Amerikaanse camper [2]
Re: Amerikaanse camper 2
Samen met mijn vrouw heb ik twee keer een camper in de Verenigde Staten gehad. De eerste keer, begin '90, was dat een omgebouwde Dodge Tradesman. Zoiets als dit maar dan met minder rood en meer (roest-) bruin. In zes maanden 26000 kilometers afgelegd. Dinette achterin, 's avonds om te bouwen tot een bed en een keukenblokje met 2 pitten, water en een koelkast (die het maar matig deed. Ergens in Canada ging er iets mis met de motor maar gelukkig logeerden we toen bij geëmigreerde vrienden die een solide garage kenden. Voor als ik me het goed herinner 400$ reden we een paar dagen later al weer tevreden rond.
In 2003 hebben we een grotere gekocht, een Safari Trek, met een hefbed een idee waar ik nog steeds enthousiast over ben. Het was een soort srv wagen, een vierkante blokkendoos met matige rij eigenschappen maar wel geheel zelfvoorzienend. We hebben op allerlei plaatsen gekampeerd en konden een week ergens staan zonder iets nodig te hebben. Aan het einde van die week was dan meestal het water op maar vaker nog het eten en dan zochten we weer een stad op met een winkel om inkopen te doen of een 'state park' met een water voorziening. Deze camper was bijna 8 meter (als ik 26' goed omreken) en dat is in de VS een 'kleine' camper. We hebben wel overwogen om de camper naar Nederland te halen maar naast de kosten, de technische verschillen die we niet onderzocht hebben waren we vooral bang om in het eerste de beste italiaanse dorp klem te komen staan of een tegenligger op een fijne D-weg in Frankrijk. Met een breedte van ik geloof bijna 2.40 niet ondenkbaar. Drie jaar geleden was het met een Karman Missouri al passen en meten op sommige plaatsen.
Ik kan nog wel wat meer foto's plaatsen als dat de moeite waard is. Het comfort van een grote bus als je er langer mee rond rijdt was voor ons een pré maar als je ook de vrijheid wilt om echt 'overal' te kunnen komen dan moet je de maat aanpassen aan de omstandigheden. Met onze bus konden we echt overal komen en hebben we op de meest afgelegen plaatsen kunnen kamperen. In de VS zagen we ook 45" campers met 30" aanhangers die, zo vertelden de eigenaren, nog nooit van de snelweg af waren geweest. Ook hun campings zochten ze uit op de ligging aan een snelweg. Dat hun aanhanger een kleine 4x4 en 2 motoren bevatte maakte die keuze vast ook makkelijk.
In 2003 hebben we een grotere gekocht, een Safari Trek, met een hefbed een idee waar ik nog steeds enthousiast over ben. Het was een soort srv wagen, een vierkante blokkendoos met matige rij eigenschappen maar wel geheel zelfvoorzienend. We hebben op allerlei plaatsen gekampeerd en konden een week ergens staan zonder iets nodig te hebben. Aan het einde van die week was dan meestal het water op maar vaker nog het eten en dan zochten we weer een stad op met een winkel om inkopen te doen of een 'state park' met een water voorziening. Deze camper was bijna 8 meter (als ik 26' goed omreken) en dat is in de VS een 'kleine' camper. We hebben wel overwogen om de camper naar Nederland te halen maar naast de kosten, de technische verschillen die we niet onderzocht hebben waren we vooral bang om in het eerste de beste italiaanse dorp klem te komen staan of een tegenligger op een fijne D-weg in Frankrijk. Met een breedte van ik geloof bijna 2.40 niet ondenkbaar. Drie jaar geleden was het met een Karman Missouri al passen en meten op sommige plaatsen.
Ik kan nog wel wat meer foto's plaatsen als dat de moeite waard is. Het comfort van een grote bus als je er langer mee rond rijdt was voor ons een pré maar als je ook de vrijheid wilt om echt 'overal' te kunnen komen dan moet je de maat aanpassen aan de omstandigheden. Met onze bus konden we echt overal komen en hebben we op de meest afgelegen plaatsen kunnen kamperen. In de VS zagen we ook 45" campers met 30" aanhangers die, zo vertelden de eigenaren, nog nooit van de snelweg af waren geweest. Ook hun campings zochten ze uit op de ligging aan een snelweg. Dat hun aanhanger een kleine 4x4 en 2 motoren bevatte maakte die keuze vast ook makkelijk.
- Bijlagen
-
- Screenshot at okt. 21 13-36-47.png (279.29 KiB) 1166 keer bekeken
-
- IMG_0553.JPG (248.89 KiB) 1174 keer bekeken
Re: Amerikaanse camper 2
Vrienden van ons hebben deze....
trevE....Evert
trevE....Evert
- Bijlagen
-
- Vrienden van ons hebben deze....
trevE....Evert - IMG_7835 (2).JPG (284.27 KiB) 1115 keer bekeken
- Vrienden van ons hebben deze....
