inruilen

Algemene campervragen en -opmerkingen.
pietb
Berichten: 720
Lid geworden op: di 12 sep 2006, 23:14
Locatie: Lemmer

inruilen



Bericht door pietb »

goedenmiddag, ik ben aan het zoeken naar een ander camper en had online bij een die me wel wat leek een inruilvoorstel ingevuld ,kreeg ik een inruilrichtprijs [wat houd dat in ?????? ik ben niet zo thuis in de camperzaken ] viel een beetje tegen en denk zelf dat je er gewoon naar toe moet gaan en dan komt de echte inruilprijs tersprake .groet
piet lmc uit de lemmer
Gebruikersavatar
djurre1980
Berichten: 946
Lid geworden op: di 17 jan 2017, 11:57

Re: inruilen



Bericht door djurre1980 »

Inruilprijs is gewoon wat je voor je oude camper terug krijgt als je de beoogde camper zou aanschaffen.
Maar richtprijs geeft het al aan, om en nabij dus gewoon langsgaan en kijken waar je op uit komt.
Wellicht is op de camper die je wilt kopen ook nog wel wat af te dingen.
Het is een spelletje waar je zin in moet hebben en goed in moet zijn wil je een beetje eerlijke prijs krijgen.

Je kan beter eerst je huidige camper particulier verkopen via Marktplaats o.i.d.
ellan vannin
Berichten: 1407
Lid geworden op: zo 09 feb 2014, 22:40
Locatie: Tongeren Belgie

Re: inruilen



Bericht door ellan vannin »

Die inruilrichtprijs is waarschijnlijk nu aan de ''hoge'' kant, omdat men je daar mee naar de zaak wil lokken. Heel grote kans dat deze inruilprijs nog naar beneden zal worden bijgesteld als je echt tot zaken wilt overgaan. Er zullen allerhande zaken aangehaald worden waardoor die prijs omlaag moet. Tip: wanneer je erheen gaat, ga dan niet eerst naar de camper kijken welke je evt. zou bevallen maar probeer eerst een echte inruilprijs te bedwingen. Praat pas over een nieuw aan te schaffen camper wanneer je een definitieve inruilprijs weet. :D
Laatst gewijzigd door ellan vannin op wo 18 apr 2018, 14:50, 1 keer totaal gewijzigd.
All4dogs
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80403
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: inruilen



Bericht door Dafluc »

Je krijgt een om en de nabij-prijs. Want ze hebben hem niet gezien en gaan alleen af op de ingevulde gegevens. De ene tweedehandse is echter de andere niet. Hoet ziet hij er uit, hoe is hij onderhouden enzovoorts. Daar kunnen ze pas iets van vinden als ze hem in het echt hebben gezien. Niet inruilen, particulier verkopen en proberen iets van de prijs van de nieuwe af te krijgen brengt meestal het meeste op.
Overigens heeft de inruilprijs ook te maken met wat je wilt kopen. Dus zonder dat kenbaar te maken zal er waarschijnlijk niet eens een prijs komen.
Afbeelding
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9172
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: inruilen



Bericht door gjvonk »

Uit ervaring weet ik dat wat Dafluc vertelt over zelf verkopen versus inruilen, klopt als een bus. Een camper is echter veel meer geld waard dan een gebruikte auto. Je moet je dus ook afvragen of je zelf de potentiële kopers aan de deur wil hebben en de wagen mee wil geven voor b.v. een proefrit en wat te denken van het afrekenen van de verkoop? Dat waren voor mij redenen om genoegen te nemen met de lagere inruilprijs ten opzichte van zelf verkopen... neemt niet weg dat ook het bezoeken van meerdere bedrijven veel verschillen op kan leveren.

Nog 1 tip: een camperdealer is primair autoverkoper. Die zal zuinig kijken, zeggen dat er van allerlei redenen zijn om je wagen zus en zo laag te taxeren. Wat mij al jaren helpt is kijken naar de waarde waar ongeveer vergelijkbare wagens voor te koop worden aangeboden. Dan kijk ik naar wat ik zou willen hebben en maak ik de afweging wat ik zou kunnen en vooral willen bijbetalen om dat te bereiken.

