Advies gezocht voor (zelfbouw)camper als soort van Digital Nomad

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Plaats reactie
Silvos
Berichten: 34
Lid geworden op: di 03 okt 2017, 22:49

Advies gezocht voor (zelfbouw)camper als soort van Digital Nomad



Bericht door Silvos »

Hallo allemaal,

Na enige tijd en twijfelen toch besloten hier een topic te openen met een wat andere invalshoek dan denk ik de meesten hier. Laat ik dat kort toelichten; ik ben een alleenstaande man van 30 met een lichte vorm van Autisme. Hieraan zitten wat nadelen (vooral op sociaal vlak) maar ook wat voordelen, waardoor ik het geluk heb dat ik momenteel kan leven van mijn inkomsten uit online freelancewerk.

Doordat ik nog vrij jong ben en in principe locatieonafhankelijk mijn werk kan doen is het idee ontstaan om met een camper door Europa te reizen – gezien ik ook een groot liefhebber ben van kamperen. Ik vind dit ook wel eng en spannend, vooral het alleen reizen maar aan de andere kant heb ik zoiets, ik heb nu deze kans dus waarom zou ik het niet doen – er is niet veel wat mij thuis houdt en ik heb beperkte vaste lasten.

Wat is het doel?

Het doel is een beetje afhankelijk van hoe goed het bevalt om alleen te reizen. Het liefst zou ik toewerken naar een volledig zelfvoorzienende camper waarin ik meerdere weken/maanden achter elkaar vrij kan staan. Maar zeker in het begin is eigenlijk vooral het doel erop uit gaan en toch mijn dagelijks werk doen en zal ik dan ook voornamelijk campings opzoeken met bijvoorbeeld kleine tripjes zoals een weekeind ardennen of een midweek in Duitsland.

Ideaal zou zijn (zeker in het begin) als ik de camper/ het busje ook nog privé kan gebruiken. Dat bespaart mij de kosten uit van een tweede auto en ik maak toch niet zoveel kilometers buiten vakanties om.

Wat is het budget?

Mijn startbudget is beperkt maar ik wil graag deze zomer al reizen, ik heb nu gelijk een budget beschikbaar van 3000 tot 4000 euro. Het goede nieuws is wel dat ik door een langlopende opdracht een stabiel inkomen heb dus ik kan het mij veroorloven om maandelijks circa 20 uur arbeid en 500 euro in de camper te steken. Het idee is dus een beetje klein beginnen en langzaam uitbouwen zowel qua voorzieningen als qua reizen.

Waarom geen caravan?
Ik heb zelf geen zware auto en een zware auto aanschaffen puur om comfortabel een caravan te trekken vind ik niet heel nuttig. Daarnaast heb ik een voorkeur voor zelfbouw/zelf indelen van mijn voertuig en dat kan bij caravans vaak niet of beperkt.

Waarom zelfbouw?
Graag zou ik mijn camper zelf inrichten omdat ik het leuk vind. Daarnaast spelen kosten een rol, door stapsgewijs de camper in te richten kan ik met een beperkt startbudget toch eindigen met een leuk aangeklede camper. Tot slot zijn mijn wensen en achtergrond vrij specifiek waardoor ik wellicht andere voorkeuren/keuzes heb dan de meeste standaardcampers. Zo heb ik bijvoorbeeld geen behoefte aan een kookpit of grote koelkast omdat ik zelf niet goed kan koken. Dan neem ik liever een maaltijdsalade of ga ik naar een lokaal restaurantje.

Welke opties heb ik zelf al in overweging?
Hier beginnen mijn twijfels en hopelijk jullie adviezen. Er zijn namelijk zoveel mogelijkheden maar ik ben ook erg koppig en kritisch dus als een bepaald voertuig me niet aanspreekt wil ik het eigenlijk niet. Grofweg zijn er 3 opties.

