Gewicht gasfles met 0,4kg afgenomen: volgens leverancier normaal

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Iveco4x4
Berichten: 735
Lid geworden op: wo 23 dec 2015, 19:43
Locatie: Haaglanden

Re: Gewicht gasfles met 0,4kg afgenomen: volgens leverancier normaal



Bericht door Iveco4x4 »

Audiofiel schreef:
do 19 apr 2018, 11:05
Vorig jaar rond deze tijd bij aanschaf op de weegschaal gezet en de fles woog 8,9 kg. Op de fles staat tarra 3,8kg en met 5kg vulling zou dat 8,8kg zijn, dus dat klopt aardig. Hij zit in de buurt van het verwachtingspatroon en dan is er niets aan de hand. Het kan ook zijn dat de personenweegschaal een foutmarge aangeeft van 100 gram naar boven. Niemand zeurt en er kan ook 8,8kg in zitten.
Nu, een jaar later, nog eens op dezelfde weegschaal gezet weegt hij (nog steeds ongebruikt) 8,5 kg. Een paar keer gemeten en iedere keer hetzelfde getal. Ergo, er is 0,4 kg verdwenen. Als de personenweegschaal dezelfde fout naar beneden maakt vanaf de 8,8kg zou er 8,7kg op de meter staan.Maar er staat 8,5 een verschil van 200 gr. en geen 400 gr.

Met tegenzin mag ik morgen de fles komen ruilen, maar hij beschouwt mij zo'n beetje als 'knettergek'. Ik ben heel benieuwd naar de mening van forumleden.
Als ik je nu vertel dat personen weegschalen een geheugenchip hebben om klachten over verkeerd meten te voorkomen. Zoals; vlgs mijn weegschaal weeg ik de ene keer 70,5 en als ik er weer op ga staan 70,7. Die weegschalen onthouden het gewicht en als er binnen korte tijd weer een gewicht wat hetzelfde zou kunnen zijn wordt dat aangegeven.Anders komen alle kopers van dit soort weegschalen hem de volgede dag na aankoop weer inleveren. Hij doet het niet goed zou dan die klacht zijn.
Dat doet TS met zijn fles, hij zet hem er op en meet en meet en meet en iedere keer het zelfde, DUS zegt hij, er is gas uit.
Nee zeg ik, er is geen gas uit en de meetmargre van dit soort weggooi weegschalen kan en mag je niet voor dit soort zaken inzetten.

Er had best in de fles 8,8 kg kunnen zitten en de eerste meetfout neemt TS voor lief maar de tweede meetfout die in zijn optiek nadelig voor hem uitpakt wordt hoog van de toren geblazen.

Grammen meten met dit soort weegschalen is bij voorbaat een mislukte exercitie.
Als je wilt wegen zou dat met een geijkte weegschaal moeten zijn met de daarbij behorende meetbrief van de afwijking.
Want zelfs bij geijkte weegschalen zit een foutmarge (vb de snelheidsmeter van de politie, er gaat zomaar 3km van de vastgestelde snelheid af)
En dan ook nog onder dezelfde condities.
Mijn mening, waar TS uitdrukkelijk om vraagt: de beschouwing van de leverancier komt waarschijnlijk aardig dicht bij de werkelijkheid of heeft in ieder geval een redelijke mensenkennis.
Vriendelijke groet, Berry

Iveco 40.10 WM/1, 4x4, 1990, 2500cc turbo, max. 4450kg
De reis is het leukst, niet het doel.
Rijbewijs AM,A1,A2,A,B,C1,C,D1,D,BE,C1E,CE,D1E,DE,T. (wat een onzin)
NL,A,AND,B,BG,BIH,BOL,BZ,CH,CND,CO,CR,CZ,D,DK,E,EC,ES,EST,ET,F,FIN,
FL,FO,GB,GCA,GR,H,HN,HR,I,IRL,IS,KZ,L,LAR,LT,LV,MA,MC,MEX,MGL,MNE,
N,NIC,P,PA,PE,PL,RA,RCH,RKS,RO,ROU,RUS,S,SK,SLO,SRB,TN,TR,UA,USA,V,VL
Gebruikersavatar
Audiofiel
Berichten: 686
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 23:01

