camper herstellen vraagjes

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Plaats reactie
pietermeurs
Berichten: 5
Lid geworden op: za 30 dec 2017, 22:01

camper herstellen vraagjes



Bericht door pietermeurs »

Dag allemaal,

ik ben sinds een tijdje ook eigenaar van een camper (een oude Ford Transit Urbano Pegasus uit 1994). Eerder hebben jullie me al geholpen met het zoeken/repareren naar een raampje dat gebarsten was. Bij wat verder nakijken nagaan, bleek dat er ook een vochtprobleem was. Dat leek niet zo erg toen we hem kochten, maar blijkbaar is het toch serieus: echt rotte balken en gewoon water in de alkoof onder de dekplaat (boven het bestuurdersgedeelte dus). Ik zal in de toekomst proberen wat foto's toe te voegen. Nu heb ik ondertussen goed begrepen hoe we dit best herstellen van binnen (hout vervangen, nieuwe pur/isolatie ertegen). Desalniettemin zijn alle tips welkom. Ik dacht zelf aan pur-platen als isolatie. Via een vriend kan ik er krijgen die aan beide zijden zelfklevend zijn.

Ik had vooral een vraagje over de afwerklijstjes aan de buitenkant. Deze hebben ook hun beste tijd gehad, speel ik met de idee om ook die te vervangen. Het gaat om twee soorten lijsten: de alu afwerkprofielen waar je zo een biesje kan inleggen (waar de schroeven achter verstopt zijn waar de balken ingeschroefd zijn), maar ook om de hoekprofielen (de overgang van de voor en bovenkant naar de zijkant, aan de alkoof).

Iemand tips waar je die best kan vinden/kopen/...?

Alvast dank!
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51288
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: camper herstellen vraagjes



Bericht door Kroppie »

jasicamp in leek (drente)

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
MonRoe
Berichten: 17482
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 7:15
Locatie: Well (L) na 55 jaar randstad nu het rustige Noord Limburg
Contacteer:

Re: camper herstellen vraagjes



Bericht door MonRoe »

mee eens, jasicamp heeft veel. afgelopen vrijdag daar ook sierlijsten gekocht.


Verzonden vanaf een mobiel apparaat, kan dus een kort antwoord zijn met eventueel typefouten.
Afbeelding

Wij waren met onze ex-campers in: Andorra - België - Denemarken - Duitsland - Frankrijk – Griekenland – Hongarije - Italië – Liechtenstein - Luxemburg – Monaco - Nederland - Oostenrijk - Polen - Portugal - Republiek San Marino – Spanje - Tsjechië
pwhooftman
Berichten: 1825
Lid geworden op: zo 10 mei 2015, 23:26

Re: camper herstellen vraagjes



Bericht door pwhooftman »

Het nadeel van pur platen is wel dat je er alleen volkomen rechte vlakken mee kan bedekken. Let met Pur schuim op: het kan zoveel kracht zetten dat het triplex kan doen opbollen, dus het is niet de bedoeling dat je er hele holtes mee opvult. Mijn advies zou zijn om te kijken hoe het origineel is geconstrueerd, en dat zo goed mogelijk opnieuw bouwen. Je zult in ieder geval het houtwerk onder de sierlijsten moeten vernieuwen om de schroeven dan weer grip te geven en de sierlijsten strak te trekken. En denk bij Jasicamp ook meteen aan de afdichting onder die strippen; je kunt met kit uit de spuit werken. maar je kunt ook kant en klare butylstrips kopen waar je een beschermlaag vanaf trekt en onder de strip plaatst, scheelt een hoop geklieder.
Gebruikersavatar
linfiel
Berichten: 235
Lid geworden op: vr 27 mei 2011, 15:11
Locatie: Den Helder

Re: camper herstellen vraagjes



Bericht door linfiel »

Ik zou tempex (piepschuim) platen gebruiken er voor, deze kan je in verschillende diktes kopen en is brandwerend ook nog, nieuwe laten tussen het tempex en weer mooi bekleden, ruikt de Camper weer als nieuw.
Groet. Linfiel.
Gebruikersavatar
annoh
Berichten: 1875
Lid geworden op: za 18 aug 2012, 22:05
Locatie: St. Jacobiparochie
Contacteer:

Re: camper herstellen vraagjes



Bericht door annoh »

Tempex is niet brandwerend maar brandvertragend.
Arie55
Berichten: 5680
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: camper herstellen vraagjes



Bericht door Arie55 »

Tempex NIET in plafond gebruiken, dan wakkert het juist een brand aan. Het gaat druppen en daardoor wakkert het de brand aan. Tempex in wanden kan wel.

Arie
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
jielus
Berichten: 2878
Lid geworden op: za 20 jul 2013, 16:34
Locatie: Noord-Vlaanderen

Re: camper herstellen vraagjes



Bericht door jielus »

Schermafbeelding 2018-04-23 om 12.08.53.JPG
Schermafbeelding 2018-04-23 om 12.08.53.JPG (73.55 KiB) 801 keer bekeken
Wat zegt U?
Onze avonturen zijn niet meer te volgen op onze website: "Travels and Troubles"
jurgenc
Berichten: 1866
Lid geworden op: di 01 jan 2013, 20:59
Locatie: Limburg, België

Re: camper herstellen vraagjes



Bericht door jurgenc »

De ene heeft het over EPS en de andere over de brandveiligere versie EPS-SE?
H20
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: camper herstellen vraagjes



Bericht door de Jonckheer »

Wat maakt het uit? Bij brand is ie sowieso verloren.
Plaats reactie