Warm water van thuis meenemen?

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Warm water van thuis meenemen?



Bericht door de Jonckheer »

Die bacterie is alleen gevaarlijk voor mensen met een verzwakt afweersysteem, dus zieken en ouden van dagen. Jonge sportmensen hebben nergens last van. Was dat wel zo dan was ik al 40 jaar geleden overleden. het is al vaker hier voorbij gekomen, je kunt hygiëne ook te ver doorvoeren. Zover dat je afweersysteem niks meer te doen heeft en je dus bij de eerste de beste infectie dood neervalt of met gillende sirenes moet worden opgenomen. Om die reden drinken wij gewoon uit de tank en zijn we er nooit ziek van geworden, ondanks het feit dat ik hem eens per jaar aftap en weer vul met vers zonder middeltjes en ook eigenlijk geen idee heb hoe die tank er van binnen uitziet.
Gebruikersavatar
Steven Heijstek
Berichten: 15
Lid geworden op: do 20 jul 2017, 21:59
Locatie: OOSTERHOUT NB

Re: Warm water van thuis meenemen?



Bericht door Steven Heijstek »

Allen dank voor het meedenken. Net even mijn warm water thuis gemeten. Dit is 55 graden en dat zou voldoende moeten zijn voor een legionella vrije start.
Dat van dat combiketel/boiler reservoir is een goed idee zeg. Als mijn eerste experimenten en ervaring goed bevallen is dat misschien wel iets voor een versie 2.
Het water verwarmen met het koelwater van je motor is helemaal kicken. Op een langere trip komt het maar zelden voor dat we 2 dagen ergens staan dus daarom dan altijd warm water. Ik moet dat eens nader bekijken. De motor zit voorin en de watertank achterin. Levert dus een aanzienlijke verlenging op van het koelwater systeem van de motor. Dat moet de waterpomp wel aankunnen.

Voor zover dank voor alle input. Word k blij van :)
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8676
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Warm water van thuis meenemen?



Bericht door seth_space »

De doelgroep van dit forum is natuurlijk wel meteen de kwetsbare groep voor legionella.
Maar zoals gezegd, bij regelmatig gebruik zal er weinig kans zijn op een besmetting. Als het water vooral voor douchen gebruikt wordt blijft inderdaad alleen de legionella als gevaar over. En daar kun je simpel maatregelen tegen nemen.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27452
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Re: Warm water van thuis meenemen?



Bericht door Marco Polo »

Steven heeft zich netjes voorgesteld en is dus duidelijk niet de doelgroep ;-)
isoplus
Berichten: 6384
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: Warm water van thuis meenemen?



Bericht door isoplus »

Nee man, die scheeps boiler kan je hangen waar je wil dus zo dicht mogelijk bij je motor.
Bij mij hangt die naast de motor maar dat is niet nodig, je moet wel een koud wateraanvoer naar het ding toe maken, de pomp heb je al, de tank ook, een stuk gewapende tuinslang vind je ook nog wel ergens. Als je dat leuk vindt maak ik wel een schetsje en zet dat hier neer, dan kan je zien wat er nodig is en hoe. Ik hoor het wel.
Gebruikersavatar
ariedekreij
Berichten: 1230
Lid geworden op: vr 23 dec 2005, 17:29
Locatie: Alblasserdam

Re: Warm water van thuis meenemen?



Bericht door ariedekreij »

Amerikaanse campers hebben een systeem als je gereden hebt is de boiler warm.
De mooiste dingen kun je niet plannen of naartoe gaan. Ze overkomen je bij toeval.
durisotti
Berichten: 5211
Lid geworden op: do 16 okt 2008, 1:07

Re: Warm water van thuis meenemen?



Bericht door durisotti »

In Nieuw Zeeland had mijn camper ook zo'n boiler op motorwarmte uurtje rijden en je had meer als een dag heet water.
Kon ook op 220 volt, handig als je stil stond, en het maakte het systeem ook even goed heet.

https://www.awn24.nl/bootsausrustung/sa ... basic.html
Gebruikersavatar
Schoentje
Berichten: 506
Lid geworden op: di 16 aug 2005, 12:53
Locatie: Groesbeek
Contacteer:

Re: Warm water van thuis meenemen?



Bericht door Schoentje »

@de Jonckheer. Yep zo denk ik er ook over.
MB 508D Marathonline, remtrommels voor vervangen door schrijfremmen, rondom hulpluchtvering, 170L Diesel tank en een OM364A (115PK turbo) met GasOtronic LPG Injectie systeem (resultaat totaal ± 140PK), 800watt zonnepanelen en 600Ah LifePo4 accu (http://www.jomaja.nl)
jansloos
Berichten: 6871
Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

Re: Warm water van thuis meenemen?



Bericht door jansloos »

Afhankelijk van waar je de tank plaatst, kun je ook denken aan aansluiting op het auto koelsysteem. Met geisoleerde aanvoerleidingen. Heb je de reis er naartoe de warmte op peil gehouden.
U wilt toch iets van elektra weten?

Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258

Hier iets (met toestemming) over uitgebreid autotechniek. Motorisch, elektrisch, remmen, chassis, enz.
https://www.mvwautotechniek.nl/
Navigator
Berichten: 2424
Lid geworden op: zo 18 mei 2003, 16:06

Re: Warm water van thuis meenemen?



Bericht door Navigator »

De bacterie in het water levert overigens niet direct het gevaar op. Je kunt ziek worden door het inademen van de bacterie. Je wordt niet ziek door het drinken van water met Legionella. Het komt vrijwel nooit voor dat een patiënt met legionellose iemand anders besmet.
Forum verlaten.
Gebruikersavatar
Schoentje
Berichten: 506
Lid geworden op: di 16 aug 2005, 12:53
Locatie: Groesbeek
Contacteer:

Warm water van thuis meenemen?



Bericht door Schoentje »

@Janloos: Yep is ook een prima oplossing. Heb er bij evenwel bij ons vanaf gezien om dat de afstand tussen de boiler en de motor redelijk groot is en ik moeizaam met de leidingen bij de boiler zou kunnen komen.

Meer oplossingen tref je aan in dit draadje: Warm water ontwikkelen en opslaan?

Ben zelf nog steeds zeer tevreden over mijn oplossing om via de AES poort op onze "Votronic SR 530 Duo Dig" overtollige zonne-energie te gebruiken om water in een 5L Elgena KB5D boiler te verwarmen.
Laatst gewijzigd door Schoentje op vr 22 sep 2017, 20:50, 1 keer totaal gewijzigd.
MB 508D Marathonline, remtrommels voor vervangen door schrijfremmen, rondom hulpluchtvering, 170L Diesel tank en een OM364A (115PK turbo) met GasOtronic LPG Injectie systeem (resultaat totaal ± 140PK), 800watt zonnepanelen en 600Ah LifePo4 accu (http://www.jomaja.nl)
Gebruikersavatar
Steven Heijstek
Berichten: 15
Lid geworden op: do 20 jul 2017, 21:59
Locatie: OOSTERHOUT NB

Re: Warm water van thuis meenemen?



Bericht door Steven Heijstek »

Vandaag mij watertank gevuld met 60 liter warm water om gewoon eens te kijken hoe snel dat afkoelt. Toen ik de tank gevuld had was de start temperatuur 54 graden. Ik heb geregeld opnieuw gemeten met het resultaat wat je hieronder ziet. Ik heb steeds voor het meten even door de tank geroerd met een lepel om zeker te zijn dan ik een gemiddelde water temperatuur meet. Maakt overigens steeds maar een paar tienden uit.

Niet geïsoleerde watertank:

Afbeelding

Temperatuur verloop:

Afbeelding
Verticaal de temperatuur in graden Celsius. Horizontaal de tijd in uren. De trendlijn die Excel er in zet is wel een beetje te positief.

Het verval in temperatuur valt mij echt mee. Voor een dagje weg (Surfen, mountainbiken, Etc) is dit al geweldig.
Ik ga binnenkort mijn tank eens isoleren met noppenfolie (Ik heb daar nog een rol van liggen) en dan deze meting nog eens doen.
Al met al ben ik er nu al happy mee. :thumbup: :thumbup:
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8940
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Warm water van thuis meenemen?



Bericht door kampo »

Misschien kan dit je helpen.
Er wordt van uit gegaan dat een goed geïsoleerde boiler (vat) zoals men thuis, in boten en campers gebruikt een verlies heeft van ongeveer 1°C per uur.
Dus als je dat 10,20 of 30 liter boilervat thuis zou vullen met 50°C kan je ervan uit gaan dat er na 24h nog ongeveer 26°C inzit.
Het hangt natuurlijk ook een beetje af van de omgevingstemperatuur.
en je mag geen water afnemen en dat aanvullen met koud.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
Steven Heijstek
Berichten: 15
Lid geworden op: do 20 jul 2017, 21:59
Locatie: OOSTERHOUT NB

Re: Warm water van thuis meenemen?



Bericht door Steven Heijstek »

kampo schreef:Er wordt van uit gegaan dat een goed geïsoleerde boiler (vat) zoals men thuis, in boten en campers gebruikt een verlies heeft van ongeveer 1°C per uur.
Ik zit nu met mijn niet geïsoleerde tank op ongeveer 1,5°C per uur. Dit is al helemaal niet slecht. Komt waarschijnlijk omdat de watertank al in de ruimte onder de bank verscholen ligt. Ik heb deze na het meten steeds weer gesloten. Dat is natuurlijk ook al een vorm van isolatie. Op basis van deze gegevens zou het best eens kunnen dat ik na mijn 3-laags noppenfolie isolatie ook best aan 1°C per uur kan komen. En dat met 0 euro's te spenderen.
Lekker toch!!....Kicks voor niks!
Plaats reactie