Optie 1: Grote Bus (Sprinter/Boxer/Master etc)
De eerste optie is een grote bus kopen en deze langzaamaan vullen met de benodigde wensen,
+ Toekomstbestendig qua ruimte en uitbreiding (bijv. installeren dieselverwarming of airco)
+ Betaalbaar in aanschaf / genoeg keuze
- te groot om prive te gebruiken
- onderhoudsproblemen bij mijn budget(?)
- veel tijd en werk om zo’n grote bus helemaal in te richten naar wens
- niet erg toekomstbestendig qua verbruik/milieuzones

Optie 2: Kleine bus (Combo/Partner/Expert)
Tweede optie is een kleine bus. Groot nadeel hiervan vind ik dat voor de bruikbaarheid en het kwarttarief eigenlijk een hefdak wel vereist is. Ik ben hier met name niet zo’n fan van vanwege inbraakrisico en omdat ik me kan voorstellen dat de isolatie van zo’n ding in de winter niet geweldig is. Wel natuurlijk ideaal qua formaat om ook nog dagelijks mee vooruit te kunnen. Vooral de Dacia Dokker Van vond ik hierbij interessant, voor iets boven mijn budget (circa 5.000) euro koop je een Euro 5 diesel met 90.000 km uit 2013 – een basic bus waarmee je lang kan doen.
+ Ideaal compromis qua ruimte onderweg en dagelijks gebruik
+ Ook nog enigszins acceptabel prive te gebruiken
+ Ruim aanbod aan bussen
- hefdak is inbraakgevoelig en beperkt isolatiewaarde (?)
- beperkt zelfvoorzienend te maken (loont het uberhaupt om op zo’n kleine bus bijvoorbeeld dieselverwarming te installeren?) / te weinig ruimte om langer te reizen/ in de winter te reizen

Optie 3: Pick-up (Fiat Strada/Peugeot Hoggar)
Derde optie is een pick-up. Dit lijkt me vooral handig omdat ik buitenom het reizen gewoon een ‘normale’ auto heb en omdat ik helemaal los zou kunnen gaan op het zelfbouw gedeelte wat in de bak komt. Nadeel is dat in mijn budget / segment (kijk toch ook een beetje naar verbruik). Alleen de Fiat Strada na voren komt. In Brazilie verkopen ze ook nog de Peugeot Hoggar. Vind ik persoonlijk een geniaal ding omdat mijn eerste auto een 206 was, maar 4.000 euro lappen om zo’n ding uit Brazilie te laten komen gaat wel wat ver helaas en is boven budget.
+ Fijn compromis tussen onderweg zijn en dagelijks gebruik
+ Lekker origineel / opvallend
+ Veel creativiteit bij ontwerpen van de opbouw in de bak
+ Beperkte ruimte net als bij de kleine bus op de lange termijn
- Beperkte keuze
- Lelijk (zowel de Strada als de opbouw waarschijnlijk)
- Wellicht is het maken van de opbouw duurder dan verwacht

Optie 4: Hatchback van / stationwagen
Vierde en kleinste optie is een normale stationwagon zelfs een Hatchback van (al dan niet uitgevoerd met een hefdak). Groot voordeel is hierbij de keuze en het feit dat de auto normaal gebruikt kan worden. Beetje het idee uit die Afrika trip van Top Gear waar ze kamperen in stationwagons, dat idee. Ik zag zelfs nog een Mazda 121 Van voor weinig geld. Stel je zet daar een hefdak in en je gooit de bijrijdersstoel plat voor een 1 persoonsbed heb je wel een superkleine, superzuinige camper waarin je in kan slapen en zitten. Toch denk ik dat dit wat te spartaans is.
+ Zeer makkelijk ook dagelijks te gebruiken
+ Veel aanbod / keuze
+ Vrij zuinig in verbruik en wegenbelasting
- Lelijk (persoonlijk misschien, maar stationwagons spreken me niet aan)
- Minder praktisch / minst praktische oplossing als je meer dan een paar dagen weggaat of als het slecht weer is
- Bijna onmogelijk wat fijnere voorzieningen in te bouwen zoals een wat breder bed, (grotere) huishoudaccu etc.

