Advies voor type bus op een klein budget?

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Ruimteschip
Berichten: 9
Lid geworden op: di 24 apr 2018, 20:33

Advies voor type bus op een klein budget?



Bericht door Ruimteschip »

Hallo!

Ik ben nieuw hier dus ik zal me even voorstellen. Ik ben Tim, 27 jaar, uit Amsterdam en ik wil een bus kopen. Ik heb al veel aan dit forum gehad in mijn onderzoek. Ik heb ook dit soort vragen al vaker voorbij zien komen, maar toch hoop ik dat jullie me wat gericht advies kunnen geven. Ik hoop dat ik hier in het juiste deel van het forum zit overigens!

Hoewel ik geld heb gespaard is mijn voorraad euro's niet heel groot. Ik heb nu 5000 Euro ingecalculeerd om een gecheckte vakantie-klare bus/camper in mijn bezit te krijgen. Dat is niet veel. Nu kan ik twee richtingen op gaan:

Optie een, een afgeragde bestelbus kopen voor ~2000 euro uit begin jaren nul. Waarschijnlijk een Sprinter. Deze eerst repareren (belangrijke dingen bij de garages, zelf roest wegwerken), ombouwen voor ~1000 Euro (Ik hoef absoluut geen luxe en ben wel wat gewend), en laten omkeuren. Ik denk wel dat het krap wordt met BTW, BPM en wegenbelasting tot ie gekeurd is. Voordeel is dat ik er over de jaren heen dan aan de ombouw toe zou kunnen voegen.

Optie twee, een al ingerichte camper via Marktplaats kopen. Ik zie 30 a 40 jaar oude auto's voorbij komen op Marktplaats. Vooral Volkswagens (de t3 vind ik er zo cool uit zien!), sommige met luchtgekoelde benzinemotoren. De wat meer redelijkere campers zijn echter meer 5000 euro dus dan is mijn hele budget er eigenlijk al doorheen en dan is ie nog niet eens langs de garage geweest. Maar er zijn er ook al vanaf 2000 euro...

Ik heb nog niet veel verstand van auto's dus ik vind het moeilijk in te schatten wat de meer betrouwbare of realistische optie is. Ik wil graag leren mijn eigen bus te onderhouden en repareren. Zo heb ik iets gehoord over do-it-self garages waar je de ruimte en apparatuur kunt huren en advies kunt krijgen. Wat ik denk/vermoed is dat er niet veel verschil hoeft te zitten tussen een 30 jaar oude bus die redelijk onderhouden is of een afgedankte 15 jaar oude bus. Beide zullen wel kuuren hebben en aandacht en reparaties nodig hebben. Bij de nieuwere bussen ben ik dan huiverig voor het elektrische aspect. Ik heb verhalen gehoord dat alleen al uitlezen van een foutmelding/dashboardlampje 80 euro bij een garage kost en dat je dan ook nog per se bij een garage van je automerk moet zijn.

Een tussenweg zou zijn een iets nieuwere camper kopen, bijvoorbeeld een t4.

Dingen waar ik waarde aan hecht in een bus:
* recht op kunnen staan
* hoeft niet een super krachtige motor te hebben. Ik zie mezelf wel 80 of 90 km/u rijden om de auto en portomonnee te besparen.
* ziet er niet uit als een camper. Dit zodat ik em makkelijker op straat kan parkeren zonder dat het direct super duidelijk is dat het een camper is
* het allerliefst geef ik max 4000 euro uit en hou ik 1000 euro voor onvoorziene reparaties e.d.
* onafhankelijk van merk-garages voor reparaties

Kunnen jullie ervaringen/tips/advies delen? Alvast bedankt!

Groet,
Tim
Gr.
Tim
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Advies voor type bus op een klein budget?



Bericht door de Jonckheer »

Ten eerste is elke oude vw bus overrated en dus te duur. Is ie goedkoop zal het ook wel een wrak zijn. Er bestaan heel veel bestelbussen van andere merken die zijn afgeschreven na 5 jaar en nog in prima staat verkeren. Ook een 10 jaar oude wagen kan prima zijn. Houd er rekening mee dat ze allemaal roesten. Dat komt omdat het bedrijfsauto's zijn en daar maakt het niet uit hoe hij er over een jaar of 8 uitziet want dan is ie reeds afgeschreven. Sinds enige jaren zijn ze beter tegen roest beschermd maar in de prijsklasse waar jij in bezig bent is dat niet het geval en roesten ze er vrolijk op los, allemaal, zonder uitzondering. Je hebt wat keuze uit diverse merken zoals Fiat, Mercedes, Ford, Peugeot. Wil je een goede treffen doe dat dan zonder haast, dan heb je de meeste kans een goede te treffen en neem vooral iemand mee die er verstand van heeft.
Ruimteschip
Berichten: 9
Lid geworden op: di 24 apr 2018, 20:33

Re: Advies voor type bus op een klein budget?



