Warm water van thuis meenemen?

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5457
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Warm water van thuis meenemen?



Bericht door Atoz »

Steven Heijstek schreef:
Ik zit nu met mijn niet geïsoleerde tank op ongeveer 1,5°C per uur. Dit is al helemaal niet slecht. Komt waarschijnlijk omdat de watertank al in de ruimte onder de bank verscholen ligt. Ik heb deze na het meten steeds weer gesloten. Dat is natuurlijk ook al een vorm van isolatie. Op basis van deze gegevens zou het best eens kunnen dat ik na mijn 3-laags noppenfolie isolatie ook best aan 1°C per uur kan komen. En dat met 0 euro's te spenderen.
Lekker toch!!....Kicks voor niks!
Dit soort schrijfsels maakt mijn dag goed! Ben ik gelukkig niet de enige "gek" hier op dit forum.
Gegroet
Guido
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8955
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Warm water van thuis meenemen?



Bericht door kampo »

Het lijkt me helemaal niet praktisch zo een oplossing. Hoe ga je dat vullen met heet water en wat doe je met je koud water. Kliederboel.
Dat doe je dus 2 keer en daarna nooit meer.
Er bestaan genoeg conventionele en goed werkende boiler systemen.
Dat is netjes en gaat lang mee. Wel zoals met alles een klus om het er even bij te plaatsen.
Gewoon thuis even de 230V inpluggen en je vertrekt met een shoot warm water.
Of zoals ze het vaak doen op een kleine camper, al rijdend verwarmen op de motor.

Wat je ook nog over het hoofd ziet is het risico dat die plastic tank boven de 40°C snel gaat harden en verouderen.
Met breuk aan de fittings tot gevolg. Te heet mag zeker niet.
Ook de waterleidingen zijn waarschijnlijk uit pvc slang en kunnen slechts kortstondig +60°C hebben.
Een normale camper/boot boiler stook je tot 80°C of zelfs iets meer wat overeenkomt met de temperatuur van de motorkoelvloeistof.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8955
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Warm water van thuis meenemen?



Bericht door kampo »

Er bestaan ook allerhande toestelletjes om ter plaatse even warm water te maken.
Kan je eventueel in de voortent opstellen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27467
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Warm water van thuis meenemen?



Bericht door Marco Polo »

Dat laatste - in je voorlaatste bericht - is een beetje tegenstrijdig Kampo.
Je stelt dat de leidingen in zijn camper er waarschijnlijk niet tegen kunnen.
Dit terwijl je vervolgens stelt dat een normale boiler veel hoger in temperatuur gaat!?
(Truma max 60 met uitloop naar 70 overigens)

Pvc is overigens niet echt gebruikelijk in een camper systeem.
PE wordt over het algemeen gebruikt en door bijvoorbeeld Reich tot 80 graden gegarandeerd.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8955
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Warm water van thuis meenemen?



Bericht door kampo »

Ja dat is een juiste opmerking.
Zoek maar eens op , de meeste (goedkope standaard) warm waterslangen zijn uit pvc.
Zoals die blauw+rood van de rol.
Die kunnen slechts kortstondig tot +/-60°C. Siliconehoudende slang is duur en gaat men zelden gebruiken.
Als de montage goed werd uitgevoerd gaat men het eerste stuk , aan het vertrek van de boiler, daar waar hij lang heet zal worden, uitvoeren met een ander materiaal.
Daarna, verder in de leiding is de boel al wat afgekoeld en kan je de pvc slangen gebruiken.
Vaak zie je bij defecten, later, dat het op de warmste plaats misgaat.

http://www.rubbermagazijn.nl/collectie/ ... x16mm.html
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27467
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Re: Warm water van thuis meenemen?



Bericht door Marco Polo »

Oké, duidelijk wat die materialen betreft ;-)
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51304
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Warm water van thuis meenemen?



Bericht door Kroppie »

T.S. heeft iets bedacht en is tevreden met het resultaat , nou mooi toch , weer een tevreden camperaar, natuurlijk zijn er nog zat andere mogelijkheden maar daar werd niet om gevraagd.

Steven :thumbup: en met wat experimenteren met isolatie gaat het nog beter succes en laat je niet afleiden door mensen die alleen maar geld uit kunnen geven, je zegt meer heb ik niet nodig, nou prima toch houden zo.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8955
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Warm water van thuis meenemen?



