contourlamp doet het niet

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Plaats reactie
cudan
Berichten: 67
Lid geworden op: za 23 jul 2016, 22:12

contourlamp doet het niet



Bericht door cudan »

hallo,

min contourlampen hebben er niet veel zin in om het te doen, lampje is ok, maar ik denk een aarde probleem.

nu lees ik het volgende :

Campers (kampeerwagen) na 31-12-1997, moeten indien breder dan 2,10 meter markeringslichten hebben (term toplicht komt in de Regelgeving APK niet voor maar wordt zo in de volksmond genoemd) en als de camper langer is dan 6 meter moet deze ambergele retroreflectoren aan de zijkant en zijmarkeringslichten hebben.

mijn camper is uit 1992, kan ik met een gerust hart naar de apk ? of omdat ze er wel op zitten moet ik ze werkend hebben ?

gr Dan
Raimon
Berichten: 267
Lid geworden op: zo 06 mei 2018, 20:57

Re: contourlamp doe het niet



Bericht door Raimon »

als ze erop zitten moeten ze werken.
cudan
Berichten: 67
Lid geworden op: za 23 jul 2016, 22:12

Re: contourlamp doe het niet



Bericht door cudan »

was ik al bang voor :)

moet ff checken of het een aarde probleem is door de + draad te checken naar goede aarde.

de aarde krijgt hij nu van het schroefje wat de beplating in gaat, al ff bezig geweest met contact spray maar weinig resultaat, levert dat vaker een probleem op ? zo ja hoe kan ik een goede aarding herstellen ?


Gr Dan
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51255
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: contourlamp doe het niet



Bericht door Kroppie »

ik heb een j5 uit 1990 met burstner opbouw, ook hier was de massa geregeld met een parker in het alu,
ik heb een draadgetrokken van linker naar rechter lichtje en vandaar naar de massa van een achterlicht, probleem opgelost , wel een hoop werk, maar iedere keer prutsen op niets af is ook een hoop werk maar dan nutteloos.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
cudan
Berichten: 67
Lid geworden op: za 23 jul 2016, 22:12

Re: contourlamp doe het niet



Bericht door cudan »

hoi Jos,

ben bang dat ik dat ook moet doen, ff praktisch hoe trek je een draad naar boven, door een kabelgootje aan de binnenzijde denk ik ? wegwerken tussen de beplating zal wel niet lukken.

gr Dan
Kees2
Berichten: 4326
Lid geworden op: za 22 apr 2006, 13:01
Locatie: Arnhem

Re: contourlamp doe het niet



Bericht door Kees2 »

Raimon schreef:
do 07 jun 2018, 21:10
als ze erop zitten moeten ze werken.
nee hoor ze moeten aan de eisen voldoen,
voorbeeld als ze niet verplicht zijn( toegestane verlichting ) en er werkt er één dan moet de ander ook werken.
als ze beide niet werken mag dat ook,

dan word dat gezien als niet aanwezig,

jammer dat er zomaar antwoorden worden gegeven, niet gehinderd door enige kennis van de regelgeving :|
dus als APKkeurmeester zeg ik je kunt ook voor de APK de andere ook uitschakelen,

mooier is natuurlijk als beide werken maar het is niet verplicht .

2.
Lichten en retroreflecterende voorzieningen die ingevolge artikel 5.2.51 verplicht zijn gesteld voor voertuigen die na een in dat artikel genoemd tijdstip in gebruik zijn genomen, mogen zijn aangebracht op voertuigen die voor of op dat tijdstip in gebruik zijn genomen, mits wordt voldaan aan de in artikel 5.2.53 met betrekking tot die lichten gestelde eisen.

https://handboek.rdw.nl/personenautos/l ... eflectoren
Gebruikersavatar
linfiel
Berichten: 235
Lid geworden op: vr 27 mei 2011, 15:11
Locatie: Den Helder

Re: contourlamp doet het niet



Bericht door linfiel »

Bij ons deed het breedte lampje het ook niet, heb een min draad van de 12 volt lampje gepakt achter uit de Camper vandaan zo achter het kastje langs naar buiten toe, en er was licht in de duisternis, geen problemen meer, staat toch mooi als alles in brand staat.
Groet. Linfiel.
cudan
Berichten: 67
Lid geworden op: za 23 jul 2016, 22:12

Re: contourlamp doet het niet



Bericht door cudan »

bedankt voor de info over de apk, ik ga ze ook wel weer werkend maken maar dan hoef ik mij voor de apk hierover geen zorgen te maken.

gr Dan
Gebruikersavatar
linfiel
Berichten: 235
Lid geworden op: vr 27 mei 2011, 15:11
Locatie: Den Helder

Re: contourlamp doet het niet



Bericht door linfiel »

Brand de contour verlichting al Cudan??
Groet. Linfiel.
cudan
Berichten: 67
Lid geworden op: za 23 jul 2016, 22:12

Re: contourlamp doet het niet



Bericht door cudan »

nee nog niets aan gedaan, binnenkort ga ik een aarde draad trekken.

gr Dan
cudan
Berichten: 67
Lid geworden op: za 23 jul 2016, 22:12

Re: contourlamp doet het niet



Bericht door cudan »

De contour verlichting werkt weer :thumbup:

Ik heb aan de re achterzijde de + draad die vanaf de achterlicht unit komt naar het contourlicht gevonden, de draad was beweeglijk en ik heb hem doorgenomen bij het achterlicht en er een dubbele draad aan vastgemaakt en daarna boven in het kastje de draad aan de oude doorgetrokken.

De nieuwe + draad aan het andere doorgenomen einde verbonden en de 2e draad aan de aarde draad van de lichtunit verbonden.

Beiden met het contourlicht verbonden, extra gaatje geboord voor de aardedraad en weer licht aan 1 zijde.

Naar de andere zijde contourlicht heb ik de aarde draad door getrokken in de horizontale kastje en ook aangesloten op het contourlicht.

gr DAn
Gebruikersavatar
linfiel
Berichten: 235
Lid geworden op: vr 27 mei 2011, 15:11
Locatie: Den Helder

Re: contourlamp doet het niet



Bericht door linfiel »

Toch wel mooi hé als alles weer netjes brand.
Groet. Linfiel.
Plaats reactie