Advies aanschaf camper

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Mathijs_
Berichten: 333
Lid geworden op: do 21 jun 2018, 17:14

Advies aanschaf camper



Bericht door Mathijs_ »

Goedemorgen,

Ik ben net nieuw op het forum (Gisteravond voor gesteld).

Ik ben samen met mijn vriendin en zoontje (1) opzoek naar je juiste camper om een jaar mee rond te reizen.

Nu was ons oog gevallen op een Burstner Ixeo (700) uit 2012, deze zag er perfect uit, maar had 1 groot probleem en dat was dat de kit op het dak los zat en de dakrand al omhoog stond door het water. Ondanks de mooie praatjes van de verkoper over laten herstellen, zijn wij hier snel bij weg gelopen.

Na veel verder zoeken, komen we toch steeds weer uit bij een Burstner Ixeo, dit omdat de indeling met een bed achter, hefbed boven de zitting, ons een goede oplossing lijkt.

Nu waren wij vorige week bij een geïmporteerde camper uit Frankrijk wezen kijken, deze zag er perfect uit, voelde goed, en reed heerlijk.
Het gaat om de volgende
https://www.marktplaats.nl/a/caravans-e ... lkast.html

Ondanks dat hij wat iets wat kleiner zou zijn, lijkt dit ons een mooie camper om mee rond te reizen.

Iemand tips of opmerkingen (prijs, het merk en type overall) misschien nog een ander camper type met een zelfde soort indeling?

Alvast bedankt.
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: Advies aanschaf camper



Bericht door 't Busje »

Er is geen JUISTE camper. Je komt altijd op een compromis uit, zelfs bij eigen bouw.

Bij de door jullie gewenste indeling moet je je afvragen, waar jullie zoontje en jullie slapen. Als het hefbed omlaag is, kun je niet meer zitten. Je zoontje (en eventuele volgende kinderen) zal dus, voordat jullie naar bed gaan, achterin moeten slapen. Maar.... willen jullie zelf in dat hefbed slapen of willen jullie de kinderen aan het eind van de avond overhevelen naar het hefbed? Meestal zijn die hefbedden vrij klein en niet erg comfortabel. Aan de andere kant is het misschien niet zo'n goed idee om kleine kinderen in het hefbed te laten slapen in verband met het risico dat ze eruit vallen.
Kortom, er is nog wat om over na te denken.
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Gebruikersavatar
henk en lila
Berichten: 3891
Lid geworden op: vr 10 okt 2008, 13:19
Locatie: Oost Noord-Brabant (NL)
Contacteer:

Re: Advies aanschaf camper



Bericht door henk en lila »

Ik vraag me af of deze indeling handig is met een kind van (nu) 1 jaar dat nog veel in bed ligt. Kun je aan de dinette zitten of in de gedraaide voorstoelen als het hefbed omlaag is?
Verder zou ik hem willen laten wegen want als je een jaar op reis wilt heb je wel wat spullen mee en bij deze lengte vrees ik dat je gauw aan of over de 3500 kilo komt.
Groet, Henk
nu: Citroën Jumper L2H2 (2008) zelfbouw; daarvoor: Toyota Hiace LWB (2000) (hoog dak).
Mathijs_
Berichten: 333
Lid geworden op: do 21 jun 2018, 17:14

Re: Advies aanschaf camper



Bericht door Mathijs_ »

Het idee is dat wij zelf gaan slapen op het hefbed, we hebben er samen op gelegen en dit paste prima, nadeel is als je naar het toilet moet, je over elkaar heen moet. Alleen op onze leeftijd hebben wij hier nog niet zo heel veel last van dus zou niet vaak voor komen.

Onze zoon komt dan achter te liggen
Het idee is een wandje te bouwen op het bedframe, zodat deze bij toekomsite verkoop weer zonder schade verwijderd kan worden.
Hierdoor maak je een kleiner bed, het voorste gedeelte van het bed dekken we dan af met een plaat, dan heeft hij ook direct ruimte om te spelen mocht het slecht weer zijn. Nadeel is wel dat dit weer extra gewicht is.

