LPG tanken in rode fles niet toegestaan?

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Plaats reactie
Hans en Henny
Berichten: 211
Lid geworden op: vr 16 feb 2007, 0:53
Locatie: Enkhuizen

LPG tanken in rode fles niet toegestaan?



Bericht door Hans en Henny »

Vanmiddag wilde ik onze rode dampgasfles weer vullen.
Ik kwam bij een Esso tankstation terecht. Hoewel de fles naar mijn weten leeg was en er best zo'n 20 l in gaat stopte het apparaat bij ruim 9 l. Toen ik kwam afrekenen zei de cassiere, dat er eigenlijk niet getankt mag worden in flessen, maar dat ze mij maar even had laten gaan. (Ik had ook de dieseltank vol gegooid)
Nou.....ik dacht, dat je tegenwoordig gewoon overal LPG mag tanken mits je een dampgasfles met een buiten vul aansluiting hebt en dat is dus bij ons het geval.
Hoe zit dat nou eigenlijk echt?
Vriendelijke groet,
Henny Reese
Wij genieten van onze Hymer B534, bj.1995
We kochten hem op 14 Februari 2002 en noemen hem sindsdien liefdevol "VALENTIJN"
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27475
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

LPG tanken in rode fles niet toegestaan?



Bericht door Marco Polo »

Mag niet.
Wet is vorig jaar half half veranderd.
Je mag alleen LPG voor de opbouw tanken als dit gas ook voor aandrijving gebruikt wordt.
Heeft het gros van de camperaars dus niks aan.

Met een buitenvuller maak je normaal gesproken geen slapende honden wakker. Da’s het voordeel van zo’n ding ;-)
Gebruikersavatar
javanes
Berichten: 24460
Lid geworden op: wo 25 aug 2004, 19:11
Locatie: Zeeuwsch Vlaanderen

Re: LPG tanken in rode fles niet toegestaan?



Bericht door javanes »

Groeten,
Jacques


Hymer B584 uit 1994(model '95) op een Fiat Ducato 230 met een 2.5TDI.
Afbeelding
Hans en Henny
Berichten: 211
Lid geworden op: vr 16 feb 2007, 0:53
Locatie: Enkhuizen

Re: LPG tanken in rode fles niet toegestaan?



Bericht door Hans en Henny »

Nou, daar zitten we dan mooi mee, he?
Wat doen andere camperaars? Wij zijn vast niet de enigen.
Groet, Henny
Wij genieten van onze Hymer B534, bj.1995
We kochten hem op 14 Februari 2002 en noemen hem sindsdien liefdevol "VALENTIJN"
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27475
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Re: LPG tanken in rode fles niet toegestaan?



Bericht door Marco Polo »

Gewoon tanken ;-)
Gebruikersavatar
Karelkaywa
Berichten: 1123
Lid geworden op: za 15 nov 2014, 13:46
Locatie: Castricum

Re: LPG tanken in rode fles niet toegestaan?



Bericht door Karelkaywa »

Hoe wist die dame dat je, met een buitenvuller, een fles had?
Groeten van Karel
(Kaywa was de naam van mijn laatste Duitse Herder)
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80405
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: LPG tanken in rode fles niet toegestaan?



Bericht door Dafluc »

De buitenvuller is inderdaad om te "verdoezelen" dat je lpg voor huishoudelijk gebruik tankt. Dat mag officieel namelijk niet.
En een tankstation kan daar een flinke boete voor krijgen. Dus geef die niet de schuld, die kan er zelf ook niks aan doen.
Als je eerst diesel tankt en dan lpg heeft de dame of geraden dat dat dan niet voor de aandrijving is. Wat ook heel zelden is.
Of ze heeft de fles gezien, maar dan heb je geen buitenvuller. Want dan staat de fles in de camper.
Afbeelding
Hans en Henny
Berichten: 211
Lid geworden op: vr 16 feb 2007, 0:53
Locatie: Enkhuizen

Re: LPG tanken in rode fles niet toegestaan?



Bericht door Hans en Henny »

Die dame heeft kunnen zien, dat ik eerst diesel tankte. Daarna ben ik een stukje naar voren gereden omdat de gas-tankslang niet lang genoeg was en daarna heb ik aan de zijwand achter gas getankt.
Misschien is het beter om voortaan alleen gas te tanken, zodat het lijkt of ik op LPG rij.
Ik moet zeggen, dat ik hiervoor nog nooit aangesproken ben bij het LPG tanken. Nu snap ik alleen nog niet, waarom dat apparaat zo gauw afsloeg terwijl er normaal veel meer in de fles gaat, maar....... ik herinner mij nu opeens, dat dat bij de 2 vorige keren tanken ook al gebeurde bij andere tankstations.
Is er dan misschien iets aan de hand met de fles?
Groet, Henny
Wij genieten van onze Hymer B534, bj.1995
We kochten hem op 14 Februari 2002 en noemen hem sindsdien liefdevol "VALENTIJN"
Gebruikersavatar
MonRoe
Berichten: 17482
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 7:15
Locatie: Well (L) na 55 jaar randstad nu het rustige Noord Limburg
Contacteer:

Re: LPG tanken in rode fles niet toegestaan?



