Wat is campinggedrag?

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
javanes
Berichten: 24441
Lid geworden op: wo 25 aug 2004, 19:11
Locatie: Zeeuwsch Vlaanderen

Re: Wat is campinggedrag?



Bericht door javanes »

Gisteren weer een stel gezien in stoeltjes in zwemkleding op een parking langs de straat.
Kan dus echt niet :bang:
Groeten,
Jacques


Hymer B584 uit 1994(model '95) op een Fiat Ducato 230 met een 2.5TDI.
Afbeelding
@3
Berichten: 5033
Lid geworden op: zo 06 jun 2010, 11:05

Re: Wat is campinggedrag?



Bericht door @3 »

hwendt schreef:Als je met een personen auto op een parkeerplaats gaat staan en je zet en stoeltje in het gras...  dan is dat camping gedrag..? Nee dus en vele van ons zijn een gewone personenauto ingericht als camper.
on4avt schreef:Camping gedrag is met enkele campers op een plaats gaan staan en doen alsof je op een camping bent! Als je met een gewone auto je boterhammen opeet in de auto is dat geen camper gedrag en in een camper dan wel? Komaan zeg.
De camper is een recreatie voertuig. De personenauto is dat duidelijk niet. Het recreëren is daar ongewenst. Het ligt voor de hand dat er met een recreatievoertuig wordt gerecreëerd (campinggedrag). Je mag er wel overnachten in een recreatievoertuig. Iets wat voor een personenvoertuig weer niet voor de hand ligt.
@3 vind niet dat reparatiekosten hoog zijn maar de kosten van de schade die is ontstaan.
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5259
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: Wat is campinggedrag?



Bericht door Mickel Moen »

javanes schreef:
zo 20 mei 2018, 21:59
Gisteren weer een stel gezien in stoeltjes in zwemkleding op een parking langs de straat.
Kan dus echt niet :bang:
En waarom kan dat niet?
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Jan en Simonne
Berichten: 18588
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 9:05
Locatie: Provincie Groningen

Re: Wat is campinggedrag?



Bericht door Jan en Simonne »

Laten we nou niet opeens roomser dan de paus gaan doen zeg.
Als het weer zich daartoe leent, zitten we buiten.
Niet op een P in bevolkt gebied, maar verder wel.

Ik doe niet mee aan dat geneuzel van welke clubje dan ook, die altijd hun eigen regeltjes opstellen en heilig vinden.
Ik kijk alleen om me heen, en kan ik er iemand mee storen, dan doe ik het niet, anders wel.
Simpel.
Slava Ukraini

Nooit meer een Hymer!


De kunst van het niks doen is moeilijk om te leren.
Maar als je het eenmaal goed kan, heb je het er de gehele dag druk mee.
Abri079
Berichten: 1035
Lid geworden op: vr 18 nov 2016, 21:38
Locatie: Fryslân

Re: Wat is campinggedrag?



Bericht door Abri079 »

Als iedereen zich met die laatste alinea zou conformeren dan waren er misschien wel veel minder misdragingen in het algemeen. :wave:
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5259
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: Wat is campinggedrag?



Bericht door Mickel Moen »

@ Jan en Simone :thumbup:

Precies. Je duidt hier al op de hete brij, die dus niet genoemd wordt.

In wezen gaat het hier om de angst privileges te verliezen.

Gedoogplaatsen die niet meer gedoogd worden.
Camperplaatsen die hun status verliezen.

Dus gaan we hier elkaar de wet voorschrijven, ongeschreven wel te verstaan, want waar het echt geschreven is, staat het er wel bij.

@ Willem 269: Zwiebelfam heeft er een aardige bladzijde over geschreven. http://www.zwiebelfam.nl/camper/camping.htm

Overigens kun je je vraagtekens zetten bij de term in dit verband.
Campinggedrag wordt op campings vertoond.
Dit is campergedrag vertoond door camperaars en dus typisch iets voor het campervolk.
Al het overige kun je rangschikken onder bermtoerisme.