Bericht door kampo »

Jammer dat je er niet bijzet hoe slecht een goedkope oplossing dan wel kan zijn.
En hoe kort zoiets gebruikt wordt of meegaat.
Dat is heel éénvoudig Kroppie :bang:
Enkel commentaar geven op wat anderen schrijven en zelf niets bijdragen.
Geen enkele foto, geen enkele wijsheid.
Ook steeds weer afbreken wat slechts een ietsje pietsje duurder is maar wel lang werkt.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27467
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Re: Warm water van thuis meenemen?



Bericht door Marco Polo »

Je kan het ook te mooi willen maken Kampo ;-)
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51304
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Warm water van thuis meenemen?



Bericht door Kroppie »

nee al die foto,s van verschillende objecten, heel simpel om die ergens vandaan te plukken en hier te plaatsen staat heel interessant, maar maakt op mij geen enkele indruk.
en van mij in 18000 berichtjes nog geen enkele foto? , ja dat klopt ik heb geen foto toestel of ander foto apparaat omdat IK dat niet nodig vind en dus ook niet aanschaf, naar MIJN mening overbodige rotzooi.

en geen enkele wijsheid?, klopt ook, dom geboren en nooit iets bijgeleerd zoals je gemerkt hebt, maar komt wijsheid van het inbouwen van misschien perfekte maar zeker dure oplossingen, dan heb ik een andere wijsheid.

jos
Laatst gewijzigd door Kroppie op za 23 sep 2017, 8:50, 1 keer totaal gewijzigd.
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
WimZ
Berichten: 1815
Lid geworden op: zo 30 aug 2009, 11:13

Re: Warm water van thuis meenemen?



Bericht door WimZ »

Ook steeds weer afbreken wat slechts een ietsje pietsje duurder is maar wel lang werkt.
Dat lijkt me in dit geval overdreven.
Iets duurder? Een compleet boiler systeem of iets gratis isoleren? Maakt nogal verschil.
En TS gebruikt de douche nu al koud maar vind dat niet zo lekker dus is wat hij voorstelt een prima oplossing. En warmer dan 60 graden begint hij al niet en dan nog is de tank maar heel kort op die temperatuur en zakt het al snel weer. En dan ook nog 1 keer in een weekend dus hooguit 52 keer per jaar. Die temperatuur gebruik van een slang (pvc) tot 60 graden is wel berekend op continue gebruik op die temperatuur dus valt dit wel mee in verouderen.
jielus
Berichten: 2878
Lid geworden op: za 20 jul 2013, 16:34
Locatie: Noord-Vlaanderen

Re: Warm water van thuis meenemen?



Bericht door jielus »

Ik ga binnenkort mijn tank eens isoleren met noppenfolie (Ik heb daar nog een rol van liggen) en dan deze meting nog eens doen.
Ik zou eens kijken naar polystyreen snippers zoals die worden gebruikt voor het opvullen van doosjes in het magazijn.

@ Kampo.

Wat een fantastisch idee, ik had ze nog nooit gezien en ben meteen op zoek gegaan. Ik heb deze gevonden:
https://www.outdoorxl.nl/kampa-geyser-h ... escription
Zodra ik thuis ben ga ik er meer aan de gang en testen. Voor dat kleine bedrag wil ik het wel proberen!
Onze avonturen zijn niet meer te volgen op onze website: "Travels and Troubles"
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8955
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Warm water van thuis meenemen?



Bericht door kampo »

Kroppie schreef:nee al die foto,s van verschillende objecten, heel simpel om die ergens vandaan te plukken en hier te plaatsen ...jos
Ik dacht dat ik het al eens geschreven heb.
Op een uitzondering na komen al de foto's die ik op een forum zet wel degelijk uit mijn eigen collectie van zelf genomen.
Dat heeft ook met copyright te maken. Er zijn fora waar het niet toegestaan is om foto's te plaatsen die je zomaar van internet haalt.
In zo een geval zet ik dan een link.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5457
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Warm water van thuis meenemen?



Bericht door Atoz »

Zie volgende bericht, dubbel geplaatst
Laatst gewijzigd door Atoz op za 23 sep 2017, 11:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Plaats reactie