Amerikaanse camper [2]

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80403
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: Amerikaanse camper 2



Bericht door Dafluc »

En weer on topic, dank u.
Afbeelding
epidrost
Berichten: 32
Lid geworden op: do 19 okt 2017, 15:00

Re: Amerikaanse camper 2



Bericht door epidrost »

Samen met mijn vrouw heb ik twee keer een camper in de Verenigde Staten gehad. De eerste keer, begin '90, was dat een omgebouwde Dodge Tradesman. Zoiets als dit maar dan met minder rood en meer (roest-) bruin. In zes maanden 26000 kilometers afgelegd. Dinette achterin, 's avonds om te bouwen tot een bed en een keukenblokje met 2 pitten, water en een koelkast (die het maar matig deed. Ergens in Canada ging er iets mis met de motor maar gelukkig logeerden we toen bij geëmigreerde vrienden die een solide garage kenden. Voor als ik me het goed herinner 400$ reden we een paar dagen later al weer tevreden rond.
In 2003 hebben we een grotere gekocht, een Safari Trek, met een hefbed een idee waar ik nog steeds enthousiast over ben. Het was een soort srv wagen, een vierkante blokkendoos met matige rij eigenschappen maar wel geheel zelfvoorzienend. We hebben op allerlei plaatsen gekampeerd en konden een week ergens staan zonder iets nodig te hebben. Aan het einde van die week was dan meestal het water op maar vaker nog het eten en dan zochten we weer een stad op met een winkel om inkopen te doen of een 'state park' met een water voorziening. Deze camper was bijna 8 meter (als ik 26' goed omreken) en dat is in de VS een 'kleine' camper. We hebben wel overwogen om de camper naar Nederland te halen maar naast de kosten, de technische verschillen die we niet onderzocht hebben waren we vooral bang om in het eerste de beste italiaanse dorp klem te komen staan of een tegenligger op een fijne D-weg in Frankrijk. Met een breedte van ik geloof bijna 2.40 niet ondenkbaar. Drie jaar geleden was het met een Karman Missouri al passen en meten op sommige plaatsen.
Ik kan nog wel wat meer foto's plaatsen als dat de moeite waard is. Het comfort van een grote bus als je er langer mee rond rijdt was voor ons een pré maar als je ook de vrijheid wilt om echt 'overal' te kunnen komen dan moet je de maat aanpassen aan de omstandigheden. Met onze bus konden we echt overal komen en hebben we op de meest afgelegen plaatsen kunnen kamperen. In de VS zagen we ook 45" campers met 30" aanhangers die, zo vertelden de eigenaren, nog nooit van de snelweg af waren geweest. Ook hun campings zochten ze uit op de ligging aan een snelweg. Dat hun aanhanger een kleine 4x4 en 2 motoren bevatte maakte die keuze vast ook makkelijk.
Bijlagen
Screenshot at okt. 21 13-36-47.png
Screenshot at okt. 21 13-36-47.png (279.29 KiB) 1166 keer bekeken
IMG_0553.JPG
IMG_0553.JPG (248.89 KiB) 1174 keer bekeken
Gebruikersavatar
trevE
Berichten: 611
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 19:35
Locatie: De Kempen

Re: Amerikaanse camper 2



Bericht door trevE »

Vrienden van ons hebben deze....

trevE....Evert
Bijlagen
IMG_7835 (2).JPG
Vrienden van ons hebben deze....

trevE....Evert
IMG_7835 (2).JPG (284.27 KiB) 1115 keer bekeken
Gebruikersavatar
MoParMart
Berichten: 1893
Lid geworden op: zo 09 jul 2006, 12:32
Locatie: Onderweg

Re: Amerikaanse camper



Bericht door MoParMart »

de Jonckheer schreef:Een fifth wheel is een oplegger en geen caravan. Het is eigenlijk een aparte categorie. Een kant en klare uit Amerika gaat niet lukken omdat ze daar elektrische remmen hebben en dat krijg je hier nooit door een keuring. Er moeten dus andere assen onder om hem hier op kenteken te krijgen. Verder wel interessant omdat je dat ding d.m.v. een koppelschotel op de bak van een mooie sterke US pickup mee kunt nemen en je ter plaatse die ter beschikking hebt.
hhhhmmm, electrische remmen mogen hier gewoon, ik had ze ook op mijn fifties wheel ( op bijna alle fifthwheelers zitten ze )...heb mijn assen ook niet hoeven te veranderen...JMR doet al 20 jaar misschien wel langer elec. remmen, goedgekeurd en wel ... uiteraard zijn er meer bedrijven die elec. remmen opbouwen
als het gras bij de buren groener is, dan is het kunstgras :-)
Gebruikersavatar
Metor
Berichten: 965
Lid geworden op: di 12 mei 2015, 14:39

Re: Amerikaanse camper 2



Bericht door Metor »

