Absorptiekoelkast gasprobleem

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Gebruikersavatar
DjFoxy
Berichten: 72
Lid geworden op: zo 22 feb 2015, 17:52

Absorptiekoelkast gasprobleem



Bericht door DjFoxy »

Ik heb het forum al doorgelezen maar kan niet echt mijn probleem vinden.

Wij hebben een 10 jaar oude absorptie koelkast.
Deze koelt goed op 220 en 12 volt echter op gas koelt hij slecht.
De brander heb ik vorig jaar al vervangen, die was helemaal verroest en bij het uitbouwen van de oude brander brak er iets af.
Het is nu in de koelkast 19 graden terwijl het buiten 20 graden is.
De afvoer van de brander is warm en de gas stand staat op 1

Verstuurd vanaf mijn A0001 met Tapatalk
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18165
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: Absorptie koelkast gas probleem



Bericht door Cee Pee »

Is de schoorsteen wel goed schoon en heb je een mooi blauw vlammetje.
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
Gebruikersavatar
DjFoxy
Berichten: 72
Lid geworden op: zo 22 feb 2015, 17:52

Re: Absorptie koelkast gas probleem



Bericht door DjFoxy »

Cee Pee schreef:Is de schoorsteen wel goed schoon en heb je een mooi blauw vlammetje.
Net de brander even open gehaald maar de vlam is echt blauw. Heel soms als er wind waait word hij even geel, maar dat is zelden

Verstuurd vanaf mijn A0001 met Tapatalk
Gebruikersavatar
DjFoxy
Berichten: 72
Lid geworden op: zo 22 feb 2015, 17:52

Re: Absorptiekoelkast gasprobleem



Bericht door DjFoxy »

Ohja de schoorsteen is ook in oktober 2016 geheel schoon gemaakt, met dat zou ik nog wel een keer kunnen doen denk ik

Verstuurd vanaf mijn A0001 met Tapatalk
Gebruikersavatar
rinuss
Berichten: 401
Lid geworden op: ma 03 mar 2008, 17:49
Locatie: Delfgauw

Re: Absorptiekoelkast gasprobleem



Bericht door rinuss »

Zit er wel een retarder (ziet er uit als een wokkel) in de schoorsteen?
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18165
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: Absorptiekoelkast gasprobleem



Bericht door Cee Pee »

Ik had ook pas de schoorsteen helemaal vervuild en die had ik een half jaar geleden pas schoongemaakt na twee jaar in gebruik en er kwam toen nagenoeg geen vuil uit.
Maar met een paar dagen slechte verbranding kan een schoorsteen helemaal dicht roetten.

En niet bij alle koelkasten zit er een wokkel in de schoorsteen.
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
Gebruikersavatar
bertt
Berichten: 8060
Lid geworden op: wo 28 mei 2003, 22:56
Locatie: Zaanstreek

Re: Absorptiekoelkast gasprobleem



Bericht door bertt »

Vergis je niet in de sproeier, dat komt heel precies. Ook al brandt ie mooi blauw, als ie niet de juiste warmte (meestal te weinig) geeft, koelt ie slecht.
Bij het reinigen van de schoorsteen, ook de sproeier reinigen, (goed open maken) met een (herhaling :wink: )los koperdraadje uit een felxibel elektrasnoer, tegen alle kanten bewegen, wel met beleid. Vaak zit er aanslag in van b.v. LPG.
Heb al enkele mensen onderweg weer gelukkig gemaakt, die ondanks het reinigen van de schoorsteen, maar niet het sproeiertje , geen koele kast hadden.

Bert
http://maaikebertwinter2012.blogspot.nl/

Bert is helaas op 26 oktober 2023 overleden.
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15363
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Absorptiekoelkast gasprobleem



Bericht door Hoofdnoorman »

Even belangrijk en zoniet meer is het schoonmaken van het branderhuis. Zeker als er roestaanslag aan de buitenzijde zit, mag je er van uit gaan dat dat ook aan de binnenkant het geval is.

Hoe werkt het?

De sproeier (waarvan Bertt gezegd heeft hem goed te reinigen) komt uit in een buisje. De gasdruk van de sproeier zorgt dat het gas met een snelheid richting de brandermond gaat. Dat is waar de vlam komt.
Aan de beide zijden zit een gat van ongeveer 4 mm. Dit noemt men de "Primaire" luchttoevoer. Doordat de gasstroom langs de beide gaatjes door het pijpje gaan, ontstaat er daar een onderdruk. Hierdoor wordt er lucht van buitenaf meegenomen zodat er een gas/lucht mengsel ontstaat. Hierbij is er meestal nog net een klein beetje luchttekort. Deze wordt bij de vlam uit de omgeving gehaald. "Secundaire" luchttoevoer.

Als nu het branderhuis van binnen niet schoon en glad is, ontstaat er een stuwing van gas en wordt er niet genoeg lucht meegenomen. Hetzelfde gebeurd als er een paar gaatjes in de brander dichtzitten.

