Waarom altijd 4 zitplaatsen in een buscamper?

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Gebruikersavatar
Karelkaywa
Berichten: 1121
Lid geworden op: za 15 nov 2014, 13:46
Locatie: Castricum

Waarom altijd 4 zitplaatsen in een buscamper?



Bericht door Karelkaywa »

Zoals velen van ons reizen wij met z'n tweeën. Onze buscamper heeft de standaard indeling. Voorin staan 2 prima draaibare fauteuils. Daarachter een tafel en daarachter een 2-zits bankje. Dat bankje wordt door mijn partner alleen tijden het kokkerellen gebruikt en ze zit dan op het puntje van de bank. Op de tweede zitplaats aan de raamkant staat een grote krat met kaartmateriaal, reisgidsen en allerlei andere papieren informatie. Onder de tafel staat nog zo'n krat met schoenen. Dat bankje gebruiken we eigenlijk nooit als zitplaats, vooral omdat het niet lekker zit. De zitting is veel te diep en de rugleuning staat veel te recht en geeft geen ondersteuning.

Omdat we de laatste jaren toch wel veel problemen hebben gehad met onze camper overwegen we nu toch om deze weg te doen en een andere aan te schaffen. Overigens is de camper nu goed maar ik houd een angstgevoel dat hij ons weer in de steek zal laten. Zijn net terug van een rondje (1600 km) Duitse Eifel, Moezel, Luxemburg, Vogezen en Ardennen. De camper loopt als een zonnetje en alles werkt zoals het hoort. Maar toch ...... Komt bij dat ik, dankzij een niet helemaal goed verlopen hernia operatie, steeds meer weerstand krijg tegen het schakelen. En dat laatste moet veelvuldig gebeuren omdat we zoveel mogelijk binnendoor rijden. En dan kom je nu eenmaal veel dorpjes tegen met rotondes en drempels. Ik rijd mijn gewone auto al meer dan 40 jaar met automaat en eigenlijk wil ik dit ook in de camper.

Op zoek naar een nieuwe camper, en met nieuw bedoel ik ook nieuw, vind je ze te kust en te keur. Veel merken, de een nog mooier dan de ander. Maar allemaal, op een na, voorzien van het dinettebankje. En die willen we niet meer!
Ik schrijf op een na en dat is de 2BE uitvoering van Knaus. Ken je hem niet, klik dan hier om te zien wat ik bedoel. Zoals je ziet is de dinettebank weggelaten en is er een z.g. commode geplaatst. Een ladekastje met drie laden waarvan een toch nog bruikbaar is als zitje, bijvoorbeeld tijdens het koken. De inhoud van onze huidige 2 kratten kunnen we nu prima in deze laden kieperen. Opgeruimd staat netjes!

Hij wordt geleverd in de 540 uitvoering welke is voorzien van een dwarsbed en in de 600 uitvoering voorzien van lengtebedden. Maar, eigenlijk willen we een combinatie van deze twee. Waarom? De Knaus 540BE is ons net even tekort. In het keukenblok zit onder het gootsteentje de koelkast. In onze huidige camper (600) staat deze er naast met daar boven een hangkastje.
Dan de Knaus 600BE, lengtebedden, die hoeven we (nog) niet want het gaat weer ten koste van het keukenblokje. Wij willen een 600 met dwarsbedden en een keukenblokje met daarnaast de koelkast. We hebben de vraag bij Knaus gesteld of dat mogelijk was. Helaas, dat doen ze niet. 2 Modellen en dat is het. Komt bij dat de levertijd bij Knaus momenteel al bijna een jaar is.

Alternatief is zelf bouwen. Lees al jaren met veel plezier mee met alle zelfbouwers en neem mijn petje af voor deze mensen. Als ik zelf 10 jaar jonger was dan had ik het ook wel aangedurfd, maar met m'n 72 begin ik daar niet meer aan. Dan kom je dus terecht bij camperbouwers en daar zijn er vele van in NL. Al met al wordt dat niet goedkoop want als je dat doet dan wil je eigenlijk van alles het beste en helemaal naar je eigen zin. Alleen een nieuwe kale Ducato kost al een vermogen. Komt vooral door de BPM en BTW.

De titel van dit topic is 'Waarom altijd 4 zitplaatsen in een buscamper?' Tot op heden heeft geen enkele dealer mij daar een goed antwoord op kunnen geven. Ik snap echt niet dat niet meer fabrikanten meer en beter inspelen op 2 persoons gebruik van een (bus)camper. Maar misschien heeft een van jullie daar een antwoord op.

