Klopt, is wel een Turbo met dog-leg 5 bak, maar je rijdt altijd in zijn 2 weg.
De power zit bovenin
Overigens cruise ik altijd met 100 km/h, dat is een prettige verhouding tussen snelheid en geluid en staat de toerenteller nog net in het groene gebied.
Iveco Daily 49-10: ervaringen?
- djurre1980
- Berichten: 940
- Lid geworden op: di 17 jan 2017, 11:57
Re: Iveco Daily 49-10: ervaringen?
Ter vergelijking: Mijn 3 liter Ducato draait bij dit soort snelheden 1850 toeren. Dat is precies wat ik bedoel met dat het veel ontspannener en rustiger rijdt.
Ik ben ook heel Europa doorgereden met een Mercedes uit 1980. En ja, het kan prima, maar zeker voor de wat langere snelweg etappes wil ik niet weer terug naar zo'n herriebak.
Ik ben ook heel Europa doorgereden met een Mercedes uit 1980. En ja, het kan prima, maar zeker voor de wat langere snelweg etappes wil ik niet weer terug naar zo'n herriebak.
- djurre1980
- Berichten: 940
- Lid geworden op: di 17 jan 2017, 11:57
Re: Iveco Daily 49-10: ervaringen?
Lage toeren in moderne diesels is wel de reden dat ze veel minder lang meegaan dan hun oudere broertjes en zusjes.
Altijd in lage toeren rijden vervuild de EGR en roetfilter aanzienlijk.
Maar uiteraard, je hebt wel met minder geluid te maken.
Je kan natuurlijk de motorruimte isoleren om het geluid te beperken, maar ik vind het bij mij niet storend genoeg.
Het is een kwestie van uitproberen en bekijken waar je je prettig bij voelt
Altijd in lage toeren rijden vervuild de EGR en roetfilter aanzienlijk.
Maar uiteraard, je hebt wel met minder geluid te maken.
Je kan natuurlijk de motorruimte isoleren om het geluid te beperken, maar ik vind het bij mij niet storend genoeg.
Het is een kwestie van uitproberen en bekijken waar je je prettig bij voelt
Re: Iveco Daily 49-10: ervaringen?
Klopt! Dat is mij bekend. Bij acceleren trek ik daarom ook geregeld wat verder door. En met aanhanger rijd ik geregeld in 5. Hij trekt het makkelijk in 6. Maar zodra het wat heuvelachtig wordt gaat ie toch een tandje terug.
EGR en Roetfilter zijn trouwens niet meer aanwezig bij mijn bus
EGR en Roetfilter zijn trouwens niet meer aanwezig bij mijn bus
Re: Iveco Daily 49-10: ervaringen?
Ik heb sinds 2 jaar een 40-12 TDI van 1995, net weer veranderd van 3.5 naar zijn originele verkeerstoelating in 1995, met 4.2 ton, destijds in D.
Net (aantoonbaar) 120.000 Km gelopen. Is dus niet helemaal hetzelfde als de vraagsteller vraagt, maar veel verschil zal er niet zijn.
Voertuigtechnisch en trouwens ook de carrosserie (Laika), nog geen klachten. De mijne is net de laatste die nog geen electronische motorsturing heeft, wat ik een voordeel vind. Lawaai valt mee, mag nog een ietsje minder zijn. Was eerder gewend met een benzine motor, was iets minder.
Maar daar zakte het chassis door, wat met dit chassis zeker langer zal leven dan ikzelf. Door tijdgebrek nog niet heel veel er mee gereden, dus erg veel ervaring heb ik er niet mee. Is ook inderdaad eigenlijk een vrachtwagen, maar dat went.
Nog een additie, weliswaar erg laat, maar ik vind het wel belangrijk. De Jonckheer heeft iets over roest gezegd. Dat zal wel afhangen van de opbouw vorm en fabricaat. Bij de mijne is namelijk het een integraal opbouw, totaal van kunsthars en alu. Veel zal daar niet aan roesten, zo ook het dikke chassis. De enigste plaats met roest is de onderkant van 1 van de (vele) baggage ruimtes. En dat nog omdat 1 van de vorige gebruikers daar een sterke hygroscopische mat in had gelegd. Dat altijd vochtige ding er uit gegooid en de verder gaande roest was daar over. Het enigste wat mij niet beviel, was dat ik dat ding niet 10 jaar eerder had gekocht....