Het is dus van uitermate belang dat het branderhuis van binnen goed schoon is.

Dit doe je met een boor van 6 mm. Boor deze geheel door het eind in het branderhuis. Pas even op! Op het moment dat de punt van de boor ter hoogte van het gaatje voor de bevestiging van de ontsteker komt, komt hij daar even een paar bramen tegen. Zet dus, bij voorkeur, de brander in een bankschroef.
Maak daarna de gaatjes van de brander goed schoon. Doe dit met een iets dikker stukje koperdraad of trek met een combinatietang een draad uit een staalborstel. Uitblazen.
Hierna nog even van een stukje schuurpapier 120. een rolletje maken en de binnenzijde goed glad maken.
Daarna nog even schoonmaken door uit te blazen.
Hierna de brander weer monteren (vergeet die kleine venturi niet te herplaatsen!).
Zet de koeler op de laagste stand en controleer de gasvlam. Blauw? OK!
Zet de gaskraan op de hoogste stand en kijk naar de vlam. Er moet een blauwe kegel te zien zijn met liefst scherpe rand. Eromheen moet de rest van de vlam overwegend blauw zijn.

Natuurlijk zal een schoorsteen ook schoon moeten zijn. Dit heeft eigenlijk niet zoveel invloed op de vlam maar een goede schone schoorsteen geeft goede trek en gaat dan ook niet stinken.
De "wokkel" is een verhaal apart. Deze zit precies gesitueerd ter hoogte van het voorraadvat. De hete lucht van de vlam stuitert tegen de wokkel en deze draagt zijn overtemperatuur over naar de stijgbuis van het ammoniakmengsel. Als deze daar een temperatuur van ongeveer 85° C heeft bereikt en het verschil met de ingaande kant is ongeveer 35° C, dan komt de circulatie op gang.

In het ammoniak zit ook nog wat "zout" opgelost. Dit is er voor om de binnenzijde van het systeem te beschermen. Wordt de koeler nu te heet, ver boven de 85° C, dan kan dat zout samen gaan klonteren en de "ingebouwde" vernauwing boven in het systeem, geheel of gedeeltelijk, dichtslibben. Kristalliseren.

Hieronder een foto van de opbouw van de branderbuis de gasbuis en de elektrische elementen.
Je kunt zien dat deze door een lasnaad aan elkaar gezet zijn. De gasbuis breng zijn warmte daar dus over.
Wil je meer rendement uit je gas halen, dan kun je dus de mantel even verwijderen en, ter hoogte van de wokkel koperdraad omwikkelen en dan daaromheen nog iets beter isoleren.

Afbeelding

Afbeelding
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Gebruikersavatar
DjFoxy
Berichten: 72
Lid geworden op: zo 22 feb 2015, 17:52

Re: Absorptiekoelkast gasprobleem



Bericht door DjFoxy »

Bedankt. Zodra ik maandag thuis ben ga ik er mee aan de slag. Ik moet voor de 25e klaar zijn ivm down the rabbit hole waar ik naartoe ga.
Ik laat nog weten of het heeft geholpen.

Verstuurd vanaf mijn A0001 met Tapatalk
Gebruikersavatar
Toon
Berichten: 22359
Lid geworden op: di 13 mei 2003, 23:04
Locatie: Asten

Re: Absorptiekoelkast gasprobleem



Bericht door Toon »

zit er nog wel freon gas in ????
Een gezond mens heeft duizend wensen
Een ziek mens maar een
Afbeelding
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18165
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: Absorptiekoelkast gasprobleem



Bericht door Cee Pee »

@Toon,
Op 12 en 230 volt werkt de koelkast wel goed, het koelgedeelte is dus goed.
Dan blijft alleen het gasbrander gedeelte over.
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
myway
Berichten: 15525
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Absorptiekoelkast gasprobleem



Bericht door myway »

In een absorptie kast zit geen freon.
Gebruikersavatar
herbybg
Berichten: 1543
Lid geworden op: wo 23 mar 2011, 10:51
Locatie: Absurdistan: O-Vl

Re: Absorptiekoelkast gasprobleem



Bericht door herbybg »

Ik heb identiek probleem...
Ik heb de bekleding van brander losgemaakt en daar lag een soort "roestgruis" in...
Plastic zak over brander en met compressor op 8kg druk de schoorsteen van buiten nr binnen doorgeblazen.
Dan zak weg en frigo gestart op gas, waakvlam aanwezig, maar de vlam boven de waakvlam blijft klein en verandert niet van min naar max stand frigo???
heb ook brander schoongeblazen maar helpt niet. Smerig is dat j'r niet aan kan en onder een hoek moet werken en met spiegel checken...
Hoe verder?
myway
Berichten: 15525
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Absorptiekoelkast gasprobleem



Bericht door myway »

Tja soms is de kast heel handig ingebouwd en moet hij er uit voor dit soort klusjes.
Als hij er dan uit is wel alles schoonmaken.
Brander er af en de sproeier even 10 minuten in wat spiritus laten weken en door blazen.
Plaats reactie