En in het algemeen is mijn vraag welke van de forumleden heeft goede ervaring met een camperbouwer. Vanwege de forumregels graag reacties via een PB'tje. Op de beurs in Hardenberg heb ik met medewerkers van diverse camperbouwers gesproken en hun producten bekeken. Een enkele sprong eruit (vooral uit de jachtbouw hoek) maar dan hing er ook wel een prijskaartje aan. In de prijsklasse waaraan ik denk vielen de resultaten mij tegen.

Op voorhand bedankt voor jullie reacties.
Groeten van Karel
(Kaywa was de naam van mijn laatste Duitse Herder)
Gebruikersavatar
ducati 900
Berichten: 7482
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
Locatie: Garyp

Re: Waarom altijd 4 zitplaatsen in een buscamper?



Bericht door ducati 900 »

Ik kan je geen antwoord geven op je vraag maar is het een idee om eens rechtstreeks bij de fabrikant te informeren
ipv. via de dealer?

Ben.
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9165
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Waarom altijd 4 zitplaatsen in een buscamper?



Bericht door gjvonk »

Kijk voor inspiratie eens op de site van Scharphof in Nijverdal, hij heeft een Pössl p2 relax staan (6 meter) zonder dinettebankje... Misschien is die ook als automaat ergens te vinden.

Verder kun je natuurlijk ook nog overwegen om in een nieuwe bus naar eigen ontwerp bij b.v. TJL, Camperbouw Hoek van Holland , Butler, .... een interieur in te laten bouwen.

Succes met zoeken.



Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk
Buscamper fan
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: Waarom altijd 4 zitplaatsen in een buscamper?



Bericht door 't Busje »

Wij hebben het gewraakte dinettebankje ook en ik zit daar 's avonds meestal op in de hoek bij het raam en bij het koken op dat hoekje. Ik vind dat een prettige afwisseling van de bestuurdersstoel, maar dat is natuurlijk persoonlijke smaak. Wij hebben 4 slaapplaatsen en 4 officiële zitplaatsen. Je ziet heel vaak dat er meer zitplaatsen dan slaapplaatsen zijn of omgekeerd en dat begrijp ik dan weer niet.

Wij hebben onze vorige bus laten inbouwen door VakCar in Kampen (toen Lelystad). Joske501 heeft een Ducato door VakCar laten inrichten. Roel van Kant van VakCar zei toen (2005) tegen mij dat het op maat/wens laten inbouwen van een camper zeker niet goedkoper is dan een fabriekscamper en als je het echt goed wilt hebben, zelfs duurder. VakCar heet tegenwoordig Park en Hide, hoewel hun VW campers nu niet echt stealth genoemd kunnen worden. Ik weet niet of ze nog op maat inbouwen of dat ze alleen nog maar met VWs bezig zijn.
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Gebruikersavatar
Grumble
Berichten: 2047
Lid geworden op: ma 16 jan 2012, 22:21
Locatie: Eibergen

Re: Waarom altijd 4 zitplaatsen in een buscamper?



Bericht door Grumble »

Je ziet heel vaak dat er meer zitplaatsen dan slaapplaatsen zijn of omgekeerd en dat begrijp ik dan weer niet.
Meer slaapplaatsen als zitplaatsen snap ik ook niet, andersom weer wel: zo kan je nog eens een gezellig avondje hebben met gasten.
Gebruikersavatar
de toren
Berichten: 996
Lid geworden op: zo 25 feb 2007, 16:14
Locatie: Lienden

Re: Waarom altijd 4 zitplaatsen in een buscamper?



Bericht door de toren »

Met 2 rondreizen en met 3 naar bed kan ook heel gezellig zijn hoor .
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22853
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Waarom altijd 4 zitplaatsen in een buscamper?



Bericht door PaulBng »

En als je nou gewoon een voor jullie geschikte camper koopt, en daar het dinette bankje uithaalt, en zo'n kastje ervoor in de plaats?
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Waarom altijd 4 zitplaatsen in een buscamper?



Bericht door de Jonckheer »

Zelfbouw of laten bouwen is ideaal. Gewoon zoals jij het wilt. Onze 12 meter zelf ingerichte bus is ook een 2 persoons (één 2 persoonsbed) maar je kunt wel met 8 man binnen zitten. Geen vergelijk natuurlijk, maar ik snap jullie frustratie wel. Het is ook vreemd dat fabrikanten geen rekening houden met stellen zonder kinderen mee.
Je zou, om kosten te besparen kunnen denken aan een jonge gebruikte bus, dat scheelt meteen een slok op een borrel en zo'n bus hoeft helemaal niet minder te zijn als een brandnieuwe. Nieuw betekent een enorme afschrijving het eerste jaar en dat zal dus jouw voordeel zijn, ook in de bpm.
Gebruikersavatar
annoh
Berichten: 1875
Lid geworden op: za 18 aug 2012, 22:05
Locatie: St. Jacobiparochie
Contacteer:

Re: Waarom altijd 4 zitplaatsen in een buscamper?



