Leeftijd

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Gebruikersavatar
Transitje
Berichten: 4384
Lid geworden op: zo 01 apr 2007, 22:19
Locatie: Apeldoorn

Leeftijd



Bericht door Transitje »

Met de camper langere of kortere reizen maken, maar hoe lang houden we dat vol?
Af en toe zie je een camper met een, zo op het oog, behoorlijk op leeftijd zijnde berijders. Zijn er onder de forumdeelnemers mensen van boven de 80 die nog met hun camper op stap gaan, misschien zelfs nog op echt langere reizen?
Groeten

Klaas
AadenAnke
Berichten: 13241
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Leeftijd



Bericht door AadenAnke »

Heb een paar weken terug er een gesproken die was 86 zijn vrouw 80 en ze gingen nog steeds met de camper op pad. Deden nog Max 4 uur rijden per dag. Hoop dat ook zo te halen. Heb dan nog 25 jaar om te genieten van de camper.

Gr. Aad
saagstree
Berichten: 1752
Lid geworden op: zo 16 jul 2006, 12:26
Locatie: maarssen

Re: Leeftijd



Bericht door saagstree »

Ik denk dat leeftijd niet zo belangrijk is maar meer conditie en lichamelijke gesteldheid.
geniet van elk vrij uurtje
jielus
Berichten: 2878
Lid geworden op: za 20 jul 2013, 16:34
Locatie: Noord-Vlaanderen

Re: Leeftijd



Bericht door jielus »

Ik denk er elke keer aan wanneer ik weer in de alkoof klim, in het zadel van mijn motor plaatsneem, mijn rugzak over mijn schouder slinger en bij veel andere zaken. Dat het een keer ophoud is duidelijk. Bij velen zal de lichaamsgesteldheid de doorslag geven. Ondertussen denk ik daar niet aan. Ik zie het wel gebeuren wanneer het zover is.
Een andere camper daartegen kan ik me niet meer voorstellen. Die zijn de afgelopen vijf jaar zoveel duurder geworden dat ze niet meer in ons budget passen. Dus wanneer onze huidige camper om welke reden dan ook weg zou vallen dan wordt het voor de rest van ons leven elke winter naar Thailand of de Filippijnen.
Onze avonturen zijn niet meer te volgen op onze website: "Travels and Troubles"
vrijbuiter
Berichten: 563
Lid geworden op: ma 02 apr 2007, 18:15
Locatie: wanssum.nrd.limburg

Re: Leeftijd



Bericht door vrijbuiter »

In Spanje ,Miami platja ,een Duits stel ontmoet ,onderweg naar Marokko voor de 18e keer,gezellig gepraat en terloops naast hun leeftijd gevraagd,hij was 92 en mevrouw 90.een half uurtje later liepen zij hand in hand te wandelen op de boulevard.,
schildpadden kunnen meer vertellen over de weg dan hazen.
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Leeftijd



Bericht door de Jonckheer »

Ik ontmoette in Portugal iemand die met een oude Fiat VanHool geledebus vanuit België naar Portugal reed om te overwinteren. Die was toen 85.
Gebruikersavatar
Slag+J16
Berichten: 831
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 15:58

Re: Leeftijd



Bericht door Slag+J16 »

Om ons heen zie ik mensen, die niet zo ver meer willen-- maar wel gaan---meestal ook naar plekken die bekend zijn van eerdere reizen---volhouden als het nog veilig kan lijkt me dan geen probleem, met weinig kilometers per dag, ben je na een aantal dagen toch wel een eind van huis.
Waar wij wonen is de verkeersdrukte gering en dan kom je al gauw in een drukte die voor ons ongewoon is. Dit hebben we dit jaar bij Hamburg opgelost door tot 19.00 te pauzeren.
Jan
Gebruikersavatar
Going
Berichten: 3245
Lid geworden op: di 15 nov 2011, 19:14

Re: Leeftijd



Bericht door Going »

Ik heb nu een paar keer met een stel gereisd Spanje en Portugal. Hij was dit jaar 82. Vorig jaar reden we achter hun. Kreeg ie een klapband links achter. Hij hield de camper netjes recht en rustig naar de kant. Geen probleem voor de oudere man.
Natuurlijk bij het verwisselen van het wiel liet ie het leeuwendeel van het werk graag aan de "jongere", mij dus, over.
BUPHO sunblockers gemaakt van Australisch schaduwdoek,
De lichtste en beste cabine zomer isolatie verkrijgbaar voor over 40 intregaal en fabrieks cabines.
isoplus
Berichten: 6377
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: Leeftijd



Bericht door isoplus »

Het hangt toch geheel van je gezondheid en toch ook wel rijervaring af.
Als wij in de winter naar het zuiden trekken doen we dat rustig aan, max. 400 km/dag en gewoon over de tolwegen, dat spaart zowel de techniek van je camper als die van jezelf :wink:
Goed verzekerd en lid van de wegenwacht wordt je keurig geholpen indien nodig, ja dat kost vooraf geld ik weet het.
Je kunt ziek worden en zelfs overlijden onderweg en ja naar mate je ouder wordt loop je meer kans op problemen, het beste schat je zelf in of je in staat bent zulke reizen nog te ondernemen.
Als en arts zegt dat het wel kan moet je je realiseren dat diezelfde arts er natuurlijk geen idee van heeft hoe jij met je camper omgaat en hoe lang je achter het stuur gaat zitten.
In februari 2016 kreeg ik een hartinfarct tijdens de terugreis uit Portugal.
Hersteld na een by-pass operatie vond ik mijzelf in juni 2016 en in december 2016 zaten wij met de camper weer in de Algarve.
En zo ken ik er nog wel een paar :thumbup:
Ik ben nu 76 en ga ook dit jaar rustig naar Portugal, de camper is nu 10 jaar oud dus voor mij is het tamelijk eenvoudig, zodra ik of de camper onbetrouwbaar worden is het einde oefening.
Dat kan dus vandaag zijn of over vijf jaar en gelukkig weet ik het niet en hou dat graag zo :thumbup: :cheers:
Marianjacques
Berichten: 666
Lid geworden op: vr 07 jul 2017, 22:22
Locatie: Gouda

