Verlengen groot rijbewijs: een stappenplan

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
pepon
Berichten: 2418
Lid geworden op: vr 19 aug 2011, 15:35
Locatie: Hollandscheveld, Drenthe.
Contacteer:

Re: Verlengen groot rijbewijs



Bericht door pepon »

Ben net gepensioneerd, dus zal ik beroepsmatig geen bus meer besturen.
In 2020 verloopt mijn D1/D rijbewijs en heb een vermelding 01 = bril.

Nou lijkt mij dat geen reden om te weigeren, maar als het ook zo'n gedoe is met de keuring hou ik het maar op BE.

Groet, Ron.
Global Moderator Renaultforum
https://www.renaultforum.nl/forum/

Bürstner Travel Van T571 Bjr. 2009 op Fiat Ducato 3.0 MultiJet 160 Pk ComfortMatic
Voor meer, kijk hier.
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27413
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Verlengen groot rijbewijs



Bericht door Marco Polo »

Zonder gezondheids problemen is het toch geen gedoe?
Met wordt het wat meer een uitdaging.
Brildragend hoeft nog geen probleem te zijn.
Je mag volgens mij half blind zijn om nog zonder problemen door de keuring te komen :-)
Gebruikersavatar
pepon
Berichten: 2418
Lid geworden op: vr 19 aug 2011, 15:35
Locatie: Hollandscheveld, Drenthe.
Contacteer:

Re: Verlengen groot rijbewijs



Bericht door pepon »

Moest een ogentest doen bij een keuringsarts bij vorige verlenging.
De afwijking was te groot, vandaar de aantekening op het rijbewijs.
Dus moet daarvoor weer door de molen.

Groet, Ron.
Global Moderator Renaultforum
https://www.renaultforum.nl/forum/

Bürstner Travel Van T571 Bjr. 2009 op Fiat Ducato 3.0 MultiJet 160 Pk ComfortMatic
Voor meer, kijk hier.
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27413
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Verlengen groot rijbewijs



Bericht door Marco Polo »

Je bent dus ook nog bij een oogarts geweest?

Groet Marc.
Camper_01

Re: Verlengen groot rijbewijs



Bericht door Camper_01 »

Nog wat informatie gevonden op het internet.

Rijbewijskeuring C, D, (E) groot rijbewijs
Rijbewijskeuring C, D, (E) € 45,00 - € 59,50 (inclusief BTW)
Bij Goedkope Keuringen kunt ook terecht voor uw C, D, (E) rijbewijskeuring en Code 95. Voor het aanvragen en verlengen van het C/D(E) rijbewijs (groot rijbewijs) is een medische keuring noodzakelijk. Met ingang van 19 januari 2013 verstrekt het CBR een verlenging voor 5 jaar. De keuringen worden verricht door BIG geregistreerde keuringsartsen conform de Regeling eisen geschiktheid versie 2000 van het CBR en de wijzigingen hierop.
Bent u jonger dan 75 jaar dan dient deze keuring verricht te worden door een bedrijfsarts of een arts die samenwerkt met de arbodienst.

De verhoging van de keuringsleeftijd naar 75 jaar geldt voor automobilisten en motorrijders. Er is afgesproken dat daarmee de hele systematiek 5 jaar opschuift. Dit betekent dat bestuurders met de categorieën C/D(E) (vrachtwagen, bus, aanhanger) tot hun 75e jaar een reguliere C/D(E) keuring moeten ondergaan. Zij kopen dan het formulier ‘Eigen verklaring CDE’. Op het formulier staat: in te vullen door bedrijfsarts of arts van arbodienst.
Bestuurders met CDE-categorieën, die ouder zijn dan 75 jaar op het moment dat hun rijbewijs verloopt, kunnen kiezen welk formulier ze kopen (bron: cbr.nl/4396.pp zie punt 11).

Heeft u hulp nodig bij het invullen van de Eigen Verklaring? De toelichting staat vermeld op de site van het CBR: Eigen Verklaring c.q. Gezondheidsverlaring.

Overige informatie m.b.t. medicijngebruik in het verkeer treft u aan op de website van het Instituut voor Verantwoord Medicijngebruik: rij veilig met medicijngebruik.

De keuring:
De arts neemt het vragenformulier met u door en onderzoekt uw lichamelijke en geestelijke gesteldheid en wordt de urine onderzocht op de aanwezigheid van suiker.
De resultaten hiervan worden door de arts op de Eigen Verklaring c.q. Gezondheidsverklaring ingevuld.
De Verklaring van Geschiktheid wordt afgegeven door de medisch adviseur van het CBR.