Bericht door Ruimteschip »

Thanks! Ik had al gerekend op roest inderdaad. Kan ik dat gewoon wegschuren, blijplamuren en opnieuw verven? Roest op het chassis zal niet best zijn maar hoe erg is het verder?
Gr.
Tim
Gebruikersavatar
macfocus
Berichten: 1874
Lid geworden op: vr 11 nov 2016, 22:31
Contacteer:

Re: Advies voor type bus op een klein budget?



Bericht door macfocus »

Aangezien het zo te lezen om een buscamper zal gaan (dus geen echte camper opbouw), is roest idd wel een ding.
Zoek er één die geen tot heel weinig roest heeft.
En hoe ouder de bus, hoe simpeler de techniek.
Idd, Volkswagens zijn duur en klein. (ik vind het niks, maar dat is persoonlijk.)
Een oude Ducato 290 is camper technisch een prima keuze, er rijden er (als camper) nog heel erg veel, dus onderdelen zijn goed te vinden. Om deze als kale bestelbus te vinden zal een uitdaging zijn. De iets moderne zul je wellicht nog wel vinden als bus.

Als je kosten wilt besparen dan is het bekende adagium "Wat er niet op zit kan ook niet stuk" je grootste vriend.
Oude bussen hebben geen boordcomputer, dus uitlezen is er niet bij. Het komt neer op logica, ervaring en doormeten afhankelijk van eventuele storingen.

Hoe er rekening mee dat € 1000,- voor reparaties als je niet zelf kunt sleutelen hard kan gaan. Maar met een beetje geluk kom je daar het eerste jaar ruim mee weg.

Ik denk eigenlijk dat je voor jouw budget wellicht beter een gewone camper kunt zien te vinden.
Kon budget technisch wel eens beter uitkomen omdat alles er al in zit.
Zorg er in dat geval voor dat ie lek vrij was en is.

En verder, het is al gezegd, GEDULD en kopen na het zomerseizoen, dat scheelt in de camperwereld geld (al moet je dan wel weer een stalling voor de winter betalen.)
Sunlight T64 op Fiat Ducato Maxi 2.3 MultiJet 130 Pk Automaat.
Oh ja, I own a Ford Capri

Homesickness is a feeling that many know and suffer from; I on the other hand feel a pain less known, and its name is “outsickness”. When the snow melts, the stork arrives, and the rst steamships race o , then I feel the painful travel unrest. (Hans Christian Andersen)
PE1OPQ Theo
Berichten: 4576
Lid geworden op: ma 12 dec 2011, 16:24
Locatie: Gasselternijveen

Re: Advies voor type bus op een klein budget?



Bericht door PE1OPQ Theo »

kijk eens bij het bus-forum.nl om te zien hoe roest kan huis houden.
Onze T3 is niet te koop, daarvoor is er te veel van ons zelf in gaan zitten.
Maar soms komen bussen van leden te koop, vaak door omstandigheden, en kun je de historie terug lezen in de rubriek restauratie en projecten.

Theo
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51278
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Advies voor type bus op een klein budget?



Bericht door Kroppie »

staat een heel mooie peugeot j5 op marktplaats, zoek op j5 en wormerveer.
echt een schitterend ding, ik kom wel eens in de stalling waar ie staat.

https://www.marktplaats.nl/a/caravans-e ... ousPage=lr

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31964
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: Advies voor type bus op een klein budget?



Bericht door Bob Diesel »

Hier staat een mercedes tussen
Als die al niet weg is :roll:
viewtopic.php?f=89&t=8462992#p1716171
Laatst gewijzigd door Bob Diesel op wo 25 apr 2018, 21:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6302
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: Advies voor type bus op een klein budget?



Bericht door Bas vd laar »

Je hebt pb
Ruimteschip
Berichten: 9
Lid geworden op: di 24 apr 2018, 20:33

Re: Advies voor type bus op een klein budget?



Bericht door Ruimteschip »

Ah een buscamper is inderdaad het type camper waar ik naar op zoek ben, weet ik dat ook weer. Ik leer zo veel sinds ik heb bedacht dat ik dit wil!

