Waarschuwen of niet?

Algemene campervragen en -opmerkingen.
iSonic
Berichten: 1931
Lid geworden op: za 26 sep 2009, 11:24

Waarschuwen of niet?



Bericht door iSonic »

Wij hebben begin December overeenstemming bereikt over de aankoop van een camper. Het ging hierbij om een (belgsiche) particulier. Echter de dag daarna deed de verkoper erg moeilijk over door geven chassis nummer ivm verzekering. Ze was wantrouwig en wou ons niet zomaar gegevens verstrekken. Na veel praten uiteindelijk toch het nummer gekregen. Vlak daarna realiseerde wij ons het volgende:

- We dachten bij die mensen thuis af te spreken maar dat bleek niet hun adres te zijn, het was een grote parkeer plaats.

- We hebben niet naar id bewijzen gevraagd, deze zouden bij overdracht wel aanwezig zijn.

- De papieren leken allemaal te kloppen al zag de car-pass er wel raar uit (elk jaar op exact dezelfde datum een registratie)

We wisten dus niks van de verkopers! Daarnaast werd een contante betaling gevraagd met de vraag of er een lager bedrag op de factuur kon (factuur/koop contract is in belgie verplicht bij bedragen groter dan 5000). We hadden ook een ontzettende roze bril op want de camper was echt spik en span. Uit 2011 maar geen gebruiks spoor te vinden.... We hebben echter wel contact op genomen met de mededeling dat we bij ze thuis wouden afspreken om alle papieren te controleren, id bewijzen uitwisselen/bekijken en contracten te tekenen. Hier werd zeer terug houdend op gereageerd en uit eindelijk geweigerd. Op de dag dat ze de camper zouden brengen zou iedereen en alle papieren + id bewijzen aanwezig zijn. Alles klopt en alle onderhouds-facturen van (dezelfde) garage zouden erbij zijn. Op mijn vraag welke garage dat dan was zodat ik in ieder geval daarmee kan bellen werd niet gereageerd. De camper stond overigens niet als gestolen geregistreerd.

De hele handelswijze van verkoper was geraffineerder dan dat ik nu opschrijf, er zit nog een heel verhaal omheen, maar resultaat was dat we er geen goed gevoel bij hadden en uit eindelijk besloten niet met de koop door te gaan. De camper is daarna niet meer te koop gekomen tot recent. Dezelfde camper staat nu weer te koop bij dezelfde persoon..... Nu is mijn vraag: ik zou zeggen niet kopen dat ding met een link naar de advertentie. Echter we zijn ook niet 100% zeker van oplichting. Advertentie vermelden of niet?

Ben ook aan het overwegen contact op te nemen met de belgische politie. Maar denk dat het weinig uithaalt...
Laatst gewijzigd door iSonic op zo 18 feb 2018, 18:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8684
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Waarschuwen of niet?



Bericht door seth_space »

Geen idee of dit goed of fout is. Jij hebt een bepaald gevoel en als dat niet klopt dan moet je inderdaad stoppen met het verhaal.
Wel moet je beseffen dat sommige mensen het lastig vinden dat ze iets moeten verkopen wegens bijv schulden en willen dat zoveel mogelijk weg houden van hun woonomgeving. Dat fatuur verhaal past daar ook wel bij.
Vraag maar eens na bij een makelaar, wat die allemaal voor kunstgrepen moeten uithalen soms om een koop rond te krijgen als er schaamte in het spel is.
Dan geef je dus ook niet zomaar je garage gegevens door etc..
Maar als jij het gevoel hebt dat het een goed opgezette scam is dan is het verstandig dat je afgehaakt bent.
Als je echter geen concrete feiten kunt aanvoeren dan lijkt het me niet netjes iemand in een kwaad daglicht te plaatsen.
Maar slechts mijn mening.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Gebruikersavatar
Johny_Boy
Berichten: 225
Lid geworden op: do 22 sep 2016, 10:22
Locatie: Zuidwest Friesland
Contacteer:

Re: Waarschuwen of niet?



Bericht door Johny_Boy »

Naar mijn mening hebben jullie het gevoelsmatig bij het juiste eind ...

Of je hier daarvan melding kan/mag maken ..., dat weet ik niet :-? , maar je kunt allicht het verhaal melden bij de politie. Beter iets doen ... dan niets ...

Wees in ieder geval maar blij dat jullie niet verder met de aankoop zijn gegaan :thumbup:
Vriendelijke groet,
John en Indy
iSonic
Berichten: 1931
Lid geworden op: za 26 sep 2009, 11:24

Re: Waarschuwen of niet?



Bericht door iSonic »

Ja dat klopt dat is het moeilijke eraan. We twijfelen zelf niet meer. Er klopt gewoon teveel niet (of wel hangt er vanaf vanaf welke kant je kijkt). Zou het zonde vinden als straks iemand zijn zuur verdiende centjes kwijt is...
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6319
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: Waarschuwen of niet?



Bericht door Bas vd laar »

Je mag gerust een link naar de advertentie plaatsen, die is gewoon openbaar.
Er kan inderdaad van alles achter zitten maar ik vind het wel goed dat je naar je gevoel geluisterd hebt.
iSonic
Berichten: 1931
Lid geworden op: za 26 sep 2009, 11:24

Re: Waarschuwen of niet?



