Gewicht gasfles met 0,4kg afgenomen: volgens leverancier normaal

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Plaats reactie
Premiumliner
Berichten: 1098
Lid geworden op: za 12 aug 2017, 19:58

Re: Gewicht gasfles met 0,4kg afgenomen: volgens leverancier normaal



Bericht door Premiumliner »

Audiofiel schreef:
do 19 apr 2018, 13:01
0,4kg op 5kg vulgewicht is 8%. Nergens staat dat het om een 10 of 11kg fles gaat.


De vergelijking met autobanden en batterijen ontgaat mij volkomen. Het gaat hier over een gevaarlijke, uiterst brandbare, stof waarvan je als consument verwacht dat het veilig is afgesloten.

Het leeglopen van batterijen heeft overigens niets te maken met leeglopen door de lucht heen. Lucht is juist een zeer goede isolator en heeft een extreem hoge weerstand die alleen met tientallen duizenden volts is te overbruggen. Batterijen lopen leeg als gevolg van een lage interne weerstand. Sommige batterijen lopen daarom sneller leeg dan andere.
Als die fles 1 jaar heeft gestaan, dan ben je ongeveer maximaal 1,1 gram per dag kwijtgeraakt en dan hebben we het niet over de mogelijke meetfouten waar hoofdnoorman ook al over sprak. Als de vergelijking met banden u volledig ontgaat, dan leest u blijkbaar niet goed. Ook uw reactie mbt de "luchtweerstand" doet blijken dat u niet goed leest; de vochtigheidsgraad van de lucht is een belangrijke factor en bovendien noemde ik de interne weerstand al.
Ik kan mij goed voorstellen dat de gasleverancier waar u die fles kocht u een volgende keer weigert als klant.

Trouwens u vroeg om meningen en die krijgt u!
Eigenaren van dwerghondjes zijn mede schuldig aan de gezondheidsproblemen van deze beestjes zoals constante hoofdpijn en ademhalingsproblemen.
isoplus
Berichten: 6394
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: Gewicht gasfles met 0,4kg afgenomen: volgens leverancier normaal



Bericht door isoplus »

Leuk hoor al die theorie, het is nog steeds niet bewezen en op zijn minst erg twijfelachtig dat de fles met inhoud lichter is geworden. De uitleg van Rudy is alleszins acceptabel.
Als je dit proefondervindelijk wilt bewijzen moet je een gevulde gasfles nemen, verzegelen en daarna wegen op een geijkte weegschaal. Dan een jaartje opslaan en onder dezelfde omstandigheden met dezelfde apparatuur weer wegen.
Daar begint een eenvoudige gasflessenboer natuurlijk niet aan, die denkt kom maar terug met de fles dan krijg je een andere. Prima service van deze leverancier, dat is het enige wat nu vast staat. :thumbup:
Gebruikersavatar
Audiofiel
Berichten: 686
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 23:01

Re: Gewicht gasfles met 0,4kg afgenomen: volgens leverancier normaal



Bericht door Audiofiel »

Ik vroeg inderdaad om meningen, maar het gekke is dat je op dit forum vaak een mening krijgt over de persoon in plaats van over de inhoud. De toon is al gauw erg vijandig en veroordelend en vooral vol met allerlei (vaak verkeerde) aannames. “When you assume, you make an ass out of u and me.” zei Oscar Wilde al.

Het zegt natuurlijk ook een hoop, maar stemt niet echt vrolijk over het niveau hier. Bovendien is het 'ritueel afbranden van de topicstarter' in dit geval gevaarlijk met dat ontsnappende gas. :G

Ik ben blij dat het niveau hier niet representatief is voor de gemiddelde camperaar die ik op campings en camperplekken tegenkom en die meestal een stuk vriendelijker in hun sociale contacten zijn.
An apple a day keeps the doctor away... (if your aim is good)
Gebruikersavatar
Audiofiel
Berichten: 686
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 23:01

Re: Gewicht gasfles met 0,4kg afgenomen: volgens leverancier normaal



Bericht door Audiofiel »

