Gasverbruik Truma gaskachel

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Gebruikersavatar
actieradius
Berichten: 1448
Lid geworden op: vr 06 jan 2017, 7:47

Gasverbruik Truma gaskachel



Bericht door actieradius »

Komende periode wil ik gaan kamperen in nederland en jawel de temperatuur gaat flink onderuit tot wel -15 graden. Ik heb 1 gasfles van 11 liter en daarmee wil ik de camper warm stoken met een truma gaskachel. In de nacht wil ik de kachel laag laten aanstaan. Kan iemand (natuurlijk bij benadering) aangeven hoelang ik met een volle gasfles zou kunnen doen. In de ochtend en avond gaat hij flink aan en anders laag om bevriezing te voorkomen.
mama
Berichten: 1847
Lid geworden op: za 28 mei 2011, 20:06

Re: Gas verbruik truma gaskachel



Bericht door mama »

Dat hangt allemaal af van hoe groot de camper is , hoe goed hij geisoleerd is en of men de voorruit isoleerd .
Men enkel de kachel heeft of er ook nog een ringverwarming inzit enz.
En héél voornaam is ook of er véél koude wind waait , dat maakt het verbruik hoger dan de koude .
Maar globaal genomen 3 a 4 dagen maximum met één fles propaan van 11kg of 27 liter .
Voor 11 liter zal dat dus minder lang zijn .
Dick-B
Berichten: 1314
Lid geworden op: di 16 nov 2004, 15:27

Re: Gas verbruik truma gaskachel



Bericht door Dick-B »

max.3 a 4 dagen,
gr.Dick.
Gebruikersavatar
actieradius
Berichten: 1448
Lid geworden op: vr 06 jan 2017, 7:47

Re: Gas verbruik truma gaskachel



Bericht door actieradius »

Ik bedoel inderdaad 27 kilo 11 liter. Dus maar enkele dagen. Ik heb een alkoof van 6,5 meter dus dat is een flinke ruimte. Maar dan ga ik ook een tweede gasfles meenemen voor de zekerheid. Ik ga het proberen een week uit te houden.
Gebruikersavatar
djurre1980
Berichten: 936
Lid geworden op: di 17 jan 2017, 11:57

Re: Gas verbruik truma gaskachel



Bericht door djurre1980 »

"Ik ga het proberen een week uit te houden"
Kou lijden en veel gas verstoken in een camper.
Is dat nog steeds kamperen of noemen ze dat nou kramperen? :mrgreen:
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18102
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: Gas verbruik truma gaskachel



Bericht door Cee Pee »

actieradius schreef:
wo 21 feb 2018, 9:16
Ik bedoel inderdaad 27 kilo 11 liter. Dus maar enkele dagen..........
Dat bestaat niet.
Één liter gas weegt ongeveer 500 gram.
En jij hebt waarschijnlijk een normale gasfles met een inhoud van 27 liter.
Deze worden op gewicht gevuld tot 80% en dat is 22 liter wat gelijk staat met 11 kilo.
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
Gebruikersavatar
actieradius
Berichten: 1448
Lid geworden op: vr 06 jan 2017, 7:47

Re: Gas verbruik truma gaskachel



Bericht door actieradius »

Inderdaad heb ik het weer omgedraaid.
Gebruikersavatar
rijschoollucassen
Berichten: 3050
Lid geworden op: zo 24 mar 2013, 13:45
Locatie: Mook
Contacteer:

Re: Gas verbruik truma gaskachel



Bericht door rijschoollucassen »

Wij hebben een camper van ruim 7 meter, laten in deze periode de kachel de hele nacht aan, en staan telkens weer versteld van hoe lang je het eigenlijk vol kan houden. Valt ons enorm mee. 3-4 dagen op één lpg-fles (27 liter). We hebben overigens twee van die flessen staan.

Met die reservefles moet je het kunnen doen. Probeer wel te voorkomen dat je midden in de nacht zonder komt, dan zou de boel kunnen bevriezen. Voordeel van lpg is dat je 'voor de zekerheid' even kunt tanken. Nadeel is dan weer het aandeel butaan wat nu niet verdampt.