Bericht door iSonic »

@Johny_boy we zijn blij dat we het niet gedaan hebben al was op het moment zelf de twijfel zeer groot. Het is een ontzettend mooie en super nette camper en je hebt erin gereden + papieren gezien. Dus ja? Het was een geleidelijk proces om tot een nee te komen wat nog best lastig was. Je hoofd zegt al een tijdje nee terwijl je hart echt heel graag wil!!!

We hebben nu een andere camper gekocht, overigens ook van belgische particulieren, die zeer aardig, netjes en open waren. Ook daar sloeg bij alles wat die mensen zeiden de twijfel toe maar gelukkig konden we rationeel genoeg blijven denken. We zijn zeer blij met deze camper!
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80403
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: Waarschuwen of niet?



Bericht door Dafluc »

Tja. Het lijkt me niet dat oplichting is bewezen. De mensen zijn overdreven voorzichtig. Misschien net omdat ze de verhalen over oplichting ook kennen. Er kan een onschuldig verhaal achter zitten. Maar een camper bekijken op een grote parkeerplaats en niet bij mensen thuis zou eigenlijk al gewoon einde oefening moeten zijn.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Iveco4x4
Berichten: 735
Lid geworden op: wo 23 dec 2015, 19:43
Locatie: Haaglanden

Re: Waarschuwen of niet?



Bericht door Iveco4x4 »

Ik zou met dit verhaal zeker naar de politie gaan.
Dat deze camper niet als gestolen genoteerd staat zegt niets.
Een omgekatte camper kan je ook verkopen. :problem:
En als ik lees hoe moeilijk het was om het chassisnr te krijgen gaan mijn gedachten daar naar toe. :think:
Voor de mensen die niet weten wat een omgekatte auto is; Hier is de uitleg :DD
Vriendelijke groet, Berry

Iveco 40.10 WM/1, 4x4, 1990, 2500cc turbo, max. 4450kg
De reis is het leukst, niet het doel.
Rijbewijs AM,A1,A2,A,B,C1,C,D1,D,BE,C1E,CE,D1E,DE,T. (wat een onzin)
NL,A,AND,B,BG,BIH,BOL,BZ,CH,CND,CO,CR,CZ,D,DK,E,EC,ES,EST,ET,F,FIN,
FL,FO,GB,GCA,GR,H,HN,HR,I,IRL,IS,KZ,L,LAR,LT,LV,MA,MC,MEX,MGL,MNE,
N,NIC,P,PA,PE,PL,RA,RCH,RKS,RO,ROU,RUS,S,SK,SLO,SRB,TN,TR,UA,USA,V,VL
iSonic
Berichten: 1931
Lid geworden op: za 26 sep 2009, 11:24

Re: Waarschuwen of niet?



Bericht door iSonic »

@Iveco4x4 dat was ons idee ook, dat hij omgekat is.
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10179
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: Waarschuwen of niet?



Bericht door Peter LMC »

Vind dat je goed gehandeld hebt. :think:
Het verhaal rammelt van alle kanten.
Gebruikersavatar
Johny_Boy
Berichten: 225
Lid geworden op: do 22 sep 2016, 10:22
Locatie: Zuidwest Friesland
Contacteer:

Re: Waarschuwen of niet?



Bericht door Johny_Boy »

iSonic schreef:
zo 18 feb 2018, 18:41
@Johny_boy we zijn blij dat we het niet gedaan hebben al was op het moment zelf de twijfel zeer groot. Het is een ontzettend mooie en super nette camper en je hebt erin gereden + papieren gezien. Dus ja? Het was een geleidelijk proces om tot een nee te komen wat nog best lastig was. Je hoofd zegt al een tijdje nee terwijl je hart echt heel graag wil!!!

We hebben nu een andere camper gekocht, overigens ook van belgische particulieren, die zeer aardig, netjes en open waren. Ook daar sloeg bij alles wat die mensen zeiden de twijfel toe maar gelukkig konden we rationeel genoeg blijven denken. We zijn zeer blij met deze camper!
Bij alles wat je koopt ..., vertrouw op je intuïtie. Deze is betrouwbaarder dan wat dan ook! En wanneer je intuïtie twijfelt, dan er een paar nachtjes over slapen... Echt, het behoed je voor héél veel miskopen en rommel ...

Fijn dat jullie inmiddels een andere camper hebben gekocht ... en de 1e hebben geannuleerd.

Héél veel fijne en veilige km'ters/camperreizen toegewenst! :wink:
Vriendelijke groet,
John en Indy
Gebruikersavatar
swagmanneke
Berichten: 359
Lid geworden op: ma 28 nov 2011, 11:22

Re: Waarschuwen of niet?



Bericht door swagmanneke »

Hallo

Denk er ook aan bij ons in Belgie mag je NOOIT meer dan €2999 kontant betalen . dan is het verplicht om met overschrijving of elektronisch te betalen. een bank cheque kan ook.
Dus nooit meer dan boven aangehaalde €2999.

Walter
Euramobil Integra line 720EB
you never never know, if you never never go
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22881
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Waarschuwen of niet?



Bericht door PaulBng »

Handig om te weten!
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18168
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: Waarschuwen of niet?



Bericht door Cee Pee »

Is geld in België geen wettig betaalmiddel?
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
Plaats reactie