Wat mee te nemen naar de keuring:
- Eigen Verklaring met Geneeskundig Verslag c.q. Gezondheidsverklaring. Dit formulier is verkrijgbaar bij het stadskantoor en via de website mijn.cbr.nl (inloggen met DigiD);
de voorzijde vult u thuis alvast in; de arts vult de achterzijde in).
- Eventuele medicatie: lijst met medicijngebruik (of medicijnpaspoort, verkrijgbaar bij uw apotheek).
- Huidige rijbewijs (indien niet in bezit dan paspoort of ID-bewijs).
- Urine (hoeft niet nuchter, bij voorkeur in een urinecontainertje; verkrijgbaar bij apotheek, drogist of huisarts).
- Indien van toepassing: bril/contactlenzen.

Waarop te letten: Draagt u contactlenzen, dan dient u de sterkte van de lenzen aan de arts mee te delen. Tijdens het oogonderzoek kunt u uw lenzen inhouden.

TIP: Een bezoek aan de opticien voor (gratis) controle van de ogen is aan te raden indien uw ogen of bril het laatste jaar niet zijn gecontroleerd.
Nieuwe glazen/lenzen kunnen een eventuele herkeuring voorkomen.
Hans Geertse
Berichten: 91
Lid geworden op: ma 18 sep 2006, 16:08
Locatie: Baarland

Re: Verlengen groot rijbewijs



Bericht door Hans Geertse »

Beste JP

Ben op 14 februari jarig.
Maar bij mijn vorige rijbewijs verlengingen liepen de afloop datums van alle categorieen gelijk.
Benieuwd naar je uitleg waarom dat nu op eens anders is en hoe ga ik hier mee om als het weer zover is over 5 jr.

Bij voorbaat dank
Hans Geertse
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18105
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: Verlengen groot rijbewijs



Bericht door Cee Pee »

Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
Hans Geertse
Berichten: 91
Lid geworden op: ma 18 sep 2006, 16:08
Locatie: Baarland

Re: Verlengen groot rijbewijs



Bericht door Hans Geertse »

Beste Cee Pee

De RDW geeft mij geen antwoord op het feit dat mijn C1/C/D1/D/C1E/CE/D1E/DE aflopen op 02-01-1923
en mijn AM/A1/A2/A/B/BE/T aflopen op 14-02-1923[Mijn verjaardag] Een verschil van 43 dagen.
Wat is de zin hiervan.

Groet
Hans Geertse
Vertrokken4
Berichten: 4187
Lid geworden op: ma 06 aug 2007, 21:44

Re: Verlengen groot rijbewijs



Bericht door Vertrokken4 »

Verlenging van Klein of Groot, een gaat op periode van max 5 jaar, ander heeft een maximale leeftijd, denk dat je in 2023 75 wordt anders zou de geldigheid daarvoor 10 jr geweest zijn. Bij jou liggen die afloopdata toevallig dicht bij elkaar, kan bij anderen jaren uit elkaar liggen.

Groetjes,

Jeroen
Hans Geertse
Berichten: 91
Lid geworden op: ma 18 sep 2006, 16:08
Locatie: Baarland

Re: Verlengen groot rijbewijs



Bericht door Hans Geertse »

Jeroen bedankt.

Maar deze afloop data.s zijn in het verleden altijd gelijk geweest. Op mijn verjaardag 14-02.
Denk dat ik deze data maar aan blijf houden.

Maar wat als dat verschil nu eens groter zou zijn?
Zou het dn kunnen dat je 2x in de 5jr om een nieuw rijbewijs zou moeten.
1x voor klein en 1x voor groot?

Groet
Hans
myway
Berichten: 15460
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Verlengen groot rijbewijs



Bericht door myway »

Als je de rijbewijzen die vijf jaar geldigheid hebben in de ijskast zet is de datum voor de overige rijbewijzen geldig.
Wil je alle rijbewijzen geldig houden is dat de eerste vervaldatum.
Gebruikersavatar
bertkuip
Berichten: 848
Lid geworden op: zo 20 jan 2008, 20:50
Locatie: Drenthe

Re: Verlengen groot rijbewijs



Bericht door bertkuip »

Wat ik in de verlengingsprocedure meemaakte was dat de oogarts het voor mij bijna verknalde! Ik was eerst bij de (CBR gecertificeerde) oogarts geweest en daarna bij de ARBO arts. Nadat hij zijn oogmeting had gedaan wees hij mij erop dat de oogarts een veel te lage score had genoteerd! Hij maakte dat wel eens vaker mee bij oogartsen die geen of nauwelijks kennis hadden van het vak van opticien! Volgens de ARBO arts was mijn gezichtssterkte bijna 2x beter dan wat de oogarts had beoordeeld! Van de afkortingen, codes en scores had ik toen nog geen benul wat het allemaal betekende. Maar de keuringsarts gaf wel aan dat het onderzoek van de oogarts waarschijnlijk zou leiden tot ongeschiktheid. Vervolgens direct weer terug naar de oogarts. Na overleg met diens assistent (opticien/optometrist) kwam men tot de conclusie dat mijn optimale gezichtssterkte kon worden opgewaardeerd met andere brillenglazen. Mijn score was dan hoger en met 0.8 voldoende voor rijbewijs C. Stom natuurlijk dat men dat niet eerder had gedaan. En daar betaal je dan ook nog es 75 euro voor!