Jaap
Besmet met het campervirus met een Mercedes Vito Marco Polo, daarna een Ducato Burstner T605 en nu een Adria Coral S 690 SC. Onze reisfilmpjes staan op YouTube, Jaap en Trijntje on tour.
leven
Berichten: 187
Lid geworden op: vr 01 feb 2013, 20:24
Locatie: in de buurt van Roermond

Re: Gas verbruik truma gaskachel



Bericht door leven »

2 dagen. Met 2 flessen dus 4 dagen.
leven en laten leven
Gebruikersavatar
WiSpi
Berichten: 1108
Lid geworden op: di 10 aug 2010, 18:09
Locatie: De Liemers

Re: Gas verbruik truma gaskachel



Bericht door WiSpi »

Hoewel geen -15 gr , hadden we vorige week in Frankrijk wel dagen met vorst en maxima rond de 3 tot 6 graden. Ook sneeuw. Dus gemiddeld rond het vriespunt. De kachel staat overdag op stand 1, boiler aan. Bij het rijden zijn ze uit.
's-Avonds de kachel aan. Eerst op temperatuur laten komen en daarna stand 5. Tevens eten koken, water koken.

Gestart met een volle fles. We konden het op 1 fles LPG net niet redden (27 liter).

Wim
Wim

Camper: Buscamper / Ducato 250 / 2007 / 3.0 liter motor
Gebruikersavatar
rob2
Berichten: 2479
Lid geworden op: di 25 jul 2006, 8:44
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Gas verbruik truma gaskachel



Bericht door rob2 »

Wij ook in Frankrijk vorige week, skivakantie :cheers:
enkele nachten erg koud -18 gr.... (overdag dan prachtig zonnig weer en -3 gr.)
Kachel aan op vrijdagavond bij vertrek, woensdagmorgen schakelde hij over op de tweede fles.
's avonds een graad of 20 in de camper ( stand 3/3,5) en 's nachts en overdag op 2

ik vind t prachtig, onderaan de piste , genoeg stroom van de zonnepanelen :thumbup:
wel de sneeuw en het ijs eraf krabben 's morgens ....
voor de rest een CP met weinig voorzieningen, water was verkrijgbaar op 100mtr. ( €2.-/verwarmde zuil !)
en er was een stortput voor water & wc
Groet,
Rob
Abri079
Berichten: 1035
Lid geworden op: vr 18 nov 2016, 21:38
Locatie: Fryslân

Re: Gasverbruik Truma gaskachel



Bericht door Abri079 »

De ervaringen die hier staan kan ik onderschrijven. Ben nu drie weken onderweg en heb met twee 11 kg flessen al een keer 40 liter LPG getankt.
Wat ik mij nu afvraag is, met de twee flessen binnen de camper onder de keuken geplaatst, of beide gasflessen toen leeg waren. Heeft de camper een isolerende werking m.b.t. beide gasflessen en de propaan en butaan inhoud?
Ben wederom benieuwd naar argumenten uit deze kennisbank.
Gebruikersavatar
mMario
Berichten: 823
Lid geworden op: zo 20 nov 2011, 18:30
Locatie: Hoogkarspel

Re: Gasverbruik Truma gaskachel



Bericht door mMario »

Hier ook de ervaring na 3,5 dag 11 kg fles propaan leeg gestookt. Hymer B integraal van 6.00 mtr. Kachel blijft ook s’nachts aan op 17 gr. Overdag op 20 Gr . Tijdens het rijden blijft ie ook aan , maar slaat dan niet aan omdat motorkachel de ruimte op temp. houd.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gebruikersavatar
actieradius
Berichten: 1448
Lid geworden op: vr 06 jan 2017, 7:47

Re: Gasverbruik Truma gaskachel



Bericht door actieradius »

Ik heb in de barre Nederlandse koude van temperaturen onder de -10 ongeveer 2,5 dag met een 11 kilo fles gedaan. Mijn oude gaskachel is niet heel fijn te regelen waardoor het verbruik wat hoger uit viel. Onderweg 1 maal een fles bij laten vullen. Ik heb 25 kilo propaan voor 6 dagen verbruikt.
Iedereen bedankt voor het meedenken.
Plaats reactie