Re: Amerikaanse camper
hhhhmmm, electrische remmen mogen hier gewoon, ik had ze ook op mijn fifties wheel ( op bijna alle fifthwheelers zitten ze )...heb mijn assen ook niet hoeven te veranderen...JMR doet al 20 jaar misschien wel langer elec. remmen, goedgekeurd en wel ... uiteraard zijn er meer bedrijven die elec. remmen opbouwende Jonckheer schreef:Een fifth wheel is een oplegger en geen caravan. Het is eigenlijk een aparte categorie. Een kant en klare uit Amerika gaat niet lukken omdat ze daar elektrische remmen hebben en dat krijg je hier nooit door een keuring. Er moeten dus andere assen onder om hem hier op kenteken te krijgen. Verder wel interessant omdat je dat ding d.m.v. een koppelschotel op de bak van een mooie sterke US pickup mee kunt nemen en je ter plaatse die ter beschikking hebt.
als het gras bij de buren groener is, dan is het kunstgras :-)
Re: Amerikaanse camper 2
Zo een 1990 Winnebago Warrior 20 jaar in bezit gehad. Ingevoerd naar Nederland uit USA California in 1992. 6 meter lang, een kleintje voor amerikaanse begrippen en ook geen echte amerikaan (wel de opbouw).
Japanse (echte kwaliteit) basis voertuig; Toyota Hi-Lux extra long bed. 6 cylinder 3l benzine automaat en onverwoestbaar. Reed heerlijk, wel maar ongeveer 7 km per liter.
Over de wel amerikaanse Winnebago opbouw kwaliteit heel wat minder enthousiast. Ramen voor bij alkoof lekten al toe ie nog bijna nieuw was. Alkoof uiteindelijk helemaal weggerot door inwatering langs de hoekprofielen, bodem van de alkoof helemaal moeten vervangen. Lekkage onder bij achterlichten en onderrok overal. De vloer vertoonde delaminering (bolling). Bij alle opbouwlampen lekkage en corrosie op lampfittingen.
Positief: Wel sterk gebouwd, met stalen profielen in de wanden. Dak erg sterk van dik aluminium, eroverheen lopen geen probleem. Ik kan me herineren dat ze adverteerden met een Winnebago ondersteboven liggend op zijn dak. Geen probleem.
Maar geef mij toch maar de kwaliteit van de opbouw van onze huidige Hymer. Die is echt veel beter bestand tegen het Nederlandse regenklimaat, beter ge-isoleerd en veel beter afgewerkt.
Japanse (echte kwaliteit) basis voertuig; Toyota Hi-Lux extra long bed. 6 cylinder 3l benzine automaat en onverwoestbaar. Reed heerlijk, wel maar ongeveer 7 km per liter.
Over de wel amerikaanse Winnebago opbouw kwaliteit heel wat minder enthousiast. Ramen voor bij alkoof lekten al toe ie nog bijna nieuw was. Alkoof uiteindelijk helemaal weggerot door inwatering langs de hoekprofielen, bodem van de alkoof helemaal moeten vervangen. Lekkage onder bij achterlichten en onderrok overal. De vloer vertoonde delaminering (bolling). Bij alle opbouwlampen lekkage en corrosie op lampfittingen.
Positief: Wel sterk gebouwd, met stalen profielen in de wanden. Dak erg sterk van dik aluminium, eroverheen lopen geen probleem. Ik kan me herineren dat ze adverteerden met een Winnebago ondersteboven liggend op zijn dak. Geen probleem.
Maar geef mij toch maar de kwaliteit van de opbouw van onze huidige Hymer. Die is echt veel beter bestand tegen het Nederlandse regenklimaat, beter ge-isoleerd en veel beter afgewerkt.
- Bijlagen
-
- Winnebago warrior
- img_tYKcb156hA.jpg (28.05 KiB) 1044 keer bekeken
-
- Berichten: 63
- Lid geworden op: wo 02 mar 2016, 22:32
Re: Amerikaanse camper 2
bij de Domeinen staat deze maand een Amerikaan te koop Maandag 6 nov is de kijkdag
- Peter LMC
- Berichten: 10179
- Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
- Locatie: Parel van de kempen
- Contacteer:
Re: Amerikaanse camper 2
Het zou dan leuk zijn als je meteen een link plaatst.
Dat bespaart ons zoeken naar dit voertuig.
Dat bespaart ons zoeken naar dit voertuig.
- lindy 1981
- Berichten: 258
- Lid geworden op: za 23 jan 2016, 12:23
- Locatie: sprundel
- Bas vd laar
- Berichten: 6319
- Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
- Locatie: Prachtig Brabant
Re: Amerikaanse camper 2
Ja, eeuwig zonde he?
Zo zijn er al veel klassiekers verpest door huismoedertjes die alle charme weg willen "pimpen"
Om de een of andere reden kiezen ze allemaal voor Pipi Langkous kleuren, achterlijk.
Zo zijn er al veel klassiekers verpest door huismoedertjes die alle charme weg willen "pimpen"
Om de een of andere reden kiezen ze allemaal voor Pipi Langkous kleuren, achterlijk.
- lindy 1981
- Berichten: 258
- Lid geworden op: za 23 jan 2016, 12:23
- Locatie: sprundel
Re: Amerikaanse camper 2
Wel benieuwd wat deze nog op gaat brengen.