Ik heb inmiddels de verlenging achter de rug en mag met de camper weer de weg op. Wel heb ik bij zowel mijn eigen oogarts (Ik was er toch) als een gediplomeerde optometrist mijn ogen nog eens laten controleren. En wat blijkt: ze zijn het allemaal eens met de ARBO arts: het zicht is 100% met mijn eigen bril!

Door alle gedoe hoef ik achter het stuur van mijn auto geen bril te dragen, maar in de camper wel! Ik snap dit best, de CBR norm voor gezichtssterkte voor B is 0.5 en voor C/C1: 0.8.

Mijn les: heb geen blind vertrouwen in het onderzoek van sommige (onervaren?) oogartsen: oogmeting is een vak dat kennelijk niet door alle oogartsen wordt beheerst!
Laatst gewijzigd door bertkuip op di 27 mar 2018, 8:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Veel camperplezier
Bert.

-----------
Hymer B 674 SL-2014-Fiat Ducato Multijet 180 Maxi 45-kW/pk 130/177-Euro 5-leeg/TTM 3840/4500 kg (C-C1)-VB full air luchtvering-Zenec Z-E3715-Oyster Vision-Alde-190/175 vers/afvalwater-dieseltank 120-woonaccu 190 Ah-2 zonnepanelen-cabinebed+2 lengtebedden
Motorscooter Honda SH 150i-2017-Samsung Galaxy S7-Lenovo Yoga 2
---------------------------------
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Verlengen groot rijbewijs



Bericht door de Jonckheer »

pepon schreef:
do 22 mar 2018, 14:55
Ben net gepensioneerd, dus zal ik beroepsmatig geen bus meer besturen.
In 2020 verloopt mijn D1/D rijbewijs en heb een vermelding 01 = bril.

Nou lijkt mij dat geen reden om te weigeren, maar als het ook zo'n gedoe is met de keuring hou ik het maar op BE.

Groet, Ron.
Ja, dat zei ik ook toen ik in 2007 met FLO ging, ik ben klaar. Behalve dan dat ik toch in 2008 besloot om een beetje touringcar te gaan rijden. Nou ja, dat "beetje" is af en toe een "beetje veel". :lol: :lol: Maar het heeft wel iets, met zo'n dikke VanHool Astromega op pad. En die centen zijn ook wel lekker natuurlijk . . Nu 10 jaar verder en 70 jaar "jong" ben ik nog steeds touringcar chauffeur. :lol: :lol:
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8865
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Verlengen groot rijbewijs



Bericht door kampo »

Heb even opgezocht wat FLO is. Kennen we hier niet of toch ?
Functioneel leeftijdsontslag op je 60 ofzo voor mensen die werkzaam waren in een "bezwarende" functie
Lichamelijk en psychisch zware beroepen zoals gemeentewerkers en brandweermannen.
Valt buschauffeur daar bij jullie ook onder ?
In ieder geval is het knap om je zinvol bezig te houden na je pensioen.
Daar blijf je jong van !

Nu lees ik hier meermaals 3 keer examen ? Valt nog mee.
Zelf kom ik (al) aan 8 keer rijexamens gedaan + de 100den bijbehorende uren
16 jaar bromfiets (eerste jaargang dat het bestond)
18 jaar auto (BE)
21 Jaar bus (DE en de CE kreeg je erbij)
24 jaar legerdienst; opnieuw C 4Ton deze keer, want het burgerrijbewijs CE dat ik al had was niet geldig
Dan later mijn 3 kinderen vanaf hun 18de lesgegeven, in het totaal 4 examens gedaan om ze erdoor te halen.

Toch heb ik de indruk dat ik nog niet alles van het verkeersreglement ken...

Het grappige is ook dat het behalen van een C+D+E me destijds
van al die examens het minste tijd en centen gekost heeft.
Dat waren toen 6 of 8 uur rijles met een MB 506D minibusje en 9.900 Frank (245 €)
Groeten Kampo
Plaats reactie