Kopen van Mercedes 508 of 608

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Reisman
Berichten: 5
Lid geworden op: zo 28 jan 2018, 12:20

Kopen van Mercedes 508 of 608



Bericht door Reisman »

Hallo allemaal,

Ik ben van plan een Mercedes 508 of 608 te kopen en om te bouwen tot een camper.:
- Wat is het precieze verschil tussen de 2?
- En waar moet ik op letten bij het kopen van?

Alle tips en tricks zeer welkom!
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19156
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Kopen van Mercedes 508 of 608



Bericht door Aloys »

Mijn beperkte kennis: ze zijn beide 08, dus 80PK. De 508 is een 5-tons uitvoering, de 608 een 6-tonner.
Mijn ouders hadden in de jaren '70/'80 een zelf omgebouwde 508, die was teruggekeurd naar klein rijbewijs.

Dat is alles wat ik ervan weet.
Ik vond (dankzij Google!) nog een oud topic over deze campers: viewtopic.php?t=8397397
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Gebruikersavatar
ducati 900
Berichten: 7482
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
Locatie: Garyp

Re: Kopen van Mercedes 508 of 608



Bericht door ducati 900 »

Om wat voor 508 of 608 gaat het?
De oude dubbellucht Düsseldorfer van '67 tm '86 of de "Vario"" va. 86 tm ''96 ?
Voor wat de getallen betreft heeft Aloys gelijk.
Het verschil zit in de veren, verder zit er niet zoveel verschil in.
Als ze voor B rijbewijs zijn dus teug gekeurd naar 3500 Kilo dan horen er lichtere veren onder te zitten.
Ze kunnen heel erg lawaaiig zijn, meestal zijn dan de motorrubbers versleten en die zijn niet meer bij Mercedes leverbaar
Maar ik kan er nog wel aan komen.
De motor is vrijwel onverwoestbaar zolang je maar op de oliestand let.
1 liter op, 1000 km is heel normaal.

Ben.
Laatst gewijzigd door ducati 900 op di 30 jan 2018, 11:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
Gebruikersavatar
dedruivenplukker
Berichten: 7142
Lid geworden op: vr 13 mar 2009, 4:08

Re: Kopen van Mercedes 508 of 608



Bericht door dedruivenplukker »

En belangrijk voor ons om te weten: welk rijbewijs heb je!
En hou begin april een paar dagen vrij.
'89 VW T3-'94 MB 508D-'99 MB 1117 4x4
'02 TOYOTA Hi-ACE POP-TOP-'03 MB 409D '21 MB 410D-X
A,AND,AUS,B,BF,BG,BJ,BW,CH,CS,CZ,D,DDR,DK,
DZ,E,ET,F,GB,GBZ,GH,GR,H,HRP,I,L,LS,MA,MC,
MOC,MW,NAM,P,PL,RN,RO,RT,SD,
SLO,SK,TCH,TG,TR,YU,Z,ZA,ZW.
Waarheen leidt de weg die wij moeten gaan? - Mieke Telkamp
Patrick 508
Berichten: 44
Lid geworden op: ma 09 dec 2013, 20:00

Re: Kopen van Mercedes 508 of 608



Bericht door Patrick 508 »

Ik heb zelf een 608 gehad, ik kan je de volgende aankoop-tips geven:

- Alle 508/608 zijn enorm lawaaiig, hier is weinig aan te doen en zal je dus moeten accepteren.
- Let bij ex-brandweer op voor exemplaren met korte overbrenging: die maken nóg meer lawaai en halen de 90 niet.
- Even roken na het starten mag. Blauwe rook tijdens t rijden=laten staan
- Olieverbruik van 1 liter op 1000 km is normaal, als het flink meer is dan ook beter laten staan.
- Let op speling op alle smeerpunten: de 508/608 dient elk jaar doorgesmeerd te worden, als dat niet gebeurt krijg je snel slijtage en stuurspeling.
- Let op de band/velgmaat. De originele 508 heeft een dure bandenmaat en tevens een hoge maat waardoor t stuurgevoel vaag is.
- Let op roest aan de binnenzijde van de cabine. Alle 508/608 kunnen flink roesten, met name onder de voorruit en in de wielkasten.
- Let bij de motor (OM314) op lekkage van de koppakking (olie in de koelvloeistof)
- Laat de kleppen stellen na aankoop. Vaak is dit lang achterwege gelaten en t levert je zo een paar pk extra op.
- let op lekkage van de cylinders van het koppelingspedaal en aan de versnellingsbak, deze willen nogal eens lekken.
- Demonteer de achterwielen en controleer de werking van de achterremmen: dure klus als de boel vastzit.
- Houd het totaalgewicht in de gaten: een lege bus weegt zomaar 3000 kg.


