Schoonwatertank: vers water?

Algemene campervragen en -opmerkingen.
johan1950
Berichten: 1377
Lid geworden op: ma 01 jul 2013, 13:01
Locatie: Oosten des lands

Re: Schoonwatertank: vers water?



Bericht door johan1950 »

Voor de winter laten we ons hele watercircuit leeglopen en blazen de slangen door.
Gedurende de winter staan alle kranen en aftappen open en ligt de deksel los op de watertank.
We vullen de watertank na de winter en vullen verder alleen maar bij.
We gebruiken het water voor douchen, koken, koffie zetten en drinken.
We doen dit al 18 jaar met onze campers en daarvoor 20 jaar met boten.
Alle verhalen hier lezende vraag ik me af: Hebben we 38 jaar heel veel geluk gehad of zijn alle risico's zwaar overdreven en lopen gezonde mensen praktisch geen risico.
Ik houd het op het laatste.
Johan en Ina Gols
Gebruikersavatar
KTManiac
Berichten: 3210
Lid geworden op: do 19 jul 2012, 16:04
Locatie: Made

Re: Schoonwatertank: vers water?



Bericht door KTManiac »

Ik ook. :thumbup:
Gebruikersavatar
rinuss
Berichten: 401
Lid geworden op: ma 03 mar 2008, 17:49
Locatie: Delfgauw

Re: Schoonwatertank: vers water?



Bericht door rinuss »

johan1950 schreef:
vr 20 apr 2018, 23:09
Voor de winter laten we ons hele watercircuit leeglopen en blazen de slangen door.
Gedurende de winter staan alle kranen en aftappen open en ligt de deksel los op de watertank.
We vullen de watertank na de winter en vullen verder alleen maar bij.
We gebruiken het water voor douchen, koken, koffie zetten en drinken.
We doen dit al 18 jaar met onze campers en daarvoor 20 jaar met boten.
Alle verhalen hier lezende vraag ik me af: Hebben we 38 jaar heel veel geluk gehad of zijn alle risico's zwaar overdreven en lopen gezonde mensen praktisch geen risico.
Ik houd het op het laatste.
Een enkeling heeft gewoon pech.
Gebruikersavatar
faalhaas
Berichten: 1416
Lid geworden op: wo 19 mei 2010, 11:10

Re: Schoonwatertank: vers water?



Bericht door faalhaas »

Wat me nogal opvalt is de discussie over legionella hier in dit topic. Daarom heb ik bij kenners in mijn netwerk wat vragen uitgezet. Een samenvatting van dr antwoorden:

- Legionella groeit jet beste in besmet water bij een temperatuur tussen de 20°C en 50°C. Bij een aanhoudende temperatuur boven de 60°C steft de bacterie. Bij een lagere remt temperatuur de ontwikkeling maar de bacterie zal niet sterven.
- De bacterie kan alleen in water overleven
- De bacterie hecht zich niet aam het oppervlak van leidingen of tanks. Maar de biofilm op de wand geeft de beste kans op overleven.
- Een normale waterslang (jachthaven / camping / thuis) heeft een gering maar niet afwezig risico. Dit risico is gering omdat er in principe geen bron is voor een besmetting. Als de besmetting wel heeft plaatsgevonden kan er een risico zijn.

-- De slang (op haspel) moet altijd een paar minuten de kans krijgen om te spoelen voor het water in te nemen. (dit is lekker handig met die betaalpalen die je steeds vaker ziet).
Als je in de rij staat om te vullen (of er is 10 minuten geleden nog iemand voor je aan het vullen geweest is het dus ook prima).
-- De korte slang (voorbeeld Alois met kleine tankjes) zal na het vullen leeglopen en is dus geen risico. Als die kraan vrel wordt gebruikt is er sowieso weinig risico.


-+-+-+-+-

Tot zover de bron. Nu de praktijk.
In de wetenschap dat we water zonder een ontwikkelde bacterie kolonie in de tank te gooien.

De tank is echter wel een is echter wel een risico. Ongeacht de kleur op plaatsing van een tank is een temperatuur boven 20°C in zuidelijke landen niet ondenkbaar. In die omstandigheden kan een kleine hoeveelheid bacteriën zich in enkele uren ontwikkelen tot milienen.

Is dat een probleem? In principe niet, maar het kan wel.

Legionella besmet water kan je veilig drinken, ook ongekookt. De bacterie kan dr zuurhuishouding van de maag niet aan en zal sterven.

