doop bij gooit hoef je de tank toch niet leeg weg te zetten.
Groet. Linfiel.
isoplus
Berichten: 6339
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

DeRe: vervuilde tank



Bericht door isoplus »

De problemen ontstaan vaak na het tanken van biodiesel, dat is als je in Duitsland rijdt amper te vermijden.
Biodiesel en water is een slechte combinatie.
jurgenc
Berichten: 1866
Lid geworden op: di 01 jan 2013, 20:59
Locatie: Limburg, België

Re: vervuilde tank



Bericht door jurgenc »

De biodiesel toevoeging die ongeveer overal in europa in de diesel zit, maakt dat de diesel maar enkele maanden kan worden bewaard. Daarom dat bijv. Defensie diesel aankoopt zonder de bio toevoeging. Die hebben anders gegarandeerd problemen met voertuigen die maanden stilstaan.
Als je de camper wegzet, dan wordt aangeraden om de premium versie te tanken (of hoe die ook van dat merk mag heten).
Merkdiesel of niet, de "gewone" dieselversies bevatten allemaal een bepaald percentage biodiesel.
fatty acid methyl ester of FAME
H20
Gebruikersavatar
Bakkertjes
Berichten: 1688
Lid geworden op: zo 15 aug 2010, 10:14
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Re: vervuilde tank



Bericht door Bakkertjes »

en vergeet niet je kan ook besmette diesel tanken

De bacteriënsporen zijn in de lucht aanwezig en kunnen het brandstofsysteem binnendringen wanneer het systeem aan de atmosfeer geopend is. Dit kan gebeuren, als de sporen, tijdens het tijdstip van het bijtanken aanwezig zijn. Zij kunnen ook in de bulkbrandstoflevering aanwezig zijn, zijn ingegaan in bulktanks op het tijdstip van brandstoflevering in de opslagtanks bij de raffinaderij, een tankinstallatie
Op weg met een Mercedes 312d camper met Pilote Pacific 6900 opbouw
Arie55
Berichten: 5670
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: vervuilde tank



Bericht door Arie55 »

Nu alles is gereinigd, dus ook het filter IN de tank, zou ik een klein doorzichtig filtertje in de leiding aanbrengen. Waar je ook een reserve exemplaar meeneemt. Deze tip heb ik van https://mercedessource.com/ Zolang er voldoende toestroom van diesel is, geen probleem. Het filter dient hoofdzakelijk om de injectoren te beschermen.

Arie
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Gebruikersavatar
Bejosi
Berichten: 186
Lid geworden op: di 11 aug 2015, 17:22
Locatie: VENLO

Re: vervuilde tank



Bericht door Bejosi »

Hallo allemaal,

hartelijk dank voor het meedenken.
Ik heb weer het e.e.a. geleerd.

Ik ga een paar doorzichtige filtertjes meenemen de komende tijd. Vrijdag gaan we weer voor een dag of 10.
Zal het regelmatig controleren om te kijken of het erger of minder wordt. Ik kan nu in ieder geval minstens een paar duizend km rijden zonder problemen.
Filtertje vervangen stelt idd niets voor.

Ik weet alleen nog niet hoe ik hem de komende winter ga weg zetten.

Veel camperplezier voor iedereen en tot een volgende keer.

Groetjes, Bert
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: vervuilde tank



Bericht door Kroppie »

met een randvolle tank en voor het aftanken een dosering anti bacterie in de tank.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Bert.H
Berichten: 1299
Lid geworden op: di 13 mei 2003, 23:08
Locatie: Hamont-Achel. België

Re: vervuilde tank



Bericht door Bert.H »

Beste,

Na dit topie gelezen te hebben heb ik een vraag, kan het zijn dat door vervuilde diesel een injector kapot kan gaan. We reden van de week richting Hongarije en op de 3 na een pauze starten de camper niet meer. Mercedes Sprinter 416 cdi. Na de ADAC gebeld te hebben kwam die goede man en met start piloot ging hij weer aan de gang. Na een tiental km viel de motor stil en ging het lampje edc branden Ben toen naar de Mercedes garage gesleept en daar stelde men vast dat er een Injector kapot was. De injectoren had ik 3 jaar geleden laten vervangen. Na een nieuwe injector zijn we weer verder gereden. Maar als het kan zijn door vuil in de tank dan kan ik beter die ook zuiver maken.


bert.h
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: vervuilde tank



Bericht door de Jonckheer »

Mij lijkt dat sterk omdat er niet alleen een filter maar ook een waterafscheider in het systeem zit. Water is schadelijk voor verstuivers, de rest niet. Waarschijnlijk heb je gewoon pech met die ene verstuiver. Zou het aan de brandstof liggen zouden de nadere verstuivers ook niet zo braaf meer moeten zijn.

Overigens deel ik de stelling dat de moderne diesel maar kort houdbaar is niet zo als ik zie dan mijn bus gedurende de winter i.v.m. de overgangsregeling minimaal 3 maanden stil staat en dat daarna de brandstof in de tank brandschoon is (ik kan er via de vulopening direct in kijken) zal de houdbaarheid wel wat langer zijn. Wel zet ik hem, wat ik voorheen nooit deed, met een volle tank weg. Better safe than sorry al gooi ik er niets aan middeltjes bij en is het normale dieselolie.
Plaats reactie