Conclusie,
Ik ben er nog niet helemaal over uit en ga alle kanten op. Wellicht dat jullie wat zinnige dingen kunnen zeggen om mijn keuze te beperken. Het leukste zou ik eerlijk gezegd zo’n Peugeot Hoggar vinden maar dat importtraject is echt te tijdrovend en onbetaalbaar. De verstandigste keuze is wellicht een Dacia Dokker mooi ombouwen? Vrij jonge auto, middenweg qua ruimte en comfort en als je de ombouw netjes houdt is de restwaarde hopelijk ook wel oké. Toch ben ik niet kapot van die optie – ook niet omdat hij inclusief BTW eigenlijk wat boven budget is.

Samengevat, Alle tips en advies zijn welkom!
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80323
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: Advies gezocht voor (zelfbouw)camper als soort van Digital Nomad



Bericht door Dafluc »

Wil je een camper op kwarttarief wegenbelasting, dan zul je aan de inrichtingseisen moeten voldoen die daarvoor gelden. Te vinden op de site van de belastingdienst. Ik denk dat de Dacia te klein is. En in een camper moet een keukenblok aanwezig zijn.
Heb je een eigen bedrijfje dan kan hij ook op grijs kenteken, ook daaraan zijn inrichtingseisen verbonden.
Het nadeel van langzaam ombouwen is dat je bepaalde dingen niet in een grijs kentekenbus mag hebben (zoals zitplaatsen).
Bedenk dat genoemde pick-ups hier bij mijn weten niet zijn verkocht. Als ze hier geen typegoedkeuring hebben zou het een moeilijk verhaal kunnen worden.
Gezien het budget zou een bestelbus het meest haalbare zijn. Los bed achterin en wat bagagekisten en klaar.
Afbeelding
Vertrokken4
Berichten: 4187
Lid geworden op: ma 06 aug 2007, 21:44

Re: Advies gezocht voor (zelfbouw)camper als soort van Digital Nomad



Bericht door Vertrokken4 »

Contact Dreamingone hier op het forum. Hij heeft voor 90% procent hetzelfde voor als jij en had in december de bus (Renault Master) al aangeschaft. Hoever hij is met de bouw weet ik niet.

We hebben samen het concept uitgewerkt om zo autarkisch mogelijk te kunnen zijn.

Groetjes,

JP
Toxiq
Berichten: 320
Lid geworden op: vr 30 mar 2018, 22:39
Locatie: Limburg

Re: Advies gezocht voor (zelfbouw)camper als soort van Digital Nomad



Bericht door Toxiq »

Zo een hele kleine auto lijkt me als je lang weg wil zijn niet erg prettig
Denk aan opslag kleding, voedsel, boeken etc

Bussen van het maatje L2h2 etc zijn er veel te koop, je schrijf hierbij dat het veel tijd kost om in te bouwen, dat is niet echt waar
Soms worden dingen wat groter/langer en toch bouwt het sneller dan een kleine bus, simpelweg omdat je meer ruimte hebt, je hoeft tot in de laatste mm je trukendoos open te trekken om iets er in te krijgen

Rechtop kunnen staan/lopen lijkt me toch wel erg prettig
Wij waren ook geregeld met onze boot op stap, kon je (net) niet rechtop in staan, dat gaat wel tegen staan hoor

Je wil zelfvoorzienend zijn, dan heb je ruimte nodig voor accu's en zonnepanelen, water enz.
Als je nog langer weg wil is het zelfs prettig als je een kleine windmolen voor energie kan meenemen, zie je veel op boten en die worden steeds stiller (ze zijn niet heel groot) heb je dan een periode slecht weer (en dikwijls gaat dat gepaard met meer wind) dan kun je toch je accu's laden\

Wij hebben net een Renault Master 3.0 gekocht uit 2006, 205k op de teller, ziet er fantastisch uit, daar betaalde we 4250 voor (en is aantoonbaar goed onderhouden)
Met een hamer past alles
Silvos
Berichten: 34
Lid geworden op: di 03 okt 2017, 22:49

Re: Advies gezocht voor (zelfbouw)camper als soort van Digital Nomad



Bericht door Silvos »

Toxiq schreef:
do 05 apr 2018, 19:10
... Knip...