Afbeelding

Nog een prettige pinksterdag. Een dag, die zich uitstekend leent om de camper aan de kant te zetten en de stoeltjes buiten te zetten, bijvoorbeeld aan de waterkant.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
willem269
Berichten: 201
Lid geworden op: do 22 jan 2009, 9:47
Locatie: Wilsum (D)
Contacteer:

Re: Wat is campinggedrag?



Bericht door willem269 »

@ Mickel Moen:
Willem 269: Zwiebelfam heeft er een aardige bladzijde over geschreven. http://www.zwiebelfam.nl/camper/camping.htm
Dat is een hele mooie verhelderende pagina. Ik had overigens niet verwacht, hoewel...., dat er zo'n discussie zou losbarsten na een naar ik dacht simpele vraag. Maar zonder duidelijke zwart-op-wit regels zijn er eigenlijk geen simpele vragen.
Ik krijg wel steeds meer heimwee naar ons camper-vaderland waar dit soort termen in 6 jaar rondreizen nooit aan de orde zijn geweest. Hooguit een bordje 'No camping or sleeping in cars' op plekken waar we dat toch al niet wilden. :-B
Gebruikersavatar
hurktoilet
Berichten: 8230
Lid geworden op: za 14 jan 2012, 12:59
Contacteer:

Re: Wat is campinggedrag?



Bericht door hurktoilet »

Ik heb het geloof ik al eens eerder gezegd: campinggedrag, dat is een kant-en-klaar opgezette tent reserveren en dan je kinderen dumpen bij het animatie-team...
Peter (dankt zijn nick aan de Frankrijk-website die hij jarenlang had)
Twitter: @Camper_toerist
Gebruikersavatar
MonRoe
Berichten: 17482
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 7:15
Locatie: Well (L) na 55 jaar randstad nu het rustige Noord Limburg
Contacteer:

Re: Wat is campinggedrag?



Bericht door MonRoe »

Wij bepalen niet wat wel of niet campinggedrag is, dat bepaalt de beheerder van de camperplaats, een particulier, een gemeente, wettelijke bepaling, een bedrijf of wat dan ook. Zij bepalen wat wel en niet kan op hun camperplaats, of dat nu in een weiland is, op het boerenerf, op een mixparking of op het strand, de beheerder stelt regels samen. Ben je het er niet mee eens, dan er niet gaan staan.

Dat is net als dat er campings zijn die geen 3 assers willen hebben, of waar je minimaal 4 nachten moet staan, je als camper niet welkom bent als je zwaarder bent dan 3500 kg, het zijn de regels die het bedrijf opstelt.

Wij stonden op het strand in Griekenland, de handdoeken hingen te drogen aan de luifelstangen, politie komt langs, weghalen die handdoeken en de stoeltjes minimaal 3 meter van de camper af zetten, luifel indraaien. Anders mag je niet blijven staan.
Afbeelding

Wij waren met onze ex-campers in: Andorra - België - Denemarken - Duitsland - Frankrijk – Griekenland – Hongarije - Italië – Liechtenstein - Luxemburg – Monaco - Nederland - Oostenrijk - Polen - Portugal - Republiek San Marino – Spanje - Tsjechië
@3
Berichten: 5033
Lid geworden op: zo 06 jun 2010, 11:05

Re: Wat is campinggedrag?