Re: Gewicht gasfles met 0,4kg afgenomen: volgens leverancier normaal



Bericht door Audiofiel »

Ik vind het een hele vermakelijke reactie, 4x4, maar de redenatie raakt kant noch wal. Dan zou de weegschaal de metalen fles ook hebben herkend als kunststof fles en ongeveer hetzelfde gewicht hebben gegeven. :lol3:
An apple a day keeps the doctor away... (if your aim is good)
Gebruikersavatar
KTManiac
Berichten: 3210
Lid geworden op: do 19 jul 2012, 16:04
Locatie: Made

Re: Gewicht gasfles met 0,4kg afgenomen: volgens leverancier normaal



Bericht door KTManiac »

@3 schreef:
za 21 apr 2018, 17:59
Omdat er naar een mening gevraagd wordt en die mag iedereen geven.
.... en omdat TS graag z'n gelijk bevestigd zou zien maar dat lukt niet helemaal naar wens geloof ik. :-B
Maar goed, veel plezier met de nieuwe fles. Bewaar 'm weer een jaar goed zonder te gebruiken en we zien' 't zelfde topic over een jaar wel weer voorbij komen.
@3
Berichten: 5033
Lid geworden op: zo 06 jun 2010, 11:05

Re: Gewicht gasfles met 0,4kg afgenomen: volgens leverancier normaal



Bericht door @3 »

Dus de nieuwe fles geeft vlgs jou over een jaar weer een verlies te zien?
@3 vind niet dat reparatiekosten hoog zijn maar de kosten van de schade die is ontstaan.
Gebruikersavatar
Lambiek
Berichten: 917
Lid geworden op: ma 20 jan 2014, 18:57
Locatie: Brabant

Re: Gewicht gasfles met 0,4kg afgenomen: volgens leverancier normaal



Bericht door Lambiek »

Met dezelfde weegschaal wel
.
iSonic
Berichten: 1931
Lid geworden op: za 26 sep 2009, 11:24

Re: Gewicht gasfles met 0,4kg afgenomen: volgens leverancier normaal



Bericht door iSonic »

Personen weegschalen zijn erg onnauwkeurig. Dat komt ook regelmatig in de test van bijvoorbeeld de consumenten bond terug waar afwijkingen van 2 - 7% voorkomen. Je moet ook kijken naar juistheid van de meting ( klopt het gewogen gewicht) en precisie ( als ik de weging 10 keer herhaal hoe groot is dan de spreiding).

Bij zulke lage gewichten kun je dus stellen dat een personen weegschaal niet het juiste meetmiddel is. Kans is zeer reëel dat je naar de meetfout zit te kijken.
Gebruikersavatar
Audiofiel
Berichten: 686
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 23:01

Re: Gewicht gasfles met 0,4kg afgenomen: volgens leverancier normaal



Bericht door Audiofiel »

Nee, dat is een verkeerde aanname. Ja, personenweegschalen zijn onnauwkeurig, maar je kunt niet alle weegschalen over één kam scheren. Er bestaan 2 soorten schalen: met een meetresolutie van 400 gram, waarbij de meetfouten van de 4 goedkope sensoren worden versterkt. Die hogen het gewicht vaak per 400 gram op, kennen geen tussenwaardes en geven vaak een verschillend resultaat. Een opvolgend gewicht is dan bijvoorbeeld 75,0 - 75,4 - 75,8 kg. Als je er 10x op gaat staan, dan heb je minimaal 3 verschillende waardes gekregen en die liggen ook nog eens minimaal 400 gram uit elkaar.

De andere categorie schalen heeft nauwkeuriger sensors en een beter algoritme. Die hebben een meetresolutie van 100 gram en kunnen alle tussenwaardes aangeven. Een opvolgend gewicht is dan bijvoorbeeld 75,0 - 75,1 -75,2 kg. Dit is de soort weegschaal die ik gebruik. Ik meet met deze schaal regelmatig allerlei huishoudelijke zaken en dat geeft een goed idee in hoeverre de schaal er naast zit. Een versterker van 10kg zit er nooit meer dan 0,1kg naast. De afwijking is heel weinig. En het is een schaal die iedere keer hetzelfde aangeeft als je na elkaar meet.