Flinke schade achterkant boven.
Binnenkant verprutst.
Groot rijbewijs.
Niet de mogelijkheid er mee te rijden.
Zelfs niet te starten.
Wordt zoiets nog achteraf vermeld?
Waar ze voor verkocht zijn?
Flinke schade achterkant boven.
Binnenkant verprutst.
Groot rijbewijs.
Niet de mogelijkheid er mee te rijden.
Zelfs niet te starten.
Wordt zoiets nog achteraf vermeld?
Waar ze voor verkocht zijn?
- de Jonckheer
- Berichten: 12663
- Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
- Locatie: Berkhout
Re: Amerikaanse camper 2
En die km stand is logisch? Nog geen ton in zowat 40 jaar? Lijkt mij sterk. Het is een benzine slokker met waarschijnlijk een Chevy small block 5.7 V8 met carburateur dus minstens 1 op 5 als het geen 1 op 4 is. Wel een welhaast onverwoestbaar blok, jammer dat dat dan weer niet geld voor de automaat.
Inderdaad jammer van al die witte- en kleur verf maar als dat op het originele interieur zit doet een pot afbijt wonderen want dat is bij die wagens allemaal massief hout en is wel weer mooi te krijgen.
Inderdaad jammer van al die witte- en kleur verf maar als dat op het originele interieur zit doet een pot afbijt wonderen want dat is bij die wagens allemaal massief hout en is wel weer mooi te krijgen.
- Bas vd laar
- Berichten: 6319
- Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
- Locatie: Prachtig Brabant
Re: Amerikaanse camper 2
Ja, dat krijg je nog te zien. Volgende week vrijdag staan de prijzen vermeld.
Vaak gaan ze voor veel te veel geld weg, absurd.
Dezelfde auto's/campers kun je ook via Marktplaats kopen: je kunt er in rijden, je kunt onderhandelen, je hoort wat van de historie en soms krijg je ook nog garantie als je hem bij een bedrijf koopt. Voor minder geld!
Voorheen bood ik vaak op spullen, dan kon je nog wel eens wat hebben, nu is het bijna onmogelijk om iets voor een leuke prijs te kopen.
IK ben er vorige maand nog wezen kijken, stond een Hymer Alkoof.
Van binnen helemaal uitgeleefd, hadden allemaal honden in gezeten, vreselijk ding.
Ik vond hem alleen geschikt voor onderdelen maar iemand anders heeft er nog iets van 5500 euro voor gegeven, daar komen dan nog de veilingkosten bovenop, evt. het transport en dan nog het herstel van binnen en buiten en dan moet je maar hopen dat de techniek in orde is want dat weet je ook niet.
En zo'n bod is bindend, dit is niet zoals vrijblijvend bieden op Marktplaats, je biedt via je DigiD bij de belastingdienst dus je zit er echt aan vast!
Je kunt eventueel onder je bod uitkomen maar dat kost erg veel boetegeld, tabel staat op hun site.
Vaak gaan ze voor veel te veel geld weg, absurd.
Dezelfde auto's/campers kun je ook via Marktplaats kopen: je kunt er in rijden, je kunt onderhandelen, je hoort wat van de historie en soms krijg je ook nog garantie als je hem bij een bedrijf koopt. Voor minder geld!
Voorheen bood ik vaak op spullen, dan kon je nog wel eens wat hebben, nu is het bijna onmogelijk om iets voor een leuke prijs te kopen.
IK ben er vorige maand nog wezen kijken, stond een Hymer Alkoof.
Van binnen helemaal uitgeleefd, hadden allemaal honden in gezeten, vreselijk ding.
Ik vond hem alleen geschikt voor onderdelen maar iemand anders heeft er nog iets van 5500 euro voor gegeven, daar komen dan nog de veilingkosten bovenop, evt. het transport en dan nog het herstel van binnen en buiten en dan moet je maar hopen dat de techniek in orde is want dat weet je ook niet.
En zo'n bod is bindend, dit is niet zoals vrijblijvend bieden op Marktplaats, je biedt via je DigiD bij de belastingdienst dus je zit er echt aan vast!
Je kunt eventueel onder je bod uitkomen maar dat kost erg veel boetegeld, tabel staat op hun site.
- lindy 1981
- Berichten: 258
- Lid geworden op: za 23 jan 2016, 12:23
- Locatie: sprundel
Re: Amerikaanse camper 2
Bijna zeker een th400 automaat.de Jonckheer schreef:En die km stand is logisch? Nog geen ton in zowat 40 jaar? Lijkt mij sterk. Het is een benzine slokker met waarschijnlijk een Chevy small block 5.7 V8 met carburateur dus minstens 1 op 5 als het geen 1 op 4 is. Wel een welhaast onverwoestbaar blok, jammer dat dat dan weer niet geld voor de automaat.
Inderdaad jammer van al die witte- en kleur verf maar als dat op het originele interieur zit doet een pot afbijt wonderen want dat is bij die wagens allemaal massief hout en is wel weer mooi te krijgen.
Die staat toch bekent om zijn duurzaamheid