Plekje vinden met lange combinatie

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Gebruikersavatar
Charles Franconi
Berichten: 1716
Lid geworden op: wo 16 jul 2003, 12:37
Locatie: Europa

Plekje vinden met lange combinatie



Bericht door Charles Franconi »

Hallo.
Ik ben benieuwd hoe moeilijk het is om plekjes te vinden om te staan met een camper/aanhangercombinatie van 15 meter. Tot nu toe heb ik er eigenlijk niet zo op gelet, maar ben van plan een aanhanger mee te nemen op onze lange reizen van 6+ maanden.
Ik wil dan ook graag de ERVARINGEN van bezitters die met een aanhanger rondrijden en niet de mening van mensen die er wat van vinden.

Graag jullie ervaringen.

Groeten Charles
Laatst gewijzigd door Charles Franconi op vr 22 jun 2018, 9:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Plekje vinden met lange combinatie



Bericht door de Jonckheer »

Wij rijden met ruim 17 meter en ja, je kunt niet overal een plek vinden. Wij hebben daarvoor het boek Bordatlas, daarin staat bij elke plek de maximale lengte vermeld, een enorme hulp. Nooit 17 meter uiteraard maar de aanhanger kan er makkelijk vanaf al hoeft dat lang niet overal zoals bv in Klusserath, daar kan ie gewoon aangekoppeld blijven. Er zijn meer dan genoeg plaatsen, met name in Duitsland waar een lengte zoals ook de jouwe, geen enkel probleem is.
Klusserath.JPG
Klusserath.JPG (117.9 KiB) 1474 keer bekeken
Gebruikersavatar
Toemke
Berichten: 542
Lid geworden op: vr 09 feb 2018, 16:53
Locatie: België of onderweg

Re: Plekje vinden met lange combinatie



Bericht door Toemke »

Alles kan, ook een leuk plekje vinden met dergelijk lange combinatie al hangt natuurlijk veel af van je rijkunsten en dat je beperkt gaat zijn tov een camper zonder aanhangwagen en meer dan 50% korter is duidelijk.

Wij reden, tot we terug op een camper zijn omgeschakeld, met een combinatie van een kleine 14meter, minibus/caravan.
Altijd buiten seizoen en dus durfden we al eens op een CP gaan staan voor een nacht. Afhangen was meestal de boodschap. Niet vanwege het zaakje niet te kunnen parkeren maar gewoon te lang om tussen de campers te staan zonder de doorgang te blokkeren.
(voor diegene die met een opmerking klaar zitten..: altijd eerst contact genomen met de gemeente of eigenaar of een caravan wel mocht. Buiten het seizoen meestal geen probleem)

Als je met zo een gevaarte reist zou ik aanraden (ik weet niet wat je wil meeslepen) een mover te plaatsen onder de trailer als die zwaar is en al helemaal als het een zware dubbelasser is. Dat geeft je veel meer mogelijkheden en rust om comfortabel ergens in een klein plekje (al is klein in dit geval relatief..) te kruipen.
Nu: - - - -
Toen: FIAT DUCATO P.L.A. S701
Toen: VW T3 Joker3 Westfalia
Gebruikersavatar
Schoentje
Berichten: 506
Lid geworden op: di 16 aug 2005, 12:53
Locatie: Groesbeek
Contacteer:

Re: Plekje vinden met lange combinatie



Bericht door Schoentje »

Wij rijden al weer de nodige jaren met een camper van 7m met daarachter een plateau aanhanger van 4,75m met daarop 5 tot 7 fietsen. Dit is weliswaar geen 15m maar zal qua rijgedrag en manoeuvreren niet veel afwijken van een combi van 15m.

Heb eigenlijk nog nooit problemen ondervonden, niet gedurende het rijden, niet op een CP en niet op een Camping. Op een Camping is het eigenlijk altijd standaard afkoppelen op een CP hangt het erg van de inrichting van de CP af. Ook in het hoog seizoen hebben we op menige CP gestaan waar afkoppelen niet eens nodig was.

Zijn met deze combi zo'n beetje heel west-europa door geweest. De aanhanger blijft alleen thuis als er op de beoogde locatie niet te fietsen is of als er een relatief dure ferry overtocht (Griekenland) in de reis zit (lengte van aanhanger kan dan aardig door tikken in de prijs).

Hoop dat je met deze info uit de voeten kunt.