Bericht door annoh »

Een veel gehoord argument om 4 persoons campers te bouwen is de te verwachte waardevermindering bij verkoop. Die zou namelijk minder zijn bij een 4 persoons camper dan bij een 2 persoons camper.

Wellicht klopt dat argument. Ik heb ooit een keer een camper verkocht en de eerste vraag die belangstellenden stelden was: "is het een 2 of 4 persoons camper?"
Uitgeschreven

Re: Waarom altijd 4 zitplaatsen in een buscamper?



Bericht door Uitgeschreven »

Onder die bank zit veelal de verswater tank, of de verwarmings installatie ; deze verplaatsen naar achter in de bakken, verlies je de ruimte achterin. komt eigenlijk op hetzelfde neer.
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9165
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Waarom altijd 4 zitplaatsen in een buscamper?



Bericht door gjvonk »

Er zijn ook genoeg buscampers die de ruimte onder de bank leeg hebben...

Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk
Buscamper fan
Gebruikersavatar
WoutvanAken
Berichten: 473
Lid geworden op: zo 09 okt 2016, 19:00

Re: Waarom altijd 4 zitplaatsen in een buscamper?



Bericht door WoutvanAken »

Ik kan wel begrijpen dat mensen 4 zitplaatsen willen, ik hoor daar zelf ook bij.
Wanneer we met vier mensen (bijv. de kleinkinderen op pad gaan kunnen er twee in een klein tentje slapen.
Wanneer je een bordspel wilt doen en je hebt alleen de voorstoelen, zit je ook niet prettig.
Ik maak aan de bank een verlengstuk zodat je met een kussen in de rug overdwars kunt zitten, de partner kan dit dan op beide voorstoelen, heerlijk relaxt......

Overigens is er momenteel ook de Karmann Dexter 600 trent. Een tweepersoons uitvoering maar wel met langsbedden.
Wel een leuke indeling overigens.
Een camper in laten bouwen is een optie, een jong gebruikte kopen en deze naar wens aan(laten) passen is misschien ook wel wat.
Wout.
Gebruikersavatar
Karelkaywa
Berichten: 1121
Lid geworden op: za 15 nov 2014, 13:46
Locatie: Castricum

Re: Waarom altijd 4 zitplaatsen in een buscamper?



Bericht door Karelkaywa »

Ik bedank iedereen voor zijn of haar reacties. Helaas nog niet de reacties waar ik op wacht, nl. wie heeft ervaring met een camperbouwer in Nederland. Ik licht even een paar zinsnedes uit mijn bericht:
Karelkaywa schreef: Op zoek naar een nieuwe camper, en met nieuw bedoel ik ook nieuw, ....

Alternatief is zelf bouwen. Lees al jaren met veel plezier mee met alle zelfbouwers en neem mijn petje af voor deze mensen. Als ik zelf 10 jaar jonger was dan had ik het ook wel aangedurfd, maar met m'n 72 begin ik daar niet meer aan. Dan kom je dus terecht bij camperbouwers en daar zijn er vele van in NL. Al met al wordt dat niet goedkoop want als je dat doet dan wil je eigenlijk van alles het beste en helemaal naar je eigen zin. Alleen een nieuwe kale Ducato kost al een vermogen. Komt vooral door de BPM en BTW.

En in het algemeen is mijn vraag welke van de forumleden heeft goede ervaring met een camperbouwer. Vanwege de forumregels graag reacties via een PB'tje.
Alle overige, overigens goed bedoelde reacties, doe ik niets mee. Ik heb mijn besluit genomen en koop een nieuwe Ducato en laat een interieur inbouwen zoals ik (wij) het willen hebben. In de jaren dat we met onze camper op stap zijn geweest, maar ook zeker door dit forum, weten we precies wat we wel en wat we niet willen. En ja, ik weet dat een gebruikte bus goedkoper is. Maar in andere berichten heb ik het ook wel eens geschreven, ik ben een pechvogel als het over gebruikt gaat en de ellende die we met de huidige camper hebben meegemaakt hoef ik effe niet meer. En die bus was, toen we hem kochten, ook pas 4 jaar oud. Overigens hebben we daar ook heel veel mooie en probleemloze reizen mee gemaakt. Vat het dus niet te negatief op. Alleen de laatste jaren werden wij door pech achtervolgt. Wet van Murphy?