Rudy heeft zeer uitgebreid gereageerd en verdient dus ook een uitgebreid antwoord.
Hoofdnoorman schreef:
do 19 apr 2018, 17:21
Ten eerste, ik zie een personenweegschaal staan op een stuk tapijt.
Het zijn vlakke tapijttegels. De weegschaal staat echt recht. En ik heb de weging gecheckt door hem ook op andere oppervlaktes te meten, zoals ik al eerder schreef. Meting blijft consistent.
Ten tweede, is het een kunststof fles. Het zou inderdaad kunnen dat die niet helemaal diffusiedicht is. Dit is zelfs, naar mijn mening, gewoon aan te nemen. Naarmate de complete temperatuur van fles en inhoud hoger wordt, neemt zelfs de diffusiedichtheid af. Dit in tegenstelling tot staal, dat wel een zéér hoge mate van dichtheid bevat.
Dat is precies mijn verwachting: de plastic fles is waarschijnlijk niet volledig dicht.
Ten derde, zal om een hoge mate van nauwkeurigheid te bereiken, de fles onder dezelfde omstandigheden moeten worden gemeten. Met name de plaats, complete temperatuur en maanstand.
Tuurlijk.
Ten vierde, de weegschaal is voorzien van elektronica en sensoren. De sensoren geven een bepaalde weerstand bij een bepaalde belasting. De sensoren doen dit, over het algemeen door buiging en/of strekken. Deze zijn dus vastgezet. Alleen al een beetje speling, verlies van stevigheid in de behuizing etc. kunnen meetwaarden beïnvloeden. Dit zal ook de temperatuur van de gebruikte elektronicadelen kunnen doen.
Maakt niet uit, bij de plastic en de stalen fles zal dat gelijk zijn.
Ten vijfde, er wordt gesteld dat een stalen fles wel hetzelfde blijft aangeven. Deze stalen fles zal ongetwijfeld zwaarder zijn. Hij komt daarom een stukje beter in de richting van het normale verbruikspatroon voor betreffende weegschaal. (Hier neem ik even aan dat een weegschaal tussen de 50 en 90 kilo het meest nauwkeurig is.
De stalen fles (van dezelfde leverancier) weegt precies 2,2kg meer. En dan zou 11,1kg wel nauwkeurig zijn en 8,9kg niet? Dezelfde twee flessen wegen nu 11,1kg en 8,5kg. Alleen de kunststof fles is in gewicht afgenomen.
Ten zesde, de meest elementaire controle is niet uitgevoerd, namelijk het onderdompelen in vloeistof om verlies door lekkage uit te sluiten.
Het is de vraag of bij een zo langzame ontsnapping van gas de belletjes te zien zijn bij onderdompeling. Hoe lang moet je kijken? Een uur, een dag? En eerst wachten tot alle luchtbellen rond de fles zijn verdwenen. Nee, dat is een onmogelijke opgave.

Als ik de fles alleen had ondergedompeld en niet gewogen, had ik als antwoord gekregen dat ik de meest elementaire controle (het wegen) niet had uitgevoerd...
En dan wordt er gevraagd waarom er in 3 bladzijden geen oplossing wordt gegeven? Nou, het antwoord staat hier boven ergens tussen, tenzij een onverlaat eens stiekem even de kraan heeft opengedraaid.
Niemand kan er bij.
An apple a day keeps the doctor away... (if your aim is good)
Premiumliner
Berichten: 1098
Lid geworden op: za 12 aug 2017, 19:58

Re: Gewicht gasfles met 0,4kg afgenomen: volgens leverancier normaal



Bericht door Premiumliner »

Je had natuurlijk ook gewoon een streepje met een pen/potlood/marker kunnen zetten bij het vloeistofniveau. :eh:
Bij 400 gram verlies had je dat denkelijk wel af kunnen lezen.
Eigenaren van dwerghondjes zijn mede schuldig aan de gezondheidsproblemen van deze beestjes zoals constante hoofdpijn en ademhalingsproblemen.
Gebruikersavatar
douwewe
Berichten: 97
Lid geworden op: za 31 mar 2018, 13:49
Locatie: sexbierum

Re: Gewicht gasfles met 0,4kg afgenomen: volgens leverancier normaal



Bericht door douwewe »

Tja leuke discussie.
Een gas fles zal warm of koud het zelfde wegen.
De inhoud staat onder druk dus van verdamping is geen sprake.
Als dit wel het geval had geweest had de producent er een gewicht van min en max bij bepaalde themp opgezet.
En dat is niet zo omdat heel simpel weg er niks meer in kan als hij vol is.daarom kunnen ze er een vaste hoeveelheid van vol gewicht opzetten.
Als er in een jaar tijd bijna een half kg verdwenen is vind ik wel zorgelijk.
Dat zou inhouden dat je bij de leverancier eerst de flessen moet wegen voor je ze mee neemt.
Voor het zelfde staan ze er al 5 jaar en dat zou dan inhouden dat er al meer dan 2 kg van de inhoud verdwenen is.
Iets wat nieuwe is en gecontroleerd wil niet zeggen dat er niks mis mee kan zijn.
Maandag morgen producten heb je overal.
Grote kans dat er een kleine lekkage gaande is
een probleem is pas een probleem wanneer jij ergens een probleem van maakt
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80416
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: Gewicht gasfles met 0,4kg afgenomen: volgens leverancier normaal



Bericht door Dafluc »

Ik heb het topic nog eens teruggelezen. Je zou bij twee reacties kunnen zeggen dat het om de persoon gaat en niet om de inhoud. Verder zijn het in mijn ogen geen verkeerde antwoorden. Je zult het niet met ieder antwoord eens zijn, maar dat lijkt me logisch. De meeste mensen denken mee en zijn inhoudelijk. Dus om nou het hele forum te gaan afbranden op een laag niveau is wat mij betreft sterk overdreven. Persoonlijk zou ik niet op het idee komen om een ongebruikte nieuwe gasfles na een jaar nog eens te gaan wegen. Een nieuwe bij aanschaf overigens ook niet. Maar dat is persoonlijk dus.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Audiofiel
Berichten: 686
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 23:01