Groet Colly
Net (aantoonbaar) 120.000 Km gelopen. Is dus niet helemaal hetzelfde als de vraagsteller vraagt, maar veel verschil zal er niet zijn.
Voertuigtechnisch en trouwens ook de carrosserie (Laika), nog geen klachten. De mijne is net de laatste die nog geen electronische motorsturing heeft, wat ik een voordeel vind. Lawaai valt mee, mag nog een ietsje minder zijn. Was eerder gewend met een benzine motor, was iets minder.
Maar daar zakte het chassis door, wat met dit chassis zeker langer zal leven dan ikzelf. Door tijdgebrek nog niet heel veel er mee gereden, dus erg veel ervaring heb ik er niet mee. Is ook inderdaad eigenlijk een vrachtwagen, maar dat went.
Nog een additie, weliswaar erg laat, maar ik vind het wel belangrijk. De Jonckheer heeft iets over roest gezegd. Dat zal wel afhangen van de opbouw vorm en fabricaat. Bij de mijne is namelijk het een integraal opbouw, totaal van kunsthars en alu. Veel zal daar niet aan roesten, zo ook het dikke chassis. De enigste plaats met roest is de onderkant van 1 van de (vele) baggage ruimtes. En dat nog omdat 1 van de vorige gebruikers daar een sterke hygroscopische mat in had gelegd. Dat altijd vochtige ding er uit gegooid en de verder gaande roest was daar over. Het enigste wat mij niet beviel, was dat ik dat ding niet 10 jaar eerder had gekocht....
Groet Colly
Laatst gewijzigd door colly op za 30 jun 2018, 14:24, 1 keer totaal gewijzigd.
- Vmax-Idioot
- Berichten: 650
- Lid geworden op: di 23 jul 2013, 9:49
- Locatie: Kerkrade
Re: Iveco Daily 49-10: ervaringen?
Ik heb sinds een aantal jaren een Laika Ecovip 6 uit 1995 (vergelijkbaar met die van Colly).
Er staat wel 35-12 op, maar op het typeplaatje van Iveco staat 45-12.
Dit is dus een 4,5 ton chassis met 120 pk (116 eigenlijk) 2,5 TDI motor.
Bij 120 km/h (wat hij met gemakt haalt) draait hij net iets meer dan 3500 toeren, net buiten het "eco" gebied van de toerenteller.
Het motorgeluid is conform een bedrijfswagen uit 1995, maar het geweldige chassis en het uitzonderlijk fijne weggedrag maken dat meer dan goed.
Felbertauernpaßhttps://nl.wikipedia.org/wiki/Felbertauernpas is gewoon hartstikke leuk met deze camper. Komt goed mee, trekt als een beest, heeft een fatsoenlijk koppel (motorrem werkt dus prima) en stuurt zich heerlijk soepel door de haarspeldbochten.
Er staat wel 35-12 op, maar op het typeplaatje van Iveco staat 45-12.
Dit is dus een 4,5 ton chassis met 120 pk (116 eigenlijk) 2,5 TDI motor.
Bij 120 km/h (wat hij met gemakt haalt) draait hij net iets meer dan 3500 toeren, net buiten het "eco" gebied van de toerenteller.
Het motorgeluid is conform een bedrijfswagen uit 1995, maar het geweldige chassis en het uitzonderlijk fijne weggedrag maken dat meer dan goed.
Felbertauernpaßhttps://nl.wikipedia.org/wiki/Felbertauernpas is gewoon hartstikke leuk met deze camper. Komt goed mee, trekt als een beest, heeft een fatsoenlijk koppel (motorrem werkt dus prima) en stuurt zich heerlijk soepel door de haarspeldbochten.