Wij hebben net een Renault Master 3.0 gekocht uit 2006, 205k op de teller, ziet er fantastisch uit, daar betaalde we 4250 voor (en is aantoonbaar goed onderhouden)
Bedankt voor de tip, vanuit dit standpunt dus beter iets groter dan iets kleiner.
Jervig schreef:
do 05 apr 2018, 18:47
Contact Dreamingone hier op het forum. Hij heeft voor 90% procent hetzelfde voor als jij en had in december de bus (Renault Master) al aangeschaft. Hoever hij is met de bouw weet ik niet.

We hebben samen het concept uitgewerkt om zo autarkisch mogelijk te kunnen zijn.

Groetjes,

JP
Bedankt ook voor de tip, ik zal hem eens benaderen. Overigens is het autarkische verhaal vanwege de kosten echt een langetermijn doel, het zou fijn zijn als ik het in dezelfde bus kon doen maar wellicht is dat niet haalbaar en moet ik tzt als ik wat meer spaargeld heb een nieuw project beginnen daarvoor.
Dafluc schreef:
do 05 apr 2018, 18:37
Wil je een camper op kwarttarief wegenbelasting, dan zul je aan de inrichtingseisen moeten voldoen die daarvoor gelden. Te vinden op de site van de belastingdienst. Ik denk dat de Dacia te klein is. En in een camper moet een keukenblok aanwezig zijn.
Heb je een eigen bedrijfje dan kan hij ook op grijs kenteken, ook daaraan zijn inrichtingseisen verbonden.
Het nadeel van langzaam ombouwen is dat je bepaalde dingen niet in een grijs kentekenbus mag hebben (zoals zitplaatsen).
Bedenk dat genoemde pick-ups hier bij mijn weten niet zijn verkocht. Als ze hier geen typegoedkeuring hebben zou het een moeilijk verhaal kunnen worden.
Gezien het budget zou een bestelbus het meest haalbare zijn. Los bed achterin en wat bagagekisten en klaar.
Bedankt voor je reactie, ik was al wel bekend met de inrichtingseisen maar had ze even niet nagelopen. Laadruimte van de Dokker Van is inderdaad 12 cm te ondiep en 3 cm te laag :problem: Overigens is de Fiat Strada wel in Nederland verkocht, ik denk inderdaad dat de Pick-ups meer een leuk idee zijn op papier maar in de praktijk wat lastiger/kostbaarder/onpraktischer dan ik verwacht. Jammer dat die Dokker net te klein is.
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80323
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: Advies gezocht voor (zelfbouw)camper als soort van Digital Nomad



Bericht door Dafluc »

Je kunt het maandgeld natuurlijk ook gewoon uitgeven aan benzine. Deze is klaar en camper en auto tegelijk.
Afbeelding
Gebruikersavatar
annoh
Berichten: 1875
Lid geworden op: za 18 aug 2012, 22:05
Locatie: St. Jacobiparochie
Contacteer:

Re: Advies gezocht voor (zelfbouw)camper als soort van Digital Nomad



Bericht door annoh »

