Verlengen groot rijbewijs: een stappenplan

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Plaats reactie
Vertrokken4
Berichten: 4187
Lid geworden op: ma 06 aug 2007, 21:44

Re: Verlengen groot rijbewijs



Bericht door Vertrokken4 »

Vertel............je hebt 3x examen gedaan voor de verlenging van je rijbewijs??

JP
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18105
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: Verlengen groot rijbewijs



Bericht door Cee Pee »

Ik denk dat hij het hetzelfde gedaan heeft als ik.

Eerst B halen en daar kreeg je E gratis bij.
Dan tegen de tijd dat je moest verlengen een paar lessen op de Opel Blitz en je had ook C daar kreeg je D weer gratis bij.
Dan voor de volgende verlenging een rondje op de motor en ook A was binnen.

Een paar lessen koste in die tijd net zoveel als verlengen dus je kon het bijna voor de lol doen. :thumbup:
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
Vertrokken4
Berichten: 4187
Lid geworden op: ma 06 aug 2007, 21:44

Re: Verlengen groot rijbewijs



Bericht door Vertrokken4 »

Ja dat klopt zo kwam de mijne ook tot stand, enige verschil is dat het een Mitsubishi Canter was ipv een Opel Blitz :-B :-B
Gebruikersavatar
1934
Berichten: 241
Lid geworden op: di 08 nov 2016, 5:39
Locatie: Onderweg

Re: Verlengen groot rijbewijs



Bericht door 1934 »

Pfffffff oude garde,het lijkt wel of ik mijn vader hoor praten,,,,,,,,,,,,,Opel Blitz ,,,,,,,,jonge met houten zitting maar had wel gelijk alle stempeltjes :crazy:
Zegt natuurlijk niets over jullie stuurmanskunst hoor, :-B Heeft mijzelf wat meer inspanning en centjes gekost.
Gelukkig is mijn rijbewijs nog 10 jaar geldig,ouder worden heeft zo zijn charme,s wat dus blijkbaar niet altijd geld bij de nieuwe aanvraag.
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Verlengen groot rijbewijs



Bericht door de Jonckheer »

Ja, het was vroeger wel allemaal een stuk eenvoudiger, en bovenal goedkoper. Ik was nog geen 19 en had alle rijbewijzen met 3 keer afrijden. Inderdaad reed ik ook met een Opel Blitz, 2 lessen waarna de instructeur zei: "we moesten dat examen maar gaan aanvragen". Kosten lessen: Fl 12,50 per uur.
Sommige mensen denken werkelijk dat het nuttig is om met zo'n full size vrachtwagen te lessen. Als dat werkelijk zo is hoe kan het dan dat er zoveel kneuzen zitten onder die chauffeurs? Om dat dat onzin en geldklopperij is. Je kunt net zo goed lessen in een 5 tonner want dat rijden met zo'n groot ding leer je in de praktijk, als je het al leert. :lol:
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27413
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Re: Verlengen groot rijbewijs



Bericht door Marco Polo »

Jij hebt ervaring met zo’n groot ding.
Voor anderen is een uur of 30 op de bok van zo’n grote wagen een unieke belevenis ;-)
En bij behalen maakt het de keuzemogelijkheden qua campers nog weer ruimer :D

Vind het nog steeds kicken dat ik het C heb gehaald.

Enige nadeel is dat de levensstijl ook iets aangepast moet worden om in de toekomst niet voor allerlei extra kosten te komen staan qua keuringen :D
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Verlengen groot rijbewijs



Bericht door de Jonckheer »

Zoals het al eerder is aangegeven loont het de moeite om te shoppen voor de keuring. Ikzelf heb de mazzel dat ik nog nooit een rijbewijskeuring zelf heb moeten betalen, behalve de oogarts in het ziekenhuis maar dat was maar een tientje of 5 dus dat viel wel mee. Dat is het voordeel als je als chauffeur werkzaam bent.
Camper_01

Re: Verlengen groot rijbewijs



Bericht door Camper_01 »

lesauto Botswana.jpg
lesauto Botswana.jpg (15.06 KiB) 556 keer bekeken
Heb in de jaren 80 met dit soort voertuigen examen moeten doen. Was best leuk om hiermee te mogen / moeten rijden.
Hans Geertse
Berichten: 91
Lid geworden op: ma 18 sep 2006, 16:08
Locatie: Baarland

Re: Verlengen groot rijbewijs



Bericht door Hans Geertse »

Mijn recente ervaring is er een die mij niet duidelijk is.
Vorig jaar kreeg ik van de RDW of het CBR een brief met een vragenlijst of, ik als ik het niet meer voor mijn beroep
nodig had af wou zien van de code 95 [kreeg je ook bij het behalen van het grootrijbewijs en de daarbij behorende categorieen.
Ingevuld en opgestuurd met de mededeling dat ik code 95 en de daarbij behorende verplichte cursussen[nooit een gevolgd] niet meer nodig had.
Dacht dat is geregeld.

