Krakende bladveren Ducato (2007)

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18165
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: Krakende bladveren Ducato (2007)



Bericht door Cee Pee »

Het zijn gebogen bladen die schuiven iets over elkaar, vastlassen is dus geen goed idee.
En wat gebeurt er met het materiaal als je zo'n veerblad plaatselijk roodgloeiend stookt.
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15363
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Krakende bladveren Ducato (2007)



Bericht door Hoofdnoorman »

In principe moet je nooit smeren tussen de bladen.
Vet etc houdt stof en zandkorrels vast.

Waarom een plastic vuilniszak?
Het plastic wordt samengedrukt en gaat in de poriën van de bladen zitten. Ook dit is een aardolieproduct maar trekt geen vuil aan.
Twee à 3 strookjes op elkaar is voldoende.

Ook met trekhaakkogels en aanhangermuilen, wil een plastic zakje, nogal verschil maken.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
willemzon
Berichten: 1756
Lid geworden op: wo 02 dec 2009, 18:20

Re: Krakende bladveren Ducato (2007)



Bericht door willemzon »

Verdikkeme hoofdnoorman dat is ook een idee. Als je ergens op reis bent heb je een vuilniszak altijd wel bij je. :clap:

Gr willem
Leven is genieten van nutteloze dingen (Judith)
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9168
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Krakende bladveren Ducato (2007)



Bericht door gjvonk »

@Joop Brekken: zeer herkenbaar probleem wat zich voor begon te doen na het plaatsen van hulpveren achter door Carsupport. Ik ben terug gegaan en Carsupport heeft het als volgt opgelost: de moeren waarmee de bladveren aan het chassis zitten, zijn een slag 'gelost', er is een contramoer op iedere bout bijgezet en het geheel met 'wit vet' ingespoten. Jaarlijks de contramoeren controleren op loslopen en wat wit vet inspuiten (spuitbus, automaterialenzaak) en het kraken is verleden tijd.

Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk

Buscamper fan
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15363
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Krakende bladveren Ducato (2007)



Bericht door Hoofdnoorman »

Ik lees toch echt "Krakende bladveren" in de titel.

Dan ga ik er van uit dat de veerbladen kraken als ze, tijdens veren over elkaar schuiven.
Daar heb ik dan ook een oplossing voor gegeven.

Ik hoorde zelfs ooit iemand (van de oudere generatie) vertellen dat zij met houtskool de, op elkaar liggende, delen inwreven. Ook gehoord over stroken Benzolit/Klingerit. Maar goed, bij mij zit er al jaren gewoon een laagje plastic zak tussen. Muisstil en toch goed op elkaar glijden.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Gebruikersavatar
JoopBrekken
Berichten: 4257
Lid geworden op: wo 25 feb 2009, 12:57
Locatie: ZW Frl, zuid EU of elders.

Re: Krakende bladveren Ducato (2007)



Bericht door JoopBrekken »

Gjvonk, dank voor deze oplossing voor onze krakende bladveren ( hoofdnoorman!)
Alleen een olieproduct bij de draaipunten lijkt me niet goed voor eventueele rubberen bussen?
Overigens bij TS ( die niet meer gereageerd heeft ) ging het om een krakende luchtbalg :-B
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9168
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Krakende bladveren Ducato (2007)



Bericht door gjvonk »

Dat van het aantasten van de rubber bussen vroeg ik ook aan Carsupport, daarom raadden zij wit vet (white grease) aan. Dat tast rubber niet aan. Ik weet alleen niet wat het precies is en waar het van gemaakt wordt.

Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk

Buscamper fan
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27452
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Re: Krakende bladveren Ducato (2007)



Bericht door Marco Polo »

Silicone basis
Gebruikersavatar
Geertleijen
Berichten: 14
Lid geworden op: vr 10 nov 2017, 15:59

Re: Krakende bladveren Ducato (2007)



Bericht door Geertleijen »

Dank jullie wel allemaal voor de tips.
Ga dit weekend ergens op het gras staan en kruip er is onder.
Om wat foto's te nemen en te kijken of ik wat kan ontdekken.
En dan een plan van aanpak te maken.
Ben blij met de hulp van jullie
Wens jullie veel veilige Km

Gr Geert

Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk

Gebruikersavatar
Metor
Berichten: 965
Lid geworden op: di 12 mei 2015, 14:39

Re: Krakende bladveren Ducato (2007)



Bericht door Metor »

