Wie heeft er echte bandenkennis?
- lindy 1981
- Berichten: 258
- Lid geworden op: za 23 jan 2016, 12:23
- Locatie: sprundel
Re: Wie heeft er echte bandenkennis?
Ik heb 0% kaas gegeten van touringcars
Maar is het i.d.d. zo..dat die op alle assen dezelfde
Banden hebben?
Dat is in het vrachtverkeer niet zo.
Stuur (evt.sleepas)banden.
Trekas banden
Trailer (aanhanger) banden.
Andere maten monteren is niet toegestaan
Voor tachograaf plichtige voertuigen.
Maar daar heb jij geen last van.
Als het in de wielkast past..de (dubbellucht)banden
Elkaar niet raken..zou het dus kunnen
Opsnijden is mischien ook nog optie
Klinkt eng..maar wordt toch vaak toegepast
Moet wel regroovable op je band staan vermeld.
Bandenboeren hebben daar het materiaal voor
Zou ik voor chinezen gaan?
Ja..waarom niet..daar kunnen ze best wel een goede band maken
Onbekent maakt onbemint.
En als zon muller (van de link)het onder zijn autos legt.
Die banden onder een vrachtwagen/trailer hebben het zwaarder
Dan onder jouw camper.
Aslasten van 11ton zijn daar vrij normaal.
Dat ga jij nooit halen..
Maar is het i.d.d. zo..dat die op alle assen dezelfde
Banden hebben?
Dat is in het vrachtverkeer niet zo.
Stuur (evt.sleepas)banden.
Trekas banden
Trailer (aanhanger) banden.
Andere maten monteren is niet toegestaan
Voor tachograaf plichtige voertuigen.
Maar daar heb jij geen last van.
Als het in de wielkast past..de (dubbellucht)banden
Elkaar niet raken..zou het dus kunnen
Opsnijden is mischien ook nog optie
Klinkt eng..maar wordt toch vaak toegepast
Moet wel regroovable op je band staan vermeld.
Bandenboeren hebben daar het materiaal voor
Zou ik voor chinezen gaan?
Ja..waarom niet..daar kunnen ze best wel een goede band maken
Onbekent maakt onbemint.
En als zon muller (van de link)het onder zijn autos legt.
Die banden onder een vrachtwagen/trailer hebben het zwaarder
Dan onder jouw camper.
Aslasten van 11ton zijn daar vrij normaal.
Dat ga jij nooit halen..
- de Jonckheer
- Berichten: 12663
- Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
- Locatie: Berkhout
Re: Wie heeft er echte bandenkennis?
Het is idd zo dat touringcars meestal rondom dezelfde banden hebben al zie je bij 3 assers dat de trekas banden met blokprofiel hebben, dus trekas banden. Je kiest dan banden waarbij wordt aangegeven dat ze voor bus geschikt zijn, dat zijn altijd banden met een lijnprofiel. Je hebt dan nog de keuze in stads, regionaal en lange afstand types.
Achter zijn ze al opgesneden een paar jaar terug. Ik ben niet zo angstig aangelegd dus dat heb ik laten doen.
Achter zijn ze al opgesneden een paar jaar terug. Ik ben niet zo angstig aangelegd dus dat heb ik laten doen.
Re: Wie heeft er echte bandenkennis?
Gezien de lage gewichtsbelasting en de lage topsnelheid van je touringcar is het risico wel beperkter.
Zelf had ik toch plots een klapband met een nog goede Michelin aan 90kmh in de bocht (11T)
Even schrikken is dat, voorzichtig tot stilstand proberen te komen en een uur gevaarlijk werken aan de kant op de autobaan.
Niet leuk. Ook klapband met de auto en nog 2 maal lekke band over de afgelopen paar jaren.
Dus ik heb het voorlopig een beetje gehad met banden.
Ik ga zeker niet opsnijden, wel preventief vervangen en enkel met een merknaam.
Zelf had ik toch plots een klapband met een nog goede Michelin aan 90kmh in de bocht (11T)
Even schrikken is dat, voorzichtig tot stilstand proberen te komen en een uur gevaarlijk werken aan de kant op de autobaan.
Niet leuk. Ook klapband met de auto en nog 2 maal lekke band over de afgelopen paar jaren.
Dus ik heb het voorlopig een beetje gehad met banden.
Ik ga zeker niet opsnijden, wel preventief vervangen en enkel met een merknaam.
Groeten Kampo
- lindy 1981
- Berichten: 258
- Lid geworden op: za 23 jan 2016, 12:23
- Locatie: sprundel
Re: Wie heeft er echte bandenkennis?
Weer wat geleerd dan.
Dacht dat vracht/touringcar banden hetzelfde waren.
Dacht dat vracht/touringcar banden hetzelfde waren.
Re: Wie heeft er echte bandenkennis?
Zelfs bij bussen zijn de verschillen tussen banden groot, een OV band is totaal verschillend van een touringcar band.
- de Jonckheer
- Berichten: 12663
- Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
- Locatie: Berkhout
Re: Wie heeft er echte bandenkennis?
