Is 4250 kg een grens?

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Gebruikersavatar
rijschoollucassen
Berichten: 3065
Lid geworden op: zo 24 mar 2013, 13:45
Locatie: Mook
Contacteer:

Re: Is 4250 kg een grens?



Bericht door rijschoollucassen »

Natuurlijk geldt dat voor het land van herkomst. Ik meen (maar weet niet zeker) dat Duitsland de grens hoger heeft liggen, natuurlijk alleen voor de Duitse rijbewijzen.

Jaap
Besmet met het campervirus met een Mercedes Vito Marco Polo, daarna een Ducato Burstner T605 en nu een Adria Coral S 690 SC. Onze reisfilmpjes staan op YouTube, Jaap en Trijntje on tour.
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8676
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Is 4250 kg een grens?



Bericht door seth_space »

In Engeland gelden afwijkende grenzen. daar wil men de grens voor electro aangedreven vans ook naar 4250Kg tillen voor B rijbewijs.
https://assets.publishing.service.gov.u ... tation.pdf
The threshold for moving from a category B (car and van) licence to a category C1 (lighter goods vehicle) licence is currently 3500kg maximum authorised mass. But the government is proposing increasing that to 4250kg.

Current category B licence rules mean that people who passed their driving test prior to January 1st 1997 were usually allowed to drive a vehicle and trailer combination up to 8.2 tonnes, but people who passed their driving test on or after January 1st 1997 were only legally able to drive vehicles up to 3.5 tonnes.
Of dit ook klopt kan misschien iemand anders bevestigen
Similar laws already apply in France, Germany and Italy, and there is vehicle manufacturer optimism of change, which would allow electric vans to carry an extra 350–400kgs payload, thus overcoming the 3.5 tonne handicap.
Ik het recente verleden golden daar zelfs heel nadere grenzen voor B rijbewijs.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Gebruikersavatar
freddorr
Berichten: 1702
Lid geworden op: zo 16 dec 2012, 17:03
Locatie: Drenthe
Contacteer:

Re: Is 4250 kg een grens?



Bericht door freddorr »

Het is heel simpel.
Kijk op je COC (certificate of confirmity) en tel d3 aslasten bij elkaar op. Soms zit er ook een certificaat van de chassisbouwer bij, vergelijk dat met het coc.

Als de aslasten op het coc samen bijv 4500 kg zijn maar het totaal gewicht is 4250 kg! Dan raad ik je aan een nieuw coc op te vragen bi) de fabrikant. Sommigen doen dat gratis, anderen vragen daa4 een vergoeding voor.
Met dit nieuwe certificaat en het nieuwe bijbehorende typeplaatje kan je dmv een eenvoudige keuring je max ttm op 4500 kg laten zetten.

Ik zou voor het maximum gaan en want elke kg is er een.
Groeten
Fred

http://www.doerr.nl
https://www.facebook.com/groups/5234699 ... 5/?fref=ts
Als een vlieg geen vleugels had gehad, hadden we hem dan loop genoemd?
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18165
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: Is 4250 kg een grens?



Bericht door Cee Pee »

rijschoollucassen schreef:
wo 04 apr 2018, 14:47
Natuurlijk geldt dat voor het land van herkomst. Ik meen (maar weet niet zeker) dat Duitsland de grens hoger heeft liggen, natuurlijk alleen voor de Duitse rijbewijzen.
Dat geldt nog voor oude Duitse rijbewijzen maar dat sterft vanzelf uit.
Ook in Duitsland is nu de grens op 3500 kg
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27452
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Is 4250 kg een grens?



Bericht door Marco Polo »

Grens in DE was 7,5 ton met een klasse 3 rijbewijs.
(12 ton voor auto met aanhanger).
Duitsers met een personenauto rijbewijs van voor 1999 hoeven dus geen C1 of C1E te halen om zwaarder dan 3,5 ton te rijden.
Maar daar lag de grens dus duidelijk hoger dan 4,25 ton
Mysterie nog niet opgelost
greyfox
Berichten: 157
Lid geworden op: vr 31 aug 2012, 21:13
Locatie: Echternach / Luxemburg

Re: Is 4250 kg een grens?



Bericht door greyfox »

wanneer de aslasten samen bv. 4500kg zijn en het toegelaten totaal gewicht 4250kg wil dat niet zeggen dat de fabrikant ook een nieuw COC afgeeft tot 4500kg.
ik heb bv. een Mercedes Sprinter die een toegelaten totaal gewicht af fabriek had van 5000kg, de aslasten samen zijn 5500kg. desondanks wilde de fabrikant niet hoger "auflasten" dan tot 5300kg. uiteraard tegen kosten.
greyfox
Gebruikersavatar
freddorr
Berichten: 1702
Lid geworden op: zo 16 dec 2012, 17:03
Locatie: Drenthe
Contacteer:

Re: Is 4250 kg een grens?



Bericht door freddorr »

Als je het niet vraagt, zal je het ook nooit te weten komen.
Groeten
Fred

http://www.doerr.nl
https://www.facebook.com/groups/5234699 ... 5/?fref=ts
Als een vlieg geen vleugels had gehad, hadden we hem dan loop genoemd?
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18165
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: Is 4250 kg een grens?



Bericht door Cee Pee »

Het is niet zo dat het totaal gewicht van de aslasten altijd overeen kan komen met het toegestane totaal gewicht.
Een en ander is ook nog afhankelijk van andere zaken waaronder het remvermogen en ook de overhang in bochten en zo zijn er nog wat meer zaken die de toegestane maximum massa kunnen beïnvloeden.
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Is 4250 kg een grens?



Bericht door de Jonckheer »

Het totaal gewicht is uiteraard altijd de som van de beide aslasten. Dat daarvan afgeweken word is vreemd maar zal wel een reden hebben. Nog vreemder is het dat het bij sommige voertuigen wel en bij andere niet wordt toegepast wat het er niet duidelijker op maakt.
Mijn bus heeft een totaalgewicht van 17 ton, dat is gelijk aan de optelsom van beide assen. Wat dan wel weer grappig is is dat mijn bus volgens de RDW geen spoorbreedte heeft. :wtf: :crazy: :lol: :lol:
assen.JPG
assen.JPG (18.03 KiB) 469 keer bekeken
Gebruikersavatar
mariët
Berichten: 4536
Lid geworden op: ma 15 sep 2003, 16:56
Locatie: Zwolle

Re: Is 4250 kg een grens?



Bericht door mariët »

freddorr schreef:
do 05 apr 2018, 0:26
Als je het niet vraagt, zal je het ook nooit te weten komen.
Wij mogen volgens de dealer opplussen tot 5500 maar via de TÜV komen we ook uit op 5300. Waar 'm dat in zit weet ik ook niet.
Jan en Mariët

We zijn de trotse eigenaren van een Frankia Titan 840 GD. We zijn weer op pad. Heerlijk!
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18165
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: Is 4250 kg een grens?



Bericht door Cee Pee »

de Jonckheer schreef:
do 05 apr 2018, 11:45
Het totaal gewicht is uiteraard altijd de som van de beide aslasten. Dat daarvan afgeweken word is vreemd maar zal wel een reden hebben. Nog vreemder is het dat het bij sommige voertuigen wel en bij andere niet wordt toegepast wat het er niet duidelijker op maakt............
Die reden had ik in het voorgaande bericht net vermeld, het totaalgewicht is juist niet altijd alleen afhankelijk van de som der aslasten.
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
Plaats reactie