Voor aankoop laten wij zeker een keuring uitvoeren, zit hier vaak ook een weging bij in? of moet ik dat nog los daar van regelen?
camper bed.jpg
Afbeelding camperbedje
camper bed.jpg (6.55 KiB) 1457 keer bekeken
Gebruikersavatar
LMC591A28JTD
Berichten: 941
Lid geworden op: do 23 aug 2012, 7:21

Re: Advies aanschaf camper



Bericht door LMC591A28JTD »

Wij hebben een vergelijkbaar model van Chausson van 6 1/2 meter, alleen hebben wij twee kids en die slapen in het stapelbed achterin. Daar is een soort 'slaapkamer' achter de keuken afgescheiden door een gordijn. Twee grote bedden over de volle breedte van de camper boven elkaar met beide een raampje.
De kids slapen dan ook achterin en wij kunnen nog goed opblijven, wij slapen dus in het hefbed van 140x220.
Een hefbed niet comfortabel? Bij ons is het supercomfortabel met lattenbodems en wij hoeven niet over elkaar heen te kruipen want mevrouw slaapt bij het laddertje en meneer kan aan de andere kant via de cabinestoelen zo het hefbed in.
Wij zijn lang naar iets dergelijks op zoek geweest en vinden dit de ideale indeling, heel veel zitruimte, grote L keuken, douche en wc, enorme koelkast met vriesvak. Als je maar 1 kind hebt, kun je bij de onze het onderste bed opklappen en dan heb je een enorme garage.

Ik zou niet gauw een nieuwe camper helemaal verbouwen maar eerder iets kopen dat helemaal naar mijn wens is. Er zijn meer merken die een stapelbed achterin hebben.

foto's in de link hieronder
Bijlagen
0012596724.jpg
0012596724.jpg (36.83 KiB) 1285 keer bekeken
57571930.jpg
57571930.jpg (51.19 KiB) 1285 keer bekeken
Mercedes-Benz V-220 Marco Polo 163 pk 06-2019 Type 447 klik voor foto's
Mathijs_
Berichten: 333
Lid geworden op: do 21 jun 2018, 17:14

Re: Advies aanschaf camper



Bericht door Mathijs_ »

LMC591A28JTD schreef:
do 28 jun 2018, 22:54
Bedankt voor de feedback, dit zet mij weer aan het denken (ook de reden van mijn vraag natuurlijk)
Ik zelf ben deze opstelling nog niet tegen gekomen, vaak is het dan met een groot bed achter in, maar overdwars is ideaal.

De aanpassing die ik in gedachten had is minimaal, ik zou de afscheiding niet tot boven dicht timmeren. Maar als hij direct goed is, dan is dat een beter optie natuurlijk.
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: Advies aanschaf camper



Bericht door 't Busje »

Wel eens aan zoiets gedacht in plaats van een hele constructie met wandjes?
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Mathijs_
Berichten: 333
Lid geworden op: do 21 jun 2018, 17:14

Re: Advies aanschaf camper



Bericht door Mathijs_ »

't Busje schreef:
vr 29 jun 2018, 15:15
Wel eens aan zoiets gedacht in plaats van een hele constructie met wandjes?
Haha, zeker wel, maar ik weet zeker dat hij na de eerste nacht kapot is.
Net als zijn klamboe op vakantie. Dat gaat hem dus niet worden.

Bedankt voor het meedenken.
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: Advies aanschaf camper



Bericht door 't Busje »

Bij mijn kleinkinderen heeft zo'n ding een paar jaar prima gewerkt, ook in onze camper.
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Fleurette
Berichten: 149
Lid geworden op: vr 09 mar 2018, 15:40

Re: Advies aanschaf camper



Bericht door Fleurette »

Kijk eens op de website van Dicar en Alpha motorhomes in Belgie. Die hebben een aantal leuke alkoven staan die goes zouden passen. Gezien de leeftijd is invoer bpm zo goed als nihil


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
iSonic
Berichten: 1931
Lid geworden op: za 26 sep 2009, 11:24

Re: Advies aanschaf camper



Bericht door iSonic »

Wij hadden een tentje van deryan op het bed vastgemaakt toen de kids klein waren. Ging prima en konden ze ook makkelijk buiten slapen. Als ze die kapot maken moeten ze goed hun best doen.