Op zich wel, je hebt niet persé speciale bus banden nodig.
@Kampo, opsnijden is volkomen veilig en toegestaan mits er "regroovable" op de band vermeld staat. En waarom niet, de laag rubber vanaf het karkas is er dan dik genoeg voor. En wat versta je onder merk banden. Het Chinese Giti is ook een merk, nota bene de in grootte 4e bandenproducent ter wereld en een die goed staat aangeschreven, dus daar ben ik niet benauwd voor. De Goodyears die er momenteel bij mij voor op liggen worden door verschillende busboeren als k*t banden aangeduid maar ik heb er zelf geen problemen mee de afgelopen 11 jaar. Banden moeten bij mij toch wel 120 aankunnen want dat is de snelheid waarmee ik af en toe een helling af ga, dus zo beperkt is dat niet.
@Kampo, opsnijden is volkomen veilig en toegestaan mits er "regroovable" op de band vermeld staat. En waarom niet, de laag rubber vanaf het karkas is er dan dik genoeg voor. En wat versta je onder merk banden. Het Chinese Giti is ook een merk, nota bene de in grootte 4e bandenproducent ter wereld en een die goed staat aangeschreven, dus daar ben ik niet benauwd voor. De Goodyears die er momenteel bij mij voor op liggen worden door verschillende busboeren als k*t banden aangeduid maar ik heb er zelf geen problemen mee de afgelopen 11 jaar. Banden moeten bij mij toch wel 120 aankunnen want dat is de snelheid waarmee ik af en toe een helling af ga, dus zo beperkt is dat niet.
Re: Wie heeft er echte bandenkennis?
In het OV wel eens een klapband op de achteras meegemaakt, dat stelt niet veel voor, daar kun je zelfs langzaam mee doorrijden.kampo schreef:Gezien de lage gewichtsbelasting en de lage topsnelheid van je touringcar is het risico wel beperkter.
Zelf had ik toch plots een klapband met een nog goede Michelin aan 90kmh in de bocht (11T)
Even schrikken is dat, voorzichtig tot stilstand proberen te komen en een uur gevaarlijk werken aan de kant op de autobaan.
Niet leuk. Ook klapband met de auto en nog 2 maal lekke band over de afgelopen paar jaren.
Dus ik heb het voorlopig een beetje gehad met banden.
Ik ga zeker niet opsnijden, wel preventief vervangen en enkel met een merknaam.
Een band opsnijden kan zonder enkel risico als op de wang van een band het woord "regroovable" staat. Anders niet dus. Wordt zo'n band gecovered, dan moet die tekst weggeslepen worden. Jonckheer was.me voor met het verhaal over opsnijden.
Re: Wie heeft er echte bandenkennis?
Ik herinner nog je reactie toen ik destijds schreef dat maat 295 minder voorkomt en nu schrijf je het zelf ...
Wat de details van busbanden betreft moet ik toegeven dat het niet mijn specialiteit is.
Dus enkel algemeenheden of info over speciale banden maar daarmee ben je niets bij het maken van jou keuze.
Wat ik wel kan vertellen is dat buschauffeurs erg verwonderd of zelfs boos kijken als ik ze inhaal op de autobaan.
Dat doe je enkel eens voor de grap natuurlijk
Wat de details van busbanden betreft moet ik toegeven dat het niet mijn specialiteit is.
Dus enkel algemeenheden of info over speciale banden maar daarmee ben je niets bij het maken van jou keuze.
Wat ik wel kan vertellen is dat buschauffeurs erg verwonderd of zelfs boos kijken als ik ze inhaal op de autobaan.
Dat doe je enkel eens voor de grap natuurlijk
Groeten Kampo
Re: Wie heeft er echte bandenkennis?
Boos worden? Nee hoor, toerwagen chauffeurs zijn wel wat gewend. 'S ochtens om een uur of drie komt het ook voor dat scandinaviers of oostblokkers je met 40 ton voorbij rijden terwijl je toch ook 100 rijdt.
- Bob Diesel
- Berichten: 31963
- Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
- Locatie: limbabwe
- Contacteer:
Re: Wie heeft er echte bandenkennis?
Op de snelweg inhet verkeer haal je geen,,grapje,s ,, uitkampo schreef:Ik herinner nog je reactie toen ik destijds schreef dat maat 295 minder voorkomt en nu schrijf je het zelf ...
Wat de details van busbanden betreft moet ik toegeven dat het niet mijn specialiteit is.
Dus enkel algemeenheden of info over speciale banden maar daarmee ben je niets bij het maken van jou keuze.
Wat ik wel kan vertellen is dat buschauffeurs erg verwonderd of zelfs boos kijken als ik ze inhaal op de autobaan.
Dat doe je enkel eens voor de grap natuurlijk
Je bent prof en weet wat je de doet
Door die ,,grapjes,, onstaan de gevaren
Dat zeg ik nu ik officieel amateur ben, die veel humor heeft
Maar voor sommigge grapjes heeeeeel allergisch is is
Re: Wie heeft er echte bandenkennis?
