Is 4250 kg een grens?
- rijschoollucassen
- Berichten: 3065
- Lid geworden op: zo 24 mar 2013, 13:45
- Locatie: Mook
- Contacteer:
Re: Is 4250 kg een grens?
Natuurlijk geldt dat voor het land van herkomst. Ik meen (maar weet niet zeker) dat Duitsland de grens hoger heeft liggen, natuurlijk alleen voor de Duitse rijbewijzen.
Jaap
Jaap
Besmet met het campervirus met een Mercedes Vito Marco Polo, daarna een Ducato Burstner T605 en nu een Adria Coral S 690 SC. Onze reisfilmpjes staan op YouTube, Jaap en Trijntje on tour.
- seth_space
- Berichten: 8676
- Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
- Locatie: Brabant
Re: Is 4250 kg een grens?
In Engeland gelden afwijkende grenzen. daar wil men de grens voor electro aangedreven vans ook naar 4250Kg tillen voor B rijbewijs.
https://assets.publishing.service.gov.u ... tation.pdf
https://assets.publishing.service.gov.u ... tation.pdf
Of dit ook klopt kan misschien iemand anders bevestigenThe threshold for moving from a category B (car and van) licence to a category C1 (lighter goods vehicle) licence is currently 3500kg maximum authorised mass. But the government is proposing increasing that to 4250kg.
Current category B licence rules mean that people who passed their driving test prior to January 1st 1997 were usually allowed to drive a vehicle and trailer combination up to 8.2 tonnes, but people who passed their driving test on or after January 1st 1997 were only legally able to drive vehicles up to 3.5 tonnes.
Ik het recente verleden golden daar zelfs heel nadere grenzen voor B rijbewijs.Similar laws already apply in France, Germany and Italy, and there is vehicle manufacturer optimism of change, which would allow electric vans to carry an extra 350–400kgs payload, thus overcoming the 3.5 tonne handicap.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Re: Is 4250 kg een grens?
Het is heel simpel.
Kijk op je COC (certificate of confirmity) en tel d3 aslasten bij elkaar op. Soms zit er ook een certificaat van de chassisbouwer bij, vergelijk dat met het coc.
Als de aslasten op het coc samen bijv 4500 kg zijn maar het totaal gewicht is 4250 kg! Dan raad ik je aan een nieuw coc op te vragen bi) de fabrikant. Sommigen doen dat gratis, anderen vragen daa4 een vergoeding voor.
Met dit nieuwe certificaat en het nieuwe bijbehorende typeplaatje kan je dmv een eenvoudige keuring je max ttm op 4500 kg laten zetten.
Ik zou voor het maximum gaan en want elke kg is er een.
Kijk op je COC (certificate of confirmity) en tel d3 aslasten bij elkaar op. Soms zit er ook een certificaat van de chassisbouwer bij, vergelijk dat met het coc.
Als de aslasten op het coc samen bijv 4500 kg zijn maar het totaal gewicht is 4250 kg! Dan raad ik je aan een nieuw coc op te vragen bi) de fabrikant. Sommigen doen dat gratis, anderen vragen daa4 een vergoeding voor.
Met dit nieuwe certificaat en het nieuwe bijbehorende typeplaatje kan je dmv een eenvoudige keuring je max ttm op 4500 kg laten zetten.
Ik zou voor het maximum gaan en want elke kg is er een.
Groeten
Fred
http://www.doerr.nl
https://www.facebook.com/groups/5234699 ... 5/?fref=ts
Als een vlieg geen vleugels had gehad, hadden we hem dan loop genoemd?
Fred
http://www.doerr.nl
https://www.facebook.com/groups/5234699 ... 5/?fref=ts
Als een vlieg geen vleugels had gehad, hadden we hem dan loop genoemd?
Re: Is 4250 kg een grens?
Dat geldt nog voor oude Duitse rijbewijzen maar dat sterft vanzelf uit.rijschoollucassen schreef: ↑wo 04 apr 2018, 14:47Natuurlijk geldt dat voor het land van herkomst. Ik meen (maar weet niet zeker) dat Duitsland de grens hoger heeft liggen, natuurlijk alleen voor de Duitse rijbewijzen.
Ook in Duitsland is nu de grens op 3500 kg
- Marco Polo
- Berichten: 27452
- Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
- Locatie: Wageningen
Is 4250 kg een grens?
Grens in DE was 7,5 ton met een klasse 3 rijbewijs.