Je zou ook eens naar de Renault Trafic = Opel Vivaro = Nissam Primastar kunnen kijken en dan in de uitvoering L2H2. Je hebt geen hefdak nodig. Enkel plaatsen simpel kooktoestelletje, 2 draaistoelen, tafeltje, kastruimte en bed. En heb je wat geld dan plaats je een zijraam.
Hier een voorbeeld, iets boven je budget:
https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/bes ... ousPage=lr
Toxiq
Berichten: 320
Lid geworden op: vr 30 mar 2018, 22:39
Locatie: Limburg

Re: Advies gezocht voor (zelfbouw)camper als soort van Digital Nomad



Bericht door Toxiq »

Silvos schreef:
do 05 apr 2018, 19:29
Bedankt voor de tip, vanuit dit standpunt dus beter iets groter dan iets kleiner.
Nu ja, dat is voor iedereen verschillend, maar het geeft wel wat meer speelruimte
Ik heb geen camper ervaring, wel boot en tourcaravan, de boot van 8 meter heeft lang zo veel ruimte niet als de caravan van 650 meter (vierkante doos)
Ondanks dat het heerlijk is op het water is de caravan meer thuis (maar wel voor langere ritten, vandaar een camper er bij )

Duik eens in de zelfbouw draadjes (doe ik ook) er zitten echt kunstenaars hier op het forum (ik mag graag met hout knutselen maar ik zie dingen voorbij komen waarbij ik nog verbleek (mooi))

Een grotere bus geeft bijv. de optie tot een bed over dwars (als je niet té groot bent) dat scheelt ruimte
Ik zal een bed dat je in elkaar schuift (over dwars) super gaaf

Ik snap waar je heen wil met het bouwen op termijn, dat wil ik ook
eerst het noodzakelijk er in en dan mooi/functioneel maken

Succes
Met een hamer past alles
Gebruikersavatar
douwewe
Berichten: 93
Lid geworden op: za 31 mar 2018, 13:49
Locatie: sexbierum

Re: Advies gezocht voor (zelfbouw)camper als soort van Digital Nomad



Bericht door douwewe »

vergeet ook niet bij het kopen van een bedrijfs bus dat er nog btw betaald moet worden
wat jonger de bus wat meer btw je moet betalen om hem op geel kenteken te krijgen
tevens lees je ook even in wat een bus aan belasting kost zo lang hij niet is omgebouwd tot camper
ik weet dat ik daar op leeg loop en dat niet zo lang kan vol houden om zulke bedragen te moeten afdragen
voor mijn vito zat het volgens mij op zo tussen de 500 a 600 euro en per kwartaal
dus dan wil je wel heel graag dat hij snel is omgekeurd tot echte camper
een probleem is pas een probleem wanneer jij ergens een probleem van maakt
Gebruikersavatar
annoh
Berichten: 1875
Lid geworden op: za 18 aug 2012, 22:05
Locatie: St. Jacobiparochie
Contacteer:

Re: Advies gezocht voor (zelfbouw)camper als soort van Digital Nomad



Bericht door annoh »

wat jonger de bus wat meer btw je moet betalen om hem op geel kenteken te krijgen
BTW hangt af van verkoopprijs en hangt niet af van leeftijd.

BPM hangt af van leeftijd en hangt niet af van verkoopprijs.
Silvos
Berichten: 34
Lid geworden op: di 03 okt 2017, 22:49

Re: Advies gezocht voor (zelfbouw)camper als soort van Digital Nomad



Bericht door Silvos »