Helemaal mee eens ! Allergisch moet je niet zijn , je eigen verkeersreglement kennen wel...
Een gehomologeerde touringcar M3 mag in bepaalde landen tot 100km/h mits hij voldoet aan specifieke eisen.
Maar vergeet niet dat je met een gehomologeerde camper M1-SA van minder als 12T in Frankrijk maximaal 130km/h mag rijden.
En dat is geen grapje, dus je moet maar eens 11.990kg op je MTM staan hebben...
Een tachograaf of snelheidsbegrenzer hebben de meeste >3,5T campers niet. Banden snelheidsindex K (110kmh) of beter.
Ben zelf nooit beroepschauffeur geweest. Kennis van het verkeersreglement wel natuurlijk, ook buiten de Benelux.
Een gehomologeerde touringcar M3 mag in bepaalde landen tot 100km/h mits hij voldoet aan specifieke eisen.
Maar vergeet niet dat je met een gehomologeerde camper M1-SA van minder als 12T in Frankrijk maximaal 130km/h mag rijden.
En dat is geen grapje, dus je moet maar eens 11.990kg op je MTM staan hebben...
Een tachograaf of snelheidsbegrenzer hebben de meeste >3,5T campers niet. Banden snelheidsindex K (110kmh) of beter.
Ben zelf nooit beroepschauffeur geweest. Kennis van het verkeersreglement wel natuurlijk, ook buiten de Benelux.
Groeten Kampo
- de Jonckheer
- Berichten: 12663
- Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
- Locatie: Berkhout
Re: Wie heeft er echte bandenkennis?
Niet alleen in Frankrijk, ook in Nederland. Vreemd, want een oude touringcar mag niet sneller dan 80 omdat ie een hogere snelheid niet aan zou kunnen (officieel standpunt) totdat ie naar camper wordt omgekeurd, waarbij er technisch niets aan wordt veranderd en dan opeens als bij toverslag kan en mag hij 130 rijden! Ja, de wegen der beleidsmakers zijn ondoorgrondelijk . .
Ik moet zeggen dat het mij absoluut niet stoort als ik met een touringcar onderweg ben en ik wordt ingehaald door een andere bus of vrachtwagen, het is vervelender als je continue aan het inhalen bent omdat de meeste sukkels in hun personenblik nog geen 100 rijden op 130 wegen.
Ik moet zeggen dat het mij absoluut niet stoort als ik met een touringcar onderweg ben en ik wordt ingehaald door een andere bus of vrachtwagen, het is vervelender als je continue aan het inhalen bent omdat de meeste sukkels in hun personenblik nog geen 100 rijden op 130 wegen.
Re: Wie heeft er echte bandenkennis?
Ja en het ergste zijn die sukkels, die tijdens het inhalen zoveel gas bij geven dat je er noodgedwongen naast blijft hangen.
Re: Wie heeft er echte bandenkennis?
Nee, het ergste zijn die denken dat als ze uit de 'luwte' van de voorrijder komen nog genoeg power hebben om in te halen en dan de forse tegendruk vergeten.
En wat schieten ze er meer op 5 minuten overlast voor het overige verkeer en 1 minuut eerder of zelfs niet eens op de plaats van bestemming.
Ik heb een bloedhekel aan die inhalers
En wat schieten ze er meer op 5 minuten overlast voor het overige verkeer en 1 minuut eerder of zelfs niet eens op de plaats van bestemming.
Ik heb een bloedhekel aan die inhalers
Vriendelijke groet, Berry
Iveco 40.10 WM/1, 4x4, 1990, 2500cc turbo, max. 4450kg
De reis is het leukst, niet het doel.
Rijbewijs AM,A1,A2,A,B,C1,C,D1,D,BE,C1E,CE,D1E,DE,T. (wat een onzin)
NL,A,AND,B,BG,BIH,BOL,BZ,CH,CND,CO,CR,CZ,D,DK,E,EC,ES,EST,ET,F,FIN,
FL,FO,GB,GCA,GR,H,HN,HR,I,IRL,IS,KZ,L,LAR,LT,LV,MA,MC,MEX,MGL,MNE,
N,NIC,P,PA,PE,PL,RA,RCH,RKS,RO,ROU,RUS,S,SK,SLO,SRB,TN,TR,UA,USA,V,VL
Iveco 40.10 WM/1, 4x4, 1990, 2500cc turbo, max. 4450kg
De reis is het leukst, niet het doel.
Rijbewijs AM,A1,A2,A,B,C1,C,D1,D,BE,C1E,CE,D1E,DE,T. (wat een onzin)
NL,A,AND,B,BG,BIH,BOL,BZ,CH,CND,CO,CR,CZ,D,DK,E,EC,ES,EST,ET,F,FIN,
FL,FO,GB,GCA,GR,H,HN,HR,I,IRL,IS,KZ,L,LAR,LT,LV,MA,MC,MEX,MGL,MNE,
N,NIC,P,PA,PE,PL,RA,RCH,RKS,RO,ROU,RUS,S,SK,SLO,SRB,TN,TR,UA,USA,V,VL