Re: Leeftijd



Bericht door Marianjacques »

Vriend (echtpaar) van 80 jaar, heeft paar weken terug zijn allereerste camper (half integraal 7 mtr 2013.) aangeschaft....wordt deze week geleverd.
Rent intussen alle campingwinkels af om de benodigde spullen te vergaren.
De eerste rit is geplanned..derhalve volgende week enroute.
Prachtig toch, indien je nog dermate enthousiast en energiek bent.
Het verzekeren is/was geen enkel issue bij de betreffende verzekeraar...

Verstuurd vanaf mijn GT-I9505 met Tapatalk



Meine
Berichten: 4738
Lid geworden op: wo 07 mar 2012, 19:01
Locatie: Vulkaaneifel

Re: Leeftijd



Bericht door Meine »

De energie op wat hogere leeftijd verschilt van persoon tot persoon. De een is moe, de andere bruist nog van energie. Behoor je tot de laatste categorie, pluk de dag!
Ik ken een touringcar chauffeur van 76, die nog volop werkt en en passant ook nog even 2 keer per jaar 19 dagen Rusland "doet".
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Leeftijd



Bericht door de Jonckheer »

isoplus schreef:
ma 09 jul 2018, 9:42
zodra ik of de camper onbetrouwbaar worden is het einde oefening.
Dat kan dus vandaag zijn of over vijf jaar en gelukkig weet ik het niet en hou dat graag zo :thumbup: :cheers:
Wat je camper aangaat hoeft die in het geheel niet onbetrouwbaar te worden zolang je maar repareert wat er stuk gaat of dreigt stuk te gaan. De betrouwbaarheid heeft dus maar weinig met de leeftijd te maken.
Jammer dat niet hetzelfde met ons lichaam kan worden gedaan . . :lol:
Jan en Simonne
Berichten: 18590
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 9:05
Locatie: Provincie Groningen

Re: Leeftijd



Bericht door Jan en Simonne »

Zeventig is het nieuwe vijftig, hoor ik vaak.
En dat is ook wel zo.
Als ik naar onze ouders kijk, waren die met 70 gewoon oud.
Wij zijn nog maar piepkuikens, vergeleken met de leeftijden, die ik hier hoor, we kunnen dus nog heel wat jaartjes mee.
Vooropgesteld, dat de gezondheid zo blijft, als hij nu is.
En dat weet je nooit van te voren (gelukkig) en dat kan op elke leeftijd mis gaan.
Veel te veel jonge mensen om ons heen zijn overleden aan zware hartaanvallen en eentje vecht momenteel voor haar leven. :cry:

Dus mensen: geniet zolang je kunt.
Pluk de dag en zo. :thumbup:
Slava Ukraini

Nooit meer een Hymer!


De kunst van het niks doen is moeilijk om te leren.
Maar als je het eenmaal goed kan, heb je het er de gehele dag druk mee.
isoplus
Berichten: 6377
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: Leeftijd



Bericht door isoplus »

Wat dat onbetrouwbaar betreft, dat heeft zo te zien enkele toelichting nodig.
Nico heeft gelijk wat betreft de camper, alles is te repareren.

Nu help ik onderweg nog wel eens de een of de ander met technische problemen of het begrijpen hoe moderne communicatie werkt :) .

Dus ik weet ook heel erg goed dat er mensen zijn die totaal onvoorbereid op hogere leeftijd naar het zuiden trekken :( .

Dat is dus wat de camper betreft totaal onnodig, een Apk-keuring zegt niets over de problemen die je onderweg kunt verwachten.
De camper moet gewoon goed onderhouden worden door een monteur met verstand van zaken.
Wat jezelf betreft is het ook niet nodig om onvoorbereid te vertrekken, loop even bij je huisarts binnen en zorg dat je voldoende medicijnen voor onderweg hebt dat voorkomt een boel stres in het buitenland.
Ook bij mensen kan veel gerepareerd worden, nieuwe knie, nieuwe heup en meer van dat spul, daar hoef je niet wakker van te liggen.
Ook met een hartkwaal kan je nog rustig op vakantie met de camper indien het medicijngebruik de rijvaardigheid niet nadelig beïnvloedt.

Zelf had ik wel in de gaten dat het niet zo goed ging, we hielden dus al enkele lange rustpauzes en reden om de andere dag.
In Frankrijk op de camping hebben we zelf tenslotte een ziekenwagen laten komen en de rest is bekend.
Als je wat ouder wordt is er geen enkele aanleiding om als een dolle richting het zuiden te suizen, vooral niet als het je eerste camperreis die kant op is.
Bekijk alles rustig en ga, als je het niet vertrouwt wat betreft gezondheid, op een camping staan daar is hulp wat sneller te organiseren als op een afgelegen camperplaats, vooral indien de taal een probleem is.

Je hebt geen enkele garantie dat alles goed gaat, maar veel gaat goed en soms gaat het fout.
Op hoge leeftijd ben je wat breekbaarder wellicht maar hulp is altijd en overal te organiseren.
Het gaat er vooral om dat je plezier hebt in wat je doet, dus als je zelf vindt dat het nog kan en je voertuig kan het ook nog aan, gewoon gaan.
Eens houdt het op maar dan heb je in ieder geval een poging gewaagd.
Plaats reactie