douwewe schreef:
vr 06 apr 2018, 20:13
vergeet ook niet bij het kopen van een bedrijfs bus dat er nog btw betaald moet worden
wat jonger de bus wat meer btw je moet betalen om hem op geel kenteken te krijgen
tevens lees je ook even in wat een bus aan belasting kost zo lang hij niet is omgebouwd tot camper
ik weet dat ik daar op leeg loop en dat niet zo lang kan vol houden om zulke bedragen te moeten afdragen
voor mijn vito zat het volgens mij op zo tussen de 500 a 600 euro en per kwartaal
dus dan wil je wel heel graag dat hij snel is omgekeurd tot echte camper
Gezien ik de bus ook kleinzakelijk zal gebruiken als ZZP'er komt hij of op Grijs kenteken of op camperkenteken waardoor de kosten beperkt blijven.
Toxiq schreef:
do 05 apr 2018, 20:55
Silvos schreef:
do 05 apr 2018, 19:29
Bedankt voor de tip, vanuit dit standpunt dus beter iets groter dan iets kleiner.
Nu ja, dat is voor iedereen verschillend, maar het geeft wel wat meer speelruimte
Ik heb geen camper ervaring, wel boot en tourcaravan, de boot van 8 meter heeft lang zo veel ruimte niet als de caravan van 650 meter (vierkante doos)
Ondanks dat het heerlijk is op het water is de caravan meer thuis (maar wel voor langere ritten, vandaar een camper er bij )

Duik eens in de zelfbouw draadjes (doe ik ook) er zitten echt kunstenaars hier op het forum (ik mag graag met hout knutselen maar ik zie dingen voorbij komen waarbij ik nog verbleek (mooi))

Een grotere bus geeft bijv. de optie tot een bed over dwars (als je niet té groot bent) dat scheelt ruimte
Ik zal een bed dat je in elkaar schuift (over dwars) super gaaf

Ik snap waar je heen wil met het bouwen op termijn, dat wil ik ook
eerst het noodzakelijk er in en dan mooi/functioneel maken

Succes
Ja ik snap je punt, maar ik zat erg te twijfelen tussen de afweging om de bus ook dagelijks te gebruiken. Als ik echt langere reizen zou gaan maken is het antwoord simpel, koop een grote bus zoals een Boxer H2 / L3 en ga die langzaamaan inrichten, hoe meer ruimte hoe beter. Echter dan heb ik daarnaast een aparte auto nodig omdat zo'n bus in het dagelijks verkeer gewoon teveel ruimte inneemt en teveel brandstof slurpt. Daarbij speelt mee dat ik mezelf in mn eentje geen echt lange reizen zie maken en dat het meer blijft bij weekeinden of midweekjes weg.

Vanuit dat oogpunt dacht ik, als ik nou een pick-up of klein busje met hefdak neem kan ik die gewoon dagelijks gebruiken (ik maak niet extreem veel/zakelijke en prive kilometers buitenom vakantie) en dan scheelt me dus de aanschaf van een extra auto + het gemak dat ik ook nog eens wat rommel in de bus kan laden bij een inklapbaar bed. Nadeel is natuurlijk de beperktere ruimte als ik wel op vakantie ga, ik zag gisteren een videofilmpje op Youtube van een Duitse man die zijn Dacia Dokker had omgebouwd tot mini-campertje. Best uitgebreid met zelfs een dieselverwarming erin maar dat is me toch echt te klein. Overal bukken en dingen neerklappen etc.

Dan is misschien toch een klasse Ford Transit of Vito met hefdak interessanter of de door Annoh hieronder genoemde L2H2 Traffic/Vivaro/Primastar, maar die vind ik (en dat mag misschien wat onbelangrijk/persoonlijk zijn) er zo spuuglelijk uitzien.
annoh schreef:
do 05 apr 2018, 20:18
Je zou ook eens naar de Renault Trafic = Opel Vivaro = Nissam Primastar kunnen kijken en dan in de uitvoering L2H2. Je hebt geen hefdak nodig. Enkel plaatsen simpel kooktoestelletje, 2 draaistoelen, tafeltje, kastruimte en bed. En heb je wat geld dan plaats je een zijraam.
Hier een voorbeeld, iets boven je budget:
https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/bes ... ousPage=lr
Dit is misschien wel de beste middenweg tussen groot en klein, maar zoals hierboven al aangegeven niet de mooiste optie (althans in mijn ogen).
Dafluc schreef:
do 05 apr 2018, 19:39
Je kunt het maandgeld natuurlijk ook gewoon uitgeven aan benzine. Deze is klaar en camper en auto tegelijk.
Ik vind zo'n ding wel supervet, maar teveel haken en ogen voor regelmatig gebruik.
Gebruikersavatar
Lieke59
Berichten: 28
Lid geworden op: wo 02 jul 2014, 22:39
Locatie: Bedum

