Verlengen groot rijbewijs: een stappenplan

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Plaats reactie
Vertrokken4
Berichten: 4187
Lid geworden op: ma 06 aug 2007, 21:44

Verlengen groot rijbewijs: een stappenplan



Bericht door Vertrokken4 »

Er gaan de meest verschrikkelijke verhalen rond over het verlengen van het groot rijbewijs. Zelfs het CBR zelf waarschuwt dat ze een week of 4 nodig hebben voor de medische beoordeling. Geldklopperij is ook veel gehoord, klopt dat allemaal wel? Een gewaarschuwd mens telt voor twee en mijn rijbewijs verloopt tijdens een volgende trip dus........3 maanden voor vertrek maar eens beginnen.

Stap 1 Download eigen verklaring bij CBR (inloggen met DIGID) (kosten € 34,80)
Stap 2 Verklaring digitaal invullen en digitaal ondertekenen (met DIGID)
Stap 3 Getekende versie uitprinten. Tot hier kost de hele procedure een half uur.
Stap 4 Maak online afspraak voor medische keuring, meestal lukt dat wel ergens binnen week, kosten 50-60 euro. (wil je niet voor verrassingen komen laat dan vast ergens een oogmeting doen en de visus vaststellen en doe zelf even een urinetestje op suiker)
Stap 5 de medisch keuring, duurt een kwartier. Neem je rijbewijs, een ID of Paspoort en eigen verklaring mee (zie stap 1-3). Vergeet niet een beetje urine van die dag mee te nemen.
Stap 6 De keuringsarts vult het tweede deel van de verklaring in, maak er een kopie van, je kan niet weten...
Stap 7 De verklaring moet opgestuurd worden naar CBR in Rijswijk, in een echte enveloppe met postzegel, hoe ouderwets...
Stap 8 Op de site van het CBR zie je de voortgang, na 2 dagen de melding dat de verklaring is ontvangen, 1 dag later de mededeling dat alles ok is en je bij de gemeente een rijbewijs kan gaan aanvragen. (Je krijgt dat nog per brief bevestigd, niet per mail!)
Stap 9 We zijn nu 2 weken ver... Digitaal afspreken (meestal een week) en rijbewijs aanvragen, vergeet niet een recente pasfoto en ID of paspoort en oude rijbewijs mee te nemen. Je brief van het CBR en de medische verklaring hoef je niet mee te nemen.
Stap 10 Rijbewijs ophalen na 5 dagen, kosten per gemeente verschillend. Bij ons € 39,50.

Totaal was ik dus 1 maand kwijt voor een standaard procedure zonder medische "gebreken" voor het totale bedrag van € 133,75

PS bij sommige gemeentes kan je nog binnenlopen en zonder afspraak terecht, dan zou het nog iets sneller kunnen.

Groetjes,
Jeroen
Camper_01

Re: Verlengen groot rijbewijs.



Bericht door Camper_01 »

Beste Jeroen,
is dit bij een leeftijd ouder dan 75 jaar of jonger dan 75 jaar?
De meeste problemen die ik hoor over verlening van rijbewijzen is bij een leeftijd boven 75 jaar en alle rijbewijzen.
Alvast bedankt voor de komende reacties.
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18104
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: Verlengen groot rijbewijs.



Bericht door Cee Pee »

Als er geen medische gebreken zijn maakt de leeftijd toch niet uit.
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
Vertrokken4
Berichten: 4187
Lid geworden op: ma 06 aug 2007, 21:44

Re: Verlengen groot rijbewijs



Bericht door Vertrokken4 »

Klopt, zonder medische gebreken doet de leeftijd er niet toe.

Groetjes,

Jeroen
Gebruikersavatar
Zwerfsteen
Berichten: 11129
Lid geworden op: za 17 jun 2006, 16:39
Locatie: gemeente Albrandswaard

Re: Verlengen groot rijbewijs



Bericht door Zwerfsteen »

Ik zit in hetzelfde traject en verbaas me nu ook dat het zo gecompliceerd is.
Groet,
Leny en Pieter
Antje
Berichten: 5782
Lid geworden op: za 17 mei 2003, 16:00
Locatie: Noord-Holland

Re: Verlengen groot rijbewijs



Bericht door Antje »

Bij ons is het CE project vlak na sinterklaas ingegaan, alles was rond voor de kerst, i.v.m met drukke postweken hebben we het 4 jan op de post gedaan en 10 jan zei de post van de rdw dat we het rijbewijs bij de gemeente na 3 dagen opgehaald kon worden. Ook geen medische problemen, dus geen problemen!
Een vlinder telt geen maanden doch momenten en heeft tijd genoeg!


