Project: herstel van camper met brandschade

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Plaats reactie
pwhooftman

Project: herstel van camper met brandschade

Bericht door pwhooftman » vr 01 sep 2017, 21:19

Na anderhalf uur rond en in de betreffende camper rondgelopen te hebben, heb ik de gok gewaagd; we gaan deze winter een camper met brandschade herstellen. Het is een Hobby D650 FLC , ook wel Toskana 650, uit België. Ik verwacht dat dit topic wel een half jaartje actief gaat zijn :roll: , en ik heb vragen!

Aan de buitenkant is er niet zoveel te zien, maar dat is binnen wel anders.... Plan is om het volledige interieur te demonteren en weer op te bouwen. Vele panelen lijken herbruikbaar na opnieuw lamineren, en andere zijn nog niet zo ver vergaan dat ze niet als sjabloon kunnen dienen. De brand was blijkbaar kort maar hevig, de dakramen en enkele zijramen en bijna alles van kunststof moet vervangen worden, maar structureel lijkt er geen schade.

1e prioriteit was om de motor weer aan de praat te krijgen. De startaccu en huishoudaccu gaven nog 0.8 volt aan, dus die zijn niet meer te redden. Na plaatsing van een andere accu gaf het display FPSon aan, dat bleek de immobilisatieschakelaar in de passagiervoetenruimte te zijn. Deze wilde echter niet resetten, en uiteindelijk bleek dat releais T010 voor de brandstofpomp verdwenen was... Na die overbrugt te hebben startte de motor, en hij loopt goed.

De bedrading naar alle achterlichten is grof doorgeknipt, zo te zien is er een motordrager gedemonteerd en heeft men niet de moeite genomen de stekker te behouden. Gelukkig is de originele draadboom langs het chassis intact, en via de code op de stekker aan het uiteinde van de kabelboom heb ik de juiste contrastekker gevonden bij http://nl.rs-online.com/web/ (stekker TE Connectivity 284848-1) zodat ik de achterverlichting kan herstellen en de camper rijdbaar wordt t.b.v. de RDW keuring.

Binnenkort volgt de BPM taxatie, men heeft mij verzekerd door de schade op een verwaarloosbaar BPM bedrag uit te komen. We zijn dus bewust nog niet begonnen met strippen opdat de schade goed getaxeerd kan worden.

En dan de vragen: heeft het zin om t.b.v. de RDW importkeuring het gewicht te reduceren door demontage van luifel, koelkast, steunen, etc, etc om zo op een zo laag mogelijk kentekengewicht te komen? Dus alleen de basale inrichting (slapen, koken, zitbank)? Of neemt de RDW rücksichtlos de typegoedkeuring van het Belgisch kenteken over?

En ik zoek twee rechthoekige zijramen (keuken en slaapgedeelte) en het raam wat onderaan breder uitloopt (eethoek), dus als iemand ze weet te vinden.... :thumbup:
Bijlagen
Buiten.png
Buiten.png (428.67 KiB) 7070 keer bekeken
Binnen (Small).jpg
Binnen (Small).jpg (106.86 KiB) 7070 keer bekeken

Gobert

Re: Project: herstel van camper met brandschade

Bericht door Gobert » vr 01 sep 2017, 22:25

Tjonge, wat een mooi project en wat een klus.
Is bekend hoe de brand is ontstaan?
Mercedes-Benz Viano 3.0 Marco Polo
La Passione Passa dal Cuore

pwhooftman

Bericht door pwhooftman » vr 01 sep 2017, 22:43

Nee, dat kon het schadebedrijf me niet vertellen. Het lijkt om de hoek bij de lattenbodems gebeurd te zijn (waar je met de voeten ligt), want daar is het hout echt aangevreten tot houtskoolniveau. Daar bevinden zich twee nissen, ik denk voor een tv o.i.d., dus wellicht is het daarin begonnen. Het keukenraam en het driehoekige raam ervoor zijn gesneuveld toen men de camper openbrak om te blussen. Onder de lattenbodems zit de kachel/boiler en die is onbeschadigd, dus de hitte is boven de matrassen gebleven.
Laatst gewijzigd door Dafluc op zo 03 sep 2017, 15:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote verwijderd. Bij rechtstreeks reageren knop Nieuw Antwoord gebruiken aub.

Peter A7

Bericht door Peter A7 » za 02 sep 2017, 0:14

Weet je ook hoe het gesteld is met de isolatie binnen in de wanden ? Want hiervoor gebruikt men kunststoffen die echt niet tegen dergelijke hoge temperaturen kunnen.

Hoe dan ook, ik wens je veel succes met het klussen.
Beste groeten,

Peter :)

Afbeelding

Richie

Bericht door Richie » za 02 sep 2017, 0:28

Bij import worden de gegevens overgenomen, maar er wordt wél gewogen en gemeten.