Zo een 1990 Winnebago Warrior 20 jaar in bezit gehad. Ingevoerd naar Nederland uit USA California in 1992. 6 meter lang, een kleintje voor amerikaanse begrippen en ook geen echte amerikaan (wel de opbouw).
Japanse (echte kwaliteit) basis voertuig; Toyota Hi-Lux extra long bed. 6 cylinder 3l benzine automaat en onverwoestbaar. Reed heerlijk, wel maar ongeveer 7 km per liter.
Over de wel amerikaanse Winnebago opbouw kwaliteit heel wat minder enthousiast. Ramen voor bij alkoof lekten al toe ie nog bijna nieuw was. Alkoof uiteindelijk helemaal weggerot door inwatering langs de hoekprofielen, bodem van de alkoof helemaal moeten vervangen. Lekkage onder bij achterlichten en onderrok overal. De vloer vertoonde delaminering (bolling). Bij alle opbouwlampen lekkage en corrosie op lampfittingen.
Positief: Wel sterk gebouwd, met stalen profielen in de wanden. Dak erg sterk van dik aluminium, eroverheen lopen geen probleem. Ik kan me herineren dat ze adverteerden met een Winnebago ondersteboven liggend op zijn dak. Geen probleem.
Maar geef mij toch maar de kwaliteit van de opbouw van onze huidige Hymer. Die is echt veel beter bestand tegen het Nederlandse regenklimaat, beter ge-isoleerd en veel beter afgewerkt.
Bijlagen
img_tYKcb156hA.jpg
Winnebago warrior
img_tYKcb156hA.jpg (28.05 KiB) 1044 keer bekeken
arnoldrm40
Berichten: 63
Lid geworden op: wo 02 mar 2016, 22:32

Re: Amerikaanse camper 2



Bericht door arnoldrm40 »

bij de Domeinen staat deze maand een Amerikaan te koop Maandag 6 nov is de kijkdag
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10179
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: Amerikaanse camper 2



Bericht door Peter LMC »

Het zou dan leuk zijn als je meteen een link plaatst. :clap:
Dat bespaart ons zoeken naar dit voertuig.
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80403
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: Amerikaanse camper 2



Bericht door Dafluc »

Afbeelding
Gebruikersavatar
lindy 1981
Berichten: 258
Lid geworden op: za 23 jan 2016, 12:23
Locatie: sprundel

Re: Amerikaanse camper 2



Bericht door lindy 1981 »

Zonde van de "moderne"binnenkant
Dat witte hoort niet bij zon classic
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6319
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: Amerikaanse camper 2



Bericht door Bas vd laar »

Ja, eeuwig zonde he?
Zo zijn er al veel klassiekers verpest door huismoedertjes die alle charme weg willen "pimpen"
Om de een of andere reden kiezen ze allemaal voor Pipi Langkous kleuren, achterlijk.
Gebruikersavatar
lindy 1981
Berichten: 258
Lid geworden op: za 23 jan 2016, 12:23
Locatie: sprundel

Re: Amerikaanse camper 2



Bericht door lindy 1981 »

Wel benieuwd wat deze nog op gaat brengen.
Flinke schade achterkant boven.
Binnenkant verprutst.
Groot rijbewijs.
Niet de mogelijkheid er mee te rijden.
Zelfs niet te starten.
Wordt zoiets nog achteraf vermeld?
Waar ze voor verkocht zijn?
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Amerikaanse camper 2



Bericht door de Jonckheer »

En die km stand is logisch? Nog geen ton in zowat 40 jaar? Lijkt mij sterk. Het is een benzine slokker met waarschijnlijk een Chevy small block 5.7 V8 met carburateur dus minstens 1 op 5 als het geen 1 op 4 is. Wel een welhaast onverwoestbaar blok, jammer dat dat dan weer niet geld voor de automaat.
Inderdaad jammer van al die witte- en kleur verf maar als dat op het originele interieur zit doet een pot afbijt wonderen want dat is bij die wagens allemaal massief hout en is wel weer mooi te krijgen.
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6319
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: Amerikaanse camper 2



Bericht door Bas vd laar »

Ja, dat krijg je nog te zien. Volgende week vrijdag staan de prijzen vermeld.
Vaak gaan ze voor veel te veel geld weg, absurd.
Dezelfde auto's/campers kun je ook via Marktplaats kopen: je kunt er in rijden, je kunt onderhandelen, je hoort wat van de historie en soms krijg je ook nog garantie als je hem bij een bedrijf koopt. Voor minder geld!
Voorheen bood ik vaak op spullen, dan kon je nog wel eens wat hebben, nu is het bijna onmogelijk om iets voor een leuke prijs te kopen.

IK ben er vorige maand nog wezen kijken, stond een Hymer Alkoof.
Van binnen helemaal uitgeleefd, hadden allemaal honden in gezeten, vreselijk ding.
Ik vond hem alleen geschikt voor onderdelen maar iemand anders heeft er nog iets van 5500 euro voor gegeven, daar komen dan nog de veilingkosten bovenop, evt. het transport en dan nog het herstel van binnen en buiten en dan moet je maar hopen dat de techniek in orde is want dat weet je ook niet.
En zo'n bod is bindend, dit is niet zoals vrijblijvend bieden op Marktplaats, je biedt via je DigiD bij de belastingdienst dus je zit er echt aan vast!
Je kunt eventueel onder je bod uitkomen maar dat kost erg veel boetegeld, tabel staat op hun site.
Gebruikersavatar
lindy 1981
Berichten: 258
Lid geworden op: za 23 jan 2016, 12:23
Locatie: sprundel

Re: Amerikaanse camper 2



Bericht door lindy 1981 »

de Jonckheer schreef:En die km stand is logisch? Nog geen ton in zowat 40 jaar? Lijkt mij sterk. Het is een benzine slokker met waarschijnlijk een Chevy small block 5.7 V8 met carburateur dus minstens 1 op 5 als het geen 1 op 4 is. Wel een welhaast onverwoestbaar blok, jammer dat dat dan weer niet geld voor de automaat.
Inderdaad jammer van al die witte- en kleur verf maar als dat op het originele interieur zit doet een pot afbijt wonderen want dat is bij die wagens allemaal massief hout en is wel weer mooi te krijgen.
Bijna zeker een th400 automaat.
Die staat toch bekent om zijn duurzaamheid
Plaats reactie