De besmettingshaard is het inademen van waterdruppels. Bij een gezonde niet-roker zullen de waterdruppels door re neusharen worden gefilterd en afgevoerd. Komen de druppels in de longen dan kan er een besmetting ontstaan. Daarover straks meer.

+-+-+-

In de camper hebben we dus een watertank die geschikt is voor het ontwikkelen van Legionella. Verder zijn we biet in staat om bij stilstand het systeem volledig te legen.
Tegenstrijdige berichten zijn er over het ontsmetten, ik gebruik altijd chloor, maar volgens sommige kenners is dat niet afdoende. Ook daarover later meer.

Als er in de tank een besmetting is wordt het risico reëel als er wordt gedoucht, wegens de kleine ruimte eigenlijk voor alle inzittenden.
De mengkraan mengt besmet koud water met ontsmet heet water. Het uistromende water van 36°C tot 40°C is te koud om het water te ontsmetten. Als het wel warm genoeg was zou de tijdsduur te kort zijn.

Hetzelfde risico bestaat ook bij het gebruik van een solar-shower.

+-+-+-
De veteranen ziekte begint als een soort longontsteking, droge hoest en koorts. Dat is eenvoudig te onderschatten (ik ben gewoon verkouden) of verkeerd in te schatten door een arts (patiënt verdoet mijn tijd met een verkoudheid).
Als je omstandigheden aan boord hebt waarbij er een besmettingshaard aan boord kan zijn, en je bent ern risico groep en je vertoont symptomen, Ga naar een arts en verklaar de situatie, een simpele urine proef kan een legionella aantonen. In ee vroeg stadium is de ziekte goed te bestrijden.

+-+-+-
Voorkomen?
Bijna onmogelijk dus, door de inrichting van de camper zal er alrijd sprake zijn van stilstaand water in tank of in leidingen. Geen enkele camper zal zo zijn ingericht dat het systeem tijdens stalling volledig droog is.

Tijdens gebruik zijn er beperkende maatregelen (zie boven) maar die geven geen garantie. Ook het volledig spoelen van het systeem om de 48 uur geeft geen 100% garantie. Daarnaast ben je dan meer bezig met watermanagement dan met vakantie. En watermanagement laat ik liever aan de koning over :)

Zelf gebruik ik al jaren een methode die twee uitgangspunten heeft: chloor en warmte.
Voordat mijn camper gestald wordt laat ik de tank aflopen. Daarna vul ik de tank 1 liter chloor en 9 liter water.
Daarmee spoel ik koud- en warm- water totdat de tank leeg is. Daarna de standaard aftap procedure met leegblazen. Zo probeer ik te zorgen dat alle restjes water in het systeem chloorhoudend zijn. Al is het niet bewezen dat legionella aan chloor sterft, heb ik het idee dat de groei van ongewenst spul zal worden geremd.

Bij ingebruikname gaat er via de slang heet water in de tank (hiervoor heb ik een heet-water buitenkraan aangelegd). Water van ca 70°C gaat in de tank. Pomp aan en warm+koud water kraan aan. Dit laat ik een minuut of 5 lopen.
Daarna aftappen en weer vullen met koud water.

+-+-+-
Dit geeft natuurlijk allemaal geen garanties, maar wellicht wel een beetje context.
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27413
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Re: Schoonwatertank: vers water?



Bericht door Marco Polo »

Drinken geen probleem
Alleen vernevelen.
Douchen dus.
Truma op 60 graden (en af en toe na opwarmen even laten staan dan loopt ie nog wat door)
No problem.
Gebruikersavatar
roze
Berichten: 671
Lid geworden op: vr 21 jul 2006, 0:15
Locatie: Valkenswaard
Contacteer:

Re: Schoonwatertank: vers water?



Bericht door roze »

Zou een o3 systeem afdoende bescherming bieden?

Eventuueel in combinatie met een 3M waterzuivering?

Wij drinken overigens ook uit onze watertank. Maar voor een toekomstige trip naar Marokko willen we wat meer voorzorgsmaatrelen nemen.
Rob Zeijen | Hymer S660 | 1993 | MB 410 D | automaat |

Info over de retro S-serie van Hymer: www.beremooiehymers.nl
jansloos
Berichten: 6849
Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

Re: Schoonwatertank: vers water?



Bericht door jansloos »

=======================

Faalhaas,

ik kan mij vinden in het hele verhaal. Beetje mijn werkwijze.
Waar ik nog niet uit ben, net als bij jou, is dat leidingen leegblaázen.
Zo breng je toch weer narigheid in de leiding.
Of gebruik je perslucht? Waar dan weer olie in kan zitten!