Ben je niet bang dat je nieuwe "home" naar brand blijft ruiken, ook als het helemaal klaar is?

iSonic

Bericht door iSonic » za 02 sep 2017, 7:23

Apart hoe hij er van binnen zo uit kan zien en van buiten zie er bijna niks van! Lijkt me een hele klus! Voor wat betreft BPM taxatie ben ik erg benieuwd. Je betaald alleen BPM over het voertuig gedeelte en niet over het kampeer gedeelte. Ben dus benieuwd of je schade aan het kampeer gedeelte af mag trekken van de te betalen bpm voor het voertuig gedeelte!?

kampo

Bericht door kampo » za 02 sep 2017, 9:10

Prachtig project.
Misschien kan je eerst een warmtescan doen.
Daarmee proberen vast te stellen waar de isolatie in de wanden/dak moet herdaan worden.

Dat de oorzaak van de brand niet bekend is lijkt me onwaarschijnlijk.
Groeten Kampo

Camperic

Bericht door Camperic » za 02 sep 2017, 9:21

Wat een project!
Bij onze camper zit ongeveer daar onder het bed de Truma boiler.

Weet je wel hoe de brand is geblust?
Indien dat (ook) met water is houd dan ook rekening met electronische problemen.

Succes!
Bürstner i660 2.8 JTD (2003)

Toon

Bericht door Toon » za 02 sep 2017, 9:24

het klinkt misschien heel bot en lomp maar
dit wordt een project zonder einde
ten eerste je krijgt de brand lucht er never en nooit uit
alle elektronica zowel onder het dashboard als in de camper is over een tijd gewoon niet meer te gebruiken door oxidatie van het blus middel
ongeacht wat voor blus middel er gebruikt is
je loopt daardoor de kans weer brandt te krijgen
onze camper was hier voor de deur ook uitgebrand
binnen een paar weken zag de elektronica er al groen uitgeslagen uit
dit is een camper die in onderdelen verkocht had moeten worden
informeer voor aanschaf of er geen sloopverklaring voor af gegevens is
is dat het geval krijg je hem nooit meer gekeurd in welke staat dan ook
ik weet het klinkt hard maar wel degelijk goed om over na te denken en enkele punten vooraf goed te controleren
Een gezond mens heeft duizend wensen
Een ziek mens maar een
Afbeelding

kampo

Bericht door kampo » za 02 sep 2017, 9:36

Slecht geslapen Toon ?
Je moet de dag wel positief beginnen hé :-B

maar je waarschuwingen over het blusprodukt zijn misschien wel juist.
Groeten Kampo

ducati 900

Bericht door ducati 900 » za 02 sep 2017, 9:40

Ik zou de camper zo licht mogelijk laten wegen voor camper op kenteken dus alle tm reservewiel
demonteren wat niet nodig is en zo basaal mogelijk inrichten.
BPM heeft niks met de camperopbouw te maken, dat betaal je alleen over het basisvoertuig.

Ben
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).

Toon

Bericht door Toon » za 02 sep 2017, 9:43

ik heb goed geslapen maar wil TS uit dromeland halen
tenzij hij in de buurt van Kaatsheuvel woont dan kan hij misschien nog in sprookjes geloven
zelfs de theelepeltjes waren naar een paar maal in de vaatwasser geweest te zijn niet meer te gebruiken
echte brandschade is in een voertuig er absoluut niet meer uit te krijgen
het meest belangrijke is of er het complete kenteken nog bij is
dan mag voor mijn part de TS er aan beginnen maar er komt nooit een moment dat hij kan zeggen
hij is klaar
Een gezond mens heeft duizend wensen
Een ziek mens maar een
Afbeelding

de Jonckheer

Bericht door de Jonckheer » za 02 sep 2017, 10:44

Ik ken iemand zonder ook maar het geringste reukvermogen. Hopelijk is de ts ook zo iemand want Toon heeft gelijk, die brandlucht zal niet of heel moeilijk weg te krijgen zijn.

Atoz

Bericht door Atoz » za 02 sep 2017, 11:06

Ik zie dat er mensen zijn die compleet rotte campers terug in orde krijgen dus waarom deze niet?

Ooit (20 jaar geleden) lieten we bij mijn toenmalige werkgever een grote telefooncentrale die uit een brand kwam volledig reinigen. Heeft nog jaren gewerkt.

Ik denk ook niet dat er veel blusmiddel gebruikt is, een brand in een gesloten camper blust die zichzelf niet bij gebrek aan zuurstof?

Al zal er natuurlijk een heel klein beetje werk aan zijn op deze terug in goede staat te krijgen :-B

Succes er mee!
Guido
Laatst gewijzigd door Atoz op za 02 sep 2017, 11:09, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie