Ervaringen met dit type aanhangwagen?

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Uitgeschreven

Re: Ervaringen met dit type aanhangwagen?



Bericht door Uitgeschreven »

Ook zonder achteruit rij camera rij ik de aanhanger achteruit.Een camera is echt niet nodig.Maar dit is een gemakkelijk karretje voor een motor te vervoeren.
Gebruikersavatar
Toemke
Berichten: 542
Lid geworden op: vr 09 feb 2018, 16:53
Locatie: België of onderweg

Re: Ervaringen met dit type aanhangwagen?



Bericht door Toemke »

Camera zit erop en ook op de Scudo waar ik geregeld een aanhangwagen mee trek, maar daar kijk ik nooit op, alleen op buitenspiegels (binnen zie ik toch niets vanwege gesloten wand)

Die korte trekstang moet ik inderdaad eens goed bekijken maar ik heb de indruk dat die "zelfbouw" een langere stang heeft dan die op de foto.
Nu: - - - -
Toen: FIAT DUCATO P.L.A. S701
Toen: VW T3 Joker3 Westfalia
Gebruikersavatar
Iveco4x4
Berichten: 735
Lid geworden op: wo 23 dec 2015, 19:43
Locatie: Haaglanden

Re: Ervaringen met dit type aanhangwagen?



Bericht door Iveco4x4 »

Natuurlijk heeft niemand een (achteruitrij) camera nodig :wink:
Maar het is wel makkelijk om dat kindje op zijn driewieler te zien die nét achter de camper is gekomen terwijl jij/u instapt. :eh:
Vriendelijke groet, Berry

Iveco 40.10 WM/1, 4x4, 1990, 2500cc turbo, max. 4450kg
De reis is het leukst, niet het doel.
Rijbewijs AM,A1,A2,A,B,C1,C,D1,D,BE,C1E,CE,D1E,DE,T. (wat een onzin)
NL,A,AND,B,BG,BIH,BOL,BZ,CH,CND,CO,CR,CZ,D,DK,E,EC,ES,EST,ET,F,FIN,
FL,FO,GB,GCA,GR,H,HN,HR,I,IRL,IS,KZ,L,LAR,LT,LV,MA,MC,MEX,MGL,MNE,
N,NIC,P,PA,PE,PL,RA,RCH,RKS,RO,ROU,RUS,S,SK,SLO,SRB,TN,TR,UA,USA,V,VL
Gebruikersavatar
Toemke
Berichten: 542
Lid geworden op: vr 09 feb 2018, 16:53
Locatie: België of onderweg

Re: Ervaringen met dit type aanhangwagen?



Bericht door Toemke »

Iveco4x4 schreef:
wo 28 feb 2018, 11:11
Natuurlijk heeft niemand een (achteruitrij) camera nodig :wink:
Maar het is wel makkelijk om dat kindje op zijn driewieler te zien die nét achter de camper is gekomen terwijl jij/u instapt. :eh:
Dat is waar maar daar had ik het even niet over. Het lijkt mij wel logisch dat je altijd een blik werpt op je schermpje als je ergens eerst achteruit uit of weg moet. Maar dat is toch iets anders dan via dat scherm te manoeuvreren met een aanhangwagen.
Nu: - - - -
Toen: FIAT DUCATO P.L.A. S701
Toen: VW T3 Joker3 Westfalia
Gebruikersavatar
Iveco4x4
Berichten: 735
Lid geworden op: wo 23 dec 2015, 19:43
Locatie: Haaglanden

Re: Ervaringen met dit type aanhangwagen?



Bericht door Iveco4x4 »

"Camera zit erop en ook op de Scudo waar ik geregeld een aanhangwagen mee trek, maar daar kijk ik nooit op, alleen op buitenspiegels (binnen zie ik toch niets vanwege gesloten wand)"
"Het lijkt mij wel logisch dat je altijd een blik werpt op je schermpje als je ergens eerst achteruit uit of weg moet."
Ach ik schrijf maar wat :-?
Vriendelijke groet, Berry

Iveco 40.10 WM/1, 4x4, 1990, 2500cc turbo, max. 4450kg
De reis is het leukst, niet het doel.
Rijbewijs AM,A1,A2,A,B,C1,C,D1,D,BE,C1E,CE,D1E,DE,T. (wat een onzin)
NL,A,AND,B,BG,BIH,BOL,BZ,CH,CND,CO,CR,CZ,D,DK,E,EC,ES,EST,ET,F,FIN,
FL,FO,GB,GCA,GR,H,HN,HR,I,IRL,IS,KZ,L,LAR,LT,LV,MA,MC,MEX,MGL,MNE,
N,NIC,P,PA,PE,PL,RA,RCH,RKS,RO,ROU,RUS,S,SK,SLO,SRB,TN,TR,UA,USA,V,VL
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9164
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Ervaringen met dit type aanhangwagen?



Bericht door gjvonk »

Zonder achteruit rij camera kan het wel, maar het vergt engelen geduld en een paar keer tussentijds stoppen om te kijken hoever hij al dwars staat. Ik heb bij Defensie ooit eens een weekje of 2 op een IP bivak van de SROA op het ASK met een 1 tons waterwagen achter een 4 tonner in het ruwe terrein lopen jongleren. Als ik de achterste steunpoot in mijn spiegel zag, wist ik dat ik direct moest stoppen.

Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk

Buscamper fan
Gebruikersavatar
Toemke
Berichten: 542
Lid geworden op: vr 09 feb 2018, 16:53
Locatie: België of onderweg

Re: Ervaringen met dit type aanhangwagen?



Bericht door Toemke »

Iveco4x4 schreef:
wo 28 feb 2018, 11:48
"Camera zit erop en ook op de Scudo waar ik geregeld een aanhangwagen mee trek, maar daar kijk ik nooit op, alleen op buitenspiegels (binnen zie ik toch niets vanwege gesloten wand)"
"Het lijkt mij wel logisch dat je altijd een blik werpt op je schermpje als je ergens eerst achteruit uit of weg moet."
Ach ik schrijf maar wat :-?
Ik zal het nog eens proberen: het ging toch over manoeuvreren en aanhangwagens of heb ik iets gemist? Dus, ik gebruik de camera niet om met een aanhanger achteruit te manoeuvreren. Ik kijk tijdens het achteruit manoeuvreren met de aanhangwagen nooit op de camera. Ik werp wél vóór ik vertrek een blik op het scherm om te zien of het vrij is, met of zonder aanhanger, stel u voor.
Waarom daarover doorzeuren en zelfs kleurtjes gebruiken ontgaat mij een beetje :crazy:
Nu: - - - -
Toen: FIAT DUCATO P.L.A. S701
Toen: VW T3 Joker3 Westfalia
Gebruikersavatar
dieseltje+
Berichten: 2809
Lid geworden op: zo 22 jan 2017, 22:02
Locatie: Noordoostpolder

Re: Ervaringen met dit type aanhangwagen?



Bericht door dieseltje+ »

We snappen je wel Toemke.

Sommige mensen kunnen blijkbaar niet van hun te grote hoeveelheid zout afkomen
Hier wordt met liefde DIESEL verbrand.
Vaak ben je te bang.
Groet,
Karel
Gebruikersavatar
Toemke
Berichten: 542
Lid geworden op: vr 09 feb 2018, 16:53
Locatie: België of onderweg

Re: Ervaringen met dit type aanhangwagen?



Bericht door Toemke »

dieseltje+ schreef:
wo 28 feb 2018, 12:59
We snappen je wel Toemke.

Sommige mensen kunnen blijkbaar niet van hun te grote hoeveelheid zout afkomen
:hug:
Nu: - - - -
Toen: FIAT DUCATO P.L.A. S701
Toen: VW T3 Joker3 Westfalia
Gebruikersavatar
Camperic
Berichten: 5670
Lid geworden op: zo 02 aug 2015, 10:27
Locatie: City of Mars

Re: Ervaringen met dit type aanhangwagen?



Bericht door Camperic »

gjvonk schreef:
wo 28 feb 2018, 12:34
Zonder achteruit rij camera kan het wel, maar het vergt engelen geduld en een paar keer tussentijds stoppen om te kijken hoever hij al dwars staat.
Of de oplossing van Rieny (die hier helaas is afgehaakt) monteren. Zie bijv. viewtopic.php?p=1643296#p1643296 ;)
Eric

Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
Gebruikersavatar
Iveco4x4
Berichten: 735
Lid geworden op: wo 23 dec 2015, 19:43
Locatie: Haaglanden

Re: Ervaringen met dit type aanhangwagen?



Bericht door Iveco4x4 »

Het is geen zout maar het zijn tegenstrijdigheden. :roll:
Vriendelijke groet, Berry

Iveco 40.10 WM/1, 4x4, 1990, 2500cc turbo, max. 4450kg
De reis is het leukst, niet het doel.
Rijbewijs AM,A1,A2,A,B,C1,C,D1,D,BE,C1E,CE,D1E,DE,T. (wat een onzin)
NL,A,AND,B,BG,BIH,BOL,BZ,CH,CND,CO,CR,CZ,D,DK,E,EC,ES,EST,ET,F,FIN,
FL,FO,GB,GCA,GR,H,HN,HR,I,IRL,IS,KZ,L,LAR,LT,LV,MA,MC,MEX,MGL,MNE,
N,NIC,P,PA,PE,PL,RA,RCH,RKS,RO,ROU,RUS,S,SK,SLO,SRB,TN,TR,UA,USA,V,VL
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9164
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Ervaringen met dit type aanhangwagen?



Bericht door gjvonk »

Camperic schreef:
gjvonk schreef:
wo 28 feb 2018, 12:34
Zonder achteruit rij camera kan het wel, maar het vergt engelen geduld en een paar keer tussentijds stoppen om te kijken hoever hij al dwars staat.
Of de oplossing van Rieny (die hier helaas is afgehaakt) monteren. Zie bijv. viewtopic.php?p=1643296#p1643296 ;)
Ja heel goed idee, je kunt ook van die fiets reflectoren gebruiken die je wel eens dwars uit ziet steken vanaf een bagagedrager. Het is vergelijkbaar met het principe van de poot van de waterwagen.

Zorg dat je zowel links als rechts weet welk referentiepunt je van de achterkant van je aanhager kunt zien in je buitenspiegels. Als je dan op een lege parkeerplaats experimenteert hoe 'scheef' je aanhanger moet staan om dat referentiepunt net zichtbaar naast de binnenrand (=de portierruitzijde) van je buiten spiegel te zien, dan weet je hoe je kunt gaan sturen. Hoe meer de aanhanger de breedte van de camper benadert, hoe makkelijker het wordt om achteruit te rijden, want hij is eerder zichtbaar. Een korte aanhanger waar een motor dwars op past is daardoor makkelijker te manoeuvreren dan een lange smalle aanhanger.

Overigens is het ook nog zo dat hoe langer de oversteek van het trekkende voertuig is, hoe groter de reactie van de aanhanger op een stuuruitslag.

Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk


Buscamper fan
Uitgeschreven

Re: Ervaringen met dit type aanhangwagen?



Bericht door Uitgeschreven »

Ik bedoel,ik ben 60 plusser en heb sedert 2 jaar een achteruit rij camera op de nieuwe camper,het is handig maar als je daar volledig op vertrouwd, beter de buitenspiegels zoals we allemaal leerden vroeger;maar met zo een klein karretje is het wel handig dat geef ik toe.
Ik zie er ook veel die het ding gewoon afhaken.
maar het type die meedraait is ook niet in Nederland toegelaten?Met de meedraaiende wielen.Want daar hoef je eigenlijk niet meer naar om te kijken.
het hangt er vanaf hoe je het gewoon bent;maar ts bedoelde misschien de rij ervaring, Niet de manoeuvreer ervaring?
Gebruikersavatar
Toemke
Berichten: 542
Lid geworden op: vr 09 feb 2018, 16:53
Locatie: België of onderweg

Re: Ervaringen met dit type aanhangwagen?



Bericht door Toemke »

on4avt schreef:
wo 28 feb 2018, 13:38
maar ts bedoelde misschien de rij ervaring, Niet de manoeuvreer ervaring?
Inderdaad, eerder de rij ervaring, stabiliteit, niet teveel stuiteren, slingeren..?
Ik heb al gelezen dat de kleine wieltjes niet aan te raden zijn en de dissel niet te kort mag zijn maar negatief rijgedrag nog niet echt. Extra bagage hoeft er ook niet op, alles past in de camper, zowel qua volume als gewicht.
De korte maar brede aanhanger krijgt mijn voorkeur omdat die bijna zo breed is als de Camper en met een setje zijlichten eraan is hij altijd zichtbaar en wordt achteruit rijden ermee een stuk handiger. (Die lange stokken van Rieny zijn misschien wel handig maar toch een beetje een vreemd zicht en niet mooi, vind ik)
Eens afgehaakt lijkt het mij ook zeer handig aan de kant te schuiven en heeft niet veel plaats nodig.
Bijlagen
shorty.jpg
shorty.jpg (75.76 KiB) 393 keer bekeken
Nu: - - - -
Toen: FIAT DUCATO P.L.A. S701
Toen: VW T3 Joker3 Westfalia
Plaats reactie