Gewicht gasfles met 0,4kg afgenomen: volgens leverancier normaal

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Plaats reactie
@3
Berichten: 5033
Lid geworden op: zo 06 jun 2010, 11:05

Re: Gewicht gasfles met 0,4kg afgenomen: volgens leverancier normaal



Bericht door @3 »

Hoofdnoorman schreef:Ten eerste, ik zie een personenweegschaal staan op een stuk tapijt.
Een weegschaal dient op een harde, vlakke ondergrond te staan.
Dat maakt voor de massa niets uit. Door het tapijt wordt niet minder tegendruk of zwaartekracht opgewekt.
Hoofdnoorman schreef:Ten tweede, is het een kunststof fles. Het zou inderdaad kunnen dat die niet helemaal diffusiedicht is. Dit is zelfs, naar mijn mening, gewoon aan te nemen. Naarmate de complete temperatuur van fles en inhoud hoger wordt, neemt zelfs de diffusiedichtheid af. Dit in tegenstelling tot staal, dat wel een zéér hoge mate van dichtheid bevat.
Nou, dan zijn we er toch. Er is 400 gram weg gediffundeert. Volkomen 'normaal' en niks mis met de weegschaal.
Hoofdnoorman schreef:Ten derde, zal om een hoge mate van nauwkeurigheid te bereiken, de fles onder dezelfde omstandigheden moeten worden gemeten. Met name de plaats, complete temperatuur en maanstand.
Maar dan nog scheelt het geen 400 gram in één jaar.
Btw, maanstand? Het gaat niet om het vaststellen van enkele milligrammen maar een paar honderdduizend keer zoveel. Daar heb je zelfs geen geijkt weegtoestel voor nodig.
Hoofdnoorman schreef:Ten vierde, de weegschaal is voorzien van elektronica en sensoren. De sensoren geven een bepaalde weerstand bij een bepaalde belasting. De sensoren doen dit, over het algemeen door buiging en/of strekken. Deze zijn dus vastgezet. Alleen al een beetje speling, verlies van stevigheid in de behuizing etc. kunnen meetwaarden beïnvloeden. Dit zal ook de temperatuur van de gebruikte elektronicadelen kunnen doen.
Mocht dat al zo zijn dan scheelt dat geen 8% op twee metingen van hetzelfde item en bij andere items niet.
Hoofdnoorman schreef:Ten vijfde, er wordt gesteld dat een stalen fles wel hetzelfde blijft aangeven. Deze stalen fles zal ongetwijfeld zwaarder zijn. Hij komt daarom een stukje beter in de richting van het normale verbruikspatroon voor betreffende weegschaal. (Hier neem ik even aan dat een weegschaal tussen de 50 en 90 kilo het meest nauwkeurig is.
Dat wordt niet gesteld maar dat is een waargenomen feit. De weegschaal heeft een meetbereik en binnen dat meetbereik is een afwijking 8% niet de norm. Bovendien wordt gemeld dat andere gelijksoortige metingen wel zonder grote afwijkingen kunnen worden uitgevoerd.
Hoofdnoorman schreef:Ten zesde, de meest elementaire controle is niet uitgevoerd, namelijk het onderdompelen in vloeistof om verlies door lekkage uit te sluiten.
Een lekkage over een perioden van een jaar is niet met onderdompelen ineens zichtbaar te maken. Ook een autoband die van nature lucht verliest is daarmee niet te controleren op lekkage. De enige controle is onder hoge hydraulische druk zoals bij een herkeuring, en dan nog.
Hoofdnoorman schreef:En dan wordt er gevraagd waarom er in 3 bladzijden geen oplossing wordt gegeven? Nou, het antwoord staat hier boven ergens tussen, tenzij een onverlaat eens stiekem even de kraan heeft opengedraaid.
Klopt, de fles verliest gas. Zoveel mag duidelijk zijn. Dat weet de leverancier ook en hij mag het gezeur vinden maar hij moet niet ook nog eens onzin verkopen.
@3 vind niet dat reparatiekosten hoog zijn maar de kosten van de schade die is ontstaan.
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80416
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: Gewicht gasfles met 0,4kg afgenomen: volgens leverancier normaal



Bericht door Dafluc »

@3 schreef:
do 19 apr 2018, 23:32
Dat maakt voor de massa niets uit. Door het tapijt wordt niet minder tegendruk of zwaartekracht opgewekt.
Ga dan maar eens in de slaapkamer op de vloerbedekking staan en vervolgens op de tegelvloer in de badkamer. Zie je precies hoeveel dat uitmaakt.
Afbeelding
Gebruikersavatar
klaasv
Berichten: 160
Lid geworden op: wo 09 feb 2011, 21:51
Locatie: Grimbergen