Groeten,

Twan
IMG_2931.jpg
IMG_2931.jpg (207.67 KiB) 1415 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Schoentje op vr 22 jun 2018, 9:13, 1 keer totaal gewijzigd.
MB 508D Marathonline, remtrommels voor vervangen door schrijfremmen, rondom hulpluchtvering, 170L Diesel tank en een OM364A (115PK turbo) met GasOtronic LPG Injectie systeem (resultaat totaal ± 140PK), 800watt zonnepanelen en 600Ah LifePo4 accu (http://www.jomaja.nl)
isoplus
Berichten: 6384
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: Plekje vinden met lange combinatie



Bericht door isoplus »

Ik heb een aantal jaren een aanhanger achter de camper gehad met daarop een 2cv en later een Fiat 500. Na het eerste jaar heb ik de aanhanger voorzien van een mover en wat een gemak gaf dat. Overal was wel een plekje te vinden, je stuurde het ding zo het bos in :wink:
Destijds waren de movers nog primitief en konden niet tegen winterse omstandigheden, dus dat gaf wel extra onderhoud. De accu zat op de aanhanger met een eigen lader.
Overigens mochten wij in Frankrijk en Spanje vaak het geheel aan elkaar gekoppeld laten staan, altijd eerst even vragen natuurlijk.
Nu rijden wij met 12 meter inclusief aanhanger en dat is nooit een probleem.
Gebruikersavatar
Charles Franconi
Berichten: 1716
Lid geworden op: wo 16 jul 2003, 12:37
Locatie: Europa

Re: Plekje vinden met lange combinatie



Bericht door Charles Franconi »

Blij dergelijke ervaringen te lezen. Ik sta op het punt een Hapert aanhanger te bestellen, met een koffer van 505 cm lang en 220 cm breed met oprijklep. Hierin gaat mijn Citroën Burton en een motorscooter. Is i.d.d. een tandemasser. Hier komt ook een mover op. De vraag is alleen of ik met movers een tandemasser van 2200kg totaal kan draaien op gras/zand. Hierover zijn de meningen verdeeld. Ik ga ook een accu en zonnepanelen plaatsen.
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Plekje vinden met lange combinatie



Bericht door de Jonckheer »

Een mover? Nee hoor, mijn auto heeft ook een trekhaak en daarmee is de aanhanger zo ergens heen gezet waar ie niet in de weg staat.
isoplus
Berichten: 6384
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: Plekje vinden met lange combinatie



Bericht door isoplus »

Je kunt je ook afvragen of je een tandemasser nodig hebt.
Een Burton weegt max. 600kg (2CV), dan heb je al een zware, een scooter? 150 kg, zonnepaneel, reservewiel en accu 55 kg.
Dan heb je aan een enkelasser genoeg, daar kan 1000kg op bij een eigengewicht van 500kg.
Je kunt dan met een mover volstaan die 2000kg aan kan, zo'n ding weegt ook nog eens 35 kg met alles erop en eraan.
Er is niets tegen een mover hoor, niet iedereen is buschauffeur geweest en gemak dient de mens je bent tenslotte op vakantie :thumbup:
Om met een aanhanger te manoeuvreren op kleine plekjes moet je toch wat voorzichtig zijn met al die witte dicht op elkaar staande hutten,
ik had gelukkig nooit hulp nodig van al die nieuwsgierige gasten die op die stoeltjes voor die hutten zaten, dankzij die mover.
Nou krijgen we nog de discussie over enkelasser of tandemasser natuurlijk :-B
Ik had een enkelasser met de laadvloer tussen de wielen, laag zwaartepunt, volwassenwielen (banden overal te krijgen), even breed als de camper en belangrijk ook met 1 man te verplaatsen zonder de mover te gebruiken.
Met een lage laadvloer heb je ook geen hulp nodig om de Burton erop te rijden, dat kan je allemaal zelf overzien, wel zo makkelijk.
Kies je toch voor een tandemasser dan moet je een mover nemen geschikt voor een tandemas caravan, die zijn wat zwaarder(ook de accu).
Natuurlijk is het mogelijk de Burton van een trekhaak te voorzien en dan ergens eerst de Burton af te laden en daarmee de aanhanger op zijn plaats te zetten :) ingewikkeld en zonde van je tijd en soms wil je je auto helemaal niet afladen maar alleen ergens overnachten :wink:
Wel handig is een goed disselslot :thumbup:
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Plekje vinden met lange combinatie



Bericht door de Jonckheer »

