ad blue

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Gebruikersavatar
zonmaan
Berichten: 65
Lid geworden op: zo 02 aug 2009, 19:35

ad blue



Bericht door zonmaan »

een goede dag mede levens genieters
wij zijn ons aan het orienteren voor een andere camper de onze is inmiddels 25 jaar oud en mogen en kunnen niet overal meer komen.
mijn vraag aan jullie is zijn er mensen met ad blue ervaring is dit storingsgevoelig voor al bij een euro 6 motor
en is het ook te koop buiten Europa ik weet het is ook te koop in 10 liter kannen maar om die mee te slepen
of is het toch beter om een euro 6 met roet filter te nemen

alvast bedankt voor de reacties
vriendelijke groet
Danny268
Berichten: 215
Lid geworden op: vr 22 mar 2013, 20:37

Re: ad blue



Bericht door Danny268 »

Ik rijd met een opel vivaro voor werk, deze is met ad blue ,
Tank is hiermee leeg bij 8000 km rijden ...
Dus je kan dit wel voorzien als je op reis gaat .

Enige punt is wel, absoluut niet leeg rijden, gaat ie in noodloop en daarna stilvallen.
En ook terug volledig vol te tanken, gedeeltelijk bijvullen is niet aan te raden.
Hierdoor kan de computer het niveau verkeerd meten
Gebruikersavatar
VTECMaster
Berichten: 625
Lid geworden op: zo 22 aug 2010, 22:58
Locatie: Oakly Hill

Re: ad blue



Bericht door VTECMaster »

Met de keuze van wel/geen Ad Blue, maak je ook de keuze van het merk van het gemotoriseerde deel

Fiat Ducato heeft geen Ad Blue
Mercedes en Citroën Boxer hebben het weer wel.
Grietings, Frans

Binnen :P
Gebruikersavatar
annoh
Berichten: 1875
Lid geworden op: za 18 aug 2012, 22:05
Locatie: St. Jacobiparochie
Contacteer:

Re: ad blue



Bericht door annoh »

En zoek je wat kleiner, de Peugeot Expert = Citroën Jumpy = Toyota Proace zijn voorzien van Euro 6 motoren met AdBleu. Afgelopen tijd heb ik regelmatig in een Expert gereden. Ik ben verbaasd, in positieve zin, over rijgedrag van deze auto.
jurgenc
Berichten: 1866
Lid geworden op: di 01 jan 2013, 20:59
Locatie: Limburg, België

Re: ad blue



Bericht door jurgenc »

Als de ad blue op is, kan je als noodoplossing gedemineraliseerd water gebruiken tot je terug ad blue kan tanken.
Maar met een ad blue tank doe je normaal gezien 8.000 tot 10.0000 km.
H20
Arie55
Berichten: 5670
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: ad blue



Bericht door Arie55 »

Een vriend van me heeft een MB camper waarin adblue toegevoegd dient te worden. In het buitenland (Spanje) was het een jerrican met 10 liter beduidend goedkoper dan in NL.
En als de nood aan de man is, kan je ook in die tank pissen. Is immers bijna hetzelfde spul.

Arie
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27413
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

ad blue



Bericht door Marco Polo »

Alleen 16 keer sterker (die AdBlue)
Moet je toch een flinke toiletcassette reserve houden om daar het tankje mee te kunnen vullen.
Blijkbaar wordt de concentratie ook gemeten?
Het systeem schijnt die 32,5% ureum te willen zien.
(Alleen van horen zeggen dus geen ervaring mee).
Gebruikersavatar
zonmaan
Berichten: 65
Lid geworden op: zo 02 aug 2009, 19:35

Re: ad blue



Bericht door zonmaan »

top mensen bedankt voor jullie reactie
ga het mee nemen :thumbup:
Gebruikersavatar
MoParMart
Berichten: 1893
Lid geworden op: zo 09 jul 2006, 12:32
Locatie: Onderweg

Re: ad blue



Bericht door MoParMart »

Wij hebben een paar nieuwe 2018 chausson op ford onderstel met ad blue...ze beginnen bij de laatste 1000km al te waarschuwen op het dash...tijd zat om je tank weer te vullen is mijn ervaring
als het gras bij de buren groener is, dan is het kunstgras :-)
Cis
Berichten: 10
Lid geworden op: zo 10 okt 2004, 17:20
Locatie: Moerdijk

Re: ad blue



Bericht door Cis »

Op het moment dat Ad Blue vervangen wordt door iets anders heeft dit nogal wat gevolgen, onder andere:

Kans op stilvallen,
defect raken van kat en NoX sensoren
en u pleegt een milieu / economisch delict.

Elke dealer verkoopt handzame verpakkingen met Ad Blue, evt met een benodigde adapter / schenktuit.
En volgens mij vallen de prijzen allemaal wel mee en is het zeker niet de moeite om je daarmee een hoop ellende op de hals te halen.
Let er wel op dat het niet eeuwig houdbaar. Het verbruik ligt gemiddeld genomen op 5% van het dieselverbruik.
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: ad blue



Bericht door de Jonckheer »

Waarom bij een dealer kopen als je het gewoon langs de weg kunt tanken? Iedere moderne bus / vrachtwagen gebruikt het en dus is het overal verkrijgbaar.
Off topic: ad blue schijnt tegen onkruid in de tuin erg effectief te zijn.
Meine
Berichten: 4688
Lid geworden op: wo 07 mar 2012, 19:01
Locatie: Vulkaaneifel

Re: ad blue



Bericht door Meine »

Ad Blue is bij elk groot tankstation te vinden op het tankeiland voor vrachtwagens.
Nog een tip: als je daar tankt i.p.v. op de plek waar de personenauto's tanken, scheelt het vaak meerdere centen per liter.
Gebruikersavatar
Marcel1962
Berichten: 1069
Lid geworden op: vr 21 mei 2004, 20:08
Locatie: Selfkant - Tüddern (D)
Contacteer:

Re: ad blue



Bericht door Marcel1962 »

Ik rij voor mijn werk een VW Caddy met Ad Blue. Daarbij ben ik beperkt d.m.v. mijn tankpas om alleen BP te tanken.
Vrijwel dagelijks passeer ik het BP tankstation Lingehorst langs de A2 bij Beesd.

Als ik dan eens Ad Blue moet tanken moet ik inderdaad naar de zuil gaan waar de vrachtauto's tanken, tot dusver geen probleem. Dan wil ik vervolgens mijn dieseltank vullen maar dat gaat niet omdat het tankpistool niet in de tank van een bestelauto of personenauto past. Dus terug zetten en bij een andere pomp diesel tanken.

Ik heb ook al eens een jerrycan van 10l AdBlue gekocht en gewoon thuis bijgevuld, gaat prima maar kost 2 maal zo duur als aan de pomp. Dan denk je geen probleem, ik heb nu een mooie jerrycan met speciaal schenktuitje dan vul ik deze weer af bij het tankstation.

Vergeet het maar want dat werkt dus niet, iedere keer dat je het tankpistool inknijpt komt er 0,1l uit en slaat vervolgens af.

Al met al een gedoe, ik heb ook al eens gewoon water getankt, geen probleem mee gehad!
Groet Marcel, DK1NL.
Meine
Berichten: 4688
Lid geworden op: wo 07 mar 2012, 19:01
Locatie: Vulkaaneifel

Re: ad blue



Bericht door Meine »

Dit is een camperforum en bij de meeste merken campers, in ieder geval bij die van mij wel, past het vulpistool voor vrachtwagens.
Plaats reactie