Kopen na de zomer.. dat zou fijn zijn maar ik wil deze zomer flink kamperen.
Als je kosten wilt besparen dan is het bekende adagium "Wat er niet op zit kan ook niet stuk" je grootste vriend.
Oude bussen hebben geen boordcomputer, dus uitlezen is er niet bij. Het komt neer op logica, ervaring en doormeten afhankelijk van eventuele storingen.
Bedoel je daarmee dat oude bussen fijner zijn omdat elektronica niet kapot kan gaan, of dat nieuwere bussen fijner zijn omdat elektronica aangeeft wat kapot is?

En bedankt voor de autosuggesties. Het wordt er niet makkelijker op, van zo veel keuze
Gr.
Tim
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51278
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Advies voor type bus op een klein budget?



Bericht door Kroppie »

wat er niet in zit gaat nooit stuk, en dat geldt zeker voor de niet goedkope electronica van de nieuwere bussen.
en bij een oud ding kan je nog zelf een hoop doen ,met die electronica word dat een stuk minder.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Ruimteschip
Berichten: 9
Lid geworden op: di 24 apr 2018, 20:33

Re: Advies voor type bus op een klein budget?



Bericht door Ruimteschip »

PE1OPQ Theo schreef:
wo 25 apr 2018, 21:25
kijk eens bij het bus-forum.nl om te zien hoe roest kan huis houden.
Ai ai ai, net even wat rondgekeken en dat plaatst mijn gedachtes over roest wel wat in perspectief!
Kroppie schreef:
wo 25 apr 2018, 22:20
wat er niet in zit gaat nooit stuk, en dat geldt zeker voor de niet goedkope electronica van de nieuwere bussen.
en bij een oud ding kan je nog zelf een hoop doen ,met die electronica word dat een stuk minder.
Bedankt! Dat was mijn vermoeden ook!
Gr.
Tim
Gebruikersavatar
DiffRental
Berichten: 1599
Lid geworden op: wo 14 feb 2018, 17:33

Re: Advies voor type bus op een klein budget?



Bericht door DiffRental »

Misschien is die enge "nieuwe" elektronica van 15 jaar oud nog niet zo gek.
Denk dat sommige een beetje vast geroest zijn in hun ideeën.
Bij een bus van 15 jaar oud zijn ook alle elektronische kwaaltjes wel bekend en zijn ook daar wel minder dure oplossingen voor.
Uitlezen en wissen van fouten kan je zelf met een tooltje uit china van €5,- en een smartfoon of laptop.
De prijs van het uitlezen bij de dealer zit ook in de kennis dat ze (hopelijk) weten wat de foutcode betekent en hoe op te lossen.

Ongeacht welke auto, bus of camper dat je koopt je moet er geluk mee hebben. (ook met 1 van 10 of 20 of nog duurder)
Groeten Peter
Gebruikersavatar
macfocus
Berichten: 1874
Lid geworden op: vr 11 nov 2016, 22:31
Contacteer:

Re: Advies voor type bus op een klein budget?



Bericht door macfocus »

#bewustequote
DiffRental schreef:
wo 25 apr 2018, 22:41
Bij een bus van 15 jaar oud zijn ook alle elektronische kwaaltjes wel bekend en zijn ook daar wel minder dure oplossingen voor.
Uitlezen en wissen van fouten kan je zelf met een tooltje uit china van €5,- en een smartfoon of laptop.
De prijs van het uitlezen bij de dealer zit ook in de kennis dat ze (hopelijk) weten wat de foutcode betekent en hoe op te lossen.

De kwaaltjes zullen bekend zijn, maar de oplossingen wellicht niet simpel of mogelijk tegen redelijke kosten.
En over de kennis bij de dealer....
Het probleem is meestal dat ze alleen maar uitgaan van wat de computer zegt.... En niet meer zelf deduceren wat er nou eigenlijk (niet) gebeurt.
Bij mijn oldtimer wel eens gehad; "Waar moet de stekker in?".

Maar goed, een goed bus is een goede bus, zo simpel is het natuurlijk ook wel weer.
Sunlight T64 op Fiat Ducato Maxi 2.3 MultiJet 130 Pk Automaat.
Oh ja, I own a Ford Capri

Homesickness is a feeling that many know and suffer from; I on the other hand feel a pain less known, and its name is “outsickness”. When the snow melts, the stork arrives, and the rst steamships race o , then I feel the painful travel unrest. (Hans Christian Andersen)
PE1OPQ Theo
Berichten: 4576
Lid geworden op: ma 12 dec 2011, 16:24
Locatie: Gasselternijveen

Re: Advies voor type bus op een klein budget?



Bericht door PE1OPQ Theo »

Herkenbaar, bij mijn bus probeerde de monteur de voorkant te openen, op zoek naar de motor.
Dan weet je al, wegwezen hier.

Theo
Plaats reactie