Voorbeeld: de camper die je hebt wordt in vergelijkbare uitvoering en leeftijd aangeboden voor € 15.000. De camper die je wil moet € 35.000 kosten. Ik maak dan de afweging: 'hoeveel meer wil ik bijbetalen dan € 20.000'? Als ik het besluit genomen heb dat ik tot € 25.000 wil en kan bijbetalen, wordt dat mijn onderhandelingsruimte. Ik benader het issue dus vanuit 'hoeveel wíl ik erbij leggen en wat moet daar dan allemaal in zitten voor dat geld?' Door het zo te doen houd jij de regie, anders krijgt de autoverkoper die. En als laatste tip: heb het lef om weg te lopen. Geen hand maar een land vol campers....

Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk


Buscamper fan
pietb
Berichten: 720
Lid geworden op: di 12 sep 2006, 23:14
Locatie: Lemmer

Re: inruilen



Bericht door pietb »

hoi,op de webside van diverse handelaren staat dan onder een bepaalde camper [inruilvoorstel] dus ziet hij op welke camper je wilt inruilen voor de rest is het zowieso sumier ,dat snap ik ook wel zonder foto,s etc , nou ja volgende week maar eens een weekje in nl rondrijden en dan bij een paar handelaren kijken ,zien ze meteen waar we het over hebben . groeten . :cheers: uit de lemmer
piet lmc
Gebruikersavatar
Karelkaywa
Berichten: 1123
Lid geworden op: za 15 nov 2014, 13:46
Locatie: Castricum

Re: inruilen



Bericht door Karelkaywa »

gjvonk schreef:
wo 18 apr 2018, 14:11
Uit ervaring weet ik dat wat Dafluc vertelt over zelf verkopen versus inruilen, klopt als een bus. Een camper is echter veel meer geld waard dan een gebruikte auto. Je moet je dus ook afvragen of je zelf de potentiële kopers aan de deur wil hebben en de wagen mee wil geven voor b.v. een proefrit en wat te denken van het afrekenen van de verkoop? Dat waren voor mij redenen om genoegen te nemen met de lagere inruilprijs ten opzichte van zelf verkopen... neemt niet weg dat ook het bezoeken van meerdere bedrijven veel verschillen op kan leveren.
Recent onze buscamper verkocht aan een particulier via Marktplaats. GJVonk ziet enige beren op de weg. Uiteraard krijg je een potentiële koper aan de deur. Maar meegeven voor een proefrit? Dat heb ik niet gedaan. De koper kwam samen met een technische kennis en ik ben zelf mee geweest voor de proefrit.

Voordat ik de camper te koop zette heb ik hem laten taxeren door het taxatiebedrijf waar ook NKC verzekeringen mee werkt. Tevens vroeg ik bij een dealer wat de vraagprijs zou mogen zijn. Hij gaf mij aan dat er in camperland een vuistregel bestaat. Onze buscamper was bijna 11 jaar oud. Na 10 jaar zou de camper nog 50% van de nieuwwaarde moeten opbrengen. Dat kwam redelijk overeen met de taxatiewaarde.

Na de testrit heb ik kort met de koper onderhandeld en kwamen we uit op de prijs die ik in gedachte had. En betalen? Vandaag de dag doe je dat digitaal. Nu heb ik een ING en een Rabo rekening. De koper had Rabo. Op mijn laptop heeft hij op zijn rekening ingelogd en de betaling verricht. Op mijn iPad zag ik het geld direct op mijn rekening staan. Daarna even naar het PostNL agentschap hier om de hoek en de overschrijving was geregeld.
En mocht je bij verkoop niet dezelfde bank hebben, dan rijd je toch even naar de bank van de koper en regelt het aan de balie.

Overigens, maar dat is even offtopic, heb ik een beetje spijt van de verkoop. In december hebben we een nieuwe Ducato bus besteld voorzien van een automatische versnellingsbak en nog veel meer toeters en bellen. Levering zou in week 15 geschieden. Dan zou de bus naar een camperbouwer gaan die 8 weken nodig heeft om er een buscamper van te maken. De planning was om medio juni dan voor langere tijd te vertrekken. Maar helaas, Fiat heeft problemen met de toelevering van de automaten. Levertijd is nu week 24. Plus de 8 weken voor de camperbouwer en we zitten dan in de 2e helft van augustus. Nou ja, niet getreurd, we gaan eerst nog in mei naar Amerika waar we een camper (wegbrengcamper) hebben gehuurd.
Groeten van Karel
(Kaywa was de naam van mijn laatste Duitse Herder)
Gebruikersavatar
Iveco4x4
Berichten: 735
Lid geworden op: wo 23 dec 2015, 19:43
Locatie: Haaglanden