Er bestaan ook 1500 kg assen zodat je een auto van een ton (gewicht) mee kunt nemen met een enkelasser. Overigens kun je met een tandemasser prima manoeuvreren als je het neuswiel flink ver omlaag draait, zover dat de voorste wielen van de grond komen. Ik was trouwens toen ik een klapband kreeg in Slovenië erg blij dat ik geen enkelasser heb want dan had ik daar op de vluchtstrook stil gestaan terwijl ik nu, zij het langzaam, ben doorgereden naar een parking / tankstation.
Gebruikersavatar
Charles Franconi
Berichten: 1716
Lid geworden op: wo 16 jul 2003, 12:37
Locatie: Europa

Re: Plekje vinden met lange combinatie



Bericht door Charles Franconi »

de Jonckheer schreef:
vr 22 jun 2018, 12:04
Er bestaan ook 1500 kg assen zodat je een auto van een ton (gewicht) mee kunt nemen met een enkelasser. Overigens kun je met een tandemasser prima manoeuvreren als je het neuswiel flink ver omlaag draait, zover dat de voorste wielen van de grond komen. Ik was trouwens toen ik een klapband kreeg in Slovenië erg blij dat ik geen enkelasser heb want dan had ik daar op de vluchtstrook stil gestaan terwijl ik nu, zij het langzaam, ben doorgereden naar een parking / tankstation.
Dat is een verdomd goed idee. Er zit een ultrazwaai neuswiel op. En maakt het draaien ook gemakkelijker. Moet ik nog eens bekijken of het neuswiel i.d.d. zover naar beneden kan dat dit mogelijk is.
Ik ben me op aanraden van anderen bij een eerdere vraag gaan concentreren op tandem-assers. Ben deze week bij Hapert op bezoek gegaan en de zware tandem-assers van 3500 kg schijnen qua vering en kwaliteit superieur te zijn (paraboolvering). Kan ik terug laten keuren naar 2700 kg.
Verder wil ik er nog een slaapplaats en ramen in maken voor evt. bezoek (misschien zelfs een mobiele BNB, we hebben thuis ook een BNB en dit loopt zeer goed). Kortom daarom de overweging voor een grote koffer op een goed onderstel.

Groeten Charles
iSonic
Berichten: 1931
Lid geworden op: za 26 sep 2009, 11:24

Re: Plekje vinden met lange combinatie



Bericht door iSonic »

Wij rijden met een camper van 7 meter en een gesloten bakwagen van 3 * 1,5 * 1,5. Denk totale lengte 11,5 meter. Wij hebben nooit problemen maar staan voornamelijk op campings. Als het gevraagd wordt zetten wij hem wel netjes elders op het terrein neer (parkeerplaats).
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18165
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: Plekje vinden met lange combinatie



Bericht door Cee Pee »

Waarom zou je zo'n aanhanger terug moeten laten keuren, als je werkelijke gewicht maar niet boven de te trekken massa uitkomt is het gewoon toegestaan dat de toegestane massa van de aanhanger hoger is dan het toegestane trek gewicht van de auto.
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10166
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: Plekje vinden met lange combinatie



Bericht door Peter LMC »

We dwalen nu af van het topic.
Maar ik heb mijn twijfels Cor en weet het nu zelf ook niet meer.
Hier 2 (tegenstrijdige) antwoorden.
https://www.anwb.nl/experts/auto/vraag/ ... -aanhanger
Laatst gewijzigd door Peter LMC op ma 25 jun 2018, 11:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Toemke
Berichten: 542
Lid geworden op: vr 09 feb 2018, 16:53
Locatie: België of onderweg

Re: Plekje vinden met lange combinatie



Bericht door Toemke »

Een 5m, 3500kg tandem met opbouw een 2CV, een scooter.. wil ik toch niet met de hand verplaatsen hoor, ook al is de voorste as van de grond af. Die trailers wegen leeg al niet weinig, Probeer maar eens op gras.. onderschat het niet.
Bevraag je eens bij een caravan dealer, die hebben over het algemeen meer ervaring met movers dan aanhangwagen dealers. Dubbel as movers werken zeker goed, zeker de laatste modellen, maar niet goedkoop.
Die bedien je haarfijn, blijven mooi rechtuit lopen en hebben hoegenaamd geen probleem op gras of hellingen. (Een stoep oprijden is natuurlijk een ander verhaal.
Wij hadden tot voor kort een caravan met een Truma mover, voordien eentje zonder mover. Ik weet het nu wel..
Nu: - - - -
Toen: FIAT DUCATO P.L.A. S701
Toen: VW T3 Joker3 Westfalia
Plaats reactie