Deze: Afbeelding
Gebruikersavatar
hwendt
Berichten: 10495
Lid geworden op: do 27 nov 2003, 22:58
Locatie: Noord Holland

Re: Advies aanschaf camper



Bericht door hwendt »

Wij zijn met 2 personen. We rijden al 25 jaar 2e hands campers en hebben nu onze 6e camper gekocht. Ook na 25 jaar weten we het nog steeds niet goed. Immers als we weer een doel gesteld hebben kom je telkens toch niet dat ene model tegen dat je gewenst had.
Vervolg...? Dat je met een afwijking genoegen neemt en toch niet dat ene bankje treft en die keuken zit toch aan de verkeerde kant. Meestal moet je dat na 3 of 4 maanden zelf ervaren of je keus juist was.
Wat vandaag erg mooi was is na 1 jaar irritant. Zo hadden we een 6 jaar oude camper die leek ons wel wat. Maaaaar er was achter de voorstoelen een afstapje van 10 centimeter. Ik kon dat ding wel in de brand steken want we braken telkens onze nek over dat afstapje

Ik hoop dat mijn boodschap over komt. Het kost altijd moeite om de juiste camper te treffen. An als jij hem niet praktisch of mooi vind loopt een ander er mee weg..
Zithoek trein of rond
Ziien de bank of stoelen wel lekker
Plaats TV of geen plaats TV
Plaats keuken kop zijkant
2 of 3 gaspitten
keukenkastjes
kledingkastjes
aanrecht klein of groot
verlichting te weinig
Buitendeur links rechts of midden
Toiletten ruim of te krap
douche te klein
Te weinig opslag tafels stoelen
Te kleine toiletcassette
Koelkast te klein
Koelkast groot maar klein vriesvak
Afstap te hoog
Alkoof te klein
Bed van 120 en te klein
Trappetje alkoof met kleine sporten doet dus zeer
Gordijnen niet donker genoeg
Dakluik laat te veel licht door
Dakluik te klein
Geen raam in toilet
Bij gebruik keuken geen doorgang meer.
Kinderen gaan mee 2 stuks geen probleem maar dan 3
Houten vloer of tapijt
Omvormer of geen pmvormer
Schotel canal + wel of niet aanwezig
Airco ja of nee
Voldoende stopcontacten en 12 volt spanning
led verlichting of halogeen


Nou je heb nu gelegenheid om je wensen bij elkaar te sprokkelen schrijf maar op en weet dat je het juiste model met al je wensen nooit kan vinden want die bestaan niet..
Samen met je wederhelft ga je 100 keer horen "Ja maar ......)
Sterkte en laat je huwelijk er niet onder leiden.. :cheers: :cheers: :cheers: :cheers: :cheers: :cheers: :cheers: :cheers:

Hugo die geen oplossing brengt maar een zak vol probleem vraagstellingen..... mag een ander de oplossing brengen...
iSonic
Berichten: 1931
Lid geworden op: za 26 sep 2009, 11:24

Re: Advies aanschaf camper



Bericht door iSonic »

Deze is misschien ook interessant:

https://www.2dehands.be/caravans-kamper ... 85183.html

Geen stapelbed achterin maar twee dubbele bedden die in hoogte verstelbaar zijn. Heb je ook een mooie grote garage. Benimar is in nederland niet zo bekend maar is onderdel van trigano waar ook chausson, challenger en nog wat merken bij horen.
Gebruikersavatar
LMC591A28JTD
Berichten: 941
Lid geworden op: do 23 aug 2012, 7:21

Re: Advies aanschaf camper



Bericht door LMC591A28JTD »

Hoi,
Hier is een mooi artikel over alkoof modellen en merken met stapelbedden achterin.
Die modellen vind je echter ook gewoon als halfintegraal, zoals de onze. Ik zou geen alkoof meer willen, een halfintegraal rijdt echt een heel stuk stabieler en is sneller en heeft een lager verbruik. Scheelt minstens 1-2 liter op 100.

https://www.promobil.de/guenstige-famil ... 5000-euro/
Mercedes-Benz V-220 Marco Polo 163 pk 06-2019 Type 447 klik voor foto's
Plaats reactie