Re: Gewicht gasfles met 0,4kg afgenomen: volgens leverancier normaal



Bericht door klaasv »

jielus schreef:
1 m3 propaan (gas) weegt 1,8 kg
Bron: https://www.gaswinkel.com/info/info_gas ... ampers.pdf

Het is maar dat je het weet! 0,4 Kg is dus 222 liter gas/365 dagen is 0,61 liter per dag? Doe ik dat goed?
Nee, want 1m3 (1000 liter) propaan weegt ongeveer 510kg bij 15 graden. Er is dus iets minder dan één liter gelekt in een jaar


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Carthago E-line
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Gewicht gasfles met 0,4kg afgenomen: volgens leverancier normaal



Bericht door de Jonckheer »

Audiofiel schreef:
do 19 apr 2018, 19:24
Ik vroeg inderdaad om meningen, maar het gekke is dat je op dit forum vaak een mening krijgt over de persoon in plaats van over de inhoud. De toon is al gauw erg vijandig en veroordelend en vooral vol met allerlei (vaak verkeerde) aannames. “When you assume, you make an ass out of u and me.” zei Oscar Wilde al.

Het zegt natuurlijk ook een hoop, maar stemt niet echt vrolijk over het niveau hier. Bovendien is het 'ritueel afbranden van de topicstarter' in dit geval gevaarlijk met dat ontsnappende gas. :G

Ik ben blij dat het niveau hier niet representatief is voor de gemiddelde camperaar die ik op campings en camperplekken tegenkom en die meestal een stuk vriendelijker in hun sociale contacten zijn.
Zou ik het hier zo onaangenaam vinden zou ik allang vertrokken zijn naar betere oorden waar ik de antwoorden krijg die ik verwacht en waar ik mij dan niet aan zal ergeren. :wtf: :crazy: :-B :cheers:
jielus
Berichten: 2878
Lid geworden op: za 20 jul 2013, 16:34
Locatie: Noord-Vlaanderen

Re: Gewicht gasfles met 0,4kg afgenomen: volgens leverancier normaal



Bericht door jielus »

klaasv schreef:
vr 20 apr 2018, 0:25
jielus schreef:
1 m3 propaan (gas) weegt 1,8 kg
Bron: https://www.gaswinkel.com/info/info_gas ... ampers.pdf

Het is maar dat je het weet! 0,4 Kg is dus 222 liter gas/365 dagen is 0,61 liter per dag? Doe ik dat goed?
Nee, want 1m3 (1000 liter) propaan weegt ongeveer 510kg bij 15 graden. Er is dus iets minder dan één liter gelekt in een jaar


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Beter opletten in de klas! 1m3 water (gas) weegt 0,6 Kg!
Onze avonturen zijn niet meer te volgen op onze website: "Travels and Troubles"
Gebruikersavatar
Audiofiel
Berichten: 686
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 23:01

Re: Gewicht gasfles met 0,4kg afgenomen: volgens leverancier normaal



Bericht door Audiofiel »

de Jonckheer schreef:
vr 20 apr 2018, 8:21
Zou ik het hier zo onaangenaam vinden zou ik allang vertrokken zijn naar betere oorden waar ik de antwoorden krijg die ik verwacht en waar ik mij dan niet aan zal ergeren. :wtf: :crazy: :-B :cheers:
Ik ben jou niet.

Ik irriteer mij er aan dat een kleine groep de rest van het forum altijd bekritiseerd. En elkaar onderling ook altijd de les moet lezen, op een pedante en narcistische toon. En ik zeg daar af en toe wat van. Maar ik hoef daarom niet weg. Het meerendeel van de forumleden is vriendelijk en voorkomend.
An apple a day keeps the doctor away... (if your aim is good)
Gebruikersavatar
Audiofiel
Berichten: 686
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 23:01

Re: Gewicht gasfles met 0,4kg afgenomen: volgens leverancier normaal



Bericht door Audiofiel »

Dafluc schreef:
do 19 apr 2018, 19:49
Dus om nou het hele forum te gaan afbranden op een laag niveau is wat mij betreft sterk overdreven.
Zeker niet mijn bedoeling, zie de duidelijke nuancering hierboven. Het gaat om een kleine groep.
An apple a day keeps the doctor away... (if your aim is good)
isoplus
Berichten: 6394
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: Gewicht gasfles met 0,4kg afgenomen: volgens leverancier normaal



Bericht door isoplus »