Er zijn momenten waarop zelfs een muis verandert in een tijger!
c.dekker
Berichten: 396
Lid geworden op: do 03 mar 2011, 11:33

Re: Verlengen groot rijbewijs



Bericht door c.dekker »

Camper _01 , wat u heeft gehoord kan natuurlijk wel kloppen , want boven de 75 kunnen er meer gezondheids problemen zijn ,en dan is het gedoe nog groter , maar verder heeft het niets met de leeftijd te maken , ik zelf heb afgelopen jaar wwer een nieuwe aangevraagd en al voor de 2e keer voor de keur geweest leeftijd nu 72 .
roma
Berichten: 4524
Lid geworden op: ma 29 mei 2006, 22:45

Re: Verlengen groot rijbewijs



Bericht door roma »

Jervig schreef:
di 20 mar 2018, 14:27
.... vergeet niet een recente pasfoto en ID of paspoort en oude rijbewijs mee te nemen...
TWEE recente en identieke pasfoto's meenemen. En die moeten aan bijna onmogelijke eisen voldoen. De pasfoto's die 2 jaar terug nog op mijn pas kwamen, werden enkele maanden terug afgekeurd voor mijn rijbewijs. En de pasfoto's uit de pasfotoautomaat in het gemeentehuis werden ook afgekeurd. Heb kennelijk een moeilijk hoofd...
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80322
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: Verlengen groot rijbewijs



Bericht door Dafluc »

De eisen zijn niet onmogelijk. Alleen wel aangepast. Dus heeft niks met je hoofd te maken. Gewoon nieuwe laten maken en die gebruiken.
Afbeelding
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Verlengen groot rijbewijs



Bericht door de Jonckheer »

Drie jaar geleden werd in Rome o.a. mijn rijbewijs gestolen dus een nieuwe gehaald. Afgelopen oktober was ik aan de beurt voor een nieuwe en toen ik na het traject mij meldde bij de gemeente heb ik de foto's van 3 jaar geleden die ik over had ingeleverd. Kennelijk heb ik nog dezelfde lelijke kop van toen want ze werden zonder commentaar geaccepteerd. De mate van moeilijk doen hangt kennelijk dus ook af van welke gemeente je woont. :lol: :lol:
Vertrokken4
Berichten: 4187
Lid geworden op: ma 06 aug 2007, 21:44

Re: Verlengen groot rijbewijs



Bericht door Vertrokken4 »

Zwerfsteen schreef:
di 20 mar 2018, 15:26
Ik zit in hetzelfde traject en verbaas me nu ook dat het zo gecompliceerd is.
Ik probeer juist aan te geven dat het helemaal niet gecompliceerd is. Volg de stappen via internet en in een paar weken is het klaar.

JP
Gebruikersavatar
linfiel
Berichten: 235
Lid geworden op: vr 27 mei 2011, 15:11
Locatie: Den Helder

Re: Verlengen groot rijbewijs



Bericht door linfiel »

Het is inderdaad niet gecompliceerd, maar het fenijn zit hem in de gezondheidsverklaring, Als deze niet goed is dan duurt het een paar maanden voordat je dit wel goedgekeurd krijgt(als alles weer goed bij je is), en dan gaan de maanden wel snel om, vandaar begin er op tijd mee.
Groet. Linfiel.
Gebruikersavatar
De Boer op toer
Berichten: 811
Lid geworden op: ma 01 feb 2010, 19:51
Locatie: Zwervende

Re: Verlengen groot rijbewijs



Bericht door De Boer op toer »

roma schreef:
di 20 mar 2018, 17:41
Jervig schreef:
di 20 mar 2018, 14:27
.... vergeet niet een recente pasfoto en ID of paspoort en oude rijbewijs mee te nemen...
TWEE recente en identieke pasfoto's meenemen.
Recent de mijne ook verlengd en was ook maar één pasfoto nodig, dit was in het verleden twee.
Groetn,
Appie uut een zunnig oord.

Europa is veel te mooi om er over heen te vliegen, daarom doen wij het met de camper.
Te volgen op De Boer op toer

Renovatie Clou liner 1985:
Blog
Plaats reactie