Maar los van de weegschaal-discussie die inmiddels een beetje uitgemolken is. Het belangrijkste wordt door sommigen steeds overheen gelezen of genegeerd. Met de meting van vorig jaar is diezelfde stalen fles ook gewogen. Het verschil van 0,4 kg is alleen bij de kunststof fles te zien, niet bij de stalen fles, die is gelijk gebleven. Dat kan echt maar één ding betekenen: de kunststof fles is in gewicht afgenomen. Voor mij is de conclusie van dit alles dan ook dat ik terug ga naar het gebruik van stalen flessen.
An apple a day keeps the doctor away... (if your aim is good)
isoplus
Berichten: 6394
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: Gewicht gasfles met 0,4kg afgenomen: volgens leverancier normaal



Bericht door isoplus »

Dat is alleen maar verstandig, ik heb ook de pest aan die kunststof dingen. Niet gebaseerd op enige slechte ervaring met gas en kunststof maar wel op vertrouwen in staal :cheers:
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18171
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: Gewicht gasfles met 0,4kg afgenomen: volgens leverancier normaal



Bericht door Cee Pee »

Met kunststof cilinders is niks mis hoor, toen de kunststof duikcilinder zijn intrede deed was ik ook sceptischt dus zon fles op de testbank deze had een vuldruk van 200bar en een testdruk van 300bar maar we zijn gewoon doorgegaan met persen en bij 650bar kreeg de cilinder het moeilijk en gaf de geest.
Zo slecht waren ze dus ook weer niet.
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51318
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Gewicht gasfles met 0,4kg afgenomen: volgens leverancier normaal



Bericht door Kroppie »

ik wacht met spanning op een bericht dat met een 2e keer meten het gewicht is toegenomen, ideaal. :D

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8494
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: Gewicht gasfles met 0,4kg afgenomen: volgens leverancier normaal



Bericht door EasyBee »

Bij deze meld ik dat. Al jaren constateer ik dat de zwaartekracht in de loop van de dag toeneemt. En dat elke dag weer.
20 jaar geleden sloeg de weegschaal echt veel minder uit dan tegenwoordig.
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Gebruikersavatar
doov
Berichten: 1810
Lid geworden op: wo 13 sep 2017, 12:09
Locatie: Rotterdam

Re: Gewicht gasfles met 0,4kg afgenomen: volgens leverancier normaal



Bericht door doov »

Maar chapeau voor de leverancier.
Die maakt aan de discussie in een klap een einde door de fles te wisselen.
Ben benieuwd hoe lang dit forum nodig heeft om hetzelfde te doen?
iSonic
Berichten: 1931
Lid geworden op: za 26 sep 2009, 11:24

Re: Gewicht gasfles met 0,4kg afgenomen: volgens leverancier normaal



Bericht door iSonic »

Geef die kunststof fles maar aan mij. Dan hou ik op... 😂🤣
Gebruikersavatar
Roeltx
Berichten: 46
Lid geworden op: zo 18 feb 2018, 11:34

Re: Gewicht gasfles met 0,4kg afgenomen: volgens leverancier normaal



Bericht door Roeltx »

Tot nu toe nog niemand gehoord die TS gelijk geeft, of ik moet er overheen gelezen hebben. Ik ben (nog steeds) nieuwsgierig naar wat een expert er van zegt. Nog ff in scenario's:

1. Stel dat de uitkomsten van de wegingen (vd fles) niet deugen, dan is er dus niets met de fles aan de hand.
2. Stel dat de wegingen wél kloppen, en er dus, even ruim genomen, tussen 4 en 8% gas verdwenen is, is dat dan
A. heel normaal want dat gebeurd bij elke fles
B. niet normaal, want 'n fles lekt niet

Wanneer scenario 2A klopt, ben ik erg verbaasd en ik kan mij dit ook nauwelijks voorstellen!
Wanneer scenario 2B klopt, dan deugd de fles van TS niet

Los dus van alle meningen over TS, de leverancier, de weegschaal enz, ben ik benieuwd of iemand met zekerheid kan aangeven welk scenario klopt: 2A of 2B??

Plaats reactie