Bus ombouwen tot camper

Algemene campervragen en -opmerkingen.
wim1962
Berichten: 5
Lid geworden op: do 15 feb 2018, 20:27

Bus ombouwen tot camper



Bericht door wim1962 »

Hallo allemaal, ik ben in het bezit van een renault master particulier met een geel kenteken uit 2006.
Mijn vraag is wat de eisen zijn kwa maten, stahoogte is namelijk 165 cm, en hoeveel BPM moet er terug betaald worden hij omgebouwd wordt als camper.

vr gr wim
Gebruikersavatar
annoh
Berichten: 1875
Lid geworden op: za 18 aug 2012, 22:05
Locatie: St. Jacobiparochie
Contacteer:

Re: Bus ombouwen als camper



Bericht door annoh »

@TS,

Minimale hoogte bedraagt 170 cm. Om gebruik te kunnen maken van kwart tarief zal je je dak plaatselijk moeten verhogen b.v. d.m.v. hefdak, slaaphefdak of pop up dak.

Als je google gebruikt dan kom je op diverse rekenhulpen betaling BPM.

Succes met ombouw.
Toedeledoki

Re: Bus ombouwen als camper



Bericht door Toedeledoki »

De firma Atrion levert een klein "bultje" voor deze bussen. Dan voldoet hij precies aan de stahoogte en hoeft er niet persé een hefdak of slaapdak op.
Toedeledoki

Re: Bus ombouwen als camper



Bericht door Toedeledoki »

Als het een personenbus is, waar dus al BPM voor betaald is, dan hoeft er bij ombouw naar camper geen BPM meer betaald te worden. De BPM is immers al betaald.
wim1962
Berichten: 5
Lid geworden op: do 15 feb 2018, 20:27

Re: Bus ombouwen als camper



Bericht door wim1962 »

Het is een busje voor 3 personen op kenteken.De afmetingen laadbak is 165 cm hoog,170 breed, 270 cm lang.
Zonder spijltjes in het dak kom ik precies op 170 cm uit.
Het terug betalen van de BPM is moeilijk terug te vinden.

Groeten wim
wim1962
Berichten: 5
Lid geworden op: do 15 feb 2018, 20:27

Re: Bus ombouwen als camper



Bericht door wim1962 »

Het is altijd een bedrijfwagen geweest, maar rij hem nu particulier, heeft dat ook nog wat met de BPM te maken. groeten wim
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8458
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: Bus ombouwen als camper



Bericht door EasyBee »

wim1962 schreef:
ma 19 feb 2018, 13:01
De afmetingen laadbak is 165 cm hoog,170 breed, 270 cm lang. Zonder spijltjes in het dak kom ik precies op 170 cm uit.
Inrichtingseisen Belastingdienst

Let op. De eisen van de RDW vwb een kampeerauto wijken iets af van de Belastingdienst. De RDW bepaalt de auto puur technisch, de Belastingdienst bepaalt of het kampeerautotarief van toepassing is. Dus dat de RDW kampeerauto op het kenteken vermeldt, wil niet betekenen dat de Belastingdienst dan automatisch het kwarttarief toepast. De Belastingdienst, i.c. de Douane, kan altijd de een controle uitvoeren of de wagen nog aan de eisen voor kwarttarief voldoet.
wim1962 schreef:
vr 16 feb 2018, 7:21
een renault master particulier met een geel kenteken uit 2006.
Wat is de eerste toelatingsdatum op kenteken? 2006 naar ik aanneem. Tenminste zo stel je het.
Voor bestelauto's vanaf 1 juli 2005 die niet in gebruik zijn door een ondernemer of voor gehandicaptenvervoer zou dan al
BPM betaald moeten zijn.
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8458
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: Bus ombouwen als camper



Bericht door EasyBee »

Was jij ondernemer en was het jouw bedrijfswagen en ben je hem nu particulier gaan gebruiken?
Of was het de bedrijfswagen van een onderneming en heb je hem bijv. bij een garage gekocht?
Laatst gewijzigd door Dafluc op vr 23 feb 2018, 13:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote verwijderd. Bij rechtstreeks reageren dit doen via Plaats een reactie aub.
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
BobV
Berichten: 179
Lid geworden op: di 21 aug 2007, 19:37
Locatie: Kampen

Re: Bus ombouwen als camper



Bericht door BobV »

Ik heb ooit ergens gelezen dat de belastingdienst uitgaat van de maten van http://www.mijnbuscamper.nl/wp-content/ ... autoos.pdf
De hoogte in de laadruimte is dan 167 cm. Als jij op sommige plekken 170 cm meet en dus geen dakverhoging bouwt, zou voor de belastingdienst een reden kunnen zijn het kwarttarrief af te wijzen.
Groeten
Bob

VW T4 TDI Camper
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: Bus ombouwen als camper



Bericht door 't Busje »

We citeren de Belastingdienst maar weer even:
De binnenruimte moet een rechthoekig blok kunnen bevatten met een hoogte van minimaal 170 cm over een lengte van minimaal 200 cm en over een breedte van minimaal 90 cm. De binnenruimte is de ruimte achter de bestuurders- en bijrijderszitplaats, waarin de faciliteiten vast moeten zijn aangebracht.
Als de hoogte tussen de vloer en de dakspanten 165 cm is, past dat denkbeeldige blok van 170 cm daar niet onder. Dat wordt dus een dakverhoging of een hefdak.
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
wim1962
Berichten: 5
Lid geworden op: do 15 feb 2018, 20:27

Re: Bus ombouwen als camper



Bericht door wim1962 »

BobV schreef:
ma 19 feb 2018, 22:03
Ik heb ooit ergens gelezen dat de belastingdienst uitgaat van de maten van http://www.mijnbuscamper.nl/wp-content/ ... autoos.pdf
De hoogte in de laadruimte is dan 167 cm. Als jij op sommige plekken 170 cm meet en dus geen dakverhoging bouwt, zou voor de belastingdienst een reden kunnen zijn het kwarttarrief af te wijzen.
Ik heb contact gehad met Atrion in Steggerda, die mijn bus voledig gaat ombouwen als camper, incl dakverhoging.
Zal dat via de belastingdienst nog problemen kunnen geven voor het kwarttarief.
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80397
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: Bus ombouwen als camper



Bericht door Dafluc »

Door die dakverhoging voldoe je aan de hoogte eis.
Als je na ombouw ook voldoet aan de andere inrichtingseisen (en die zullen ze daar heus wel kennen) zullen er geen problemen zijn.
Afbeelding
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8458
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: Bus ombouwen als camper



Bericht door EasyBee »

Onze Transit was belastingvrij, maar toen kwam die aanpassing in de leeftijdsregels voor vrijstelling. Was je oldtimer ineens geen cent meer waard. :bang:
Wij hebben onze Transit personenbus uit 1985 bij Atrion laten ombouwen naar een voor de Belastingdienst acceptabele kampeerbus.
Ze weten precies wat de inrichtingseisen zijn. Prima bevallen en geen centje pijn om kwarttarief te regelen. Aanvraag indienen, foto's opsturen dat het echt zo is. Klaar.
Één jaar het verschil tussen voltarief en kwarttarief was voldoende om de ombouw te bekostigen. Al weer jaren plezier van.
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
wim1962
Berichten: 5
Lid geworden op: do 15 feb 2018, 20:27

Re: Bus ombouwen tot camper



Bericht door wim1962 »

Ik bedank jullie voor alle informatie, en ik hou jullie op de hoogte van alles.
Vriendelijke groet wim
Plaats reactie