tot zover. Het grote voordeel van de 508 is superbetrouwbare techniek en een heerlijk nostalgisch gevoel :-)

Gr,
Patrick
iSonic
Berichten: 1931
Lid geworden op: za 26 sep 2009, 11:24

Re: Kopen van Mercedes 508 of 608



Bericht door iSonic »

Ik heb vroeger ook naar eend (oldtimer) mercedes camper gekeken en heb er een aantal gereden. Ik vond het geluid bij rijden te hard en dat was voor ons een reden om het niet te doen. We moesten echt hard praten om elkaar te kunnen verstaan bij 90-95km/h Dus ga rijden en bepaal voor je zelf of het acceptabel is!
Richie
Berichten: 816
Lid geworden op: di 21 jun 2011, 22:31
Locatie: Nijmegen

Re: Kopen van Mercedes 508 of 608



Bericht door Richie »

En hou, zoals ik pas al een keer elders opmerkte, de milieuzones in de gaten :(
Gebruikersavatar
cjoosten
Berichten: 3332
Lid geworden op: vr 16 apr 2004, 20:54
Locatie: Roggel

Re: Kopen van Mercedes 508 of 608



Bericht door cjoosten »

Wij hebben jaren een 508 gehad. Als Bus en daarna als alkoof. We kwamen in luik bovenop de berg aan met 35 km/uur. En de rest richtng en in de Ardennen was een drame. Geen pretje kan ik je vertellen. In principe viel dat vroeger dan ng wel mee maar met de snelle vrachtwagens heden ten dage levensgevaarlijk. Die zitten zo achterop je.

We hebben er heel mooie tijden mee gehad en het is degelijke techniek, maar ik zou er geen meer willen.

Succes met je keuze.
m.v.g.

Coen en Mir........iam

Wie zichzelf kent, veroordeelt niemand
Apaat
Berichten: 184
Lid geworden op: ma 04 apr 2011, 20:44

Re: Kopen van Mercedes 508 of 608



Bericht door Apaat »

Hallo
Zelf heb ik een 613 gereden dus 130 pk das toch fijn iets meer onder de kap te hebben bij het klimmen, dus als tip kijk daar ook eens na, en onderdelen zijn er genoeg geen enkel probleem,
Gebruikersavatar
lindy 1981
Berichten: 258
Lid geworden op: za 23 jan 2016, 12:23
Locatie: sprundel

Re: Kopen van Mercedes 508 of 608



Bericht door lindy 1981 »

Nog een 508 als paardenvrachtwagen gehad.
Ging nooit iets aan stuk.
Maar geladen met 2 paarden erin..+-1000kg.
Werd ik niet echt blij.
Wat een gemis aan vermogen.
Die dingen zijn niet vooruit te branden.
Zoals hier al vermeld..
Vroeger was dat niet zon probleem.
Nu zullen de opmerkingen in de trant van
"Je hebt toch alle tijd"wel voorbij gaan komen
Maar zou voor mij toch groot minpunt zijn
Wel superbetrouwbaar..en lekkere simpele techniek
Oja..niet onbeheerd buiten laten staan.
Bij het boevengilde ook erg in trek
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6299
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: Kopen van Mercedes 508 of 608



Bericht door Bas vd laar »

Ik vind ze erg leuk en heb er verschillende gehad, ik werd echter ook gek van het lawaai, het is erg vermoeiend rijden op die manier.
Ook het verbruik is hoog, ik zat gemiddeld op 1 op 6 a 7.

Als je wel de charme wilt van zo'n bus maar niet de herrie en het verbruik dan kun je een OM602 conversie overwegen, hierbij wordt de stillere, sterkere en zuiniger 5-cilinder motor van een Mercedes Sprinter in de bus geplaatst.
Als je dit niet zelf kunt is dit echter wel een aardig kostenplaatje natuurlijk.
Gebruikersavatar
Gino608D
Berichten: 1921
Lid geworden op: zo 27 feb 2011, 22:37
Locatie: Valkenswaard

Re: Kopen van Mercedes 508 of 608



Bericht door Gino608D »

Ik heb zelf een 608 gehad. Ze maken inderdaad herrie en ze zijn niet vooruit te branden. Een fatsoenlijk gesprek kun je niet op gewoon niveau voeren. Zo onverwoestbaar zijn die blokken nu ook weer niet. Iedereen roept elkaar maar wat na. Als je zelf niet kan sleutelen dan kun je er ook aardig op leeglopen. De remmen zijn een aandachtspunt en dat kan in de papieren lopen als je die in orde moet laten maken. Roesten kunnen ze ook goed.