Re: Gewicht gasfles met 0,4kg afgenomen: volgens leverancier normaal



Bericht door Audiofiel »

Premiumliner schreef:
do 19 apr 2018, 19:43
Je had natuurlijk ook gewoon een streepje met een pen/potlood/marker kunnen zetten bij het vloeistofniveau. :eh:
Bij 400 gram verlies had je dat denkelijk wel af kunnen lezen.
Toen ik hem kocht, was de vloeistof eigenlijk niet te zien. Bij deze plastic flessen is het kunststof dermate gekrast dat je er niet doorheen kunt kijken. Met een sterke lamp zag ik geen duidelijk niveau.

Maar zeker een goed idee, dat was duidelijk aan het niveau te zien geweest. Een Truma LevelCheck had ook geholpen, maar die heb ik niet.
An apple a day keeps the doctor away... (if your aim is good)
isoplus
Berichten: 6394
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: Gewicht gasfles met 0,4kg afgenomen: volgens leverancier normaal



Bericht door isoplus »

400 gram vloeistof onder druk is na ontsnapping en dus expansie een grote gaswolk.
Aannemende dat er een klein lek is of ergens gewoon gas ontwijkt door de kunsstofmantel moet er toch rondom de fles een onaangenaam luchtje hangen?
Voor ik een fles aansluit laat ik altijd wat gas ontsnappen door de kraan even los te draaien. Op die manier blaas ik de aansluiting schoon, nou dat stinkt enorm, zelfs een klein beetje.
We lossen het raadsel niet op :cheers:
myway
Berichten: 15537
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Gewicht gasfles met 0,4kg afgenomen: volgens leverancier normaal



Bericht door myway »

De levelcheck is niet geschikt voor kunststof flessen.
Gebruikersavatar
Audiofiel
Berichten: 686
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 23:01

Re: Gewicht gasfles met 0,4kg afgenomen: volgens leverancier normaal



Bericht door Audiofiel »

isoplus schreef:
do 19 apr 2018, 21:20
400 gram vloeistof onder druk is na ontsnapping en dus expansie een grote gaswolk.
Het is gedurende een jaar ontsnapt en ik neem aan geleidelijk over die tijdspanne en niet in 1 keer.
isoplus schreef:
do 19 apr 2018, 21:20
Aannemende dat er een klein lek is of ergens gewoon gas ontwijkt door de kunsstofmantel moet er toch rondom de fles een onaangenaam luchtje hangen?
Eerlijk gezegd vind ik de kunststof fles wel meer stinken dan de stalen fles...
An apple a day keeps the doctor away... (if your aim is good)
jurgenc
Berichten: 1868
Lid geworden op: di 01 jan 2013, 20:59
Locatie: Limburg, België

Re: Gewicht gasfles met 0,4kg afgenomen: volgens leverancier normaal



Bericht door jurgenc »

Ik kwam in het verleden dagelijks voorbij een groot gasdepot van shell in de haven van Brussel. Alle gasflessen stonden daar altijd buiten in de openlucht. Net omdat er altijd wel meerdere flessen zijn die een beetje gas lekken.
Maar als de fles minder weegt, zit er minder in en is er een deel foetsie.
Het is dat of een meetfout nu of in het verleden.
H20
jielus
Berichten: 2878
Lid geworden op: za 20 jul 2013, 16:34
Locatie: Noord-Vlaanderen

Re: Gewicht gasfles met 0,4kg afgenomen: volgens leverancier normaal



Bericht door jielus »

1 m3 propaan (gas) weegt 1,8 kg
Bron: https://www.gaswinkel.com/info/info_gas ... ampers.pdf

Het is maar dat je het weet! 0,4 Kg is dus 222 liter gas/365 dagen is 0,61 liter per dag? Doe ik dat goed?
Onze avonturen zijn niet meer te volgen op onze website: "Travels and Troubles"
Gebruikersavatar
KTManiac
Berichten: 3210
Lid geworden op: do 19 jul 2012, 16:04
Locatie: Made

Re: Gewicht gasfles met 0,4kg afgenomen: volgens leverancier normaal



Bericht door KTManiac »

jielus schreef:
do 19 apr 2018, 21:44
Bron: https://www.gaswinkel.com/info/info_gas ... ampers.pdf

Het is maar dat je het weet! 0,4 Kg is dus 222 liter gas/365 dagen is 0,61 liter per dag? Doe ik dat goed?
Mwah, een gemiddeld mens laat per dag al meer volume aan scheten en m'n huis is ook nog niet ontploft.
Plaats reactie