Re: inruilen



Bericht door Iveco4x4 »

pietb schreef:
wo 18 apr 2018, 13:31
.....kreeg ik een inruilrichtprijs......viel een beetje tegen
ellan vannin schreef:
wo 18 apr 2018, 13:57
Die inruilrichtprijs is waarschijnlijk nu aan de ''hoge'' kant, omdat men je daar mee naar de zaak wil lokken.
Er wordt hier heel goed gelezen :-? :bang:
Vriendelijke groet, Berry

Iveco 40.10 WM/1, 4x4, 1990, 2500cc turbo, max. 4450kg
De reis is het leukst, niet het doel.
Rijbewijs AM,A1,A2,A,B,C1,C,D1,D,BE,C1E,CE,D1E,DE,T. (wat een onzin)
NL,A,AND,B,BG,BIH,BOL,BZ,CH,CND,CO,CR,CZ,D,DK,E,EC,ES,EST,ET,F,FIN,
FL,FO,GB,GCA,GR,H,HN,HR,I,IRL,IS,KZ,L,LAR,LT,LV,MA,MC,MEX,MGL,MNE,
N,NIC,P,PA,PE,PL,RA,RCH,RKS,RO,ROU,RUS,S,SK,SLO,SRB,TN,TR,UA,USA,V,VL
pietb
Berichten: 720
Lid geworden op: di 12 sep 2006, 23:14
Locatie: Lemmer

Re: inruilen



Bericht door pietb »

hoi, eerste 2 campers particulier weer verkocht ,eerste zelfs met winst maar dat was een blijmakertje want het was voorjaar en tot het najaar zoeken vonden we er een . daarom dacht ik nu eens zo proberen blijven camperen en zoeken en vind je er een en wordt het wat krijg je geen gat van een jaar of zo , zodoende en lukt het niet proberen we weer particulier . we hebben de tijd , groetjes uit lemmer
piet lmc dubbellucht
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22881
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: inruilen



Bericht door PaulBng »

Camper op naam zetten kan tegenwoordig ook thuis op de bank...
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9172
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: inruilen



Bericht door gjvonk »

Wat betreft enge beren: klopt, maar ik heb ik ook uitgelegd dat IK dat eng vind. Als een ander dat juist een sport vindt, be my guest. En ook met digitaal betalen schijn je in de maling genomen te kunnen worden met 'nep overboekingen' van nep apps: ze laten je op een bedrieglijk echte app zien dat ze het geld hebben overgeboekt, maar omdat jouw bank net toevallig een ander is, zie jij het geld niet direct op je rekening. Was pas nog op tv:

https://opgelicht.avrotros.nl/dossiers/item/10411/url


Pech zeg, camper en alle sleutels weg. Kenteken nog niet overgeschreven? Daar weten ze wel een andere oplossing voor: als ze in staat zijn om een 6 weken oude VW caddy van een carpoolplaats te laten verdwijnen draaien ze hun hand vast niet om voor een 2x zo dure camper.

Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk




Laatst gewijzigd door gjvonk op wo 18 apr 2018, 21:32, 3 keer totaal gewijzigd.
Buscamper fan
iSonic
Berichten: 1931
Lid geworden op: za 26 sep 2009, 11:24

Re: inruilen



Bericht door iSonic »

Voor mensen die moeite hebben met de financiële transactie hij particuliere verkoop:

https://www.kentekenloket.nl/veilig-betalen/

En weleens nagedacht over vooruitbetalen bij een handelaar en failliet gaan? Ik schat de kans ongeveer even groot in.

En die caddy is veel vraag in veel landen. Een camper is veel moeilijker...
Laatst gewijzigd door iSonic op wo 18 apr 2018, 21:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9172
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: inruilen



Bericht door gjvonk »

iSonic schreef:Voor mensen die moeite hebben met de financiële transactie hij particuliere verkoop:

https://www.kentekenloket.nl/veilig-betalen/

En weleens nagedacht over vooruitbetalen bij een handelaar en failliet gaan? Ik schat de kans ongeveer even groot in.
Ik blijf erg argwanend...

Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk

Buscamper fan
iSonic
Berichten: 1931
Lid geworden op: za 26 sep 2009, 11:24

Re: inruilen



Bericht door iSonic »

Angst is zelden een goede basis voor beslissingen. Maar kan het me wel voor stellen. Je moet je er wel prettig bij voelen. Anders niet doen.
Plaats reactie