Verschil camperbanden?

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Verschil camperbanden?



Bericht door de Jonckheer »

Voordat ABS bestond waren we pompend aan het het remmen als het glibberig was om geen contact met de weg te verliezen. Een soort van zelf doen ABS zeg maar... :lol: Op die manier heb ik menige (gelede) stadsbus op tijd tot stilstand gekregen.
iSonic
Berichten: 1931
Lid geworden op: za 26 sep 2009, 11:24

Re: Verschil camperbanden?



Bericht door iSonic »

ABS zorgt ervoor dat de kracht die de band op het wegdek kan overbrengen maximaal is.

Overigens kunnen de meeste mensen na enige oefening een abs eruit remmen. Maar dat komt omdat autofabrikanten cheap ass sensoren gebruiken. En in een nood situatie doet abs het vrijwel altijd beter dan je zelf kunt...
@3
Berichten: 5033
Lid geworden op: zo 06 jun 2010, 11:05

Re: Verschil camperbanden?



Bericht door @3 »

iSonic schreef:Blijft de ene band in de bocht netjes rollen en ben je de achterkant kwijt omdat de andere band gillend over het asfalt slipt?
Nou, niet gillend. Maar stel je volgend scenario voor.
Voor nieuwe Crossclimates, achter gebruikte nog niet versleten Agilis zomerband. Herfstig weer, lichte nachtvorst, ochtendrit op bochtige weg.
De zomerband heeft rubber wat met deze temperatuur hard en minder buigzaam wordt en daarmee niet goed in staat is om goede grip op de weg te houden. De Crossclimate heeft beter grip, hier is hij voor gemaakt. De bochtige weg zorgt voor zijdelingse krachten maar er is niets te merken in het stuur, aandrijving of remmen waardoor de snelheid makkelijk kan worden gehandhaaft. De achterbanden volgen totdat in een bepaalde bocht de grip achter te wensen overlaat. De achterkant breekt uit terwijl de voorzijde grip houdt. De glijdende achterbanden hebben minder frictie dan de rollende griphoudende voorbanden en voor je het weet sta je achterste voren of erger.
De veelgehoorde reactie achteraf is altijd in de trend van: "opeens ging het fout terwijl er niks aan de hand en er geen enkele aanleiding toe was, zomaar, ineens."
ABS helpt in dit soort gevallen geen sikkepit om maximale grip te waarborgen.
@3 vind niet dat reparatiekosten hoog zijn maar de kosten van de schade die is ontstaan.
Gebruikersavatar
Toemke
Berichten: 542
Lid geworden op: vr 09 feb 2018, 16:53
Locatie: België of onderweg

Re: Verschil camperbanden?



Bericht door Toemke »

ESP :bow:
Nu: - - - -
Toen: FIAT DUCATO P.L.A. S701
Toen: VW T3 Joker3 Westfalia
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27412
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Re: Verschil camperbanden?



Bericht door Marco Polo »

Leuke systemen maar niet geoptimaliseerd voor de specifieke camperopbouw en gewichtsverdeling ;-)

Spreekt er dan misschien voor om de meest optimale banden eronder te hebben.
Of er rekening mee te houden in suboptimale omstandigheden ;-)
iSonic
Berichten: 1931
Lid geworden op: za 26 sep 2009, 11:24

Re: Verschil camperbanden?



Bericht door iSonic »

@3 schreef:
vr 06 jul 2018, 0:14
iSonic schreef:Blijft de ene band in de bocht netjes rollen en ben je de achterkant kwijt omdat de andere band gillend over het asfalt slipt?
Nou, niet gillend. Maar stel je volgend scenario voor.
Voor nieuwe Crossclimates, achter gebruikte nog niet versleten Agilis zomerband. Herfstig weer, lichte nachtvorst, ochtendrit op bochtige weg.
De zomerband heeft rubber wat met deze temperatuur hard en minder buigzaam wordt en daarmee niet goed in staat is om goede grip op de weg te houden. De Crossclimate heeft beter grip, hier is hij voor gemaakt. De bochtige weg zorgt voor zijdelingse krachten maar er is niets te merken in het stuur, aandrijving of remmen waardoor de snelheid makkelijk kan worden gehandhaaft. De achterbanden volgen totdat in een bepaalde bocht de grip achter te wensen overlaat. De achterkant breekt uit terwijl de voorzijde grip houdt. De glijdende achterbanden hebben minder frictie dan de rollende griphoudende voorbanden en voor je het weet sta je achterste voren of erger.
De veelgehoorde reactie achteraf is altijd in de trend van: "opeens ging het fout terwijl er niks aan de hand en er geen enkele aanleiding toe was, zomaar, ineens."
ABS helpt in dit soort gevallen geen sikkepit om maximale grip te waarborgen.
En ik denk dat het verschil in grip gewoon niet groot genoeg is om dit te veroorzaken! Maar goed we gaan elkaar niet overtuigen. Maakt niet uit dan maak jij jou keuze en ik de mijne!
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27412
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Re: Verschil camperbanden?



Bericht door Marco Polo »

Maar goed, is mooi dat eventuele risico’s zijn aangeduid en bediscussieerd ;-)
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13342
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Verschil camperbanden?



Bericht door hathi »

Mee eens Marco,en als er dan iets mocht gebeuren ,niet zeuren
Hans
@3
Berichten: 5033
Lid geworden op: zo 06 jun 2010, 11:05

Re: Verschil camperbanden?



Bericht door @3 »

iSonic schreef:En ik denk dat het verschil in grip gewoon niet groot genoeg is om dit te veroorzaken!
TS wordt vanuit de vakbranche hiervoor gewaarschuwd met een welgemeend advies. Het lijkt mij dat het risico dan toch iets is om rekening mee te houden. Een gewaarschuwd mens .........
@3 vind niet dat reparatiekosten hoog zijn maar de kosten van de schade die is ontstaan.
iSonic
Berichten: 1931
Lid geworden op: za 26 sep 2009, 11:24

Re: Verschil camperbanden?



Bericht door iSonic »

Dat bedoel ik met we gaan er niet uitkomen. Al roepen die banden het zelf ik geloof het niet.
Uitgeschreven

Re: Verschil camperbanden?



Bericht door Uitgeschreven »

Vanuit de vakbranche roepen ze vaak alleen maar in hun voordeel.
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8596
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Verschil camperbanden?



Bericht door seth_space »

Banden met verschillende eigenschappen op de assen is en blijft niet slim.
De grenzen liggen immers anders en als daar geen beredeneerde motivatie achter zit kun je beter vertrouwen op die vakman.
Maar iedereen is vrij daar keuzes in te maken. Ik hoop alleen dat ik en andere onschuldigen geen slachtoffer worden van die keuze. Die verantwoordelijkheid ligt bij degene die de keuze maakt tegen adviezen in.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
iSonic
Berichten: 1931
Lid geworden op: za 26 sep 2009, 11:24

Re: Verschil camperbanden?



Bericht door iSonic »

Adviezen aannemen van iemand die jou wat wil verkopen is nooit een goed idee.
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8596
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Verschil camperbanden?



Bericht door seth_space »

Dat lijkt me een belediging voor de vele vakmannen die gewoon wrl hart voor hun werk hebben.
Daarnaast heb je nu voldoende advies gekregen zonder commercieel doel.
Blijft dus jouw verantwoordelijkheid.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Plaats reactie