Dus nogmaals de vraag: welke van de forumleden heeft goede ervaring met een camperbouwer. Vanwege de forumregels graag reacties via een PB'tje.

U hoeft ook geen namen en/of adressen van dit soort bedrijven door te geven. Recent, toen PaulBng bezig was met aanschaf nieuwe camper heb ik een hele lijst gepubliceerd met camperbouwers. Zie viewtopic.php?p=1665875#p1665875
Groeten van Karel
(Kaywa was de naam van mijn laatste Duitse Herder)
Gebruikersavatar
joske501
Berichten: 1320
Lid geworden op: di 19 dec 2006, 19:38
Locatie: Oostduinkerke B

Re: Waarom altijd 4 zitplaatsen in een buscamper?



Bericht door joske501 »

Beste Karel,

Ik had dus ook een hekel aan die brede dubbele zitplaats tegenover de draaistoelen in mijn vorige fabriekscamper, daarom heb ik van mijn huidige een volledige inrichting zelf uitgetekend en dan op maat laten maken, en zoals reeds in een bovenstaand bericht aangehaald, bij VakCar te Kampen.
Het probleem met die zetel is dat ze veel te breed gemaakt zijn omdat ze commercieel steeds willen uitpakken met 4 zitplaatsen, hierdoor zijn ze verplicht om een zeer smal en onhandig keukenblok te maken en dan nog is het gangpad veel te smal. Ik opteerde om mijn zitplaats slechts de diepte te maken van mijn bad-doucheruimte. Ook de zit-diepte is zoals een normale zetel of stoel want ik wilde absoluut geen waterbak onder de zitbank, dit is bij mij bergruimte voor drankvoorraad en droge voeding, deze ruimte is zeer snel te bereiken. Mijn waterbak zit onder het bed. Dat een zitbank in de meeste fabriekscampers niet goed zit is te wijten aan de vlakke kussens, deze moeten namelijk ook dienen om er een bed mee te maken van die zelfde zithoek, en zoals iedereen weet, iets wat voor meerdere zaken kan dienen is nooit optimaal waarvoor ze dan echt moeten dienen. Mijn kussens zijn volledig in profiel gesneden.
En er zijn nog meer zaken die me niet echt bevielen bij de fabriekscamper, zoals een frigo tegen de vloer, ontbreken van schoenopslagruimte, ontbreken van een ruimte of kastje voor de vuile was, de steeds storende tafelpoot, te weinig bergruimte achterin de camper, en waarvoor de camper specifiek is ontworpen: de volwaardige fietsen binnenin zonder sleutel of plooiwerk en binnen de minuut staan rijklaar op straat.
Ik heb tekeningen in PDF en Acad formaat voor wie geïnteresseerd is.
Goedkoop?, neen dat is het niet, maar ik gebruikte zeer duurzame materialen in de camper, dus geen meubel platen met plastiekfolie maar met 0.8 mm HPL aan beide zijden. Mijn bus is van het formaat L4H2, hiervoor gebruikte ik 0.5 meter voor de fietsruimte achterin, dus de binnenruimte is vergelijkbaar met een L3 met als grote voordeel dat ik een volledige gesloten achterwand heb waarbij er geen warmte ontsnapt in de winter tijdens het openen van de achterdeuren, ook achterdeuren zijn heel slecht te isoleren, alsmede de achterste stijlen waar de verlichting in zit, dus dat probleem heb ik niet.
Ik snap het eigenlijk nog altijd niet waarom de ontwerpers van buscampers niet luisteren naar mensen die ervaring hebben, ze doen steeds hun zin en bouwen met het oog op een mooi uitziende camper dat goed in het oog valt en commercieel een succes is, dat hij in mindere mate goed bruikbaar is laat hen koud. Onlangs mocht ik nog een RoadCar 540 bewonderen, heel mooi en opvallend afgewerkt, maar op het smalle tafeltje dat bij de omgedraaide bestuurdersstoel tegen je buik aan drukt kan je nog geen 2 kleine borden recht tegenover elkaar zetten, en door de brede zitbank aan de toiletzijde weet je met grote voeten geen blijf. Hoe je achter de brede tafelpoot geraakt met je 45-tigers is mij een raadsel.

Joske
Geniet met mate, eerder nu dan later.

JUMPER Joskes Undercover Motorhome voor Prettig Eerlijk Reizen
Citroën Jumper 3.0 L4H2 met VakCar (NL) inbouw (fietsen binnenin) ingeschreven als Kampeerwagen
Plaats reactie