Als de eigenaar van de fles zegt dat de kunststoffles meer stinkt dan de stalenfles dan lost dat niet zijn probleem op met de gasflessenboer, maar het bevestigt wel mijn aversie tegen die kunststofflessen. Dat berust niet op enige technische onderbouwing maar is geheel gevoelsmatig.
Nu kunnen we een discussie starten of een kunststoffles wel of niet gas doorlaat en hoeveel dan in een jaar tijd en is dat gevaarlijk?
Indien opgesteld in een gasflessenkast met voldoende ventilatie is er geen enkel gevaar lijkt mij.
Daarom worden gasflessen van staal of van kunststof ook niet in een afgesloten ruimte zonder ventilatie opgeslagen :thumbup:
Hier werd opgemerkt dat scheten laten ook je huis niet doet ontploffen, dat kan zo zijn er is helaas maar weinig flessengas voor nodig om je camper uit elkaar te blazen :wave:
Dus wellicht dat deze amusante discussie weer even de aandacht gevestigd heeft op de gevaren van nonchalant omgaan met gas en dan heeft het toch weer nut gehad. :cheers:
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80416
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: Gewicht gasfles met 0,4kg afgenomen: volgens leverancier normaal



Bericht door Dafluc »

@Audiofiel: Okee, je hebt je punt gemaakt. Laten we weer on topic gaan.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Roeltx
Berichten: 46
Lid geworden op: zo 18 feb 2018, 11:34

Re: Gewicht gasfles met 0,4kg afgenomen: volgens leverancier normaal



Bericht door Roeltx »

Wat 'n mooi onderwerp! Helaas ben ik leek, maar wel fanatiek camperaar en dus koop ook ik gas in flessen. Principieel vind ik dat wat je denkt te kopen dat ook moet zijn: 10 kg propaan en niet minder (ook al zou dat maar ietsje zijn). Of het moet erop staan, net zoals bij levensmiddelen (350 Gr pindakaas kan ook 2 Gr meer of minder zijn). Wat mij betreft heeft TS volkomen gelijk om hier principieel in te zijn, en minimaal een sluitend antwoord te krijgen vd leverancier.

Maar dan de 'hamvraag', er van uitgaande dat de metingen kloppen, dan is het een feit dat er gas is weggelekt. Ik dat dan 'normaal' ?? Dat is toch niet echt waar hoop ik?? Misschien ben ik naiief, maar gasflessen horen niet te lekken!? (Ook geen gram per dag..,)
Die fles van TS deugt gewoon niet!


Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15365
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Gewicht gasfles met 0,4kg afgenomen: volgens leverancier normaal



Bericht door Hoofdnoorman »

Die fles van TS deugt gewoon niet!
Dat kan je niet zo stellen als er geen lektest is gedaan. Dat zou namelijk het eerste zijn dat ik gedaan zou hebben.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Gebruikersavatar
klaasv
Berichten: 160
Lid geworden op: wo 09 feb 2011, 21:51
Locatie: Grimbergen

Re: Gewicht gasfles met 0,4kg afgenomen: volgens leverancier normaal



Bericht door klaasv »

jielus schreef:
klaasv schreef:
vr 20 apr 2018, 0:25
jielus schreef:
1 m3 propaan (gas) weegt 1,8 kg
Bron: https://www.gaswinkel.com/info/info_gas ... ampers.pdf

Het is maar dat je het weet! 0,4 Kg is dus 222 liter gas/365 dagen is 0,61 liter per dag? Doe ik dat goed?
Nee, want 1m3 (1000 liter) propaan weegt ongeveer 510kg bij 15 graden. Er is dus iets minder dan één liter gelekt in een jaar


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Beter opletten in de klas! 1m3 water (gas) weegt 0,6 Kg!
Ik denk dat ik op een andere school zat...

1m3 = 1000 liter. 1 Liter water weegt exact 1kg.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Carthago E-line
myway
Berichten: 15537
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Gewicht gasfles met 0,4kg afgenomen: volgens leverancier normaal



Bericht door myway »

Op de waterbouw school wel.
Gebruikersavatar
Iveco4x4
Berichten: 735
Lid geworden op: wo 23 dec 2015, 19:43
Locatie: Haaglanden

Re: Gewicht gasfles met 0,4kg afgenomen: volgens leverancier normaal



Bericht door Iveco4x4 »

"1m3 = 1000 liter. 1 Liter water weegt exact 1kg."
Maar dat is weer afhankelijk van de temperatuur én op welke plek van de aarde je bent. :wink:
Vriendelijke groet, Berry

Iveco 40.10 WM/1, 4x4, 1990, 2500cc turbo, max. 4450kg
De reis is het leukst, niet het doel.
Rijbewijs AM,A1,A2,A,B,C1,C,D1,D,BE,C1E,CE,D1E,DE,T. (wat een onzin)
NL,A,AND,B,BG,BIH,BOL,BZ,CH,CND,CO,CR,CZ,D,DK,E,EC,ES,EST,ET,F,FIN,
FL,FO,GB,GCA,GR,H,HN,HR,I,IRL,IS,KZ,L,LAR,LT,LV,MA,MC,MEX,MGL,MNE,
N,NIC,P,PA,PE,PL,RA,RCH,RKS,RO,ROU,RUS,S,SK,SLO,SRB,TN,TR,UA,USA,V,VL
Plaats reactie