Kijk eens op http://www.campertechniek.eu dan krijg je een idee wat de meest voorkomende problemen zijn.

Verder gaat het denk ik lastig worden om de camper onder de 3500KG te houden. Een 608 is net weer wat zwaarder.

Voor dat geld kun je ook een nette Fiat bus kopen en die om gaan bouwen. Dat rijdt zuiniger is volgens mij goedkoper in onderhoud en je bent sneller op je bestemming.
Niesmann+Bischoff Flair 8000i
Gebruikersavatar
Schoentje
Berichten: 506
Lid geworden op: di 16 aug 2005, 12:53
Locatie: Groesbeek
Contacteer:

Re: Kopen van Mercedes 508 of 608



Bericht door Schoentje »

Over de verschillen in de basis is al het nodige geschreven, maar even ter aanvulling de 5 en 6 staan niet standaard voor 5 ton en 6 ton. Er zijn diverse uitvoeringen met afwijkende tonnages (soms van het chassisnummer af te lijden. Start met 309 dan in de basis 5 Ton start het met 310 dan ondanks dat het een 508 als type aanduiding kan hebben toch 6 ton of middels papieren handeling te upgraden naar 6 ton.

Daarnaast nog legio 508/608 voertuigen waarop het kentekenbewijs / kentekencard, indien omkeuring tot Camper ergens in de periode 1990/1991/1992 plaats gevonden heeft, geen max staat (blanco), welke dus op basis van de papieren geen max kennen en bij een "Massa rijklaar G" een gewicht vermelden van < 3.500KG ook nog eens met rijbewijs B gereden mogen worden. Info daar staat in diverse draadjes op dit forum.

Qua geluid zijn ze uiteraard niet te vergelijken met moderne voertuigen, maar er is flinke winst te behalen door isolatie en door te zorgen dat de motorrubbers goed zijn (in die van ons kunnen we gewoon radio luisteren en op normale toon met elkaar praten, telefoneren (uiteraard handfree) gaat minder goed, maar dat is ook gelijk een goede reden om helemaal niet te bellen als we met de Camper rijden.

Al met al een stoere basis van een bijna onverwoestbare camper die als je er mee reist, naast een nostalgische gevoel, ook een onthastingsgevoel geeft. Heb nooit de neiging om mee te willen met de "snelle jongens". Als ik dat wil pak ik mijn motor of personenauto wel.

Succes en zoals gemeld, bij Dubbellucht veel info en veel voertuigen in alle maten en uitvoeringen. :-B
MB 508D Marathonline, remtrommels voor vervangen door schrijfremmen, rondom hulpluchtvering, 170L Diesel tank en een OM364A (115PK turbo) met GasOtronic LPG Injectie systeem (resultaat totaal ± 140PK), 800watt zonnepanelen en 600Ah LifePo4 accu (http://www.jomaja.nl)
Gebruikersavatar
ducati 900
Berichten: 7482
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
Locatie: Garyp

Re: Kopen van Mercedes 508 of 608



Bericht door ducati 900 »

Gino608D schreef:De remmen zijn een aandachtspunt en dat kan in de papieren lopen als je die in orde moet laten maken. Roesten kunnen ze ook goed.

Kijk eens op http://www.campertechniek.eu dan krijg je een idee wat de meest voorkomende problemen zijn.

Verder gaat het denk ik lastig worden om de camper onder de 3500KG te houden. Een 608 is net weer wat zwaarder.

Voor dat geld kun je ook een nette Fiat bus kopen en die om gaan bouwen. Dat rijdt zuiniger is volgens mij goedkoper in onderhoud en je bent sneller op je bestemming.
Dat de remdelen duur zijn valt wel mee, remcilinder nog geen € 40 ex per stuk en remvoeringsetje voor of achter € 80 ex BTW.
compleet voor en achet dus 4 x 40 en 2 x 80 is € 320 ex, € 387,20 en je hebt alles nieuw.
En ja zelf sleutelen is met zo'n ding natuurlijk het motto.

Ben.
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
Plaats reactie