Re: Advies gezocht voor (zelfbouw)camper als soort van Digital Nomad



Bericht door Lieke59 »

Hallo Silvos,
Dan is misschien toch een klasse Ford Transit of Vito met hefdak interessanter of de door Annoh hieronder genoemde L2H2 Traffic/Vivaro/Primastar, maar die vind ik (en dat mag misschien wat onbelangrijk/persoonlijk zijn) er zo spuuglelijk uitzien.

Ik rijd nu een paar jaar rond in zo'n lelijke Traffic L2H2. Voordeel: hij rijdt echt heel lekker. Als één persoonsbusje vind ik hem prima ruim.
Nog geschikt als prive-auto. Als je erin zit, zie je de buitenkant niet...
Arie55
Berichten: 5670
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: Advies gezocht voor (zelfbouw)camper als soort van Digital Nomad



Bericht door Arie55 »

Als ik je opties lees, dat weet je donders goed wat je wilt. Het is de keuze die JIJ uiteindelijk maken moet. Het mooie en goede van de vraagstelling is, is dat je al de plus en minnen opgeschreven hebt. Zet de tekst voor jezelf in een bestand en kijk/lees hetcaandachtig. Papier is geduldig een computer nog geduldiger... Bij een idee, gelijk erbij zetten. Druk het af en schrap daar de tekst die je niet bevalt.

Grote-kleine bus: Gezien het budget, zou ik het merendeel steken in een goed voertuig. Dus je zal een compromie moeten sluiten met jezelf. Handig lijkt me iets waar jij al in rechtop kan staan.

Gezien je budget hoef je je niet druk te maken over milieuzones; je mag er toch niet in. Mijn mening hierin is, dat je daar met een camper niks te zoeken hebt. De grotere supermarkten zijn meestal in de omstreken van een grote stad te vinden. En als je de stad in wil, openbaar vervoer of de fiets.

Dat je er niet uit bent geeft niks. Ik heb er ruim 2 jaar over gedaan om te vinden wat ik wilde en uiteindelijk toch nog een compromie. M.a.w. niks nieuws onder de zon.

Arie
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Gebruikersavatar
CamperCats
Berichten: 2
Lid geworden op: wo 23 mei 2018, 22:41

Re: Advies gezocht voor (zelfbouw)camper als soort van Digital Nomad



Bericht door CamperCats »

Hoi Silvos,

Wat jij omschrijft in je beginpost is onze ultieme droom. (oké, MIJN ultime droom, manlief is minder enthousiast). Als ik een baan had waarbij ik online inkomsten kon verdienen zou ik het wel weten, ik zou de huur van ons huis opzeggen en eropuit gaan. Er zijn ook tal van inspirerende (vaak amerikaanse) verhalen over het zogeheten 'Van life' maar die ken je vast al.

Omdat wij beide werken voor een baas en ik weer ga studeren binnenkort zullen we niet verder komen dan weekeindjes weg en korte vakanties. Toch hebben we vorige week een camperbusje gekocht. Het is een Fiat Ducato Hymer uit 1993 geworden. Hij heeft nu alleen 230V als hij aan de stekker staat maar dit willen we om gaan bouwen naar zelfvoorzienend want ons doel is (al dan niet stiekem) wildkamperen.

Ben jij er al uit wat het gaat worden en heb je misschien zelfs al iets gevonden?
Pootje van Binky & Boef en onze mooie Hymer Fiat Ducato 1.9TD uit 1993 mét badkamertje en cruise control, jaja :D
Afbeelding Afbeelding
Plaats reactie