Bericht door @3 »

Jan en Simonne schreef:Ik kijk alleen om me heen, en kan ik er iemand mee storen, dan doe ik het niet, anders wel. Simpel.
Helaas is eigen interpretatie vaak doorspekt met enige subjectiviteit en hebben we daar spelregels voor uitgevonden waardoor eigen interpretatie niet nodig en zelfs ongewenst is.
Gewoon de (wettelijke) spelregels navolgen is het simpelst en voorkomt discussie. Het mag niet dus niet doen ook al vind je dat het wel kan.
Camperplaatsen zijn gewone parkeerplaatsen met die uitzondering dat deze bedoeld zijn voor een zich zelfstandig voortbewegend recreatievoertuig waarin op die parkeerplaats slechts mag worden overnacht tijdens het parkeren. Dat is dus geen kamperen. Kamperen is het recreatief gebruik maken van het voertuig.
@3 vind niet dat reparatiekosten hoog zijn maar de kosten van de schade die is ontstaan.
Jan en Simonne
Berichten: 18588
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 9:05
Locatie: Provincie Groningen

Re: Wat is campinggedrag?



Bericht door Jan en Simonne »

Welke wettelijke spelregel is dat?
Slava Ukraini

Nooit meer een Hymer!


De kunst van het niks doen is moeilijk om te leren.
Maar als je het eenmaal goed kan, heb je het er de gehele dag druk mee.
Gebruikersavatar
thole
Berichten: 45172
Lid geworden op: wo 17 jan 2007, 13:11
Locatie: de Achterhoek
Contacteer:

Re: Wat is campinggedrag?



Bericht door thole »

Gewoon de (wettelijke) spelregels navolgen is het simpelst en voorkomt discussie. Het mag niet dus niet doen ook al vind je dat het wel kan.
Over welk land heb je het nu?
Ik heb het over Spanje , gewoon omdat we daar zijn, in Nederland gaan we nooit met de camper op stap(hooguit 1x per jaar in Meppel)
Vanmorgen vertrokken van de camperplaats in El Grau de Castellon, daar waar wettelijke bepalingen zijn die campergedrag verbieden, Een Nederlander kreeg vanmorgen daar een waarschuwing omdat hij zijn luifel ongeveer een halve meer had uitgedraaid.
Grezuen de situatie daar weten we dat je niet me een stoeltje buiten kunt zitten.
Elders in het binnenland, waar dezelfde wettelijke bepalingen zijn, kun je gewoon buiten zitten op camperplaatsen, als je het maar niet te gek maakt, alleen een stoel en geen grote tafel of de luifel uit. Dat heeft ons nog nooit problemen opgeleverd.
We vermijden plekken waar je niet buiten kunt zitten, we hebben de camper voor onze vrijheid. Alleen gisteren hebben we 1 dag op zo'n cp gestaan omdat we moesten laden en lossen.
We staan nu overigens 2,5 km verder in Castellon de la Plano, bij het vliegveldje op de parking. Daar is zgn campinggdrag geen probleem. We staan er koud of er stopt een politieauto, de agent was bijzonder vriendelijk, deelde een flyer uit dat het vanaf 1 juni verboden was voor campers, alleen nog personenauto's van badgasten zijn dan toegestaan, we werden nog een prettige vakantie gewenst.
Groeten, Thole

Van een saai en eentonig leven, gaat zelfs een schimmel dood.

http://camperreizen-thole-everdien.jouwweb.nl/
Jan en Simonne
Berichten: 18588
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 9:05
Locatie: Provincie Groningen

Re: Wat is campinggedrag?



Bericht door Jan en Simonne »

In mijn opinie zijn er maar een paar mensen, die er iets over te zeggen hebben: politie of de eigenaar.
Verder niemand.
Geen clubjes met eigen regels, en geen zelfbenoemde CP- oberste.

Ik zie hier nog steeds geen enkel wettelijk en overtuigend argument waarom een camper geen stoeltjes buiten mag zetten en een personenauto wel.
Slava Ukraini

Nooit meer een Hymer!


De kunst van het niks doen is moeilijk om te leren.
Maar als je het eenmaal goed kan, heb je het er de gehele dag druk mee.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Wat is campinggedrag?



Bericht door Kroppie »

als het echt niet mag en je doet het toch, wel dan merk je het vanzelf .

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Plaats reactie