Bij onze laatste trip hadden we ook plotseling last van enorm kraken, heb het idee dat het ontstond na een volledige indraai.
Vandaag de camper (Ducato 2008, X250) uit de veren gelicht.
Op beide uiteinden van de bladveren zitten zwarte tussenschijven die er echter nog goed uitzien.
De dubbele veren uit elkaar gewrikt en er 3 laagjes grijze zakken plastic boven op de schijven gelegd, op advies van Rudy.
Zo te zien waren dit de enige draag punten waar de beide veren elkaar raakten (buiten de as klem plek).
Bij de proefrit bleek dat het gekraak verdwenen is, hoera....nu maar zien hoe lang dit duurt.
Rudy bedankt voor de tip, het karwei was zo gepiept.
Vertrokken2
Berichten: 6847
Lid geworden op: za 21 jun 2014, 17:42

Re: Krakende bladveren Ducato (2007)



Bericht door Vertrokken2 »

gjvonk schreef:
wo 20 jun 2018, 17:58
@Joop Brekken: zeer herkenbaar probleem wat zich voor begon te doen na het plaatsen van hulpveren achter door Carsupport. Ik ben terug gegaan en Carsupport heeft het als volgt opgelost: de moeren waarmee de bladveren aan het chassis zitten, zijn een slag 'gelost', er is een contramoer op iedere bout bijgezet en het geheel met 'wit vet' ingespoten. Jaarlijks de contramoeren controleren op loslopen en wat wit vet inspuiten (spuitbus, automaterialenzaak) en het kraken is verleden tijd.

Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk
Hier ook “wit vet” gebruikt. Dat kun je in iedere motorzaak krijgen in de spuitbus als smeermiddel voor de ketting van de motorfiets onder de naam S100. Even een uurtje laten aanharden dan plakt het niet meer.
Ik gebruik het ook voor een piepende aanhangerkoppeling. Van normaal vet krijg je vette vingers, van dit spul niet.
Mercedes-Benz Viano 3.0 Marco Polo
La Passione Passa dal Cuore
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15363
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Krakende bladveren Ducato (2007)



Bericht door Hoofdnoorman »

Metor schreef:
ma 23 jul 2018, 14:01
Bij onze laatste trip hadden we ook plotseling last van enorm kraken, heb het idee dat het ontstond na een volledige indraai.
Vandaag de camper (Ducato 2008, X250) uit de veren gelicht.
Op beide uiteinden van de bladveren zitten zwarte tussenschijven die er echter nog goed uitzien.
De dubbele veren uit elkaar gewrikt en er 3 laagjes grijze zakken plastic boven op de schijven gelegd, op advies van Rudy.
Zo te zien waren dit de enige draag punten waar de beide veren elkaar raakten (buiten de as klem plek).
Bij de proefrit bleek dat het gekraak verdwenen is, hoera....nu maar zien hoe lang dit duurt.
Rudy bedankt voor de tip, het karwei was zo gepiept.
Die schijven geven wel een enorme vlaktedruk. Zelfs dat heb ik nooit geprobeerd, slechts blad op blad. Maar, inschattende de kennis uit het verleden, is de kans groot dat je nooit meer wat hoeft te doen. Hoewel het kraken terug kan komen als de wagen uit de veren is geweest, maar dat heb ik maar een paar keer in mijn leven meegemaakt.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Gebruikersavatar
Metor
Berichten: 965
Lid geworden op: di 12 mei 2015, 14:39

Re: Krakende bladveren Ducato (2007)



Bericht door Metor »

Maak je geen zorgen over de vlaktedruk bij de schijven, Rudy, je tip werkt ook daar geweldig! :cheers:
Inmiddels weer flink wat km's gemaakt met de camper.
Nu weet ik pas wat stille bladveren zijn, het gekraak is volledig weg.
Het is gewoon een genot om mee te rijden.
Zal je over een tijdje nog wel updaten of het gekraak weg blijft.
Janpinz
Berichten: 2012
Lid geworden op: zo 10 jun 2018, 10:00
Locatie: Mar de Pulpí, E

Re: Krakende bladveren Ducato (2007)



Bericht door Janpinz »

Laat je die glijschijven dan zitten, of is het een kwestie van vervangen?
Zwarte of grijze vuilniszak? :-B
Smeren heb ik gedaan onderweg, eerstens om te lokaliseren waar het probleem zit, en tweedens om het gekraak kwijt te zijn.
Ff oppompen, bandijzer ertussen, ff spuiten, drie min. werk/3 dgn...
Maar liever niet meer!!
Plaats reactie