Januari 2018 mijn rijbewijs opgehaald en direct daarna met de camper vertrokken.
Onderweg mijn nieuwe rijbewijs eens bekeken en alle categorieen van het groot rijbewijs zijn nog voorzien van
code 95. Ook is vreemd dat op mijn oude rijbewijs alle categorieen gelijk op de zelfde datum afliepen.
Op het nieuwe rijbewijs lopen de code 95 categorieen af op 03.01.23 en alle andere [auto/motorfiets enz] af op 14.02.23.
Op het gemeente huis had ik dit ook al gezien, maar zij konden daar geen antwoord op geven.
Bij thuiskomst maar eens contact opnemen met de RDW.
Ben benieuwd naar soortgelijke ervaringen.

Hans Geertse
Gebruikersavatar
Huub56
Berichten: 1216
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 13:17
Locatie: Melick Limburg

Re: Verlengen groot rijbewijs



Bericht door Huub56 »

Je hebt de code 95 stop gezet voor 5 jaar daarna kun je er weer voor kiezen ze bedoelen dat je niet beroepsmatig gebruik kunt maken van het “groot” rijbewijs
Camper_01

Re: Verlengen groot rijbewijs



Bericht door Camper_01 »

Beste Hans,
heb met verbazing uw bericht gelezen.
"Mijn recente ervaring is er een die mij niet duidelijk is.
Vorig jaar kreeg ik van de RDW of het CBR een brief met een vragenlijst of, ik als ik het niet meer voor mijn beroep
nodig had af wou zien van de code 95 [kreeg je ook bij het behalen van het grootrijbewijs en de daarbij behorende categorieen.
Ingevuld en opgestuurd met de mededeling dat ik code 95 en de daarbij behorende verplichte cursussen[nooit een gevolgd] niet meer nodig had.
Dacht dat is geregeld."

Heb ook een dergelijke brief ontvangen maar er niets mee gedaan omdat mijn rijbewijs pas volgend jaar verloopt.
Ben wel benieuwd wat men nu voor onze doelgroep weer in petto heeft. Een code 95 hebben wij niet nodig en hier zitten wij ook niet op te wachten. Wij gaan ons op onze leeftijd toch niet meer verhuren als ZZP vrachtwagen bestuurder.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Verlengen groot rijbewijs



Bericht door Kroppie »

onderhand is toch wel bekend hoe een overheids instantie werkt (werkt dus niet)

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27413
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Re: Verlengen groot rijbewijs



Bericht door Marco Polo »

Het gebruikelijke gejammer :-(
Vertrokken4
Berichten: 4187
Lid geworden op: ma 06 aug 2007, 21:44

Re: Verlengen groot rijbewijs



Bericht door Vertrokken4 »

Hans Geertse schreef:
do 22 mar 2018, 10:17
Mijn recente ervaring is er een die mij niet duidelijk is.
Vorig jaar kreeg ik van de RDW of het CBR een brief met een vragenlijst of, ik als ik het niet meer voor mijn beroep
nodig had af wou zien van de code 95 [kreeg je ook bij het behalen van het grootrijbewijs en de daarbij behorende categorieen.
Ingevuld en opgestuurd met de mededeling dat ik code 95 en de daarbij behorende verplichte cursussen[nooit een gevolgd] niet meer nodig had.
Dacht dat is geregeld.

Januari 2018 mijn rijbewijs opgehaald en direct daarna met de camper vertrokken.
Onderweg mijn nieuwe rijbewijs eens bekeken en alle categorieen van het groot rijbewijs zijn nog voorzien van
code 95. Ook is vreemd dat op mijn oude rijbewijs alle categorieen gelijk op de zelfde datum afliepen.
Op het nieuwe rijbewijs lopen de code 95 categorieen af op 03.01.23 en alle andere [auto/motorfiets enz] af op 14.02.23.
Op het gemeente huis had ik dit ook al gezien, maar zij konden daar geen antwoord op geven.
Bij thuiskomst maar eens contact opnemen met de RDW.
Ben benieuwd naar soortgelijke ervaringen.

Hans Geertse
Ben je soms op 3 januari of op 14 februari jarig? Dan snap ik het wel namelijk.

JP
Plaats reactie