(12 ton voor auto met aanhanger).
Duitsers met een personenauto rijbewijs van voor 1999 hoeven dus geen C1 of C1E te halen om zwaarder dan 3,5 ton te rijden.
Maar daar lag de grens dus duidelijk hoger dan 4,25 ton
Mysterie nog niet opgelost
(12 ton voor auto met aanhanger).
Duitsers met een personenauto rijbewijs van voor 1999 hoeven dus geen C1 of C1E te halen om zwaarder dan 3,5 ton te rijden.
Maar daar lag de grens dus duidelijk hoger dan 4,25 ton
Mysterie nog niet opgelost
Re: Is 4250 kg een grens?
wanneer de aslasten samen bv. 4500kg zijn en het toegelaten totaal gewicht 4250kg wil dat niet zeggen dat de fabrikant ook een nieuw COC afgeeft tot 4500kg.
ik heb bv. een Mercedes Sprinter die een toegelaten totaal gewicht af fabriek had van 5000kg, de aslasten samen zijn 5500kg. desondanks wilde de fabrikant niet hoger "auflasten" dan tot 5300kg. uiteraard tegen kosten.
greyfox
ik heb bv. een Mercedes Sprinter die een toegelaten totaal gewicht af fabriek had van 5000kg, de aslasten samen zijn 5500kg. desondanks wilde de fabrikant niet hoger "auflasten" dan tot 5300kg. uiteraard tegen kosten.
greyfox
Re: Is 4250 kg een grens?
Als je het niet vraagt, zal je het ook nooit te weten komen.
Groeten
Fred
http://www.doerr.nl
https://www.facebook.com/groups/5234699 ... 5/?fref=ts
Als een vlieg geen vleugels had gehad, hadden we hem dan loop genoemd?
Fred
http://www.doerr.nl
https://www.facebook.com/groups/5234699 ... 5/?fref=ts
Als een vlieg geen vleugels had gehad, hadden we hem dan loop genoemd?
Re: Is 4250 kg een grens?
Het is niet zo dat het totaal gewicht van de aslasten altijd overeen kan komen met het toegestane totaal gewicht.
Een en ander is ook nog afhankelijk van andere zaken waaronder het remvermogen en ook de overhang in bochten en zo zijn er nog wat meer zaken die de toegestane maximum massa kunnen beïnvloeden.
Een en ander is ook nog afhankelijk van andere zaken waaronder het remvermogen en ook de overhang in bochten en zo zijn er nog wat meer zaken die de toegestane maximum massa kunnen beïnvloeden.
- de Jonckheer
- Berichten: 12663
- Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
- Locatie: Berkhout
Re: Is 4250 kg een grens?
Het totaal gewicht is uiteraard altijd de som van de beide aslasten. Dat daarvan afgeweken word is vreemd maar zal wel een reden hebben. Nog vreemder is het dat het bij sommige voertuigen wel en bij andere niet wordt toegepast wat het er niet duidelijker op maakt.
Mijn bus heeft een totaalgewicht van 17 ton, dat is gelijk aan de optelsom van beide assen. Wat dan wel weer grappig is is dat mijn bus volgens de RDW geen spoorbreedte heeft.
Mijn bus heeft een totaalgewicht van 17 ton, dat is gelijk aan de optelsom van beide assen. Wat dan wel weer grappig is is dat mijn bus volgens de RDW geen spoorbreedte heeft.
Re: Is 4250 kg een grens?
Wij mogen volgens de dealer opplussen tot 5500 maar via de TÜV komen we ook uit op 5300. Waar 'm dat in zit weet ik ook niet.
Jan en Mariët
We zijn de trotse eigenaren van een Frankia Titan 840 GD. We zijn weer op pad. Heerlijk!
We zijn de trotse eigenaren van een Frankia Titan 840 GD. We zijn weer op pad. Heerlijk!
Re: Is 4250 kg een grens?
Die reden had ik in het voorgaande bericht net vermeld, het totaalgewicht is juist niet altijd alleen afhankelijk van de som der aslasten.de Jonckheer schreef: ↑do 05 apr 2018, 11:45Het totaal gewicht is uiteraard altijd de som van de beide aslasten. Dat daarvan afgeweken word is vreemd maar zal wel een reden hebben. Nog vreemder is het dat het bij sommige voertuigen wel en bij andere niet wordt toegepast wat het er niet duidelijker op maakt............