Verschil camperbanden?

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Plaats reactie
saagstree
Berichten: 1752
Lid geworden op: zo 16 jul 2006, 12:26
Locatie: maarssen

Verschil camperbanden?



Bericht door saagstree »

Zit er nu echt veel verschil in camper banden?
Wij zijn aan nieuwe toe maar kom niet uit het kwaliteit verschil tussen diverse merken bijvoorbeeld Continental Vanco of Michelin Agilis ook zijn er nog diverse andere merken die in prijs vaak veel goedkoper zijn maar hoe is de band de levensduur is vaak rond de zes jaar waarom dan een duurdere band aanschaffen.
In een Duits camper blad lazen we een test waar de duurste band pas op nummer vier kwam dus duur is niet altijd de beste.
Maar is het niet zo dat B merken ook steeds beter worden.
En ik weet dat je veiligheid voorop moet staan maar banden fabrikanten zullen je toch niet met ondeugdelijke banden de weg op sturen.
Wat is wijsheid?
geniet van elk vrij uurtje
Gebruikersavatar
Toemke
Berichten: 542
Lid geworden op: vr 09 feb 2018, 16:53
Locatie: België of onderweg

Re: Verschil Camper banden?



Bericht door Toemke »

Daarover is op dit en andere forums al veel gediscuteerd.

Wat mij betreft, als ik nieuwe banden nodig heb zoek ik zoveel mogelijk informatie op het net en kies de band met de beste test-resultaten. Prijs komt, echt waar, op de 2de plaats tenzij het een echt belachelijk groot verschil is met de 2de beste. Gewoon een beetje met gezond verstand afwegen.
B-merken worden beter? Misschien wel en als ze goed scoren in de test (ADAC, VDAB, TestAankoop...) vergeleken met andere banden, dus geen test of cijfers van de fabrikant zelf, waarom niet. Maar, meestal zit het verschil tussen een band van 150€ en eentje van 79€ wel ergens.
Nu: - - - -
Toen: FIAT DUCATO P.L.A. S701
Toen: VW T3 Joker3 Westfalia
jielus
Berichten: 2878
Lid geworden op: za 20 jul 2013, 16:34
Locatie: Noord-Vlaanderen

Re: Verschil Camper banden?



Bericht door jielus »

Wanneer de banden die nu onder mijn camper liggen versleten zijn koop ik weer precies dezelfde! Waarom? Ik weet het ook niet maar ik vertrouw ze wel na al die kilometers. En zou ik voor € 80,- minder op dun ijs gaan? Nee, dan blijf ik een weekend, voor de zekerheid twee weekenden, thuis zodat ik dat geld ook weer heb bespaard.
Advies van consumenten over banden is emotie, advies van anderen is wellicht commercieel. Daarom blijf ik bij mijn eigen ervaringen.
Onze avonturen zijn niet meer te volgen op onze website: "Travels and Troubles"
saagstree
Berichten: 1752
Lid geworden op: zo 16 jul 2006, 12:26
Locatie: maarssen

Re: Verschil Camper banden?



Bericht door saagstree »

Maar die 80 euro verschil is soms wel per band.
Dus echt wel de moeite waard om wat verder te zoeken dat steeds weer de oude band voor een zelfde te vervangen.
En de banden die ik nu heb zijn de duurste in hun klasse en komen uit de test pas op nummer 4.
geniet van elk vrij uurtje
Gebruikersavatar
WiSpi
Berichten: 1108
Lid geworden op: di 10 aug 2010, 18:09
Locatie: De Liemers

Re: Verschil Camper banden?



Bericht door WiSpi »

Ik denk er net zo over als Julius.

Verder heb ik 1 keer in Frankrijk een klapband op de snelweg op de linker rijbaan meegemaakt en dan besef je dat bij een snelheid van 100 km/u de banden het enige contact is met de weg. Daar moet je dus niet op willen bezuinigen.

Zelf vertrouw ik in het algemeen niet zo op testrapporten. Ik lees ze wel voor de informatie. Maar het zijn altijd momentopnamen. Wat niet meegenomen wordt is de betrouwbaarheid van de fabrikant. In de zakelijke wereld is dat wel een belangrijk aspect: wat is jou reputatie op deze markt. Bedrijven met een reputatie dragen ook bij aan de verdere ontwikkelingen van producten. Reputatie blijkt uit bijvoorbeeld testresultaten van alle banden die men levert over meerdere jaren. Een bedrijf met een goede reputatie zit dan bijvoorbeeld altijd wel bij de top 5.

Je kunt dit negeren en geluk hebben, met de lagere prijs, omdat er vandaag een goed testresultaat is uitgekomen en ik kan pech hebben met mijn Michelin Agilis, omdat ik Michelin als een meer betrouwbaar bedrijf zie.

Na mijn klapband zijn er in Frankrijk voor de Michelin agilis opgelegd en achter liggen nog Toyo banden op. Feit is wel dat de Michelin de spanning beter vasthoudt dan de Toyo's, als ik na een maand stilstand de spanning even naloop.

Wat je ook mee moet wegen is je eigen deskundigheid over banden. Op dit forum zijn mensen die mensen die veel meer verstand van banden hebben dan ik. Ik kan me dan voorstellen dat je dan beter kunt oordelen of een b-merk goed is of niet.
Wim

Camper: Buscamper / Ducato 250 / 2007 / 3.0 liter motor
Hermes
Berichten: 1989
Lid geworden op: ma 18 jul 2011, 17:50
Locatie: Helden (Peel en Maas)

Re: Verschil Camper banden?