Bericht door MonRoe »

Wij tanken gas en diesel altijd apart, dit om geen slapende honden wakker te maken. Maar ze hebben ook al gauw door dat als jij maar 7 liter gas tankt je het gas niet gebruikt voor de aandrijving, want met 7 liter kom je dan niet ver ;-)
En verder is het ook zo, daar waar het gas goedkoop is, is de diesel duur. En waar de diesel goedkoop is, hebben ze geen gas ;-)
Afbeelding

Wij waren met onze ex-campers in: Andorra - België - Denemarken - Duitsland - Frankrijk – Griekenland – Hongarije - Italië – Liechtenstein - Luxemburg – Monaco - Nederland - Oostenrijk - Polen - Portugal - Republiek San Marino – Spanje - Tsjechië
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: LPG tanken in rode fles niet toegestaan?



Bericht door de Jonckheer »

Er is mij eenmaal gevraagd waarvoor ik gas takte en ik heb verteld dat de bus weliswaar een diesel is maar met lpg injectie. Ze hebben niet door dat het een camper is, vandaar waarschijnlijk de vraag. :lol:
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: LPG tanken in rode fles niet toegestaan?



Bericht door 't Busje »

Wij tanken LPG sinds 1-1-2016 in het buitenland. Als we naar huis rijden, tanken we op de laatste dag vol. Zo hebben we volle gasflessen als we weer op stap gaan. Voor die paar liter en die paar centen prijsverschil maakt het niets uit waar je tankt.
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27475
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

LPG tanken in rode fles niet toegestaan?



Bericht door Marco Polo »

In het buitenland mag het ook niet overal.
In Italië bijvoorbeeld.
(Alhoewel je daar ook geen enkel probleem zult hebben om te tanken)
En ook in Duitsland mogen flessen die niet onlosmakelijk met het voertuig verbonden zijn niet zelf gevuld worden.
Nu loopt daar dan de discussie wat onlosmakelijk is.
De onderbouwtanks in ieder geval wel maar de dampgasflessen en de manier waarop ze bevestigd zijn bevinden zich in een grijs gebied.
https://www.promobil.de/tipp/gastankfla ... sstellung/
De ene expert zegt dat geen enkele dampgasfles aan de norm voldoet terwijl anderen er vanuit gaan dat met deugdelijke bevestiging die bepaalde krachten kan weerstaan aan de norm voldaan wordt.
Gebruikersavatar
Toon
Berichten: 22359
Lid geworden op: di 13 mei 2003, 23:04
Locatie: Asten

Re: LPG tanken in rode fles niet toegestaan?



Bericht door Toon »

Hans en Henny schreef:Die dame heeft kunnen zien, dat ik eerst diesel tankte. Daarna ben ik een stukje naar voren gereden omdat de gas-tankslang niet lang genoeg was en daarna heb ik aan de zijwand achter gas getankt.
Misschien is het beter om voortaan alleen gas te tanken, zodat het lijkt of ik op LPG rij.
Ik moet zeggen, dat ik hiervoor nog nooit aangesproken ben bij het LPG tanken. Nu snap ik alleen nog niet, waarom dat apparaat zo gauw afsloeg terwijl er normaal veel meer in de fles gaat, maar....... ik herinner mij nu opeens, dat dat bij de 2 vorige keren tanken ook al gebeurde bij andere tankstations.
Is er dan misschien iets aan de hand met de fles?
Groet, Henny
zeer waarschijnlijk wel
heb je deze fles al lang ??
als jij per keer maar 7 of 9 liter kunt tanken zit er boelveel lucht in de fles
volgens mij moet je nu eerst het gas op maken wat er in zit
dan de fles open draaien en eventueel op zijn kop houden totdat je niets meer hoort sissen
zou dit wel doen ergens in open veld
er zit altijd een gasluchtje aan
dan de fles weer vullen alsof het de eerste maal is dat je hem vult
die volgorde ken ik niet zo vlug herinneren
Een gezond mens heeft duizend wensen
Een ziek mens maar een
Afbeelding
AadenAnke
Berichten: 13286
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: LPG tanken in rode fles niet toegestaan?



Bericht door AadenAnke »

Dat is dus een deel van de vraag. De vraag over het lage aantal liters is nog niet beantwoord. Ik heb nog gewoon een 11liter fles. Maar overweeg lpg flessen/onderbouwtank en vraag me het volgende af, de lpg flessen hebben een max 80% vulling dus ook een niveau kraantje ook wel ontluchtingskraantje genoemd? Zo ja dan zou die dus een keer geopend moeten worden? Of is de lpg techniek de laatste 30/25 jaar zo veranderd dat dit er niet meer opzit?

Gr. Aad
Plaats reactie