Roze,
Kijk eens bij Aliexpres. Tientalle mogelijkheden. En ze doen allemaal hetzelfde.

Nu ik het toch over ozon heb, zou het zin hebben dat je zo,n ozon generator gedurende de winter in de lege tank hangt?
U wilt toch iets van elektra weten?

Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8866
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Schoonwatertank: vers water?



Bericht door kampo »

@Faalhaas
Mooi verhaal. Ik ken het.
Wat ontbreekt is dat sommige mensen veel gevoeliger zijn dan anderen.
Tot de groep van risico behoren, ouderen, kinderen, mensen met een zwakke gezondheid.
Behalve over verwarmen boven de 60°C kan je ook nog wat vertellen over de filtratiemogelijkheden, osmose en UV stralen.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
Zonneke
Berichten: 1751
Lid geworden op: zo 09 sep 2018, 19:47

Re: Schoonwatertank: vers water?



Bericht door Zonneke »

Wil geen nieuwe topic openen dus plaats de bdenking hier.
Onlangs flesje Hadex gekocht om drinkwater te desinfecteren.
Nu staat er te lezen op de verpakking: Werkzame stof Natriumhypochloriet.
De samenstelling van de oplossing staat er ook : 47.6/L dus het flesje bevat welgeteld 11.9 gr werkzame stof.
In feite is Natriumhypochloriet een soort chloor.
Omgerekend naar de prijs per liter chloor/javel kom je dan aan het duizelingwekkend bedrag van +/-1600,- :shock: :shock:
Vrees dat ik me toch wat heb laten rollen dan ... :-B :-B
johan1950
Berichten: 1377
Lid geworden op: ma 01 jul 2013, 13:01
Locatie: Oosten des lands

Re: Schoonwatertank: vers water?



Bericht door johan1950 »

5 % Natriumhypochloriet opgelost in water noemen we bleekwater wat te koop is voor € 2,00/ltr.
Johan en Ina Gols
Gebruikersavatar
hurktoilet
Berichten: 8230
Lid geworden op: za 14 jan 2012, 12:59
Contacteer:

Re: Schoonwatertank: vers water?



Bericht door hurktoilet »

De kracht van marketing: vergeet de naam bleekwater en noem het drinkwater desinfectie! Et voila! Beoordeling van bijna vijf sterren van 33 klanten van Obelink, die 17 euro 30 betaald hebben voor een flesje van een kwart liter.
Ik geloof dat ik het verkeerde vak gekozen heb... :bang:
Peter (dankt zijn nick aan de Frankrijk-website die hij jarenlang had)
Twitter: @Camper_toerist
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27413
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Schoonwatertank: vers water?



Bericht door Marco Polo »

Wat bijzonder is is dat als je op natriumhypochloriet zoekt dit zwaar vergif is zonder drempelwaarde.
Wel te gebruiken voor desinfectie maar niet voor menselijke consumptie
En op 1 of andere manier heeft Hatenboer het toch voor elkaar gekregen om hier goedkeuring voor te krijgen.
Zit overigens ook bijna niks in.
1-18mg natriumhypochloriet per liter product volgens de goedkeuring van de overheid.
(Een liter pure NaOCl is al te krijgen voor een kleine 2,5 euro, handelsverpakking)
Gebruikersavatar
bently
Berichten: 2437
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 10:52
Locatie: Wijlre

Re: Schoonwatertank: vers water?



Bericht door bently »

In zwembaden word ook Natriumhypochloriet in het water gedaan.
Groeten, Henk Geurts

Hymer Tramp 654 SL - Fiat Ducato 250 - 2.3 Multijet - 157 pk - 2008

http://mooimooimoi.blogspot.nl/

http://mooimoimooi.blogspot.nl/
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8866
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Schoonwatertank: vers water?



Bericht door kampo »

Net de fris watertanks gevuld met 5kg citroenzuur opgelost in 100liter warm water.
Vervolgens gespoeld en wat rond gereden waarna verder aangelengd met nogmaals 100 liter zodat ik aan 2.5% kwam.
Na 2 dagen laten intrekken en doorspoelen het sapje verwijderd.
Wat opvalt is dat de citroensmaak niet weg was na 3 keer spoelen.
Moest toch wel een keer of 6 om het citroen smaakje niet meer te proeven.
Nadien was douchekop zeefje verstopt met kalk debris. Benieuwd of er nog andere problemen opduiken.

Je bent er even mee bezig en blijft gevaarlijk.
Groeten Kampo
Plaats reactie