Bericht door Hermes »

Ik weet dat het een enorm verschil kan zijn in de wegligging van de camper. Als je er banden op legt waardoor de camper gaat zwabberen op de weg dan weet je wat je gekocht hebt. Ik heb ervaren dat mensen tegen mij zeiden het is net of de camper met mij rijdt in plaats van ik met de camper. Die camper heb ik gekocht. Ik heb de voorgeschreven of aanbevolen banden die in de gebruiksaanwijzing stonden er op gelegd. En het verschil was enorm. Dus je kunt het zelf wel invullen geen kat in de zak kopen.
jielus
Berichten: 2878
Lid geworden op: za 20 jul 2013, 16:34
Locatie: Noord-Vlaanderen

Re: Verschil Camper banden?



Bericht door jielus »

saagstree schreef:
do 28 jun 2018, 9:00
Maar die 80 euro verschil is soms wel per band.
Dus echt wel de moeite waard om wat verder te zoeken dat steeds weer de oude band voor een zelfde te vervangen.
En de banden die ik nu heb zijn de duurste in hun klasse en komen uit de test pas op nummer 4.
Van welke planeet kom jij?

CONTINENTAL ZO 185 R 14 102Q VANCONT 100 4st € 75.02 p/st , dan zou ik geld toe gaan krijgen!

Oh, ik begrijp het al, deze banden deugen niet?
Laatst gewijzigd door jielus op do 28 jun 2018, 9:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Onze avonturen zijn niet meer te volgen op onze website: "Travels and Troubles"
Gebruikersavatar
Grumble
Berichten: 2047
Lid geworden op: ma 16 jan 2012, 22:21
Locatie: Eibergen

Re: Verschil Camper banden?



Bericht door Grumble »

CONTINENTAL ZO 185 R 14 102Q VANCONT 100 4st € 75.02
Per band neem ik aan toch?
jielus
Berichten: 2878
Lid geworden op: za 20 jul 2013, 16:34
Locatie: Noord-Vlaanderen

Re: Verschil Camper banden?



Bericht door jielus »

Correct! Aangepast.
Onze avonturen zijn niet meer te volgen op onze website: "Travels and Troubles"
arnoldrm40
Berichten: 63
Lid geworden op: wo 02 mar 2016, 22:32

Re: Verschil Camper banden?



Bericht door arnoldrm40 »

In september vorig jaar had ik een achter band kapot ben bij een bandenzaak die niets anders doet dan banden verkopen en monteren terecht gekomen.
Daar werd mij verteld dat zij hele goede ervaring hadden met maxis banden waar andere merken banden niet bleven zitten deed maxis dat wel. Hij had het dan over trailers . Ik heb achter maxis banden en ben tot nu zeer tevreden.
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18105
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: Verschil Camper banden?



Bericht door Cee Pee »

Nadat bij mij de Michelin camper band rechts achter geklapt was rij ik op Maxxis LAS banden.
Goede recensies, prima grip, M&S en sneeuwvlok en veel voordeliger.
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
fokus
Berichten: 2225
Lid geworden op: vr 28 sep 2007, 9:39
Locatie: Stekene (nabij Hulst) - Vlaanderen

Re: Verschil Camper banden?



Bericht door fokus »

Continental was klant bij mij. Voor wat hoort wat vind ik. Dus koop ik, al ben ik met rust, nog altijd Conti´s; ze zijn bovendien van prima kwaliteit!
ceterum censeo belgicam esse delendam
Gebruikersavatar
pepon
Berichten: 2418
Lid geworden op: vr 19 aug 2011, 15:35
Locatie: Hollandscheveld, Drenthe.
Contacteer:

Re: Verschil Camper banden?



Bericht door pepon »

Onder onze camper zaten bij aankoop Hankook banden waar mee wij in de afgelopen jaren een keer naar zuid Portugal zijn geweest en een keer naar Noord Spanje.
Nu zijn daar de wegen niet altijd even geweldig, maar de banden hielden zich goed, ook bij de hoge 35+ temperaturen.

Afgelopen zomer 2017 zijn wij naar Hongarije geweest.
Delen van de snelwegen daar hebben van die platen met het kedeng kedeng effect, je kent ze ook wel denk ik.
Toen wij deze wegen hadden verlaten merkte ik een onbalans in een van de achterwielen.
Bij inspectie bleek de rechterachterband een uitstulping over een 20 cm te hebben op het loopvlak.
Na de reserveband te hebben gemonteerd heb ik bij een camping in Hongarije samen met de Hollandse campingeigenaar, die wij al goed kende, bij een naburige bandenboer de band met de bobbel laten vervangen door een tweedehands thuiskomertje van omgerekend €23,00.
Ik dacht dan heb ik in ieder geval nog wat als er onderweg weer iets gebeurd, maar dat verwacht je niet echt natuurlijk.

Maaaaaarrrrrrr, toen wij op de terugweg diezelfde wegen weer namen en in Duitsland aangekomen merkte ik weer een trilling in de achteras en weer een die ik duidelijk op de drukmeter van de hulpluchtvering kon waarnemen.
Bij inspectie inderdaad weer een uitstulping op het loopvlak van de andere Hankook, dus omdat ik een klapband weer niet wilde riskeren dan maar het thuiskomertje gemonteerd.

Ik had er zo genoeg van, dat ik een week eerder thuis was dan voorgenomen.
Ik had alle vertrouwen in de resterende Hankooks verloren en heb meteen 5 banden van een A merk laten monteren en ze volgens weer naar fabrieksopgave laten oppompen.

De bandenzaak hier kon na bekijken van de Hankook's de uitstulping ook niet verklaren.

Tot zover dit relaas.

Groet, Ron.
Global Moderator Renaultforum
https://www.renaultforum.nl/forum/

Bürstner Travel Van T571 Bjr. 2009 op Fiat Ducato 3.0 MultiJet 160 Pk ComfortMatic
Voor meer, kijk hier.
Plaats reactie